Får nog börja med att presentera det projekt som jag skruvar på mest med för tillfället. Bilen är en Volvo 945 från 97 som jag kom över för 2000kr då den är obesiktigad och hade dåliga handbromsbackar. Motorn är en B230fk med automatlåda, tyvärr, som har ca 36000 mil bakom sig.
Planen med bilen är att den ska bli en respektabel vinterbil för att kunna leka med när snön faller, om den någonsin gör det i Stockholm vill säga.
Då handbromsbackarna var dåliga enligt ägaren byttes dessa först, väl under bilen såg jag att avgassystemet mest troligen var detsamma som monterades för 22 år sedan. Detta hade sett bättre dagar då det var x antal rosthål i det. Så det åkte ur och ersattes med vad som fanns i garaget, ett 3" system med sportkatt och liten bakre dämpare.
När oljan och lyftfilter byttes tyckte jag att det var lite konstigt att kylarvattennivån sjunkit efter att det fyllts på dagen innan. Det var då blött under utgången från kylaren, visade sig att hela flänsen hade gått av. Iväg till skroten var att fixa en ny. Väl på plats med den, vad jag hoppades skulle vara en bättre begagnad, visade det sig att den var spräckt och läckte som ett durkslag. Tillbaka till skroten, ny kylare som visade sig fungera perfekt.
Under tiden jag låg under fronten blev jag lite orolig över hur extremt rostiga signalhornen var, speciellt då kontakterna hade gått av på den ena. Förstår inte hur de tänkte när Volvo placerade dem under fronten närmast marken... Hur som helst tog man återigen det som fanns i garaget vilket var Biltemas gashorn. Min tanke var att sätta dem lite diskret bakom grillen men kompisen hade en annan idé som jag inte kunde säga nej till. Så monteringen skedde utanpå grillen med kompressorn bakom grillen, spännande att se om besiktningen har några synpunkter på detta.
Framöver skall handbromsen justeras in och sen iväg till besiktning. Efter besiktning kommer eventuellt TXR:s lilla styrvinkelkit åka på då det ligger ett på hyllan tillsammans med en svetsad diff, då slungdiffen som sitter just nu inte riktigt gör sitt jobb. Den slutgiltiga touchen blir en 3" 90 graders krök som riktas snett uppåt för varför inte, alltid retar det någon!