Snabbast sätt att ta lastbilskörkort?

VW2001
9 december 2019 · 6 Inlägg

Jag undrar hur man tar lastbilskörkort så snabbt och billigt som möjligt? Jag fyller snart 20 och går mitt sista år i gymnasiet på fordonsprogrammet ifall det har någon betydelse, dock ej transportinriktningen då jag ej kom in där. Jag vill ta lastbilskörkortet så fort som möjligt och vill helst inte vänta tills jag fyller 21, så vad är det enklaste sättet att gå tillväga om jag ska ta CE + YKB?

Steff240
9 december 2019 · 1 017 Inlägg

Kolla med olika körskolor som erbjuder CE-utbildning om dom håller intensivkurser. Blir nog inte billigt men snabbare tror jag inte att det blir smile
Dock kommer du inte få ut körkortet innan du fyllt 21 om jag förstått saken rätt men du kan nog övningsköra osv innan.

Senast redigerat av Steff240 (9 december 2019)

Janneutanb
10 december 2019 · 7 271 Inlägg

Snabbast är väl via körskola men det blir väldigt dyrt..
Hur snabbt allting går beror också på hur snabbt du lär dig.
Om du känner någon som kör/äger en lastbil så försök låna den på helger och backa med för det är oftast det som tar längst tid att lära sig.
Sen är det bara att plugga teori hemma så du kan skriva upp så snart som möjligt.
Men ykbn har sina fasta tider så där kan du inte göra så mycket.

zemet
10 december 2019 · 4 037 Inlägg

Jag tog C + CE förra året.

Jag hade aldrig kört lastbil innan, men kör typ 1000 mil/år med stort BE släp.

Jag tog 9 körlektioner på C och 8 på CE. Räkna med 10 körlektioner per kombination.

Du måste ju ta C innan du får ta CE. Snabbaste sättet är väll att prata med en körskola och se om du kan övningsköra för både C och CE innan du fyllt år.

Körlektioner kostade för mig 2400 kr/st ink moms. Sen får du nog lägga någon tusenlapp till på teori osv.

Räkna med 50 K för körkorten ifall du inte övningskör privat osv.

Se till att fixa läkarintyg mm. Segt att behöva vänta pga det.

Senast redigerat av zemet (10 december 2019)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang