Åsikter om Dacia Logan MCV

Hedis62
11 december 2019 · 53 Inlägg

Tyckte att det var lite wow faktor när man såg den första gången,men jag blev klart besviken då man läser fakta.
Motor 3 cylindrar på hela 66KW och ett vrid på hela 140Nm samt en cylindervolym på hissnande 898cm3, samt en 5vxl låda.
I min värld så kan det ju inte vara mer pulver i den än en Fred flinta bil, måste ju vara mardrömmen att åka i uppförsbacke med fullastad bil.
Nu har inte jag provkört någon och kommer mig veterligen aldrig att göra det men det måste ju finnas bättre bilar att lägga pengarna på?! Sämre? tveksamt.

rcy
12 december 2019 · 1 705 Inlägg

Min mor köpte 1999 en helt ny Hyundai Accent.
Den var liten, ful, snikutrustad och med en trecylindrig motor på typ inga hästar alls. Kort sagt en riktig skitbil, men den kostade 89.900:- helt ny tack vara nån miljöbonus eller hur det nu var så morsan slog till. Jag som är bilintresserad svor givetvis långa haranger över denna billiga jävla skitbil som var ful, tråkig och dålig.

Idag, 20 år senare, börjar denna Hyundai närma sig 30.000 mil och brukas numera av min lillasyster som tog över den efter min mor. Denna lilla skitbil har på 20 år och 30.000 mil inte haft ett enda fel och aldrig haft en enda anmärkning på besiktningen. Det enda den kostat oss är vanlig service och underhåll såsom olja, filter, bromsar och lampor, och även där är delarna så löjligt billiga att det knappt är värt att nämna.

Jag vidhåller än idag att "Hyndan" som vi kallar den är ful och tråkig, dock har till och med jag svårt att hålla fast vid epitetet dålig utan erkänner, om än motvilligt, att det faktiskt är en fantastisk liten bil.
Den är plastig, bullrig och dåligt utrustad, men det var den redan vid köp så det kan man egentligen inte klandra den för. Men den har under 20 år presterat fullkomligt klanderfritt och tagit sin ägare från A till B, och det kan man fan inte på något vis kalla dåligt.
Nypriset på 89.000:- motsvarar väl ungefär värdeminskningen på många andra bilar så fort du lämnat återförsäljarens parkering och underhållskostnaderna är som sagt snudd på försumbara, så rent ekonomiskt så spöar den skiten ur majoriteten av alla andra bilar.

Nu var detta en Hyundai och tråden handlar om en Dacia, men det jag försöker säga är att ett lågt pris behöver inte betyda en dålig bil. Kan du leva med dom kompromisser man trots allt får göra när man åker en väldigt billig bil så kan det tvärtom bli den bästa bil du haft.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2019 · 17 379 Inlägg

rcy skrev:
Min mor köpte 1999 en helt ny Hyundai Accent.
Den var liten, ful, snikutrustad och med en trecylindrig motor på typ inga hästar alls. Kort sagt en riktig skitbil, men den kostade 89.900:- helt ny tack vara nån miljöbonus eller hur det nu var så morsan slog till. Jag som är bilintresserad svor givetvis långa haranger över denna billiga jävla skitbil som var ful, tråkig och dålig.

Idag, 20 år senare, börjar denna Hyundai närma sig 30.000 mil och brukas numera av min lillasyster som tog över den efter min mor. Denna lilla skitbil har på 20 år och 30.000 mil inte haft ett enda fel och aldrig haft en enda anmärkning på besiktningen. Det enda den kostat oss är vanlig service och underhåll såsom olja, filter, bromsar och lampor, och även där är delarna så löjligt billiga att det knappt är värt att nämna.

Jag vidhåller än idag att "Hyndan" som vi kallar den är ful och tråkig, dock har till och med jag svårt att hålla fast vid epitetet dålig utan erkänner, om än motvilligt, att det faktiskt är en fantastisk liten bil.
Den är plastig, bullrig och dåligt utrustad, men det var den redan vid köp så det kan man egentligen inte klandra den för. Men den har under 20 år presterat fullkomligt klanderfritt och tagit sin ägare från A till B, och det kan man fan inte på något vis kalla dåligt.
Nypriset på 89.000:- motsvarar väl ungefär värdeminskningen på många andra bilar så fort du lämnat återförsäljarens parkering och underhållskostnaderna är som sagt snudd på försumbara, så rent ekonomiskt så spöar den skiten ur majoriteten av alla andra bilar.

Nu var detta en Hyundai och tråden handlar om en Dacia, men det jag försöker säga är att ett lågt pris behöver inte betyda en dålig bil. Kan du leva med dom kompromisser man trots allt får göra när man åker en väldigt billig bil så kan det tvärtom bli den bästa bil du haft.

Även vi har en Hynda. En Sonata 3.3 från -06. Den krånglar inte även om den är lite väl törstig ibland. Men det beror väl på att motorn uppmanar till att dra på rejält.

Men jämförelsen är intressant. En Logan behöver inte krångla alls. Det beror nog lite på hur ägaren hanterar den. Jag fick låna en bil med dålig växellåda för många år sedan. Hade inga problem att köra den. Men när ägaren kom tillbaka och fick bilen i sin ägo igen så rasade lådan efter 2-4 dagar. Jag hade nog kunnat köra den i flera år.

Så Sensmoralen är hur kör man bil? Jag har aldrig haft några större problem med bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
12 december 2019 · 10 244 Inlägg

Testade att bygga en Logan MCV (Stepway). ~140000:- är ju kanske lockande, men se´n såg jag släpvagnsvikten!

810 kg är tyvärr detsamma som oanvändbart om man inte bara ska dra kvistar till lokala ristippen...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Slim
12 december 2019 · 340 Inlägg

Just Accenten är ett kul exempel då jag kört en sådan en del...

Den känns som en bil från 80-talet, byggd med NOS delar. Komforten och körkänslan (sannolikt även säkerheten) är dålig. MEN precis som du skriver håller dessa bilar ihop mycket bra. En bra skitbil helt enkelt.

Jag är dock övertygad om att en Dacia inte håller lika bra...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2019 · 13 669 Inlägg

Brådhis skrev:
Testade att bygga en Logan MCV (Stepway). ~140000:- är ju kanske lockande, men se´n såg jag släpvagnsvikten!

810 kg är tyvärr detsamma som oanvändbart om man inte bara ska dra kvistar till lokala ristippen...

//Brådhis

10kg mer än min seat arosa ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
12 december 2019 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Testade att bygga en Logan MCV (Stepway). ~140000:- är ju kanske lockande, men se´n såg jag släpvagnsvikten!

810 kg är tyvärr detsamma som oanvändbart om man inte bara ska dra kvistar till lokala ristippen...

//Brådhis

10kg mer än min seat arosa ;-)

Imponerande! wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
13 december 2019 · 1 705 Inlägg

Brådhis skrev:
Testade att bygga en Logan MCV (Stepway). ~140000:- är ju kanske lockande, men se´n såg jag släpvagnsvikten!

810 kg är tyvärr detsamma som oanvändbart om man inte bara ska dra kvistar till lokala ristippen...

Det kan förstås vara en dealbreaker för somliga, men jag gissar att 70-80% av alla bilar på vägarna aldrig drar någon släpvagn överhuvudtaget så för många är det nog en icke-fråga.

Dock undrar man givetvis varför vikten är satt så pass lågt. Är det den klena motorn eller är det svagheter i konstruktionen som säger ifrån?

torsen
13 december 2019 · 7 198 Inlägg

rcy skrev:

Brådhis skrev:
Testade att bygga en Logan MCV (Stepway). ~140000:- är ju kanske lockande, men se´n såg jag släpvagnsvikten!

810 kg är tyvärr detsamma som oanvändbart om man inte bara ska dra kvistar till lokala ristippen...

Det kan förstås vara en dealbreaker för somliga, men jag gissar att 70-80% av alla bilar på vägarna aldrig drar någon släpvagn överhuvudtaget så för många är det nog en icke-fråga.

Dock undrar man givetvis varför vikten är satt så pass lågt. Är det den klena motorn eller är det svagheter i konstruktionen som säger ifrån?

Förmodligen nya bilars konstruktion med krockzoner.
Som exempel fick min f d Mercedes E-klass dra mer än en std-bil.
Min E-klass var nämligen förstärkt genom diverse rör(som något inkräktade på bagagerummet) som "stödde" draganordningen.
En rambyggd bil brukar generellt ha högre dragvikt.
Min teori.

Deception
13 december 2019 · 97 Inlägg

När det gäller obromsat släp får släpets TOTALTVIKT inte överstiga HALVA bilens tjänstevikt. Därför får man låg maxvikt vid obromsat släp och lätt bil. "Max släpvagnsvikt på B-behörighet" är framkalkylerat för att hålla allt under 3,5ton. "Max släpvagnsvikt" är ju vad tillverkaren har bedömt att fordonet klarar av..

Därav släpvagnsvikterna och låg kontra hög vikt på dem.

Senast redigerat av Deception (14 december 2019)

Brådhis * Voff voff *
13 december 2019 · 10 244 Inlägg

Deception skrev:
När det gäller obromsat släp får släpets TOTALTVIKT inte överstiga HALVA bilens tjänstevikt. Därför får man låg maxvikt vid obromsat släp och lätt bil. Max släpvagnsvikt på B-behörighet är framkalkylerat för att hålla allt under 3,5ton. Max släpvagnsvikt är ju vad tillverkaren har bedömt att fordonet klarar av..

Därav släpvagnsvikterna och låg kontra hög vikt på dem.

Fast 810 kg i det här fallet är inte för obromsat släp, det är för ett helt vanligt bromsat. Många bilar ju ytterligare en vikt angiven - vad dom får dra på BE. Den här lilla bilen får alltså dra 810 kg totalt, bromsat, oavsett B eller BE. Det är faktiskt påfallande lågt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hedis62
14 december 2019 · 53 Inlägg

Brådhis skrev:

Deception skrev:
När det gäller obromsat släp får släpets TOTALTVIKT inte överstiga HALVA bilens tjänstevikt. Därför får man låg maxvikt vid obromsat släp och lätt bil. Max släpvagnsvikt på B-behörighet är framkalkylerat för att hålla allt under 3,5ton. Max släpvagnsvikt är ju vad tillverkaren har bedömt att fordonet klarar av..

Därav släpvagnsvikterna och låg kontra hög vikt på dem.

Fast 810 kg i det här fallet är inte för obromsat släp, det är för ett helt vanligt bromsat. Många bilar ju ytterligare en vikt angiven - vad dom får dra på BE. Den här lilla bilen får alltså dra 810 kg totalt, bromsat, oavsett B eller BE. Det är faktiskt påfallande lågt...

//Brådhis

Tror inte det skulle vara möjligt att dra en tex båttrailer eller fullastat släp med den usla motoreffekten, Motor 3 cylindrar på hela 66KW och ett vrid på hela 140Nm samt en cylindervolym på hissnande 898cm3. I min värld så skulle man behöva ”putthjälp” i uppförsbackarna.

Deception
14 december 2019 · 97 Inlägg

Brådhis skrev:

Deception skrev:
När det gäller obromsat släp får släpets TOTALTVIKT inte överstiga HALVA bilens tjänstevikt. Därför får man låg maxvikt vid obromsat släp och lätt bil. Max släpvagnsvikt på B-behörighet är framkalkylerat för att hålla allt under 3,5ton. Max släpvagnsvikt är ju vad tillverkaren har bedömt att fordonet klarar av..

Därav släpvagnsvikterna och låg kontra hög vikt på dem.

Fast 810 kg i det här fallet är inte för obromsat släp, det är för ett helt vanligt bromsat. Många bilar ju ytterligare en vikt angiven - vad dom får dra på BE. Den här lilla bilen får alltså dra 810 kg totalt, bromsat, oavsett B eller BE. Det är faktiskt påfallande lågt...

//Brådhis

Ja precis, då är "maximal släpvagnsvikt" angiven till 810 som jag förstår dig och då bedömer tillverkaren att bilen inte klarar mer.

Det har förmodligen både med motoreffekt, drivlina och övrig konstruktion att göra.

Senast redigerat av Deception (14 december 2019)

granadadr
14 december 2019 · 7 268 Inlägg

för 150 000 skulle jag satsa på en något år gammal bil, med garanti kvar,, vi gav det för våran focus 1,5 diesel, 5 års garanti skattefri i 5 år, med mkt utr som gps backkamera rattvärme osv,  säger ej Dacian är en dålig bil,, MEN med dålig utr för pengarna,, och då som ni säger TRÅKIG motor..

Slim
14 december 2019 · 340 Inlägg

granadadr skrev:
för 150 000 skulle jag satsa på en något år gammal bil, med garanti kvar,, vi gav det för våran focus 1,5 diesel, 5 års garanti skattefri i 5 år, med mkt utr som gps backkamera rattvärme osv,  säger ej Dacian är en dålig bil,, MEN med dålig utr för pengarna,, och då som ni säger TRÅKIG motor..

Som du säger får man med vissa märken 5-7år garanti, så man kan köpa en 2-4år gammal bil och ha samma garantier som Dacian. Med skillnaden att man får klart mer bil...

Brådhis * Voff voff *
14 december 2019 · 10 244 Inlägg

Hedis62 skrev:

Brådhis skrev:

Deception skrev:
När det gäller obromsat släp får släpets TOTALTVIKT inte överstiga HALVA bilens tjänstevikt. Därför får man låg maxvikt vid obromsat släp och lätt bil. Max släpvagnsvikt på B-behörighet är framkalkylerat för att hålla allt under 3,5ton. Max släpvagnsvikt är ju vad tillverkaren har bedömt att fordonet klarar av..

Därav släpvagnsvikterna och låg kontra hög vikt på dem.

Fast 810 kg i det här fallet är inte för obromsat släp, det är för ett helt vanligt bromsat. Många bilar ju ytterligare en vikt angiven - vad dom får dra på BE. Den här lilla bilen får alltså dra 810 kg totalt, bromsat, oavsett B eller BE. Det är faktiskt påfallande lågt...

//Brådhis

Tror inte det skulle vara möjligt att dra en tex båttrailer eller fullastat släp med den usla motoreffekten, Motor 3 cylindrar på hela 66KW och ett vrid på hela 140Nm samt en cylindervolym på hissnande 898cm3. I min värld så skulle man behöva ”putthjälp” i uppförsbackarna.

Samma motor i en Renault Captur får/kan dra 1200 kg...

Som jämförelse: 90 hk och 140 Nm är bara 23 hk och 45 Nm mindre än en B230F. Som då sitter i en 740, som väger mer och som får dra klart mer. Så nog hade en Logan rent krasst klarat iaf samma dragvikt som en Captur. Men tydligen inte...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (14 december 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
14 december 2019 · 10 244 Inlägg

Deception skrev:

Brådhis skrev:

Deception skrev:
När det gäller obromsat släp får släpets TOTALTVIKT inte överstiga HALVA bilens tjänstevikt. Därför får man låg maxvikt vid obromsat släp och lätt bil. Max släpvagnsvikt på B-behörighet är framkalkylerat för att hålla allt under 3,5ton. Max släpvagnsvikt är ju vad tillverkaren har bedömt att fordonet klarar av..

Därav släpvagnsvikterna och låg kontra hög vikt på dem.

Fast 810 kg i det här fallet är inte för obromsat släp, det är för ett helt vanligt bromsat. Många bilar ju ytterligare en vikt angiven - vad dom får dra på BE. Den här lilla bilen får alltså dra 810 kg totalt, bromsat, oavsett B eller BE. Det är faktiskt påfallande lågt...

//Brådhis

Ja precis, då är "maximal släpvagnsvikt" angiven till 810 som jag förstår dig och då bedömer tillverkaren att bilen inte klarar mer.

Det har förmodligen både med motoreffekt, drivlina och övrig konstruktion att göra.

Mest "övrig konstruktion" då. Med samma motor och låda i en Renault Captur får man dra 1200 kg. Så jag vidhåller att 810 kg är löjligt lågt, tyvärr.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (14 december 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Deception
17 december 2019 · 97 Inlägg

Brådhis skrev:

Deception skrev:

Brådhis skrev:
Fast 810 kg i det här fallet är inte för obromsat släp, det är för ett helt vanligt bromsat. Många bilar ju ytterligare en vikt angiven - vad dom får dra på BE. Den här lilla bilen får alltså dra 810 kg totalt, bromsat, oavsett B eller BE. Det är faktiskt påfallande lågt...

//Brådhis

Ja precis, då är "maximal släpvagnsvikt" angiven till 810 som jag förstår dig och då bedömer tillverkaren att bilen inte klarar mer.

Det har förmodligen både med motoreffekt, drivlina och övrig konstruktion att göra.

Mest "övrig konstruktion" då. Med samma motor och låda i en Renault Captur får man dra 1200 kg. Så jag vidhåller att 810 kg är löjligt lågt, tyvärr.

//Brådhis

Precis, då är den förmodligen så klent byggd i bakvagnen/stommen att man bedömer att den inte klarar mer. Någonstans måste det ju sparas in..Men sen kan jag hålla med om att på många bilar sätter man onödigt låga gränser.

Senast redigerat av Deception (17 december 2019)

Brådhis * Voff voff *
17 december 2019 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:
När jag slår på YTB976 anges 1110kg för bromsad släpkärra.
AEC21H med automatlåda får också dra 1110kg.

Märkligt! Går man in här https://www.dacia.se/logan-mcv/specifikationer/ och klickar på "Vikt" så står det "Max släpvagnsvikt 810 kg".

Man tänker att tillverkaren skulle ha rätt, men tydligen inte då...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang