Kylarcement/tätning 2019

DiskBengt Inte Feltema
10 december 2019 · 156 Inlägg

Tjena!

Har läckage på värmeelementet till kupéfläkten på min Opel Astra -01.. Inget man orkar byta på en gammal bil, än mindre utomhus på vintern, men värme behövs.. Hur fungerar dylika tätningspreparat nuförtiden? Farsan höll på med sånt där på 90-talet men det blev aldrig bra resultat, en bil försvann värmen helt i.. Men det kanske är bättre grejer nuförtiden? Vill ju inte riskera större problem än jag redan har.. smile

Tacksam för svar! smile

Mvh // DiskBengt aka GRDL
uhlin
10 december 2019 · 2 831 Inlägg

Ha inte i sånt skit i kylsystemet.

Laga ordentligt är mitt råd.

I kylsystemet ska det va kylvätska och inget annat.

caromania Forummoderator
10 december 2019 · 9 296 Inlägg

Små läckor i vattenpump, kylare osv kan gå att få hyfsat täta med dylika medel men värmepaketet kommer aldrig bli tätt på det sättet, snarare sätter det igen kanaler så att funktionen försämras.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
10 december 2019 · 5 083 Inlägg

Dom gånger jag stött på sådana medel så har dom tätat för bra. Sätter igen alldeles för många fler ställen än bara lekagen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
dan-kristian
10 december 2019 · 518 Inlägg

bars leak har fungerat perfect dom gånger man andvänt det.inga problem med täppta kanaler.

M123
10 december 2019 · 962 Inlägg

Sådant här kladd har man fått lära sig med modersmjölken att hålla sig ifrån.
Kan väl jämföras med kolesterol och då det där onda som sakta tar död på en.

Orkar inte TS byta värmepaket finns det folk som skruvar med bilar hela dagarna att lämna till.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
10 december 2019 · 7 202 Inlägg

För många många år sedan tömde jag i Black Arrow kylarcement i en Opel.
Satte igen kylare och värmepaket.
Ingen värme på vintern.
Kokade utan full värme på sommaren.
Avrådes från tätningsmedel i kylsystemet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2019 · 17 386 Inlägg

Har använt Bars leak på äldre bilar med gott resultat. Sista gången var just en Astra. Den fick ingen bra värme efter det. Den dog värmedöden (toppen gick) någon vecka senare så jag glömde hålla koll på tempmätaren vid en längre körning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiskBengt Inte Feltema
11 december 2019 · 156 Inlägg

Tack för alla svaren! Låter som att det är en tämligen dålig idé alltså.. Då låter vi bli! Får åka och frysa i vinter och försöka byta den där till sommaren. smile

Mvh // DiskBengt aka GRDL
M123
11 december 2019 · 962 Inlägg

DiskBengt skrev:
Tack för alla svaren! Låter som att det är en tämligen dålig idé alltså.. Då låter vi bli! Får åka och frysa i vinter och försöka byta den där till sommaren. smile

Det finns ju ett alternativ här med som är att laga bilen och inte frysa! big_smile
Är väl en aningen tråkigt halvår du annars har framför dig.
Hur menar du annars brudarna skulle vilja åka med om du inte har värme, en filt och varma ord kommer du inte långt med, lär minst vara 23 grader det vet du väl!? wink

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
uhlin
11 december 2019 · 2 831 Inlägg

M123 skrev:

DiskBengt skrev:
Tack för alla svaren! Låter som att det är en tämligen dålig idé alltså.. Då låter vi bli! Får åka och frysa i vinter och försöka byta den där till sommaren. smile

Det finns ju ett alternativ här med som är att laga bilen och inte frysa! big_smile
Är väl en aningen tråkigt halvår du annars har framför dig.
Hur menar du annars brudarna skulle vilja åka med om du inte har värme, en filt och varma ord kommer du inte långt med, lär minst vara 23 grader det vet du väl!? wink

Brudarna kommer närmare han då om de fryser, hahaha.....

Nej men skämt å sido, det är nog en bra ide och laga värmen, om inte annat så för att se ut genom fönstren. Blir ganska immigt och kanske isigt på fönstren beroende på vad kallt det är.

viccoA
11 december 2019 · 3 109 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har använt Bars leak på äldre bilar med gott resultat. Sista gången var just en Astra. Den fick ingen bra värme efter det. Den dog värmedöden (toppen gick) någon vecka senare så jag glömde hålla koll på tempmätaren vid en längre körning.

Funkade bra om toppen gick pga för lite kylning alt läckande kylvätska wink

DiskBengt Inte Feltema
12 december 2019 · 156 Inlägg

M123 skrev:
Det finns ju ett alternativ här med som är att laga bilen och inte frysa! big_smile
Är väl en aningen tråkigt halvår du annars har framför dig.
Hur menar du annars brudarna skulle vilja åka med om du inte har värme, en filt och varma ord kommer du inte långt med, lär minst vara 23 grader det vet du väl!? wink

uhlin skrev:
Brudarna kommer närmare han då om de fryser, hahaha.....

Nej men skämt å sido, det är nog en bra ide och laga värmen, om inte annat så för att se ut genom fönstren. Blir ganska immigt och kanske isigt på fönstren beroende på vad kallt det är.

Hehe, filtar och de-icer på insidan av rutorna.. smile Nädå, fullt så illa är det inte. Men att köra med hög fläkt och mycket värme känns inte hälsosamt.. Men det är inte sånt panikläckage så man inte kan få rutorna imfria iaf. Kör inte så mycket heller, 20-25 mil/månad kanske.. Byta hade varit fint, men när man bor i lägenhet utan garage/mekplats så orkar jag inte hålla på och då jag är mellan två jobb känns en hög verkstadsräkning inte så lockande just i dessa tider. smile Och enda bruden som kommer åka med har inga stora problem med det. wink

Senast redigerat av DiskBengt (12 december 2019)

Mvh // DiskBengt aka GRDL
Berglund_89
12 december 2019 · 1 474 Inlägg

jag sålde jettan idag av en anledning, och det var just att kylarcement inte fungerade tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
jaka54
12 december 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Vad sa köparen om det?

Berglund_89
13 december 2019 · 1 474 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad sa köparen om det?

Vi såg ju sedan vart problemet framkom, så det var ju ingen skada skedd av cementen smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
jaka54
13 december 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Och köparen visste om problemet med läckande kylare?

caromania Forummoderator
14 december 2019 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Och köparen visste om problemet med läckande kylare?

Snart kommer en ny tråd, ”Jag har blivit lurad, köpt en bil som har läckande värmepaket” och då kommer råden. ”Åk hem till säljaren och dra näven i bordet.”

Eller så kommer en annan tråd, ”Jag sålde min bil, nu vill köparen ha pengarna tillbaka” och får råden att ”Gamla bilar går sönder, be han dra åt helvete”.

Edit. Förlåt. Han/hon/hen. Det var inte min avsikt att framstå som en sexistisk mansgris.

Senast redigerat av caromania (14 december 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang