Toyota Corolla -00 Startproblem

Allower
10 december 2019 · 9 Inlägg

Hej.
Jag har en Toyota corolla -00 som har ett konstigt fel.
Ibland startar den och ibland inte, vissa gånger kan jag köra startmotorn 30 ggr innan den startar ibland startar den på första försöket.
Den har dock aldrig inte startat.
Jag har även märkt att när man kommer fram till ett stopp eller dylikt så går den ner mycket i varv så man får hålla lite gas när man ska iväg (lite mer än vanligt) så den inte råka dö. Annars när man väl fått igång den och kör så går den som en klocka, inga misständningar eller nått annat konstigt.

Hade varit kanon om någon har nått tips här. Bilen har gått 20.500 mil ungefär. Fråga om det är något annat som behövs vetas för att kunna luska ut detta.

Mvh Christian

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 december 2019 · 4 917 Inlägg

Låter som soppabrist i startögonblicket.
För att avgöra detta så kan man med gott samvete addera startgas i luftburken.
Kanske kan du istället öka bränsletrycket om du vrider om nyckeln några ggr till läget innan start..
Hör du pumpen gå när du vrider om nyckeln?
Den ska surra lite, för det gör det på min riskokare från -98..smile
Jag har faktiskt inte tänkt på om man ev kan justera tomgången framme vid gasvajern..

Senast redigerat av malus (10 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Allower
10 december 2019 · 9 Inlägg

malus skrev:
Låter som soppabrist i startögonblicket.
För att avgöra detta så kan man med gott samvete addera startgas i luftburken.
Kanske kan du istället öka bränsletrycket om du vrider om nyckeln några ggr till läget innan start..
Hör du pumpen gå när du vrider om nyckeln?
Den ska surra lite, för det gör det på min riskokare från -98..smile
Jag har faktiskt inte tänkt på om man ev kan justera tomgången framme vid gasvajern..

Jo jag hör bränslepumpen när jag vrider nyckeln till startläget. Jag har provat det men den startar inte ändå. Jag ska testa med startgas och se om den tänder nått då annars har jag funderat på bränslefilter men då borde den ju inte gå klockrent när den väl startar. Sen funderar jag på om det sitter nån backventil någonstans från tanken till insprutningen som kärvar åt fel håll tills  det blir flöde och att den fungerar då.

Allower
10 december 2019 · 9 Inlägg

Jag har lossat tändstiften och kollat och alla hade vita beläggningar som jag stålborstars bort. Vad kan man läsa ut av det vita på tändstiften? Dålig bränslepump?

zzr9409209
10 december 2019 · 716 Inlägg

Har haft en golf 2,fick alltid starta den två ggr,för att den skulle funka,var en backventil som satt på bränslepumpen,under bilen, köpte en ny ventil,problemet borta..Nu vet jag inte hur din bil ser ut på bränslesidan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang