Hur fixa parkeringsskada i stötfångarinklädnaden?

Orfeus
11 december 2019 · 111 Inlägg

Tyvärr råkade vi ut för ett missöde igår i ett parkeringsgarage, med vår Volvo V70 från 2012.

Jag undrar hur detta går att fixa? Går det att få det snyggt någorlunda billigt?

Jag tänker att det kanske går att slippa dra in försäkringsbolaget.

Tacksam för svar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119486/119486-06e03e938e14a94407a936443116af76.jpg

Senast redigerat av Orfeus (11 december 2019)

simlar
11 december 2019 · 5 516 Inlägg

Det där är inte framskärmen utan stötfångarinklädnaden.

Det lär inte gå att få snyggt utan omlackering.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Orfeus
11 december 2019 · 111 Inlägg

Tack för svaret! Nu har jag ändrat till stötfångarinklädnaden.

Okej, synd! Måste man demontera då eller hur går det till? Vågar man lämna in det till en lite billigare random lackeringsfirma eller rekommenderas det att gå via Volvo själva?

M123
11 december 2019 · 962 Inlägg

Orfeus skrev:
Tack för svaret! Nu har jag ändrat till stötfångarinklädnaden.

Okej, synd! Måste man demontera då eller hur går det till? Vågar man lämna in det till en lite billigare random lackeringsfirma eller rekommenderas det att gå via Volvo själva?

Varför vill du inte blanda in ditt försäkringsbolag?

Det generella i livet är att snålheten allt som oftast bedrar visheten.
Du får vad du betalar för helt enkelt och jag kan aldrig tänka att någon gör ett vettigt jobb billigare än vad en självrisk kan kosta.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Orfeus
11 december 2019 · 111 Inlägg

Det är väl för bonusen skull. Jag tänker att det kan bli väldigt dyrt på sikt. Men det kanske inte är så längre.

mb_pucken
11 december 2019 · 5 083 Inlägg

Den enkla och billigaste lösningen är polering av repor samt bättringsfärg där färg saknas. Eventuellt våtslip. Resultatet blir inte skitbra om man inte är väldigt duktig. 

En duktig lackerare kan göra en så kallad spot repair där endast det skadade området lackas. Detta kan faktiskt bli riktigt bra. Vet dock ej vad det kostar

Bästa lösningen är omlakering av stötfångaren men även den dyraste då höljet behöver demonteras och strippas på delar.

I ditt fall hade jag beroende på önskat resultat antingen gått via försäkringen eller själv anlitat en verkstad för demo och lack. Detta beroende på din självrisk.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Brådhis * Voff voff *
11 december 2019 · 10 244 Inlägg

Det enda som blir bra är ju en omlackering. Fråga lokala lackeraren vad han tar för att lacka stötfångaren åt dig och jämför med självrisken. Välj sedan det alternativ som blir billigast helt enkelt... smile

Eller lev med skadan... Det är ju helt valfritt, men den dagen du säljer bilen kan du ju vara i det närmaste säker på att någon kommer pruta minst så mycket som lackeringen eller självrisken skulle kostat. wink

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (11 december 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Orfeus
12 december 2019 · 111 Inlägg

Tack för bra svar! :-)
Jag var hos en lackerare igår kväll. Han gissade (bara utifrån bilden) att en Spot repair skulle fungera och då kosta 2995kr (om det nu går). Det är ju samma som självrisken och då slipper jag ju bonuskrångel också. Jag tänkte kolla upp med flera lackerare vad de har för alternativ och säkert finns det alternativ med högre prisvärdhet, då denna verkstad jobbade åt bla Bilia.

Lite trist är kontakten med Volvia. Jag har frågat om hur mycket bonusen och premien kommer att påverkas om jag tar detta genom försäkringen (jag har aldrig haft något försäkringsärende tidigare). Det kan de inte svara på, utan vill först ha in anmälan. Deras kundtjänst finns så mycket mer att önska och det blir krångel varje gång jag kontaktar dem (sist för att bara höja miltalen på försäkringen). Och att inte kunna svara en kund på en sån här fråga känns väldigt märkligt tycker jag. Så nu är jag påväg därifrån till ett nytt försäkringsbolag.

zzr9409209
12 december 2019 · 716 Inlägg

Förlorar du ens någon bonus,när du inte skadat någon motpart? Kolla upp det först..

Orfeus
12 december 2019 · 111 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Förlorar du ens någon bonus,när du inte skadat någon motpart? Kolla upp det först..

Bra vinkel - tack för det!

Jag nu hos en billackerare till och han trodde inte heller det. Dock skrev Volvia det i ett mail till mig, men det skulle inte förvåna mig om de har helt fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang