Volvo 740 startar inte efter snöfyllt motorutrymme

Snuppelele
11 december 2019 · 42 Inlägg

Tjena på er! Nu e de så att här om dagen va jag ute o åkte, svängde in på en väg med liite för mycket snö.. Hinner komma ca 20 meter så känner jag att bilen går riktigt dåligt någon sekund och sedan dör. Jag öppnar huven och kikar, HELA JÄVLA MOTORUTRYMMET FULL MED SNÖ. Bogserar hem fanskapet och nu ska jag väll försöka hitta vad problemet är. Är inte så insatt i motorer och felsökning mm. Så tar mer än gärna emot tips, Flera har sagt att de kan vara kamremen som hoppat ur, men vad jag kan se så sitter den rätt, kan dock hända att den hoppat nån kugg men hur ser jag det? Motorn går runt när jag vrider på tändningen, men den tänder inte. Soppa får den också.

Det är förövrigt en Volvo 740 b230f från 90.

Senast redigerat av Snuppelele (11 december 2019)

caromania Forummoderator
11 december 2019 · 9 296 Inlägg

Låter som att det kommit in fukt på fel ställe. Kan du ställa den varmt? Annars hårtork på tändning, fördelare etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Snuppelele
11 december 2019 · 42 Inlägg

caromania skrev:
Låter som att det kommit in fukt på fel ställe. Kan du ställa den varmt? Annars hårtork på tändning, fördelare etc.

Okej så ja ska ta isär fördelaren?

caromania Forummoderator
11 december 2019 · 9 296 Inlägg

Snuppelele skrev:

caromania skrev:
Låter som att det kommit in fukt på fel ställe. Kan du ställa den varmt? Annars hårtork på tändning, fördelare etc.

Okej så ja ska ta isär fördelaren?

Det skadar ju inte att se till att det är torrt därunder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
11 december 2019 · 2 250 Inlägg

Om motorn är full med snö, alltså inuti, så lär du försöka att få ut snön först, innan du gör nya startförsök.

Ingen motor, vad jag vet, går på snö smile

Snuppelele
11 december 2019 · 42 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Om motorn är full med snö, alltså inuti, så lär du försöka att få ut snön först, innan du gör nya startförsök.

Ingen motor, vad jag vet, går på snö smile

Snön va alltså uppepå motorn smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 december 2019 · 14 007 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Om motorn är full med snö, alltså inuti, så lär du försöka att få ut snön först, innan du gör nya startförsök.

Ingen motor, vad jag vet, går på snö smile

Jag reagerade också på "snöfylld motor"!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Snuppelele
11 december 2019 · 42 Inlägg

Vettemannen skrev:

Meaganeowner skrev:
Om motorn är full med snö, alltså inuti, så lär du försöka att få ut snön först, innan du gör nya startförsök.

Ingen motor, vad jag vet, går på snö smile

Jag reagerade också på "snöfylld motor"!

/Benny

Ändrat till ”motorutrymmet” om de blir lättare att förstå smile

Snuppelele
11 december 2019 · 42 Inlägg

Här har ni en bild hur de såg ut, ursäkta för halvpissig bild.https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233545/233545-d9e2654107dbffa9b08e6d15d951bbcc.jpg

uhlin
11 december 2019 · 2 831 Inlägg

Hur mycket snö var det egentligen?

Du får nog ställa denna i ett varmgarage och torka torrt fördelare, tändkablar osv.....

Brådhis * Voff voff *
11 december 2019 · 10 244 Inlägg

Imponerande mängd snö under huven där. big_smile

Hur mår saker som går/sitter under bilen? Tänker bränslerör och eventuell soppapump...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
12 december 2019 · 1 005 Inlägg

Det ser ut som att kamremskåpan saknas också, och då kan absolut remmen ha hoppat en kugg eller fler om snön packat sig i dreven.

Snuppelele
12 december 2019 · 42 Inlägg

Steff240 skrev:
Det ser ut som att kamremskåpan saknas också, och då kan absolut remmen ha hoppat en kugg eller fler om snön packat sig i dreven.

Okej, men om remmen bara hoppat nån kugg så ska den väll fortfarande tända till?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2019 · 17 380 Inlägg

Hade nog ställt in den bilen varmt i minst 48 timmar innan felsökning. Det lär ju droppa in vatten på ställen där man verkligen inte vill ha just vatten. Inte bra att kåpan saknas. Den finns där av en anledning.

I värsta fall kan man få diverse kortslutningar när snön smälter och letar sig in i elsystemet.

Fast: Du vinner tävlingen "mest snö i maskinrummet 2019!"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr9409209
12 december 2019 · 716 Inlägg

Har fixat en 745 en ggn,den bara stannade vid körning,låg en mosad råtta/mus i kamremskåpan..Så snön kan säkert få remmen att kugga!!

Snuppelele
12 december 2019 · 42 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hade nog ställt in den bilen varmt i minst 48 timmar innan felsökning. Det lär ju droppa in vatten på ställen där man verkligen inte vill ha just vatten. Inte bra att kåpan saknas. Den finns där av en anledning.

I värsta fall kan man få diverse kortslutningar när snön smälter och letar sig in i elsystemet.

Fast: Du vinner tävlingen "mest snö i maskinrummet 2019!"

Tack så mycket! Stolt pristagare smile

Snuppelele
12 december 2019 · 42 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Har fixat en 745 en ggn,den bara stannade vid körning,låg en mosad råtta/mus i kamremskåpan..Så snön kan säkert få remmen att kugga!!

Men hur ser man att den kuggat?

Cuefa Ain't no place like home...
12 december 2019 · 4 628 Inlägg

Snuppelele skrev:

zzr9409209 skrev:
Har fixat en 745 en ggn,den bara stannade vid körning,låg en mosad råtta/mus i kamremskåpan..Så snön kan säkert få remmen att kugga!!

Men hur ser man att den kuggat?

Det bör vara rätt lätt att hitta nån sida på nätet som förklarar hur markeringarna på vev- respektive kamaxel ska stå i förhållande till varandra.

De där gamla motorerna tål rätt mycket i form av antal kuggar fel, bara för att det inte tar i behöver det inte betyda att den inte står åt h-e fel.
Men jag är nog också inne på samma linje som flera andra, ställ bilen att torka i minst 48 timmar, helst i ett riktigt varmt garage. Du har garanterat fukt på ställen det inte bör vara fukt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Snuppelele
12 december 2019 · 42 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen alla! Har kollat bränsle tillförseln och kompression och dom är utesluten, så det har garanterat kommit fukt på något tändningsrelaterat ställe. Återkommer när jag fått igång fanskapet smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 december 2019 · 14 007 Inlägg

Snuppelele skrev:
Tack så mycket för hjälpen alla! Har kollat bränsle tillförseln och kompression och dom är utesluten, så det har garanterat kommit fukt på något tändningsrelaterat ställe. Återkommer när jag fått igång fanskapet smile

Mycket bra, så vi får veta vad felet var!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang