Volvo 740 startar inte efter snöfyllt motorutrymme

Snuppelele
14 december 2019 · 42 Inlägg

Halloj, har kollat med en multimeter på diverse ställen nu, batteriet är friskt. Tändspolen är det dock riktigt dåligt med kräm i, är det tändspolen som spökar då? Kollade även pluskabeln som går ifrån tändspolen bort till tändningen och den är det också dåligt med ström i.

Utmarks-Loke
14 december 2019 · 5 813 Inlägg

Snuppelele skrev:
Halloj, har kollat med en multimeter på diverse ställen nu, batteriet är friskt. Tändspolen är det dock riktigt dåligt med kräm i, är det tändspolen som spökar då? Kollade även pluskabeln som går ifrån tändspolen bort till tändningen och den är det också dåligt med ström i.

Hur vet du att det är "dåligt med kräm" i tändspolen och vad exakt menar du med det? Det enda du kan mäta med en multimeter är vilken spänning du har fram till den. Har du 12-13V på den när du försöker starta?

Och du har alltså ingen gnista på tändstiften?

Nybergrobin
14 december 2019 · 2 377 Inlägg

Kör aldrig utan kamremskåpan!
Börja med att säkerställa att kamremmen står rätt. Det finns markeringar på nedre skivan och markeringar på kamdrev.   Du får börja med detta. Det kan räcka med 2 kugg för att motorn ska vara stendöd.

Snuppelele
14 december 2019 · 42 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Snuppelele skrev:
Halloj, har kollat med en multimeter på diverse ställen nu, batteriet är friskt. Tändspolen är det dock riktigt dåligt med kräm i, är det tändspolen som spökar då? Kollade även pluskabeln som går ifrån tändspolen bort till tändningen och den är det också dåligt med ström i.

Hur vet du att det är "dåligt med kräm" i tändspolen och vad exakt menar du med det? Det enda du kan mäta med en multimeter är vilken spänning du har fram till den. Har du 12-13V på den när du försöker starta?

Och du har alltså ingen gnista på tändstiften?

Är absolut ingen expert på multimetrar, första gången jag använde en faktiskt. Och nej jag har ingen gnista alls.
Plockade precis loss fördelar locket och den såg ju lite gojsig ut

Senast redigerat av Snuppelele (14 december 2019)

Snuppelele
14 december 2019 · 42 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233545/233545-e46749ad95d98f513227a85d2cab8757.jpg

Detta ser inte så bra ut eller?

Senast redigerat av Snuppelele (14 december 2019)

uhlin
14 december 2019 · 2 831 Inlägg

Snuppelele skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233545/233545-e46749ad95d98f513227a85d2cab8757.jpg

Detta ser inte så bra ut eller?

Verkar va fullt i vatten, och vatten och ström brukar inte passa ihop.

Torka rent och torrt, sen är det nog fukt på mer ställen än just fördelarlocket.

Har du den inne i värmen, annars kan du nog glömma att få igång denna!

Meaganeowner
14 december 2019 · 2 250 Inlägg

.

Äsch då, det kommer en vår...

jaka54
14 december 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Om du googlar på nollning av kamremm B230F så hittar du hur remmen ska stå.

Snuppelele
14 december 2019 · 42 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om du googlar på nollning av kamremm B230F så hittar du hur remmen ska stå.

Okej tack, så bilen tänder ej om remmen kuggat lite?

Brådhis * Voff voff *
14 december 2019 · 10 244 Inlägg

Snuppelele skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Om du googlar på nollning av kamremm B230F så hittar du hur remmen ska stå.

Okej tack, så bilen tänder ej om remmen kuggat lite?

Tända ska den väl göra, men vid fel tillfällen, så förbränningen skapar ingen kraft (om den ens sker).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
WilleG
15 december 2019 · 185 Inlägg

Snuppelele skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Om du googlar på nollning av kamremm B230F så hittar du hur remmen ska stå.

Okej tack, så bilen tänder ej om remmen kuggat lite?

Om du har gnista och bränsle men med fel synk så bör motorn hosta till ibland vid startförsök. Än hur tokigt det står så kommer du få antändning nånstans antingen i grenrör eller insug.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
uhlin
15 december 2019 · 2 831 Inlägg

Snuppelele skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Om du googlar på nollning av kamremm B230F så hittar du hur remmen ska stå.

Okej tack, så bilen tänder ej om remmen kuggat lite?

Står remmen fel så tända ska den göra nånstans, det märker du om det smäller och har sig.

Faktum kvarstår...... vatten och el hör inte ihop.

Snuppelele
15 december 2019 · 42 Inlägg

WilleG skrev:

Snuppelele skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Om du googlar på nollning av kamremm B230F så hittar du hur remmen ska stå.

Okej tack, så bilen tänder ej om remmen kuggat lite?

Om du har gnista och bränsle men med fel synk så bör motorn hosta till ibland vid startförsök. Än hur tokigt det står så kommer du få antändning nånstans antingen i grenrör eller insug.

Okej! Har glömt att nämna en grejj, när jag blev bogserad hem så glömde jag nämligen en växel i när polaren drog iväg (han Som bogserade) och då ville motorn nämligen starta, den börja hosta o komma rök och sådär.
Men hur är det möjligt när jag inte har någon gnista?

caromania Forummoderator
15 december 2019 · 9 296 Inlägg

Snuppelele skrev:

WilleG skrev:

Snuppelele skrev:

Okej tack, så bilen tänder ej om remmen kuggat lite?

Om du har gnista och bränsle men med fel synk så bör motorn hosta till ibland vid startförsök. Än hur tokigt det står så kommer du få antändning nånstans antingen i grenrör eller insug.

Okej! Har glömt att nämna en grejj, när jag blev bogserad hem så glömde jag nämligen en växel i när polaren drog iväg (han Som bogserade) och då ville motorn nämligen starta, den börja hosta o komma rök och sådär.
Men hur är det möjligt när jag inte har någon gnista?

Det är det inte. Därmed inte sagt att fukten inte är problemet. Ställ in bilen varmt 2-3 dagar som ett första steg. Ställ en kupévärmare att blåsa på fördelare och annat som inte gillar fukt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
uhlin
15 december 2019 · 2 831 Inlägg

Snuppelele skrev:

WilleG skrev:

Snuppelele skrev:

Okej tack, så bilen tänder ej om remmen kuggat lite?

Om du har gnista och bränsle men med fel synk så bör motorn hosta till ibland vid startförsök. Än hur tokigt det står så kommer du få antändning nånstans antingen i grenrör eller insug.

Okej! Har glömt att nämna en grejj, när jag blev bogserad hem så glömde jag nämligen en växel i när polaren drog iväg (han Som bogserade) och då ville motorn nämligen starta, den börja hosta o komma rök och sådär.
Men hur är det möjligt när jag inte har någon gnista?

Frågar ännu en gång om du har bilen inne i värmen?

Att du inte har gnista beror på överslag förorsakat av fukt.

Du måste få torrt hela elsystemet tillhörande tändning innan du överhuvudtaget kan tänka på att få igång den.

Får du torrt det så funkar den sen.

Snuppelele
16 december 2019 · 42 Inlägg

uhlin skrev:

Snuppelele skrev:

WilleG skrev:

Om du har gnista och bränsle men med fel synk så bör motorn hosta till ibland vid startförsök. Än hur tokigt det står så kommer du få antändning nånstans antingen i grenrör eller insug.

Okej! Har glömt att nämna en grejj, när jag blev bogserad hem så glömde jag nämligen en växel i när polaren drog iväg (han Som bogserade) och då ville motorn nämligen starta, den börja hosta o komma rök och sådär.
Men hur är det möjligt när jag inte har någon gnista?

Frågar ännu en gång om du har bilen inne i värmen?

Att du inte har gnista beror på överslag förorsakat av fukt.

Du måste få torrt hela elsystemet tillhörande tändning innan du överhuvudtaget kan tänka på att få igång den.

Får du torrt det så funkar den sen.

Har ej haft tillgång till värmegarage, dock så har jag kört med kubé värmare i motorutrymmet ett antal nätter, o det lär jag fortsätta med ett tag till smile

Nybergrobin
17 december 2019 · 2 377 Inlägg

utan att läsa igenom hela tråden igen......har du kollat remmen?

Snuppelele
18 december 2019 · 42 Inlägg

Nybergrobin skrev:
utan att läsa igenom hela tråden igen......har du kollat remmen?

Har icke gjort de än, något säger mig att remmen e lugn, har dock tjackat ny tändspole som kommer imorgon så ja hoppas de funkar då, kan ut o kika remmen för att va säker

zzr9409209
19 december 2019 · 716 Inlägg

Fan,kolla remmen,bara för att någon inte "tror" att den är ok ,kostar ju gratis att kolla...

Snuppelele
22 december 2019 · 42 Inlägg

Häj! En fråga bara.. Om tändmodulen är trasig, ska tändspolen få någon ström alls då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang