Startspärr Opel Combo

christiands
12 december 2019 · 11 Inlägg

Hej,

jag köpte en Opel Combo CNG årsmodell 2009 som jag fick billigt för att den inte funkar. Nu försöker jag att får igång den. Kanske är det startspärren. Hade varit jätteschysst om nån kunde hjälpa mig:

Motorn startar gång efter gång men dör omedelbart. Den gula symbolen med (skift)nyckeln blinkar inte efter motorn har stannat (och inte innan heller, bara lyser innan man startar).

Jag fick tre nycklar och det är samma symptom med varenda. Provade även att  linda in nycklarna i aluminiumfolie, ingen skillnad.

Jag har försökt att tvångsmata bensin (extrabatteri på pumpen) utan framgång. Det kommer bensin till rälsen (när jag tvångsmata i alla fall - glömde att kolla om det kommer när allt är inkopplat som vanlig).

Lade märke till en udd sak: bilen startar ändå, även om bensinpumpen är frånkopplat - bara att får svar på detta skulle jag ger mycket för. Ganska mysteriös tycker jag. Eller kan det vara att bilen tar in lite gas? Det är ju en CNG.

Är det definitivt startspärren? Eller kan det vara nån annan sensor/ givare? Kan man koppla förbi startspärren? Jo, jag vet att ingen får lägga upp det här, men kanske via PM? Och nej, jag har inte snodd bilen, då var den alldeles för billigt för ;-) . Vad skulle det kostar om en verkstad fixar det?

Tack för svaren,
mvh
Krisso

Presidento Of World
12 december 2019 · 3 321 Inlägg

Vid gasläckage kan spärren mycket riktigt gå in. Prova att läsa ut felkoder, borde ligga nån där.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
christiands
14 december 2019 · 11 Inlägg

Hej och tack för svaret. Jag har tyvärr ingen fungerande grej för att läsa ut felkoder. Men jag ska kolla om det blir skillnad om jag tar bort gasslangen. Sitter där nån sorts trycksensor eller hur vet bilen att det läcker gas?

Mvh
Krisso

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2019 · 17 448 Inlägg

Kan du inte läsa ut felkoder är det nog en omöjlighet att få igång bilen. Finns mycket sensorer som kan krångla. Sen rekommenderar jag inte att man på egen hand pysslar med gasdelen på systemet. Fördelen är att om det går fel någonstans kommer du inte att märka det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
christiands
23 december 2019 · 11 Inlägg

Nu lät jag läsa ut felcoder, och det ser så här ut:https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234109/234109-3773dee2704b984d1289036189325978.jpg

christiands
23 december 2019 · 11 Inlägg

Alltså inte nyckeln eller lässpolan om jag tolkar det hela rätt. Sen fick vi också fram det här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234109/234109-63079a4642fb09359a2f6cb6d42a6194.jpg

christiands
23 december 2019 · 11 Inlägg

Någon fel på gassystem? Eller motorstyrdonet som är kass?
Tack för svaren :-)

EmsAnders
23 december 2019 · 151 Inlägg

Gasbilar Måste ha bensin för att starta, antar att du vet detta, finns ingen bensin så startar inte motorn.
Så kör man slut på bensin, men har gas i tanken så startar den inte.

Senast redigerat av EmsAnders (23 december 2019)

christiands
28 december 2019 · 11 Inlägg

Det trodde jag också. Men bilen starter även utan bensin (bensinpump bortkopplad och trycket släppt på insprutningsräls). Kanske det är felet och det kommer fram gas fat det inte borde? Och sen stänger motorn av?

christiands
19 januari 2020 · 11 Inlägg

Det var kamremmen som hade hoppat över ett par kuggar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang