Mercedes c200 T -96 startar inte

felixbillman
14 december 2019 · 12 Inlägg

Tja, igår när jag fick hem bilen och tog ner den från trailern och skulle starta den så var den helt bestämd på att den inte skulle starta. När jag lastade den först så gick den hur fint som helst men direkt när jag kom hem med den så ville den inte mer. Jag har kollad så att den får soppa och det gör den men det skumma är att den bara har gnista ibland och ibland inte och den tänder aldrig till något när jag kör startmotorn. Någon som har några fler tips på vad det kan vara för problem?

Tack på förhand/ Felix

ironhead volvoraggare
14 december 2019 · 4 776 Inlägg

se  över    tänddelarna  såsom  tändkablar  rotor osv

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 december 2019 · 4 917 Inlägg

ironhead skrev:
se  över    tänddelarna  såsom  tändkablar  rotor osv

Ja, och efter ovanstående , så verkar det som att något fallerat/lossnat under transporten..
Jag hade kollat alla elanslutningar, från batteri till generator och allt däremellan så att det sitter fast.
Det är ju lite konstigt att en transport kan ställa till detta när kärran ändå rör sig på vägen och vibrerar.
Man kan undra om den vinklades på ett onormalt sätt vid av och pålastning ,och det är detta som ställt till det..
Det jag funderar på är om kärran har ett rörelselarm, som man hade förr, där en liten klick med kvicksilver  flöt omkring och bröt/slöt en krets när bilen blev flyttad obehörigt.
Men det är väl lite långsökt  kanske i detta fallet..smile

Senast redigerat av malus (14 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ironhead volvoraggare
14 december 2019 · 4 776 Inlägg

väldigt  långsökt om  larmet  var  avstängt  testa  annars  att plocka  av  batterikabeln och  se om  larmet  nollställer sig

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
felixbillman
14 december 2019 · 12 Inlägg

ironhead skrev:
se  över    tänddelarna  såsom  tändkablar  rotor osv

malus skrev:

ironhead skrev:
se  över    tänddelarna  såsom  tändkablar  rotor osv

Ja, och efter ovanstående , så verkar det som att något fallerat/lossnat under transporten..
Jag hade kollat alla elanslutningar, från batteri till generator och allt däremellan så att det sitter fast.
Det är ju lite konstigt att en transport kan ställa till detta när kärran ändå rör sig på vägen och vibrerar.
Man kan undra om den vinklades på ett onormalt sätt vid av och pålastning ,och det är detta som ställt till det..
Det jag funderar på är om kärran har ett rörelselarm, som man hade förr, där en liten klick med kvicksilver  flöt omkring och bröt/slöt en krets när bilen blev flyttad obehörigt.
Men det är väl lite långsökt  kanske i detta fallet..smile

ironhead skrev:
väldigt  långsökt om  larmet  var  avstängt  testa  annars  att plocka  av  batterikabeln och  se om  larmet  nollställer sig

Tack för svar, har kollat det mesta nu men hittar inget problem. Testade vrida runt den nyss och då tände den till en gång och har sen dess vart stendöd igen. Ska testa köra multimetern lite här och där och se om det är dålig ström någonstans.

felixbillman
14 december 2019 · 12 Inlägg

Testade även det du skrev om att nolla larmet då den stått utan batteri hela natten men ingen skillnad vart det

ironhead volvoraggare
14 december 2019 · 4 776 Inlägg

har du  laddat  batteriet hur  många  volt har du  på batteriet

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
felixbillman
14 december 2019 · 12 Inlägg

ironhead skrev:
har du  laddat  batteriet hur  många  volt har du  på batteriet

Yes det är splitternytt och mätade volten till 12.7

ironhead volvoraggare
14 december 2019 · 4 776 Inlägg

och  pluskabeln  sitter  åt som den ska och mär  upp  alla jordpunkter

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 december 2019 · 4 917 Inlägg

IBLAND kan man få igång bilen genom att springa igång den utan att använda startmotorn. .
Undrar hur han vet att soppa kommer fram..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
14 december 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du säger att batteriet är "splitter nytt". -Även ett helt nyköpt batteri bör laddas i ca 12timmar innan det används.

felixbillman
14 december 2019 · 12 Inlägg

malus skrev:
IBLAND kan man få igång bilen genom att springa igång den utan att använda startmotorn. .
Undrar hur han vet att soppa kommer fram..?

Hur menar du? att se hur soppa kommer fram ser du ju ganska fort? Problemet sitter i tändningen till motorn och inte bensinen

felixbillman
14 december 2019 · 12 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du säger att batteriet är "splitter nytt". -Även ett helt nyköpt batteri bör laddas i ca 12timmar innan det används.

Ja det är inte helt splitternytt utan är väll cirka 3 dagar gammalt och det fick sitta på laddarn ca 12 timmar innan jag satte dit det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang