Rostlagning av Opel Insignia -09?

Avresto
14 december 2019 · 202 Inlägg

Tjabba,

Tänkte höra om någon kan tipsa hur man smidigast gör i ordning rosten om man nu varken har garage eller en uppsjö av verktyg?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218205/218205-4becb9ba9cf8b78523ce3771510b9cb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218205/218205-225b06cd557e56fe10e3470a80434daf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218205/218205-2fc7760bc7b29e3462d87d972e80e208.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218205/218205-690e4e8d0a8e5561504bf1989b44501b.jpg

torsen
15 december 2019 · 7 198 Inlägg

Absolut smidigaste, men inte billigaste, är att lämna in bilen till en lack-/skadeverkstad.

Marcus_89 Biltokig elektriker
15 december 2019 · 3 352 Inlägg

Har du inte garage eller verktyg så rekommenderar jag också att lämna in det. Går inte att få ett bra resultat utan det annars. Ser ut som det har börjat i skarven mellan stötfångare och kaross, sen fortsatt uppåt. Då man måste plocka av stötfångaren för att kunna komma åt att blästra bort rosten ordentligt.

Avresto
15 december 2019 · 202 Inlägg

Vad kan det tänkas kosta?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 december 2019 · 4 917 Inlägg

Du får räkna med tusenlappar skulle jag tro, kanske 5..sad
Men om det varit jag och på en 10 år gammal bil, så hade jag faktiskt fixat det själv..
Jag hade väntat tills det blir bortåt 15 grader och sen använt rostomvandlare i etapper ..
Skulle tro att du kommer undan med 3-400 om du gör det själv.
Men ska tillägga att det är JAG det, innan "hökarna" kastar sig över mig och ordinerar annorlunda..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Slim
15 december 2019 · 340 Inlägg

För att göra det rätt måste stötfångaren av. Först då vet man hur illa det är och det är ”alltid” mer rost än vad det först ser ut att vara.

3-400 låter väldigt billigt om det skall räcka till både rostätare, slippapper, grund(gärna lite zink också) och lack + klarlack...

Low
15 december 2019 · 3 296 Inlägg

Om du inte har garage och rätta grejer så lämna in..  många kemikalier behöver jämn temp runt 20 grader.
Hade liknande på min saab 07a dock mindre fläck detta var mellan stötfångaren:
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-c82cefa45cc751946dd8612a814c6ee2.jpg

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 december 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, vad var det jag sa ..
Tänker du betala flera tusen eller följa mitt recept..?

Dock måste jag tillägga som en slutkläm följande..
Den förbenade rosten är precis som en begynnande eldsvåda, får man inte kontroll över den med det snaraste så är loppet kört ..
Därför måste man minst 1 gång årligen OKULÄRBESIKTIGA efter defekter på sin fina bil och fixa dom med det snaraste eftersom det blir mindre dyrt att laga då..

Senast redigerat av malus (15 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Avresto
15 december 2019 · 202 Inlägg

malus skrev:
Ja, vad var det jag sa ..
Tänker du betala flera tusen eller följa mitt recept..?

Det är ett lätt val 😜
Följer dig...

Kan du lista vad som behöver inhandlas så kör jag.

M123
15 december 2019 · 962 Inlägg

Avresto skrev:

malus skrev:
Ja, vad var det jag sa ..
Tänker du betala flera tusen eller följa mitt recept..?

Det är ett lätt val 😜
Följer dig...

Kan du lista vad som behöver inhandlas så kör jag.

Kan väl säga att budgeten redan dukar under när du ska köpa en punktbläster med sand.

Blir intressant hur malus ska räkna hem det här. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 december 2019 · 4 917 Inlägg

Något att skrapa av färg och rosten med så du kommer åt att måla med rostomvandlare några gånger. Pris ca 120 kr för  omvandlaren som målas på.
Något att fylla ut  och jämna till med när rost skrapats bort, typ sprayspackel, för 100 kr. Man får lägga på flera lager och vänta emellan.

Lite olika finslippapper för att jämna till innan spraymålning. Pris några 10or.
Jag använder bara en plan träbit och trär pappret runt och slipar på det sättet.
Lite papperstejp av den bredare sorten så man inte sprejar utanför lagningsområdet.
Man kan faktiskt använda vanligt papper för att täcka delar som ska skyddas.
Färgspray för din kulör ca 120 kr. Jag räknade inte med klarlack eftersom jag själv inte använder det  och då får du hosta upp med åtminstonde en hundring mera.
Allt detta under förutsättning att det handlas på det nedsablade Biltema..

Allt ovanstående gjort på gatan utan ström givetvis eftersom sådan lyxig tillgång som el saknas när man bor i hyreshus en bit upp..smile
Skulle t o m kunna tro att du kommer undan ÄNNU billigare än ovan nämnda, men handla inte detta på bensinmackar bara..

Jag har nog glömt nåt, men det får vi väl snart veta..smile
Såhär har jag iallafall gjort på min egen japsare och det håller ännu, men det kanske beror på att jag hårdbevakar varje uppkomst till rostangrepp och agerar tidigt.
Och slutligen.. som någon sade.. när man rotat färdigt med rosten så har ytan  vuxit betydligt mer än det man ser innan..

Senast redigerat av malus (15 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Low
15 december 2019 · 3 296 Inlägg

Gör du enligt ovan så får du tyvärr göra om det om 1-2 år.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 december 2019 · 4 917 Inlägg

Low skrev:
Gör du enligt ovan så får du tyvärr göra om det om 1-2 år.

Helt rätt, men jag väntar inte flera år med behandling, för då går det inte så bra..
Rosten har då tärt djupt i plåten och då börjar det verkligen kosta om man ska åtgärda..
Det var därför jag skrev om elden..

Senast redigerat av malus (15 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Slim
15 december 2019 · 340 Inlägg

Det bästa är väl att varken vänta eller fusklaga?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 december 2019 · 4 917 Inlägg

Slim skrev:
Det bästa är väl att varken vänta eller fusklaga?

Jag önskar verkligen att jag hade spelat in vad grannarna säger när dom kommenterar min kärra och spelat upp det här..
"Hur har du lyckats hålla den så fin.."
Och kommentaren från besiktaren: Ja, fin är den , men rosten tar den tillsist..sad

Senast redigerat av malus (15 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Low
15 december 2019 · 3 296 Inlägg

Svårt se men är det bak eller fram på bilen? Om det är fram, så är det nog inte jättedyrt köpa bättre beg framskärm I samma färg?

Slim
15 december 2019 · 340 Inlägg

malus skrev:

Slim skrev:
Det bästa är väl att varken vänta eller fusklaga?

Jag önskar verkligen att jag hade spelat in vad grannarna säger när dom kommenterar min kärra och spelat upp det här..
"Hur har du lyckats hålla den så fin.."
Och kommentaren från besiktaren: Ja, fin är den , men rosten tar den tillsist..sad

Allt har ju sin budget och nivå på acceptabelt resultat och jag håller helt med att det är bättre att göra något, än att inte göra nåt alls...

Jag har dock tröttnat på alla begbilar man ser med bättringar i ”nästan” rätt kulör, utan klarlack vilket ofta ser rätt B ut. Är det en bil under palliativ vård så visst, men pratar vi en bil för säg 50-70k kanske man kan kosta på sig ett reko jobb för 5000kr tänker jag.

Sen kan det såklart se vettigt ut även med små medel. Min lastgamla Fiesta med solidsvart lack blev löjligt bra när jag bättrade, men den hade tacksam lack mm.

jaka54
15 december 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Tyvärr visar bilderna att det är gravrost/genomrostat!
Lämna in och betala 5000-7000kr eller strunta i det. wink

torsen
16 december 2019 · 7 198 Inlägg

Det första och viktigaste du behöver är ett klimat på minst + 20 grader men helst +25 grader.

Du behöver ingen (punkt-)bläster - i stället en vass kniv av Mora-/Frost-typ.

Möjligtvis fin smärgelduk. Köp förslagsvis sådan som är avsedd för små bandslipmaskiner.
Kapa till en lämplig träbit du kan spänna "smärgelbandet" över. Flytta "smärgelbandet" varefter.
Du behöver maskeringstape och grundfärg samt eventuellt "filler".
Grundfärgen kan vara BILTEMA:s zinksprej, och "fillern kan vara den som Volvo har/hade.
Den senare torkar snabbt och blir då ev slipbar - men slipa inte igenom till grundfärgen - då måste den bättras på.
Köp lackfärg i sprejform hos någon seriös färghandlare som hjälper dig att på plats med bilen fastställa rätt kulör - tänk på att lacken mattas/bleknar av bl a solen.
Du ska absolut spreja över lacken med klarlack. Kulören förändras, till det bättre, när klarlacken kommer på.
Kan du tälja till mindre träkilar, och försiktigt träda in dem,  så kan du kanske vidga spalten mellan olika krosseridelar. Kolla även om det inte finns möjlighet lossa lite på bumpers fram och bak för att komma åt bättre. Ser ut som "knappar" som i sig har en konisk "plastplupp" som kan lossas med en liten bladskruvmejsel.
Fråga ev hos en lack-/skadeverkstad hur du lossar "plastplupparna".

Mitt alternativ till att lämna in bilen och dyyyyyrt få den fixad.
Men räkna med att du får, som skrivits ovan, göra om arbetet efter ett par år - beroende på hur noga du varit.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 december 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, nu har han fått 2 fina val..
Dyr lagning på en 10 år gammal bil eller gds för några 100lappar..
Många fina tips som även jag kan tänka mig att använda.
Blir spännande att se vad han verkligen väljer..
Dock så kommer jag att tänka på följande uttryck  från mitten 60-talet..
"Köp OPEL och bli belåten och se europa genom plåten"..
Och jag kan nämna att det stämde förbaskat väl på min olympia från -63..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang