Transportstyrelsens app värdelös!

Pininfarina406
15 december 2019 · 535 Inlägg

Ivel skrev:

Pininfarina406 skrev:

Ivel skrev:
Jag har vid några tillfällen bakåt i åren tecknat försäkring innan jag åkt till säljaren och vid de gånger ägarbytet ej genomförts har jag ändå fått faktura av försäkringsbolag.
Detta berodde på att försäkringsbolaget annulerade försäkringen när dom fick in rapportering om att bilen sålts, köpte jag den aldrig fick dom aldrig in "signalen".
Nuförtiden får man ett brev där försäkringsbolaget undrar varför jag tecknat försäkring på en bil jag inte är registrerad ägare på.

För övrigt ska den huvudsakliga brukaren av fordonet vara den registrerade ägaren.

Exakt. Som jag skrev. Man kan INTE försäkra någon annans bil.

Långt ifrån vad du skrev.
Jag kan teckna en försäkring på din bil just nu online och den är giltig på mig från den sekund jag tecknat den.
Är däremot inte ägarbytet registrerat inom stadgad tid kontaktar försäkringsbolaget mig och undrar vad som pågår.

Så du menar att om jag krockar med den så gäller båda våra försäkringar då?
Den blir aktiv först när ägarbytet är klart. Det förstår väl alla eller?

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Eleeb90
15 december 2019 · 345 Inlägg

Tack för så många svar smile jag fick ett mail från transportstyrelsen direkt om att ägarbytet är genomfört. Dock när jag loggar in på mina fordon kan jag inte se att jag äger bilen ännu så också om man skickar sms och kollar vem som äger det så är fortfarande gamla ägaren  skriven på bilen. Jag kan heller inte ställa på bilen. Vilket betyder att jag inte kan köra den,

Eleeb90
15 december 2019 · 345 Inlägg

zleepy skrev:
Då måste ni gjort något fel/blivit något fel..

för vid ägarbyte i appen (uppgifterna är godkända) så sker ägarbytet direkt, och man kan välja att ställa på fordonet direkt vid ägarbytet smile

Just det appen funkade inte så vi gjorde det på transportstyrelsens hemsida. Dock fick jag somsagt ett mail där det står att jag är ägare. När man kollar vem som äger bilen så är det inte jag ännu detta pga av att deras system är sjukt segt. Det är inte det att jag inte äger bilen utan att jag inte kan ställa på den och köra den som är problemet. Jaja imorgon så kanske det uppdateras smile min andra bil jag har är bessad å laglig osv men är inte världens bästa däck på så kör helst inte så mycket med den smile

Senast redigerat av Eleeb90 (15 december 2019)

Eleeb90
15 december 2019 · 345 Inlägg

Ivel skrev:

Pininfarina406 skrev:

Ivel skrev:
Långt ifrån vad du skrev.
Jag kan teckna en försäkring på din bil just nu online och den är giltig på mig från den sekund jag tecknat den.
Är däremot inte ägarbytet registrerat inom stadgad tid kontaktar försäkringsbolaget mig och undrar vad som pågår.

Så du menar att om jag krockar med den så gäller båda våra försäkringar då?
Den blir aktiv först när ägarbytet är klart. Det förstår väl alla eller?

Nej, endast en persons försäkring gäller.
Skrivs exempelvis 2019-12-15 som ägarbytesdatum och lappen postas 2019-12-20 men bilen krockas 2019-12-17 är det den som köpt bilen 2019-12-15 som får använda sin försäkring eftersom ägarbytet ägt rum 2019-12-15.
Det förstår väl alla eller?

Helt rätt du som ägare är ju skyldig att minst ha trafik försäkring. Däremot om vi säger att ägarbytet skulle komma in sent till transportstyrelsen 10 dagar efter ägarbytet skett så räknas dagen då det kommer in till transportstyrelsen som datum för ägarbyte.

Senast redigerat av Eleeb90 (15 december 2019)

Eleeb90
15 december 2019 · 345 Inlägg

Ivel skrev:

Eleeb90 skrev:

Ivel skrev:

Nej, endast en persons försäkring gäller.
Skrivs exempelvis 2019-12-15 som ägarbytesdatum och lappen postas 2019-12-20 men bilen krockas 2019-12-17 är det den som köpt bilen 2019-12-15 som får använda sin försäkring eftersom ägarbytet ägt rum 2019-12-15.
Det förstår väl alla eller?

Helt rätt du som ägare är ju skyldig att minst ha trafik försäkring. Däremot om vi säger att ägarbytet skulle komma in sent till transportstyrelsen 10 dagar efter ägarbytet skett så räknas dagen då det kommer in till transportstyrelsen som datum för ägarbyte.

Exakt så.
Efter ett rigoröst och ohemult bilmissbruk genom åren är jag tämligen säker på hur ägarbyten, systemets uppdateringar och regelverk ser ut.

Hahahaha jo bilmissbruk har man nog varit eller är själv också haha då e vi två smile winkwink. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang