Röd bromslampa lyser konstant (!)

Sroggc
16 december 2019 · 27 Inlägg

Röd bromslampa lyser men inget fel på bromsarna, vad jag har lagt märke till. Eller låg nivå i vätskebehållaren.

Är en v40 2.0t -04

torsen
16 december 2019 · 7 198 Inlägg

Vet inte hur det ser ut på just din bil - Volvo V40.
Många andra bilar har flera funktioner för "bromsvarningslampan".
Förutom låg nivå i bromsvätskebehållaren kan även parkeringsbromsen ha en strömställare som indikerar (jordar) att densamma inte är helt inaktiverad.
Dessutom finns på vissa bilar en strömställare nere vid pedalstället.
Denna aktiverar (jordar) om fotbromspedalen går att trampa ner för långt.
Kan bero på nerslitna bromsbelägg, så att pedalen går djupare, eller på luft i systemet.
Ofta bringas strömställaren att aktivera lampan vid en "panikbromsning".
Kan även vara ett tecken på att en bromskrets fallerar.
Enkelt att återställa strömställaren genom att "lyfta upp" den.
Kolla ner vid bromspedalen så förstår du vad jag menar - om nu din bil har den här funktionen.

Sroggc
16 december 2019 · 27 Inlägg

Kan de vara så att bromsbeläggen är dåliga att all olja trycker så de blir låg nivå? Tänker så de lyser hela tiden, visar inga felkoder.

torsen
16 december 2019 · 7 198 Inlägg

Sroggc skrev:
Kan de vara så att bromsbeläggen är dåliga att all olja trycker så de blir låg nivå? Tänker så de lyser hela tiden, visar inga felkoder.

Mycket tänkbart.
Men kolla även om du har en strömställare vid pedalstället.

Sroggc
16 december 2019 · 27 Inlägg

torsen skrev:

Sroggc skrev:
Kan de vara så att bromsbeläggen är dåliga att all olja trycker så de blir låg nivå? Tänker så de lyser hela tiden, visar inga felkoder.

Mycket tänkbart.
Men kolla även om du har en strömställare vid pedalstället.

Ungefär hur ska strömställaren se ut?

torsen
16 december 2019 · 7 198 Inlägg

Sroggc skrev:

torsen skrev:

Sroggc skrev:
Kan de vara så att bromsbeläggen är dåliga att all olja trycker så de blir låg nivå? Tänker så de lyser hela tiden, visar inga felkoder.

Mycket tänkbart.
Men kolla även om du har en strömställare vid pedalstället.

Ungefär hur ska strömställaren se ut?

Svårt att beskriva, men du ser när du kommer "ner".
Den brukar ha en metallstång som bromspedalen endera "puttar" eller "drar" ner.
Dessutom ser du elkabeln.

Sroggc
16 december 2019 · 27 Inlägg

Var ej nå fel. Men provkörde en liten sväng insåg att broms pedalen tar nästan i botten men har samma funktion, misstänker att det är slitage på den

uhlin
16 december 2019 · 2 831 Inlägg

Sroggc skrev:
Var ej nå fel. Men provkörde en liten sväng insåg att broms pedalen tar nästan i botten men har samma funktion, misstänker att det är slitage på den

Det är nog mer än slitage om pedalen tar långt ner.

Säker på att båda kretsar fungerar? Nåt är ju galet, om beläggen är slitna bör inte pedalen ta långt ner för den sakens skull, såvida inte bromsvätskan är slut i behållaren.

Sroggc
17 december 2019 · 27 Inlägg

För att gå igenom kresterna hur skall jag gå tillväga?

uhlin
17 december 2019 · 2 831 Inlägg

Sroggc skrev:
För att gå igenom kresterna hur skall jag gå tillväga?

Har du inget läckage på bromssystemet och ingen luft i det så skulle jag tippa på huvudbromscylindern.

Skulle börja med att lufta hela systemet och se om där finns luft, om inte så kontrollera packningar i huvudbromscylinder.

Rekommenderar att inte ta isär cylindern själv om man inte gjort det förut. Inte så avancerade grejer men bra att veta vad man gör då det gäller bromsar och säkerhet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang