Tryck i systemet, audi 100

lekman
21 december 2019 · 148 Inlägg

Har en audi 100 tq -90 som bruksbil. Den har börjat varna om låg kylvattennivå närjag kör långsamt, som i stadskörning.
Eftersom det är vanligt med spruckna toppar så tänkte jag föregå denhär gången.
Hur kollar jag om det är förbränningstryck o inte bara tryck från den höga temperaturen som får slangarna att svälla upp o ge den lägre nivån?
Hur analyserar jag spår av gaser i påfyllningslocket? Det luktar lite bränt där
/

Meaganeowner
21 december 2019 · 2 250 Inlägg

De flesta verkstäder har instrument för detta. Som spårar avgaser i kylvattnet.

Meaganeowner
21 december 2019 · 2 250 Inlägg

Det är inte så att du har ett läckage ovan kylvätskenivån, t ex i ventilerna, som brukar sitta i locket till exansionskärlet?

Konstigt nog kan tyckas. Men om du har ett sådant läckage, så kokar kylvätskan vid hetare partier i och på motorn och du får än högre tryck i systemet. Men det läcker oftast inte kylvätska.

Bygger på tryckkokarprincipen.

Tror du mig inte, så varmkör motorn utan expansionslock... Snart kokar kylvätskan eller rättare sagt det börjar bildas bubblor som följer med runt i systemet.

jaka54
22 december 2019 · 5 719 Inlägg

Hej Lekman!
Är det  låg "vattennivå" även innan du startat motorn eller uppkommer varningen (låg vattennivå) först när du kör?

lekman
23 december 2019 · 148 Inlägg

Låg vattennivå uppstår först när jag kör, men det behövs att jag kör långsamt, vanlig landvägskörning räcker inte. Jag har  inte fyllt på nåt än, alls, sen dethär började för ett par veckor sen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 december 2019 · 17 465 Inlägg

lekman skrev:
Låg vattennivå uppstår först när jag kör, men det behövs att jag kör långsamt, vanlig landvägskörning räcker inte. Jag har  inte fyllt på nåt än, alls, sen dethär började för ett par veckor sen

Behöver du fylla på kylvätska någon gång ibland?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
lekman
23 december 2019 · 148 Inlägg

Det har sjunkit några cm sen i somras, har inte fyllt än. Iof får jag hela tiden en irriterande beläggning på insidan av rutan. Den kan ju ha ett annat klassiskt fel med läck i värmepaketet

Meaganeowner
23 december 2019 · 2 250 Inlägg

Ja, eller vatten som letar sig in via luftintag, luftfilter p g a, att avrinning på båda sidor framför framrutan är tätt av bös, löv mm, är väl troligare.

Du har ju fått förslag från mig. Kollat.?

Senast redigerat av Meaganeowner (23 december 2019)

jaka54
23 december 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har du kollat luftintaget på höger sida (under den svarta täckplåten?) så inte intaget är igentäppt av löv. Inte för att det skulle vara avgörande men ändå...
Att vindrutan får en beläggning på insidan tyder ju tyvärr på att det läcker någonstans i värmepaket.
Du hittar inget "kylvatten" om du tittar under värmepaketet ?

lekman
25 december 2019 · 148 Inlägg

Jag har kollat på golvet och, ja kanske är det lite sötkladdigt vid pedalerna. Men, Jag är mest ute efter om det finns ett säkert sätt att utesluta förbränningsgaser i kylsystemet. Förr fanns det nån typ av ampuller, vet inte om dom var pålitliga. Blir det värre så får jag väl åka o testa det hos nån verkstad. 
Systemet verkar gastätt iaf, så lock o slangar håller tätt

Brådhis * Voff voff *
25 december 2019 · 10 276 Inlägg

Nivån minskar, rutan får en beläggning och det är kladdigt vid pedalerna, men ändå vill du hitta ett annat svar på frågan än värmepaketet...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
te_wik Forummoderator
26 december 2019 · 12 813 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Det är inte så att du har ett läckage ovan kylvätskenivån, t ex i ventilerna, som brukar sitta i locket till exansionskärlet?

Konstigt nog kan tyckas. Men om du har ett sådant läckage, så kokar kylvätskan vid hetare partier i och på motorn och du får än högre tryck i systemet. Men det läcker oftast inte kylvätska.

Bygger på tryckkokarprincipen.

Tror du mig inte, så varmkör motorn utan expansionslock... Snart kokar kylvätskan eller rättare sagt det börjar bildas bubblor som följer med runt i systemet.

Jag håller med här. Locket på expantionskärlet har en ventil som ska släppa på trycket när trycket blir för högt i systemet. Om denna aldrig öppnar leder det till att slangar sväller och läckage kan uppstå vid slangändar osv. I värsta fall får du läckage i de mer känsliga partierna tex värmepaketet.

Testa med ett annat lock. Har TS tur så beror ev läckage endast på för högt tryck.

Men ja, verkstäder har ampuller de kan testa med om det finns avgas i expantionskärl. Dock reagerar den ej på kompression. Men spruckna toppar på dessa är väl ändå inte så vanligt?

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (26 december 2019)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
lekman
27 december 2019 · 148 Inlägg

Bilen går inte för varm. alltså så ska locket hålla tätt. Nivån är fortfarande bara lite grann för låg och jag har ännu inte fyllt nåt. Man kan säga att jag inte har nåt problem. Ett visst läckage från värmepaketet kan man nästan räkna med när man har en sån här. Förmodar att jag ger den en omgång med Bars Leaks, vilket kan lösa det hela i många år till.
Det jag vill göra är att kunna utesluta ett fel med toppen. Dethär är min enda bruksbil och ska toppen av, leta sprickor, mm, så behöver jag få en chans att planera det hela, lite grann. Vill inte vara tvungen att köra sommarbil nu i saltet.
Ett helt säker sätt att leta gaser i expansionskärlet..... Men jag får väl sitta lungt i båte, snart är det vår

Meaganeowner
27 december 2019 · 2 250 Inlägg

Kör ut bilen på isen. Invänta våren...

lekman
27 december 2019 · 148 Inlägg

Hade jag däck, och tid, så skulle jag nog ta ut den på isen nåt varv, man inte lämna den där. Men, iår finns det väl knappt några isar?

lekman
17 januari 2020 · 148 Inlägg

Jag slog i BarsLeaks och det immiga på vindrutan försvann. Vet att det är i gråzonen för vad som är rumsrent, men är säker på att värmepaket till gamla audi mer eller mindre alltid läcker lite, mekaniskt fogade med Al och plast. När jag skrotat ner nån gammal C3 så har det alltid funnits lite glykolkladd vid värmepaketet, lite läck är standard, verkar det som.
Toppen är alltså fortfarande hel, men det är inte helt ovanligt att de spricker. Har kört två st MC1 så att topparna spruckit mellan ventilsäten och vatten börjat ta sej ner i cylindrarna. Tycker det är en bra ide att stå beredd med en topp förberedd till när det händer. Sugmotor, HY tex, har samma ventilstorlek och gjutning. Nästan alla från 10V turbo har startade sprickor verkar det som.

jaka54
17 januari 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Varken på min egen , Audi 100 Avant 2,0E-89:a som gått över 37000mil  eller min brors Audi 100 Avant Turbo -91:a  som gått 26000mil, så har värmepaketet någonsin läckt! (Tvi Tvi).

lekman
17 januari 2020 · 148 Inlägg

Jag har bytt massor av värmepaket, en fyra fem st, både C3 och C4., tillsist blir läckagen stora. När det gäller toppen på MC-motorn. Min första 100tq gick iof 61000 mil innan den gav upp och toppen fick hamna i nästa bil, fortfarande fungerande. Det kan alltså vara lite olika, vet inte varför. Totalt antal kallstarter? Bilen som höll så många mil var företagsbil när den var ny och var mer eller mindre alltid varmkörd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang