Hög bränsleförbrukning

TS1997
28 december 2019 · 81 Inlägg

Hej!

Jag har en BMW 523i E39 från 1999 som gått 196XX mil som jag märkt drar ca 3 liter per mil under kortare resor och 2.25 liter per mil under längre resor och jag misstänker att det är en av 4 lambdasonder som gett upp hoppet. Detta är dock min första bil och jag är inte jättekunnig ännu och undrar hur jag kan testa om detta stämmer? Finns det någon bra artikel eller video jag kan kolla på som guide för att felsöka hög bränsleförbrukning?

Jag har även en fråga till gällande detta. Om det visar sig vara en lambdasond som är problemet, vart rekommenderar ni att jag köper ny? Mekonomen tar 2500+ för en lambdasond till min bil och jag misstänker att det går få billigare men vet inte vart jag kan köpa om jag vill köpa högkvalitativa delar för rimliga priser? Jag vet att bilen har 4 stycken, 2 stycken före katalysatorn och 2 stycken efter vilket skulle bli 10.000 kronor från Mekonomen vilket jag inte vill lägga på detta.

Tack på förhand!

Senast redigerat av TS1997 (28 december 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 december 2019 · 13 669 Inlägg

dom efter katen kollar bara funktionen på dom 2 främre. 

så dom 2 främre är dom man ska pilla på om det är någon man ska byta.

skulle kolla tex Ebay och dylika sidor från tyskland för delar.   här i sverige är delarna på tok för dyra.

är bilen nyligen besiktad?
för ställer mig lite frågande till varför lambdasonderna skulle vara dåliga. moderna bilar brukar vara snabba på att tända motorlampan vid sånna fel.

är bilen nyligen servad?   luftfilter tändstif och olja?   sen blir dom lätt törstigare när man kör mycket kallstarter.   sen är inte en gammal bmw rätt bil om man vill ha någon som helst bränsleekonomi.      Min gamla 740turbo slurka i sig 3liter/milen vid lete lek  men drog 0.9 vid normal körning.. så leker du mycket så även där har du en anledning till att den är törstig.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TS1997
28 december 2019 · 81 Inlägg

Growe skrev:
dom efter katen kollar bara funktionen på dom 2 främre. 

så dom 2 främre är dom man ska pilla på om det är någon man ska byta.

skulle kolla tex Ebay och dylika sidor från tyskland för delar.   här i sverige är delarna på tok för dyra.

är bilen nyligen besiktad?
för ställer mig lite frågande till varför lambdasonderna skulle vara dåliga. moderna bilar brukar vara snabba på att tända motorlampan vid sånna fel.

är bilen nyligen servad?   luftfilter tändstif och olja?   sen blir dom lätt törstigare när man kör mycket kallstarter.   sen är inte en gammal bmw rätt bil om man vill ha någon som helst bränsleekonomi.      Min gamla 740turbo slurka i sig 3liter/milen vid lete lek  men drog 0.9 vid normal körning.. så leker du mycket så även där har du en anledning till att den är törstig.

Bilen besiktigades senast i maj och jag har bytt olja nyligen. Har dock inte bytt tändstift eller luftfilter men luftfiltret såg rent ut när jag kollade för någon månad sedan. Ena resan jag reagerade på var att den drog ca 45 liter på en 20 mil lång resa utan stopp med vardaglig körning. Jag förväntar mig inte bästa bränsleförbrukningen men den borde klara sig på litern/mil tycker jag. Motorlampan lyser inte men jag tappade en cylinder förra helgen. Jag startade bilen och den skakade samt lät annorlunda och ville inte varva över 2000 varv. Testade starta om bilen några gånger och detta återuppstod vissa omstarter. Detta var i lördags förra helgen men det har inte hänt alls sen dess och jag har använt den dagligen. Jag ser inga tydliga läckage men jag reagerade på att det var några droppar som jag misstänker är bränsle i slutröret på avgassystemet om det betyder att det är något specifikt.

Min plan är att scanna efter felkoder men förbereder mig så mycket som möjligt innan jag fått tag på en scanner.

Jag kan även nämna att  den inte går ojämnt eller känns konstig på något sätt så det enda uppenbara felet är förbrukningen.

Senast redigerat av TS1997 (28 december 2019)

Utmarks-Loke
28 december 2019 · 5 809 Inlägg

BMW:s sexor är faktiskt förvånadsvärt bränslesnåla, åtminstone när de är "friska". På långresa skall man utan problem vara nere i 0,8 så något är allvarligt fel på denna bil. Lambdasond kan det mycket väl vara.

Skitungen
28 december 2019 · 199 Inlägg

TS1997 skrev:
Hej!

Jag har en BMW 523i E39 från 1999 som gått 196XX mil som jag märkt drar ca 3 liter per mil och jag misstänker att det är en av 4 lambdasonder som gett upp hoppet. Detta är dock min första bil och jag är inte jättekunnig ännu och undrar hur jag kan testa om detta stämmer? Finns det någon bra artikel eller video jag kan kolla på som guide för att felsöka hög bränsleförbrukning?

Jag har även en fråga till gällande detta. Om det visar sig vara en lambdasond som är problemet, vart rekommenderar ni att jag köper ny? Mekonomen tar 2500+ för en lambdasond till min bil och jag misstänker att det går få billigare men vet inte vart jag kan köpa om jag vill köpa högkvalitativa delar för rimliga priser? Jag vet att bilen har 4 stycken, 2 stycken före katalysatorn och 2 stycken efter vilket skulle bli 10.000 kronor från Mekonomen vilket jag inte vill lägga på detta.

Tack på förhand!

2500kr för 1 lambdasond?! Rena rama rånet ju.
Kollade lite snabbt på Autodoc och den dyraste där kostade 1800kr, av Bosch.
Fanns några andra för 300-500kr också, men kanske inte samma kvalité.

TS1997
30 januari 2020 · 81 Inlägg

Jag har nu idag fixat detta och det visade sig vara kamaxelgivaren på avgassidan som hade gett upp hoppet vilket resulterade i att bilen gick fett.

husseman
31 januari 2020 · 1 577 Inlägg

TS1997 skrev:
Jag har nu idag fixat detta och det visade sig vara kamaxelgivaren på avgassidan som hade gett upp hoppet vilket resulterade i att bilen gick fett.

Hmm.. då måste bilen gått i nåt "halta hem läge" eller liknande- kamläges sensor har inte mkt. med bränsleförbrukning att göra. Men gött att det fixade sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang