Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

Low
1 januari 2020 · 3 296 Inlägg

2020: +35 öre
2021: +60 öre
2022: +62
2023: +63
2024: +68
2025: +70

Tills liter priset blir c 20 kronor litern;

Rimligt? Miljövänlig bränsle kanske på gång?


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar … r-vansinne

Senast redigerat av Low (1 januari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Beundransvärt.. sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
1 januari 2020 · 5 809 Inlägg

Man blir arg bara man tänker på det.

Low
5 januari 2020 · 3 296 Inlägg

Vad tror ni, gäller detta även etanolen?

Starka funderingar etanol konvertera min van i framtiden.

M123
5 januari 2020 · 962 Inlägg

Low skrev:
Vad tror ni, gäller detta även etanolen?

Starka funderingar etanol konvertera min van i framtiden.

Självklart kommer alla bäckar bära till att lägga plåster på det öppna magsåret Sverige som fått sitt negligerade underhåll att vittra sönder.

Mer än så kan man nog inte säga utan att bli för politisk.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
candyweiss
5 januari 2020 · 863 Inlägg

Low skrev:
Vad tror ni, gäller detta även etanolen?

Starka funderingar etanol konvertera min van i framtiden.

Höjningen är värre på etanol https://www.bytbil.com/nyheter/skattesm … iter-23224

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Jesper328
5 januari 2020 · 2 333 Inlägg

Det handlar varken om miljö, eller klimatpåverkan.
Det handlar endast om mjölka så mycket stålar som möjligt, för vi dödliga kommer fortfarande vara tvungna att ta oss till jobb, osv år 2025.

Up the RA
candyweiss
5 januari 2020 · 863 Inlägg

Jesper328 skrev:
Det handlar varken om miljö, eller klimatpåverkan.
Det handlar endast om mjölka så mycket stålar som möjligt, för vi dödliga kommer fortfarande vara tvungna att ta oss till jobb, osv år 2025.

Så är det. Vänta bara några år tills det sålts fler elbilar, då kommer även beskattningen där. Ingen ska komma undan.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Meaganeowner
5 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Då blir det dyrt att köra motorsåg o snöskoter, för att inte tala på besinköket.

Brådhis * Voff voff *
5 januari 2020 · 10 244 Inlägg

Folk får inte närmare till jobbet (eller mer pengar till att köpa nyare, snålare och miljövänligare bil) bara för att man höjer priset på bränslet...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
volvo245amazon
5 januari 2020 · 110 Inlägg

Det är för dj_vligt helt enkelt, vi har skit vägar och hur gör vi som inte har alternativ?
Tar över 3 timmar till jobbet med buss som går varannan timme tur och retur - med bil tar det 30 minuter. Och vi som har barn måste ha en bil - men bara att betala och det vet politiker asen!

candyweiss
5 januari 2020 · 863 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Det är för dj_vligt helt enkelt, vi har skit vägar och hur gör vi som inte har alternativ?
Tar över 3 timmar till jobbet med buss som går varannan timme tur och retur - med bil tar det 30 minuter. Och vi som har barn måste ha en bil - men bara att betala och det vet politiker asen!

Och riktigt spännande att åka och storhandla med bussen, 4 personer och 22 kassar och 4 balar toapapper big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Meaganeowner
5 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Snart läge att bygga metanolfabriken i Hagfors...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 januari 2020 · 4 917 Inlägg

candyweiss skrev:

volvo245amazon skrev:
Det är för dj_vligt helt enkelt, vi har skit vägar och hur gör vi som inte har alternativ?
Tar över 3 timmar till jobbet med buss som går varannan timme tur och retur - med bil tar det 30 minuter. Och vi som har barn måste ha en bil - men bara att betala och det vet politiker asen!

Och riktigt spännande att åka och storhandla med bussen, 4 personer och 22 kassar och 4 balar toapapper big_smile

Vad ska ru me 4 balar te..?
Skaffa en bid'e vetja..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
candyweiss
6 januari 2020 · 863 Inlägg

axxet skrev:

candyweiss skrev:

volvo245amazon skrev:
Det är för dj_vligt helt enkelt, vi har skit vägar och hur gör vi som inte har alternativ?
Tar över 3 timmar till jobbet med buss som går varannan timme tur och retur - med bil tar det 30 minuter. Och vi som har barn måste ha en bil - men bara att betala och det vet politiker asen!

Och riktigt spännande att åka och storhandla med bussen, 4 personer och 22 kassar och 4 balar toapapper big_smile

Vad ska ru me 4 balar te..?
Skaffa en bid'e vetja..

Undrar om hyresvärden monterar det om vi säger till big_smile
Och i så fall får den nog stå i vardagsrummet.

Senast redigerat av candyweiss (6 januari 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
-Akerfeldt-
6 januari 2020 · 2 638 Inlägg

candyweiss skrev:

Low skrev:
Vad tror ni, gäller detta även etanolen?

Starka funderingar etanol konvertera min van i framtiden.

Höjningen är värre på etanol https://www.bytbil.com/nyheter/skattesm … iter-23224

Att köra på etanol är redan för dyrt, jag tycker iallafall att man ska tjäna på eller åtminstone få samma kostnad om man väljer det miljövänligare alternativet. I dagsläget är det ca 1kr dyrare per mil för mig att köra på etanol, går etanolen upp till 20kr/l pratar vi 10kr dyrare per mil om man jämför med dagens bensinpris. Ingen kommer ju tanka etanol i framtiden hmm

Deception
6 januari 2020 · 97 Inlägg

candyweiss skrev:
Så är det. Vänta bara några år tills det sålts fler elbilar, då kommer även beskattningen där. Ingen ska komma undan.

Håller helt med här.
Kan lite kort dra mitt roliga billiv när det gäller "miljöbil".

Köpte en ny Seat Ibiza 1,2tsi ecomotive 2011. Den var miljöbil då, skattebefriad i 5år. Låg skatt efter det, typ 480kr. Ej längre miljöbil.

2012. Köpte en passat 2.0tdi. Miljöbil.
Sen kom dieselgate och snart får den inte rulla i innerstan. Nu är diesel dött, trots lägre co2 utsläpp än motsvarande bensinbil. Ej längre miljöbil.

2017. Skulle köpa ny bil. Funderade på hybrider osv men de var antingen fula, tråkiga, fick inte ha drag eller var för dyra. Det blev då en ny diesel. Varför? Jo dels fick jag den utrustningen jag ville ha såklart, jag hade råd med den, den är bättre ur miljösynpunkt än motsvarande bensinare. Går snålt. Får än så länge köra typ överallt (Euro 6). Inte miljöbil.

Poängen här är att eftersom reglerna ändras hela tiden så känner jag som ovan skribent. Och jag orkar inte bry mig om miljötänket längre när det gäller bilval just för att staten gör allt för att sätta åt privatbilisterna. Jag bidrar på annat sätt genom återvinning av olika slag.

Frågan är snarare vilken drivlina som går till slakt nästa gång? Min gissning är hybriderna. Hur kan både bensin/diesel OCH ett batteri vara bättre TOTALT sätt än en ren modern bensin eller diesel?

Nu har jag en aningen annorlunda syn på människans påverkan på klimatet. Oavsett vad så är det helt uppåt väggarna att sparka på privatbilisterna i ett land som står för 0,16% av världens utsläpp genom att höja priserna på drivmedel. Skulle det vara sossepolitik att arbetarna på landsbygden drabbas hårdast?

Meaganeowner
6 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Snart läge att bygga metanolfabriken i Hagfors...

Etanol, metanol, gengas, vätgas
o s v...

Det handlar inte om vilket som är billigast i dag, utan snarare som möjligt drivmedel, om det inom närmaste åren blir klent med tillgång i lilla Sverige på diesel och bensin...
Då blir prisjämförelser så att säga inte viktiga...  Utan det viktiga är väl vad fordon / motorer kan fungera med.

Ser redan nu ut som om det finns vissa risker med transporter via tankfartyg...

Skulle tro att priserna kommer att öka markant på petroleumbaserade drivmedel inom snar framtid, oavsett...


- Så med såpass mycket intresserat folk med stora kunskaper på detta forumet, kan det snart finnas alternativ om vi hjälps åt.

Handlar då kanske inte om att krama ur de sista kusarna ur motorerna, utan snarare att få dem att fortsätta snurra.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 januari 2020)

Deception
6 januari 2020 · 97 Inlägg

Alternativ kommer säkert, se bara på HVO100 som redan kommit.
Soppapriset lär stiga närmaste månaden i alla fall pga det som händer i Mellanöstern.

Elpriset lär även det gå upp då man stängt en reaktor, eller man lär väl skylla på det i alla fall.

Jag kan köpa alla höjningar som har att göra med faktorer vi inte kan påverka, som läget i Mellanöstern. Men de sjuka skatterna är ju det som gör det så dyrt att tanka. Visst, höj skatten men se då till att det finns alternativ som massan (skattebetalarna) kan och har råd att använda.

Meaganeowner
6 januari 2020 · 2 250 Inlägg

smile


Är väl som så, att även vi som inte kan åka kollektivt till jobbet, för
att utföra ett till staten skatteinbringande jobb, måste kunna ta oss till arbetet, utan att förlora en stor del av inkomsten i ren skatt.

Om inte lär det ju bli som så, att de som kan resa kollektivt i slutänden får betala upphället för övriga.
Tur att så många bor i städer...

Det blir att börja sätta potatis igen o slänga ut nät i närmaste sjö...

.

Senast redigerat av Meaganeowner (6 januari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang