Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Meaganeowner skrev:
smile

Det blir att börja sätta potatis igen o slänga ut nät i närmaste sjö...

.

Du kan komma till mig ang.  potatisen, för det har jag kläm på hur man gör..smile
Man tar "småttingarna" på hösten och sätter dom till våren för att få  nya potatisar..
Fiska är lite svårare , för dammarna är bevakade av folk med hagelbrakare..
Men har du bara spö och krok, så har jag masken,  för den får jag upp tillsammans med potäterna. .smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Low
7 januari 2020 · 3 296 Inlägg

Deception skrev:

candyweiss skrev:
Så är det. Vänta bara några år tills det sålts fler elbilar, då kommer även beskattningen där. Ingen ska komma undan.

Håller helt med här.
Kan lite kort dra mitt roliga billiv när det gäller "miljöbil".

Köpte en ny Seat Ibiza 1,2tsi ecomotive 2011. Den var miljöbil då, skattebefriad i 5år. Låg skatt efter det, typ 480kr. Ej längre miljöbil.

2012. Köpte en passat 2.0tdi. Miljöbil.
Sen kom dieselgate och snart får den inte rulla i innerstan. Nu är diesel dött, trots lägre co2 utsläpp än motsvarande bensinbil. Ej längre miljöbil.

2017. Skulle köpa ny bil. Funderade på hybrider osv men de var antingen fula, tråkiga, fick inte ha drag eller var för dyra. Det blev då en ny diesel. Varför? Jo dels fick jag den utrustningen jag ville ha såklart, jag hade råd med den, den är bättre ur miljösynpunkt än motsvarande bensinare. Går snålt. Får än så länge köra typ överallt (Euro 6). Inte miljöbil.

Poängen här är att eftersom reglerna ändras hela tiden så känner jag som ovan skribent. Och jag orkar inte bry mig om miljötänket längre när det gäller bilval just för att staten gör allt för att sätta åt privatbilisterna. Jag bidrar på annat sätt genom återvinning av olika slag.

Frågan är snarare vilken drivlina som går till slakt nästa gång? Min gissning är hybriderna. Hur kan både bensin/diesel OCH ett batteri vara bättre TOTALT sätt än en ren modern bensin eller diesel?

Nu har jag en aningen annorlunda syn på människans påverkan på klimatet. Oavsett vad så är det helt uppåt väggarna att sparka på privatbilisterna i ett land som står för 0,16% av världens utsläpp genom att höja priserna på drivmedel. Skulle det vara sossepolitik att arbetarna på landsbygden drabbas hårdast?

Håller med dig fullständigt.

Low
7 januari 2020 · 3 296 Inlägg

M123 skrev:

Low skrev:
Vad tror ni, gäller detta även etanolen?

Starka funderingar etanol konvertera min van i framtiden.

Självklart kommer alla bäckar bära till att lägga plåster på det öppna magsåret Sverige som fått sitt negligerade underhåll att vittra sönder.

Mer än så kan man nog inte säga utan att bli för politisk.

Helt klart!!

Meaganeowner
7 januari 2020 · 2 250 Inlägg

axxet skrev:

Meaganeowner skrev:
smile

Det blir att börja sätta potatis igen o slänga ut nät i närmaste sjö...

.

Du kan komma till mig ang.  potatisen, för det har jag kläm på hur man gör..smile
Man tar "småttingarna" på hösten och sätter dom till våren för att få  nya potatisar..
Fiska är lite svårare , för dammarna är bevakade av folk med hagelbrakare..
Men har du bara spö och krok, så har jag masken,  för den får jag upp tillsammans med potäterna. .smile

Är född och uppväxt på skogen. Så jag vet hur man överlever och blir mätt.

Det vete tusan om de som strövar runt på stadens kullerstensgator och boende på 12:e våningen gör. Vet väl möjligen vart fisken lever och var potatisen kan växa om de sett detta på tuben.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 januari 2020)

CarpeDiem German Engineering
7 januari 2020 · 9 081 Inlägg

Man blir bara sur!

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Slash Saabifierad
7 januari 2020 · 2 023 Inlägg

"Det är en kvarts pizza i månaden" - Miljöminister Isabella Lövin
https://www.expressen.se/nyheter/qs/kli … i-manaden/

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Deception
7 januari 2020 · 97 Inlägg

Slash skrev:
"Det är en kvarts pizza i månaden" - Miljöminister Isabella Lövin
https://www.expressen.se/nyheter/qs/kli … i-manaden/

Ta på er foliehattarna så åker vi...


Den människan, har hon någonsin sagt något vettigt i någon intervju?

-jimmy
7 januari 2020 · 377 Inlägg

Äsch, finns värre saker här i livet.

HizzaPut
8 januari 2020 · 5 Inlägg

-jimmy skrev:
Äsch, finns värre saker här i livet.

T.ex en miljard kineser eller Indier som kör moppar bilar och lastbilar - utan modern rening i tillägg!

Bensinpris indien http://hikersbay.com/prices/india?lang=sv 10kr

Likadant med plasten som flyter omkring i haven, det existerar inte här men ändå är det vi som ska bespottas och skattar för detta!

rcy
8 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Men vad kan man förvänta sig i ett samhälle där nästan hälften av statens inkomst går direkt till bidrag i någon form? Nånstans måste ju pengarna in också, och när det snart bara är hälften som jobbar och bidrar så kommer vi att behöva betala hela vår lön i skatt på ett eller annat sätt för att det ska täcka den andra hälften.

Det har inget med miljö att göra, och bensin är nog tyvärr bara första steget. All skatt kommer att behöva höjas om vi ska fortsätta att vara ett bidragssamhälle.

zemet
8 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Det är vekligen otur att höjd skatt är det enda vallöftet sossarna kan hålla...

CarpeDiem German Engineering
9 januari 2020 · 9 081 Inlägg

Håller fullständigt med föregående talare.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Cuefa Ain't no place like home...
9 januari 2020 · 4 628 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Man blir bara sur!

Helt sant.

Jag har snålkört den senaste tanken för o se hur långt jag kunde komma innan det var så nära torrt jag vågade köra.

Blev 122.1 mil, det är jag nöjd med, med tanke på kyla och annat ute nu.

Så, dags o tanka. 64,99L diesel blev 1084kr...

Weeee....

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mew
9 januari 2020 · 2 152 Inlägg

Cuefa skrev:
Blev 122.1 mil, det är jag nöjd med, med tanke på kyla och annat ute nu.

Cries in petrol


Men alltså fattar inte resonemanget. Inte kör folk utanför storstäderna mindre bil bara för att priset är högre? Kanske funkar i stan, men resten av Sverige får ju bara bita i det sura äpplet och betala mer för att leva.
Och sen att tillverkningen för en ny elbil är smutsigare för miljön än att hålla liv i och köra en gammal "smutsig" Dieselmerca i måååånga tusen mil... nä det hålls det tyst om.

Senast redigerat av Mew (9 januari 2020)

rcy
9 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Mew skrev:
Men alltså fattar inte resonemanget. Inte kör folk utanför storstäderna mindre bil bara för att priset är högre? Kanske funkar i stan, men resten av Sverige får ju bara bita i det sura äpplet och betala mer för att leva.
Och sen att tillverkningen för en ny elbil är smutsigare för miljön än att hålla liv i och köra en gammal "smutsig" Dieselmerca i måååånga tusen mil... nä det hålls det tyst om.

Miljön är ett svepskäl, det finns inget direkt hållbart resonemang eller någon logik där eftersom det inte är det som är den primära anledningen till skatten.

Statens finanser går fullkomligt på knäna, och framtiden kommer enbart att bli sämre rent ekonomiskt.
Kolla var skattepengarna går idag och jämför med 20-30 år sedan så ser du att det är totalt ohållbart och kommer bara att bli ännu värre.
Staten måste öka intäkterna mycket och snabbt så räkna med fler höjda skatter framöver.

spillolja
9 januari 2020 · 4 014 Inlägg

Värsta slöseriet med skattemedel under 2019 är på klimatpolitiken enligt skattebetalarnas ombudsman:
https://skattebetalarna.se/har-ar-arets … seri-2019/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
9 januari 2020 · 4 628 Inlägg

spillolja skrev:
Värsta slöseriet med skattemedel under 2019 är på klimatpolitiken enligt skattebetalarnas ombudsman:
https://skattebetalarna.se/har-ar-arets … seri-2019/

"Samtidigt går uppemot var tredje miljöbil som säljs i Sverige med miljöbilsbonus på export till Norge inom bara något år. Att satsa så mycket pengar på bidrag till elcyklar, stöd till solel eller varför inte klimatångestterapi när det finns andra åtgärder som hade gjort större nytta för klimatet kan inte klassas som någonting annat än slöseri."

Goddamn right!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
zemet
9 januari 2020 · 4 030 Inlägg

rcy skrev:

Mew skrev:
Men alltså fattar inte resonemanget. Inte kör folk utanför storstäderna mindre bil bara för att priset är högre? Kanske funkar i stan, men resten av Sverige får ju bara bita i det sura äpplet och betala mer för att leva.
Och sen att tillverkningen för en ny elbil är smutsigare för miljön än att hålla liv i och köra en gammal "smutsig" Dieselmerca i måååånga tusen mil... nä det hålls det tyst om.

Miljön är ett svepskäl, det finns inget direkt hållbart resonemang eller någon logik där eftersom det inte är det som är den primära anledningen till skatten.

Statens finanser går fullkomligt på knäna, och framtiden kommer enbart att bli sämre rent ekonomiskt.
Kolla var skattepengarna går idag och jämför med 20-30 år sedan så ser du att det är totalt ohållbart och kommer bara att bli ännu värre.
Staten måste öka intäkterna mycket och snabbt så räkna med fler höjda skatter framöver.

Du har helt rätt. Och det kommer bli mycket värre framöver.
Att majoriteten av kommunerna idag under högkonjuktur redan går på knäna är inget gott tecka.
Koppla det med att svenka folket har bland dem högsta belåningsgraderna i världen så förstår man hur illa det kan bli i en lågkonjuktur.

Och det finns inget staten kan göra direkt för att dämpa fallet i el lågkonjuktur, vi har ju redan minusränta så det kommer inte vara något alternativ att sänka räntorna.

spillolja
9 januari 2020 · 4 014 Inlägg

Uteblev från jobbet, hade inte råd att tanka bilen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko … anka-bilen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
-jimmy
9 januari 2020 · 377 Inlägg

HizzaPut skrev:

-jimmy skrev:
Äsch, finns värre saker här i livet.

T.ex en miljard kineser eller Indier som kör moppar bilar och lastbilar - utan modern rening i tillägg!

Bensinpris indien http://hikersbay.com/prices/india?lang=sv 10kr

Likadant med plasten som flyter omkring i haven, det existerar inte här men ändå är det vi som ska bespottas och skattar för detta!

Det är hårt livet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang