Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

Cuefa Ain't no place like home...
9 januari 2020 · 4 628 Inlägg

spillolja skrev:
Uteblev från jobbet, hade inte råd att tanka bilen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko … anka-bilen

Dags o be om löneökning... :\

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
M123
9 januari 2020 · 962 Inlägg

Cuefa skrev:

spillolja skrev:
Uteblev från jobbet, hade inte råd att tanka bilen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko … anka-bilen

Dags o be om löneökning... :\

Eller att skattetrycket anpassas eller avskaffas efter verklighetens omständigheter.
Något är fundamentalt fel när man ska betala mer skatt till sin stat när inköpspriset i annat land blir högre, finns ingen logik i det då det inte är staten som tillhandahåller bränslet. Staten skor sig bara på folks olycka.

Senast redigerat av M123 (9 januari 2020)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
spillolja
11 januari 2020 · 4 014 Inlägg

Det blir en ond cirkel av det   -  Ha ej råd att tanka bilen > löneförhöjning erfodras > dyrare sjukvård pga. av högre lön > högre landstingsskatt > mindre köpkraft och konkurenskraft

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
candyweiss
11 januari 2020 · 863 Inlägg

spillolja skrev:
Det blir en ond cirkel av det   -  Ha ej råd att tanka bilen > löneförhöjning erfodras > dyrare sjukvård pga. av högre lön > högre landstingsskatt > mindre köpkraft och konkurenskraft

För min del är det inga problem med en rejäl löneförhöjning big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Deception
13 januari 2020 · 97 Inlägg

Nu kommer avgifter för elbilarna i Norge.

https://www.svd.se/ingen-mer-gratisparkering-i-oslo

Bara en tidsfråga innan vi ser höjda skatter och avgifter på dem i Sverige också tror jag.

Meaganeowner
13 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Åker över gränsen och tankar.

Richtenb
13 januari 2020 · 1 359 Inlägg

Instämmer, problemet är ju att inflationen är extremt mycket högre för väldigt många människor än vad politikerna ger sken av. Ta lunch exempelvis, hur mycket har inte det ökat i pris. Folks löner hänger inte med, bensinpris är ju bara en del i det hela. Det börjar ju redan finnas folk som flyr landet och som även är skattebetalare (arbetande). Att skatta ihjäl ett folkslag leder till revolution eller att man flyr landet.

spillolja skrev:
Det blir en ond cirkel av det   -  Ha ej råd att tanka bilen > löneförhöjning erfodras > dyrare sjukvård pga. av högre lön > högre landstingsskatt > mindre köpkraft och konkurenskraft

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
zemet
13 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Lite fakta kring skatten.

Det finns något som heter Lafferkurva.

Den visar när statens inkomster via skatt är som störst. Var skattenivån är som mest effektiv med andra ord.

Har man 0% skatt får staten inte in något. Har man 100% skatt kommer ingen vilja jobba och man får inte heller in någon skatt. Så den optimala skattenivån är någonstanns mellan 0 och 100%.

Den optimala skattenivån verkar iaf enligt wikipedia ligga på 70%. Observera att detta är det totala skattetrycket, dvs lönskatt (33%), arbetsgivaravgift (31%), moms (25%), fordonskatt, fastighetsskatt mm mm.

Enigt denna teori skulle Sverige kunna sänka skatten eftersom vi ligger över 70% i skattetryck och staten skulle få in mer pengar.

Ett exempel på detta var ju RUT&ROT avdragen. Svartjobben försvann till stor del, med bättre vilkor för arbetarna i branshen och även för konsumenterna. Och det hela var mer eller mindre självfinansierande.

Lafferkurvan är ju omdebaterad och speciellt siffran 70% kan säkert debatteras och variera frpn land till land.

Men det är svårt att se att man som skattebetalare i Sverige får valuta för en av väldens högsta marginalskatter.

Vi har väldens högsta skatt men skolan är i fritt fall och vi är snart sämst i OECD.
Vi har väldens högsta skatt men minst poliser per kapita i EU.
Vi har väldens högsta skatt men vårdköerna är så långa att många dör innan dem ens får vård.

Så vi beskattar privata sjukförskringar också. Så  kan alla få dö i vårdkö, det är mer rättvist om alla har det lika dåligt.

OSV....

Jag är kanske ovanligt bitter, men kan någon berätta för mig vilket skattefinansierat område som Sverige är bäst på utom genusvetenskap? Där vi verkligen får valuta för den höga skatten vi betalar?


Så den som tror att problemen i välfärden beror på att alliansen sänkte skatten och att lösningen är att höja skatten kan ju fortsätta rösta på sossarna.

Länk för den som vill lära sig lite mer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Laffer_cu … _maximized

Senast redigerat av zemet (13 januari 2020)

Loveless
13 januari 2020 · 532 Inlägg

Tycker det är fullständigt orimligt med alla dessa skattehöjningar som drabbar bilen. Vi bilister är redan överbeskattade, se bara på de nya fordonsskatterna eller höjningen av trängselskatten som trädde i kraft nu vid årsskiftet!

För oss som kör lite äldre, törstigare bilar till vardags och som dessutom inte råkar bo mitt i stan eller har tillgång till fria taxiresor (som våra kära politiker har) blir det ännu värre. hmm Detta kan inte bara tillåtas fortsätta år efter år!

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
M123
13 januari 2020 · 962 Inlägg

zemet skrev:
Lite fakta kring skatten.

Det finns något som heter Lafferkurva.

Den visar när statens inkomster via skatt är som störst. Var skattenivån är som mest effektiv med andra ord.

Har man 0% skatt får staten inte in något. Har man 100% skatt kommer ingen vilja jobba och man får inte heller in någon skatt. Så den optimala skattenivån är någonstanns mellan 0 och 100%.

Den optimala skattenivån verkar iaf enligt wikipedia ligga på 70%. Observera att detta är det totala skattetrycket, dvs lönskatt (33%), arbetsgivaravgift (31%), moms (25%), fordonskatt, fastighetsskatt mm mm.

Enigt denna teori skulle Sverige kunna sänka skatten eftersom vi ligger över 70% i skattetryck och staten skulle få in mer pengar.

Ett exempel på detta var ju RUT&ROT avdragen. Svartjobben försvann till stor del, med bättre vilkor för arbetarna i branshen och även för konsumenterna. Och det hela var mer eller mindre självfinansierande.

Lafferkurvan är ju omdebaterad och speciellt siffran 70% kan säkert debatteras och variera frpn land till land.

Men det är svårt att se att man som skattebetalare i Sverige får valuta för en av väldens högsta marginalskatter.

Vi har väldens högsta skatt men skolan är i fritt fall och vi är snart sämst i OECD.
Vi har väldens högsta skatt men minst poliser per kapita i EU.
Vi har väldens högsta skatt men vårdköerna är så långa att många dör innan dem ens får vård.

Så vi beskattar privata sjukförskringar också. Så  kan alla få dö i vårdkö, det är mer rättvist om alla har det lika dåligt.

OSV....

Jag är kanske ovanligt bitter, men kan någon berätta för mig vilket skattefinansierat område som Sverige är bäst på utom genusvetenskap? Där vi verkligen får valuta för den höga skatten vi betalar?


Så den som tror att problemen i välfärden beror på att alliansen sänkte skatten och att lösningen är att höja skatten kan ju fortsätta rösta på sossarna.

Länk för den som vill lära sig lite mer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Laffer_cu … _maximized

Otroligt upplyftande inlägg. Du kanske får försöka bli finansminister. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Cuefa Ain't no place like home...
13 januari 2020 · 4 628 Inlägg

M123 skrev:

zemet skrev:
Lite fakta kring skatten.

Det finns något som heter Lafferkurva.

Den visar när statens inkomster via skatt är som störst. Var skattenivån är som mest effektiv med andra ord.

Har man 0% skatt får staten inte in något. Har man 100% skatt kommer ingen vilja jobba och man får inte heller in någon skatt. Så den optimala skattenivån är någonstanns mellan 0 och 100%.

Den optimala skattenivån verkar iaf enligt wikipedia ligga på 70%. Observera att detta är det totala skattetrycket, dvs lönskatt (33%), arbetsgivaravgift (31%), moms (25%), fordonskatt, fastighetsskatt mm mm.

Enigt denna teori skulle Sverige kunna sänka skatten eftersom vi ligger över 70% i skattetryck och staten skulle få in mer pengar.

Ett exempel på detta var ju RUT&ROT avdragen. Svartjobben försvann till stor del, med bättre vilkor för arbetarna i branshen och även för konsumenterna. Och det hela var mer eller mindre självfinansierande.

Lafferkurvan är ju omdebaterad och speciellt siffran 70% kan säkert debatteras och variera frpn land till land.

Men det är svårt att se att man som skattebetalare i Sverige får valuta för en av väldens högsta marginalskatter.

Vi har väldens högsta skatt men skolan är i fritt fall och vi är snart sämst i OECD.
Vi har väldens högsta skatt men minst poliser per kapita i EU.
Vi har väldens högsta skatt men vårdköerna är så långa att många dör innan dem ens får vård.

Så vi beskattar privata sjukförskringar också. Så  kan alla få dö i vårdkö, det är mer rättvist om alla har det lika dåligt.

OSV....

Jag är kanske ovanligt bitter, men kan någon berätta för mig vilket skattefinansierat område som Sverige är bäst på utom genusvetenskap? Där vi verkligen får valuta för den höga skatten vi betalar?


Så den som tror att problemen i välfärden beror på att alliansen sänkte skatten och att lösningen är att höja skatten kan ju fortsätta rösta på sossarna.

Länk för den som vill lära sig lite mer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Laffer_cu … _maximized

Otroligt upplyftande inlägg. Du kanske får försöka bli finansminister. smile

+1 på den!

Jag tycker dessutom att det är faschinerande att staten får ta betalt för samma vara 2ggr, medans jag som vanlig knegare blir åtalad för ocker om jag försöker mig på samma sak.

Att en stor del av bränslepriset består av skatt är ju klart. Sen ska vi dessutom betala moms (alltså skatta en gång till) på det.

Tack, svenska staten... roll

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
spillolja
13 januari 2020 · 4 014 Inlägg

Rut, Rot, Plusjobb. Extratjänster m.m är ingen lösning på problemen, bara rundgång med skattemedel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Deception
13 januari 2020 · 97 Inlägg

spillolja skrev:
Rut, Rot, Plusjobb. Extratjänster m.m är ingen lösning på problemen, bara rundgång med skattemedel

Speciellt då många passar på att höja priserna eftersom det syns mindre för kunden. Lika effektivt som sänkt restaurangmoms, eller finns det någon som tycker att det faktiskt blivit billigare att äta ute?

Senast redigerat av Deception (13 januari 2020)

Richtenb
14 januari 2020 · 1 359 Inlägg

Nej det är helt otroligt dyrt! För er som har rikskortet så syns det inte minst på alla höjningar som gjorts. Känns som 100 kr är normalpris nästan överallt nu (som serverar husman, kina, thai etc) Det kan inte ha varit många år sen det kostade 75-80. Lite det jag menar med att inflationen är sanslöst hög för många av oss. Har svårt att tro att lönerna hänger med. Det inkluderar ju bensin också

Deception skrev:

spillolja skrev:
Rut, Rot, Plusjobb. Extratjänster m.m är ingen lösning på problemen, bara rundgång med skattemedel

Speciellt då många passar på att höja priserna eftersom det syns mindre för kunden. Lika effektivt som sänkt restaurangmoms, eller finns det någon som tycker att det faktiskt blivit billigare att äta ute?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
caromania Forummoderator
14 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Richtenb skrev:
Nej det är helt otroligt dyrt! För er som har rikskortet så syns det inte minst på alla höjningar som gjorts. Känns som 100 kr är normalpris nästan överallt nu (som serverar husman, kina, thai etc) Det kan inte ha varit många år sen det kostade 75-80. Lite det jag menar med att inflationen är sanslöst hög för många av oss. Har svårt att tro att lönerna hänger med. Det inkluderar ju bensin också

Deception skrev:

spillolja skrev:
Rut, Rot, Plusjobb. Extratjänster m.m är ingen lösning på problemen, bara rundgång med skattemedel

Speciellt då många passar på att höja priserna eftersom det syns mindre för kunden. Lika effektivt som sänkt restaurangmoms, eller finns det någon som tycker att det faktiskt blivit billigare att äta ute?

1992-93 kostade en lunch på stan (Stockholm)50-55kr. Idag 95-110. Dyrt som fan, men eftersom lönerna var mindre än hälften 1992-93 så var det betydligt dyrare då. Faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
14 januari 2020 · 2 250 Inlägg

.

Dryga 12 kr/l för bensin i Norge för inte så länge sedan.

När hade vi det?

Men såg nu att p g a oroligheter i mellanöstern har priserna höjts rejält...

Varför då, sinar nordsjön?

Senast redigerat av Meaganeowner (14 januari 2020)

caromania Forummoderator
14 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.

Dryga 12 kr/l för bensin i Norge.

När hade vi det?

Källa på det?
Edit: 17.61 nok = 18.75 sek
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ … is-i-norge

Edit 2: Förövrigt så visar diagrammet knappast några 12kr före höjningen. Norge är apdyrt!  Billigast 21/10. 18kr litern i svenska. https://no.globalpetrolprices.com/Norwa … ne_prices/

Senast redigerat av caromania (14 januari 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zemet
14 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.

Dryga 12 kr/l för bensin i Norge för inte så länge sedan.

När hade vi det?

Men såg nu att p g a oroligheter i mellanöstern har priserna höjts rejält...

Varför då, sinar nordsjön?

Antar att efterfrågan på norsk olja ökar om det är problem i MÖ och därför ökar även priset i norge.

Meaganeowner
14 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Såg detta en tidig morgon när jag var till Gardemoen för två veckor sedan.

Visst jag kan ha tagit fel.

Men ringde och kollade med min norske svåger.
Han sa att bensinstationerna har nåt system med kraftigt sänkta priser vissa vardagsmornar.
Gav ett exempel. Flisa ca 13 kr/l måndag morgon för diesel. Där brukar han tanka.

Så jag såg nog inte i syner, trots allt.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (14 januari 2020)

Richtenb
14 januari 2020 · 1 359 Inlägg

Jag upplever det som att det ökat rejält de senaste åren vilket dessa artiklar bekräftar (Hittar inget nyare än 2017). Örebro hade där ökat mellan 20-26 procent beroende på källa mellan 2010-2017 Medan riket i snitt verkar ligga på 15%

http://www.mynewsdesk.com/se/gastrogate … 17-1923834
https://www.vasterastidning.se/business … 37hchFk0w/

För riket innebär det ju en löneökning på ungefär 2.14%.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbet … i-sverige/
Det verkar ju rent generellt (inklusive alla högavlönade) Vara högre löner än lunchutveckling (förutom i Örebro, Västerås)

Tittar man på ett exempeljobb (bussförare) som ligger under medellön för riket är löneökningen 1.14% mellan 2010-2017
https://statsskuld.se/jobb/lonestatisti … %C3%B6rare

Jag har en känsla (utan bevis) att det finns väldigt många som har en löneökning under 2.14% årligen mellan 2010-2017   


caromania skrev:

Richtenb skrev:
Nej det är helt otroligt dyrt! För er som har rikskortet så syns det inte minst på alla höjningar som gjorts. Känns som 100 kr är normalpris nästan överallt nu (som serverar husman, kina, thai etc) Det kan inte ha varit många år sen det kostade 75-80. Lite det jag menar med att inflationen är sanslöst hög för många av oss. Har svårt att tro att lönerna hänger med. Det inkluderar ju bensin också

Deception skrev:

Speciellt då många passar på att höja priserna eftersom det syns mindre för kunden. Lika effektivt som sänkt restaurangmoms, eller finns det någon som tycker att det faktiskt blivit billigare att äta ute?

1992-93 kostade en lunch på stan (Stockholm)50-55kr. Idag 95-110. Dyrt som fan, men eftersom lönerna var mindre än hälften 1992-93 så var det betydligt dyrare då. Faktiskt.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang