Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

Richtenb
14 januari 2020 · 1 359 Inlägg

Räknefel För bussförare men oavsett mindre än 2.14% Omkring 1.6x%

Richtenb skrev:
Jag upplever det som att det ökat rejält de senaste åren vilket dessa artiklar bekräftar (Hittar inget nyare än 2017). Örebro hade där ökat mellan 20-26 procent beroende på källa mellan 2010-2017 Medan riket i snitt verkar ligga på 15%

http://www.mynewsdesk.com/se/gastrogate … 17-1923834
https://www.vasterastidning.se/business … 37hchFk0w/

För riket innebär det ju en löneökning på ungefär 2.14%.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbet … i-sverige/
Det verkar ju rent generellt (inklusive alla högavlönade) Vara högre löner än lunchutveckling (förutom i Örebro, Västerås)

Tittar man på ett exempeljobb (bussförare) som ligger under medellön för riket är löneökningen 1.14% mellan 2010-2017
https://statsskuld.se/jobb/lonestatisti … %C3%B6rare

Jag har en känsla (utan bevis) att det finns väldigt många som har en löneökning under 2.14% årligen mellan 2010-2017   


caromania skrev:

Richtenb skrev:
Nej det är helt otroligt dyrt! För er som har rikskortet så syns det inte minst på alla höjningar som gjorts. Känns som 100 kr är normalpris nästan överallt nu (som serverar husman, kina, thai etc) Det kan inte ha varit många år sen det kostade 75-80. Lite det jag menar med att inflationen är sanslöst hög för många av oss. Har svårt att tro att lönerna hänger med. Det inkluderar ju bensin också


1992-93 kostade en lunch på stan (Stockholm)50-55kr. Idag 95-110. Dyrt som fan, men eftersom lönerna var mindre än hälften 1992-93 så var det betydligt dyrare då. Faktiskt.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
torpis Forummoderator
14 januari 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Folk får inte närmare till jobbet (eller mer pengar till att köpa nyare, snålare och miljövänligare bil) bara för att man höjer priset på bränslet...

//Brådhis

Det kanske får folk att fundera lite extra. Man skall kanske flytta närmare jobbet eller se över möjligheter att samåka.

Jag gillar ju elbilar, men brukar ändå säga att om man kan räkna hem en Tesla så skall man flytta. Helt ologiskt att köra så långt per dag.

Sen sker ju höjningen av drivmedelspriset inte jättefort och du byter bil då och då. Byter du inte bil så kan du ändå fundera på ditt körmönster. Så jag har faktiskt svårt att se varför det gapas så mycket över bensinpriset nu. Det har ju blivit billigare att åka bil. När jag var 20år så hade jag en 240 med förgasare. Tankade 100kr och hade som tumregel att jag kom 10mil. Bensinpriset steg och det började bli svårt att nå 10mil på 100kr.  Idag har jag en V70 D5 -07 på 250hk den kör jag på ca 0.5l/mil till/från jobbet. 100kr tar mig idag 15 år senare alltså mer än 10mil, säg 11-12mil. 10-20% längre.

Hade jag bytt bil så hade jag tittat på snålare bilar och ganska lätt kunnat hitta en bil som drar 0.4l/mil eller kanske ännu lägre? Peugeot 308 eller något sådant. Säg 0.4/mil. Då kan soppan få kosta 25kr litern och ändå kommer jag lika långt som jag gjorde år 2000.

Då pratar vi inga extrema bilar åt något håll utan sådana bilar alla som har råd med bil kan köpa.

Jag kan dock förstå att man börjar skrika om man åker en Audi Q7 med V8 och kör som en biltjuv, men alltså... har man inte tänkt lite fel då om nu bensinpriset var en så stor sak för en?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Meaganeowner
14 januari 2020 · 2 250 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-a9df02d097abeac4f9870ab74abd66fe.jpg


Nåt system med lägre priser då det inte är så många kunder på macken.
Finns tydligen öppen statistik på detta.

Senast redigerat av Meaganeowner (14 januari 2020)

torpis Forummoderator
14 januari 2020 · 10 572 Inlägg

candyweiss skrev:

Jesper328 skrev:
Det handlar varken om miljö, eller klimatpåverkan.
Det handlar endast om mjölka så mycket stålar som möjligt, för vi dödliga kommer fortfarande vara tvungna att ta oss till jobb, osv år 2025.

Så är det. Vänta bara några år tills det sålts fler elbilar, då kommer även beskattningen där. Ingen ska komma undan.

Nä, det vore väl lustigt om man "kom undan". Där emot så kommer det alltid vara smart att välja bil smart. Behöver du en gigantisk SUV eller kan du klara dig med en helelektrisk Skoda Citigo?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Meaganeowner
14 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Strax pensionär.
I stället för att åka till jobbet och människobyn minst sju dagar i veckan, ibland flera gånger om dagen, har jag satt i system att ställa bilen, minst varannan dag. T o m två dagar av tre.

Har även lagt om körstilen lite. Syns tydligt på bensinförbrukningen.

Sparar en rejäl slant, vill jag lova. Typ 1000 kr / månad, skattade pengar.

Alltså höjer jag månadsinkomsten, netto.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (14 januari 2020)

Richtenb
14 januari 2020 · 1 359 Inlägg

Ja då gör du som miljöpartiet vill. Säkert många som gör detsamma inte minst efter de nya trängselskatterna. Men de passade ju på att höja månadskortet på SL också.. Förbättrad lövservice etc eller är allt precis lika ojapanskt som vanligt... Ja så var det. Svårt att välja SL när det funkar sådär

Meaganeowner skrev:
Strax pensionär.
I stället för att åka till jobbet och människobyn minst sju dagar i veckan, ibland flera gånger om dagen, har jag satt i system att ställa bilen, minst varannan dag. T o m två dagar av tre.

Har även lagt om körstilen lite. Syns tydligt på bensinförbrukningen.

Sparar en rejäl slant, vill jag lova. Typ 1000 kr / månad, skattade pengar.

Alltså höjer jag månadsinkomsten, netto.

.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Meaganeowner
14 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Har tydligt observerat att den bilburna ungdomen, motsvarande de som gled runt i svulstiga V8-bestyckade yankeebilar för 20 - 30 år sedan, i dag prioriterar mat och dryck...

Alltså, dryckerna o maten har också blivit dyrare.
Pengarna räcker inte till hela kakan.


Sällan det harvar runt större bilar, gata upp och gata ned dessa dagar.
Möjligen en Kapitän eller Cheva med en 6:a i.

rcy
14 januari 2020 · 1 705 Inlägg

torpis skrev:
När jag var 20år så hade jag en 240 med förgasare. Tankade 100kr och hade som tumregel att jag kom 10mil. Bensinpriset steg och det började bli svårt att nå 10mil på 100kr.  Idag har jag en V70 D5 -07 på 250hk den kör jag på ca 0.5l/mil till/från jobbet. 100kr tar mig idag 15 år senare alltså mer än 10mil, säg 11-12mil. 10-20% längre.

Var din 240 en diesel, eller jämför du bensin och diesel nu?

Även inräknat inflation och medianlöner så är bränslet dyrare idag, det är fakta.
https://nyheter24.se/nyheter/927972-sa- … -historien

BMW 325i "isbilen" (1992)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
torpis Forummoderator
14 januari 2020 · 10 572 Inlägg

rcy skrev:

torpis skrev:
När jag var 20år så hade jag en 240 med förgasare. Tankade 100kr och hade som tumregel att jag kom 10mil. Bensinpriset steg och det började bli svårt att nå 10mil på 100kr.  Idag har jag en V70 D5 -07 på 250hk den kör jag på ca 0.5l/mil till/från jobbet. 100kr tar mig idag 15 år senare alltså mer än 10mil, säg 11-12mil. 10-20% längre.

Var din 240 en diesel, eller jämför du bensin och diesel nu?

Även inräknat inflation och medianlöner så är bränslet dyrare idag, det är fakta.
https://nyheter24.se/nyheter/927972-sa- … -historien

Du får väl andas lite och läsa det jag skrev igen. Hur långt jag kommer på 100kr inte vad soppan kostar.

Det verkar vara viktigare att hålla pulsen över 200 än att fundera sakligt i frågan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
zemet
14 januari 2020 · 4 030 Inlägg

rcy skrev:

torpis skrev:
När jag var 20år så hade jag en 240 med förgasare. Tankade 100kr och hade som tumregel att jag kom 10mil. Bensinpriset steg och det började bli svårt att nå 10mil på 100kr.  Idag har jag en V70 D5 -07 på 250hk den kör jag på ca 0.5l/mil till/från jobbet. 100kr tar mig idag 15 år senare alltså mer än 10mil, säg 11-12mil. 10-20% längre.

Var din 240 en diesel, eller jämför du bensin och diesel nu?

Även inräknat inflation och medianlöner så är bränslet dyrare idag, det är fakta.
https://nyheter24.se/nyheter/927972-sa- … -historien

Jo men bilarna är samtidigt mycket snålare. Så effekten i plånboken blir ungefär samma.

Om man har möjlighe att köra en liten skitbil vill säga. Behöver man en rejäl bil i jobbet tex så är det dyrt. Finns många bilar som drar dubblet mot en v70 diesel.

viccoA
14 januari 2020 · 3 109 Inlägg

rcy skrev:

torpis skrev:
När jag var 20år så hade jag en 240 med förgasare. Tankade 100kr och hade som tumregel att jag kom 10mil. Bensinpriset steg och det började bli svårt att nå 10mil på 100kr.  Idag har jag en V70 D5 -07 på 250hk den kör jag på ca 0.5l/mil till/från jobbet. 100kr tar mig idag 15 år senare alltså mer än 10mil, säg 11-12mil. 10-20% längre.

Var din 240 en diesel, eller jämför du bensin och diesel nu?

Även inräknat inflation och medianlöner så är bränslet dyrare idag, det är fakta.
https://nyheter24.se/nyheter/927972-sa- … -historien

Tankade för nästan V-Power för nästan 14 kr per liter sommaren 2007. Sen kom finanskrisen och jag minns när man tittade med stora ögon när priserna dippade under 9kr ett par dagar, stabiliserades runt 9,50kr.
Brentoljan kostade 130-140 dollar januari 2008. Kostade 45 dollar januari 2009. Idag kostar den 70 dollar. Klen krona mot dollarn gör sitt. Hade oljepriset stuckit iväg mot 140 dollar idag är en kvalificerad gissning att priset vid pumpen närmar sig 23kr, (skatten är per liter och momsen läggs ju på totalbeloppet, dvs 7kr skatt, 4,5kr moms, 2kr marginal, 9kr produkt).

Känns okej att ratta elbilen för ca 1.5-1.7kwh per mil (1.5-4kr per mil)

Senast redigerat av viccoA (14 januari 2020)

rcy
14 januari 2020 · 1 705 Inlägg

torpis skrev:

rcy skrev:

torpis skrev:
När jag var 20år så hade jag en 240 med förgasare. Tankade 100kr och hade som tumregel att jag kom 10mil. Bensinpriset steg och det började bli svårt att nå 10mil på 100kr.  Idag har jag en V70 D5 -07 på 250hk den kör jag på ca 0.5l/mil till/från jobbet. 100kr tar mig idag 15 år senare alltså mer än 10mil, säg 11-12mil. 10-20% längre.

Var din 240 en diesel, eller jämför du bensin och diesel nu?

Även inräknat inflation och medianlöner så är bränslet dyrare idag, det är fakta.
https://nyheter24.se/nyheter/927972-sa- … -historien

Du får väl andas lite och läsa det jag skrev igen. Hur långt jag kommer på 100kr inte vad soppan kostar.

Det verkar vara viktigare att hålla pulsen över 200 än att fundera sakligt i frågan.

Öh, vad? Min puls är strax under vilopuls. Det var en väldigt rak och enkelt formulerad fråga, blev du upphetsad av den så bör nog du försöka andas lite. smile

Om frågan bara är hur långt man kommer på 100kr oavsett bränsle så är det sjukt mycket billigare idag, en Tesla kostar typ 2kr/milen så man kommer 50 mil på en hundring.
Sen kostar väl Teslan runt en mille och kräver en infrastruktur som inte alla har tillgång till, men om vi nu enbart pratar om hur långt man kommer på en hundring så spelar det ju ingen roll.

Skämt åsido, ska man diskutera om bränslepriset har höjts över tid eller inte så är det nog en fördel om man jämför samma bränsle hela tiden.

Senast redigerat av rcy (14 januari 2020)

torpis Forummoderator
14 januari 2020 · 10 572 Inlägg

rcy skrev:

torpis skrev:

rcy skrev:
Var din 240 en diesel, eller jämför du bensin och diesel nu?

Även inräknat inflation och medianlöner så är bränslet dyrare idag, det är fakta.
https://nyheter24.se/nyheter/927972-sa- … -historien

Du får väl andas lite och läsa det jag skrev igen. Hur långt jag kommer på 100kr inte vad soppan kostar.

Det verkar vara viktigare att hålla pulsen över 200 än att fundera sakligt i frågan.

Öh, vad? Min puls är strax under vilopuls. Det var en väldigt rak och enkelt formulerad fråga, blev du upphetsad av den så bör nog du försöka andas lite. smile

Om frågan bara är hur långt man kommer på 100kr oavsett bränsle så är det sjukt mycket billigare idag, en Tesla kostar typ 2kr/milen så man kommer 50 mil på en hundring.
Sen kostar väl Teslan runt en mille och kräver en infrastruktur som inte alla har tillgång till, men om vi nu enbart pratar om hur långt man kommer på en hundring så spelar det ju ingen roll.

Skämt åsido, ska man diskutera om bränslepriset har höjts över tid eller inte så är det nog en fördel om man jämför samma bränsle hela tiden.

Ja, men det kan ju kvitta vad vi jämför för bränsle. Kör gärna på el så vinner miljön dessutom. Du behöver inte en Tesla för att kunna köra på el heller.

Räkna på en bensinbil vad den drog då och nu samt korrigera den där hundringen för inflationen så blir ju resultatet samma.

Jag hade "gärna" sett ett högre bensinpris för att komma över till el mycket snabbare. Förvånad att det inte redan är MYCKET dyrare att köra på drivmedel som eldas upp i bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
14 januari 2020 · 4 628 Inlägg

torpis skrev:

rcy skrev:

torpis skrev:
Du får väl andas lite och läsa det jag skrev igen. Hur långt jag kommer på 100kr inte vad soppan kostar.

Det verkar vara viktigare att hålla pulsen över 200 än att fundera sakligt i frågan.

Öh, vad? Min puls är strax under vilopuls. Det var en väldigt rak och enkelt formulerad fråga, blev du upphetsad av den så bör nog du försöka andas lite. smile

Om frågan bara är hur långt man kommer på 100kr oavsett bränsle så är det sjukt mycket billigare idag, en Tesla kostar typ 2kr/milen så man kommer 50 mil på en hundring.
Sen kostar väl Teslan runt en mille och kräver en infrastruktur som inte alla har tillgång till, men om vi nu enbart pratar om hur långt man kommer på en hundring så spelar det ju ingen roll.

Skämt åsido, ska man diskutera om bränslepriset har höjts över tid eller inte så är det nog en fördel om man jämför samma bränsle hela tiden.

Ja, men det kan ju kvitta vad vi jämför för bränsle. Kör gärna på el så vinner miljön dessutom. Du behöver inte en Tesla för att kunna köra på el heller.

Räkna på en bensinbil vad den drog då och nu samt korrigera den där hundringen för inflationen så blir ju resultatet samma.

Jag hade "gärna" sett ett högre bensinpris för att komma över till el mycket snabbare. Förvånad att det inte redan är MYCKET dyrare att köra på drivmedel som eldas upp i bilen.

Varför kan vi inte ha en bränsleskatt baserad på var i landet man bor?
Så kan man få ner trafiken innanför tullarna o göra miljöpartisterna nöjda, samtidigt som vi som bor på landsbygden inte får betala hela vår lön i skatt till staten.
Kunde inte det upplägget fungera?

OT: Gillar Jeepen du hade... smile /OT

Senast redigerat av Cuefa (14 januari 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
-jimmy
14 januari 2020 · 377 Inlägg

Än så länge är bensinpriset helt okej, men dubblas det så får man nog skippa den där extrasvängen.

Deception
14 januari 2020 · 97 Inlägg

Först och främst ska man kanske se till att celler m.m. och även infrastrukturen kan produceras och skrotas på ett hållbart sätt och att råmaterialet utvinns med klimatsmarta men framförallt etiska metoder. Ska man se hela cykeln när det gäller bränslefordon måste det även gälla elfordon om det nu är miljön man tänker på.
Miljön och klimatet skiter i om du kör en Prius som dricker 0,45l/mil eller en diesel som dricker samma mängd. Ingen argumenterar mot det, men hela klimatdebatten känns så efterbliven.

Man vurmar för elbilen som klimatsmart just nu. För 5år sedan var det dieseln, för 8år sedan var det 120g co2/km som gällde.. Innan det etanol. Elbilar kan mycket väl vara framtiden, men jag ger det 5år innan jag slår till så får vi se om de kommit fram till att det också är skit då.. Men så är det när ett miniland styrt av foliehattar ska rädda världen..

Meaganeowner
14 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Alternativa inhemska bränslen, ett alternativ när elen inte längre räcker till av olika anledningar.

Har Gillberg fel?

Om inte så lär elbilar snart bli billiga, typ reas ut.

https://youtu.be/eqwemyaYA6I

Senast redigerat av Meaganeowner (14 januari 2020)

Brådhis * Voff voff *
14 januari 2020 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Folk får inte närmare till jobbet (eller mer pengar till att köpa nyare, snålare och miljövänligare bil) bara för att man höjer priset på bränslet...

//Brådhis

Det kanske får folk att fundera lite extra. Man skall kanske flytta närmare jobbet eller se över möjligheter att samåka.

Du måste skilja på att inte kunna och inte vilja betala högt bränslepris... Poängen med det jag skrev handlar mer om dom som inte får månaden att gå ihop (tex ensamstående mamma med två barn boendes på landsbygden). Hon kommer ha lika långt till jobbet oavsett hur högt bränslepriset blir. Man slår bara undan benen ännu mer på folk som redan har det dåligt ställt...

Men det är alltid lätt att räkna åt andra. Det görs ju hela tiden. "Du kan göra si" "Hon kan göra så" "Det är ju bara att..." Synd bara att verkligheten inte ser ut så för alla...

För mig själv handlar det om en ovilja att betala mer och mer. Flytta för att komma närmare jobbet är inte direkt rimligt för min del då jag vissa dagar har 0 km till jobbet, vissa dagar 15 km till jobbet och vissa dagar 120 km till jobbet. Det blir ett väldigt flyttande då... Säga upp mig känns inte heller rimligt faktiskt. Kommunalt kan jag inte heller åka. Inte med mindre än att det skulle bli en hotellnatt då och då för att kunna vara på plats rätt tid när jag ska till platsen 120 km bort. Inte heller det rimligt... Så man får tugga i sig och betala. Men det blir inte mindre irriterande för det...

Byta bil är ett alternativ förstås, men vi behöver kunna åka 2-5 st + 2 hundar och det gör man inte vettigt i varken en Aygo eller en 308 tex... Det är väldigt gränsfall även i en Octavia.

Så i den verkliga världen där folk faktiskt jobbar oregelbundna tider på olika orter, har hund, kanske familj osv osv, där behöver man en annan bil än vad statistiken om hur många mil en bil körs en normal dag och hur många som åker ensamma säger...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
15 januari 2020 · 1 705 Inlägg

torpis skrev:
Jag hade "gärna" sett ett högre bensinpris för att komma över till el mycket snabbare. Förvånad att det inte redan är MYCKET dyrare att köra på drivmedel som eldas upp i bilen.

Anledningen är ganska enkel, elbil är inte ett rimligt alternativ för många. Det finns dom som åker 40-50 mil per dag eller mer och inte har tillgång till laddstolpar. Till och med idioterna som styr vårat land förstår att man inte helt sonika kan förstöra verkligheten för en stor del av befolkningen utan att ta ansvar för följderna.

Vill man få den stora massan att gå över till el så måste man göra elbilar mer ekonomiska. Folk kommer alltid att välja det billigare alternativet om dom har möjlighet, så enkla är faktiskt dom flesta människor. Det finns ingen som tycker det är roligt att elda upp tusentals kronor i en förbränningsmotor varje månad, så att dom flesta ändå gör det beror säkerligen på att det inte finns några rimliga alternativ.

Meaganeowner
15 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Exakt.
Som pensionär boende nån mil utanför människobyn, planerar jag mitt åkande, så att det bara blir resor varannan eller var tredje dag.
Stannar längre vid sommarstugan och ligger ute med segelbåten (10 mil till hamnen) minst en vecka åt gången.
Bara gött!

Otroligt vad mycket jag körde när jag jobbade, för att hinna med allt.
Stor del av lönen, gick åt för att kunna skatta till min egen lön som kommunanställd.

Faktum är att jag nu netto har lika mycket att röra mig med per månad, fast jag inte jobbar, utan BARA är pensionär.

Min bil har som alla andra variabel bränsleförbrukning.
0.6 - 0.8 liter bensin per mil.
Ligger oftast på 0.6 förutom de gånger jag vill kosta på lite extra.

Senast redigerat av Meaganeowner (15 januari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang