Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

viccoA
15 januari 2020 · 3 109 Inlägg

rcy skrev:

torpis skrev:
Jag hade "gärna" sett ett högre bensinpris för att komma över till el mycket snabbare. Förvånad att det inte redan är MYCKET dyrare att köra på drivmedel som eldas upp i bilen.

Anledningen är ganska enkel, elbil är inte ett rimligt alternativ för många. Det finns dom som åker 40-50 mil per dag eller mer och inte har tillgång till laddstolpar. Till och med idioterna som styr vårat land förstår att man inte helt sonika kan förstöra verkligheten för en stor del av befolkningen utan att ta ansvar för följderna.

Vill man få den stora massan att gå över till el så måste man göra elbilar mer ekonomiska. Folk kommer alltid att välja det billigare alternativet om dom har möjlighet, så enkla är faktiskt dom flesta människor. Det finns ingen som tycker det är roligt att elda upp tusentals kronor i en förbränningsmotor varje månad, så att dom flesta ändå gör det beror säkerligen på att det inte finns några rimliga alternativ.

Kan garantera att det går att åka 40-50 mil per dag i elbil för de flesta - Dessutom realistiskt, hur många kör 40-50 mil per dag, låter som en rätt meningslös pendling till jobbet. 16.000 mil om året om man avviker från det mönstret två månader om året.

Man förstör inte verkligheten utan förbättrar vår miljö (renare luft, färre partikelutsläpp), att man dessutom gör sig oberoende av olja från arabländer ser jag med som positivt. Vår egen elproduktion kan vi själva besluta om och styra. Nu kör jag visserligen "bara" drygt 15-20 mil om dagen, men ser inget större problem i att göra det i elbil.

Senast redigerat av viccoA (15 januari 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
15 januari 2020 · 4 628 Inlägg

viccoA skrev:

rcy skrev:

torpis skrev:
Jag hade "gärna" sett ett högre bensinpris för att komma över till el mycket snabbare. Förvånad att det inte redan är MYCKET dyrare att köra på drivmedel som eldas upp i bilen.

Anledningen är ganska enkel, elbil är inte ett rimligt alternativ för många. Det finns dom som åker 40-50 mil per dag eller mer och inte har tillgång till laddstolpar. Till och med idioterna som styr vårat land förstår att man inte helt sonika kan förstöra verkligheten för en stor del av befolkningen utan att ta ansvar för följderna.

Vill man få den stora massan att gå över till el så måste man göra elbilar mer ekonomiska. Folk kommer alltid att välja det billigare alternativet om dom har möjlighet, så enkla är faktiskt dom flesta människor. Det finns ingen som tycker det är roligt att elda upp tusentals kronor i en förbränningsmotor varje månad, så att dom flesta ändå gör det beror säkerligen på att det inte finns några rimliga alternativ.

Kan garantera att det går att åka 40-50 mil per dag i elbil för de flesta - Dessutom realistiskt, hur många kör 40-50 mil per dag, låter som en rätt meningslös pendling till jobbet. 16.000 mil om året om man avviker från det mönstret två månader om året.

Man förstör inte verkligheten utan förbättrar vår miljö (renare luft, färre partikelutsläpp), att man dessutom gör sig oberoende av olja från arabländer ser jag med som positivt. Vår egen elproduktion kan vi själva besluta om och styra. Nu kör jag visserligen "bara" drygt 15-20 mil om dagen, men ser inget större problem i att göra det i elbil.

Vad kör du för elbil då?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Meaganeowner
15 januari 2020 · 2 250 Inlägg

"Vår egen elproduktion kan vi själva besluta om och styra."

Jo, jo... Det måste vi nog om det inom några år finns 500 000 elbilar i Sverige.

Annars stannar stor del av industrin mm.

Redan brist på distributionskapacitet.

zemet
15 januari 2020 · 4 030 Inlägg

viccoA skrev:

rcy skrev:

torpis skrev:
Jag hade "gärna" sett ett högre bensinpris för att komma över till el mycket snabbare. Förvånad att det inte redan är MYCKET dyrare att köra på drivmedel som eldas upp i bilen.

Anledningen är ganska enkel, elbil är inte ett rimligt alternativ för många. Det finns dom som åker 40-50 mil per dag eller mer och inte har tillgång till laddstolpar. Till och med idioterna som styr vårat land förstår att man inte helt sonika kan förstöra verkligheten för en stor del av befolkningen utan att ta ansvar för följderna.

Vill man få den stora massan att gå över till el så måste man göra elbilar mer ekonomiska. Folk kommer alltid att välja det billigare alternativet om dom har möjlighet, så enkla är faktiskt dom flesta människor. Det finns ingen som tycker det är roligt att elda upp tusentals kronor i en förbränningsmotor varje månad, så att dom flesta ändå gör det beror säkerligen på att det inte finns några rimliga alternativ.

Kan garantera att det går att åka 40-50 mil per dag i elbil för de flesta - Dessutom realistiskt, hur många kör 40-50 mil per dag, låter som en rätt meningslös pendling till jobbet. 16.000 mil om året om man avviker från det mönstret två månader om året.

Man förstör inte verkligheten utan förbättrar vår miljö (renare luft, färre partikelutsläpp), att man dessutom gör sig oberoende av olja från arabländer ser jag med som positivt. Vår egen elproduktion kan vi själva besluta om och styra. Nu kör jag visserligen "bara" drygt 15-20 mil om dagen, men ser inget större problem i att göra det i elbil.

Varför tror du att folk inte byter till elbil då? Teknikfientlighet? Njutningen av ljudet och vibrationerna från 1,6l dieselmotorn gör att folk vägrar byta? Det är inget riktigt bilägande om man inte släpper ut avgaser?

Anledningen att folk inte byter är enligt mig:

1: Det inte lönar sig inte( Av denna anledningen har jag personligen inte elbil)

2: Eller att bilarna dem har råd med inte uppfyller deras behov.(Av denna anledningen har jag inte elbil)

En tillräckligt stor höjning av drivmedelsskatten skulle göra att anledning 1 försvann för mig. Men då skulle jag nog fått anstränga min ekonomi en hel del för att ha råd med elbil istället.

Jag har ganska bra betalt och räknas som höginkomsttagare. Många har sämre betalt och sämre förutsättningar än mig och skulle helt enkelt inte ha råd.

Piskan som finns idag räcker och blir över. Nu är det dags för fler morötter istället för att skatta ihjäl landsbygden.

Meaganeowner
15 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Här är en av alla som försöker öppna ögonen, för att se vad som väntar.

Se gärna hela inslaget, då berörs även begränsningar som finns av elditributionen redan i dag.

https://youtu.be/eqwemyaYA6I

Senast redigerat av Meaganeowner (15 januari 2020)

rcy
15 januari 2020 · 1 705 Inlägg

viccoA skrev:
Kan garantera att det går att åka 40-50 mil per dag i elbil för de flesta - Dessutom realistiskt, hur många kör 40-50 mil per dag, låter som en rätt meningslös pendling till jobbet. 16.000 mil om året om man avviker från det mönstret två månader om året.

Vi kan ta min far som exempel. Han körde en väldigt specialiserad typ av grävmaskin, hans arbetsplats var någonstans mellan Smygehuk och Treriksröset. En vecka kunde han vara i Sundsvall i tre dagar och i Varberg två. Han bodde strategiskt i norra Dalarna eftersom det var ungefär mitt i Sverige. När han var ute på jobb låg han ofta i husvagn, många mil från närmsta bebyggelse. Den enda ström som oftast fanns var husvagnens 12v batteri.
Det här kan låta som ett extremt särfall, men faktum är att utanför städerna är det inte alls särskilt ovanligt att det är så här verkligheten ser ut.

Ett mindre extremt exempel är jag själv. Jag åker några hundra mil i veckan, men har inte möjlighet att ladda en elbil vare sig hemma eller på jobbet. Jag har givetvis ingen lust att spendera någon timme stående på en laddstation några dagar i veckan för att ladda bilen.

viccoA skrev:
Man förstör inte verkligheten utan förbättrar vår miljö (renare luft, färre partikelutsläpp), att man dessutom gör sig oberoende av olja från arabländer ser jag med som positivt. Vår egen elproduktion kan vi själva besluta om och styra. Nu kör jag visserligen "bara" drygt 15-20 mil om dagen, men ser inget större problem i att göra det i elbil.

Man förstör verkligheten för dom som förlorar jobb, bostad och tvingas flytta.
Givetvis är det positivt för miljön, det finns ingen med lite sunt förnuft som förnekar det.
Men vår egen elproduktion kan vi inte alls besluta om och styra precis hur vi vill, riktigt så enkelt är det inte. Avvecklingen av kärnkraften kommer att göra oss väldigt sårbara vad gäller elproduktion, och vårt elnät har redan nu problem att leverera ström till dom större städerna i framförallt södra Sverige.

Att du inte har några problem med att åka elbil är uppenbart, men du måste väl inse att allas verklighet inte ser likadan ut? Man måste se till andra än sig själv ibland.

Meaganeowner
15 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Blev påtagligt observant på detta med att vara priviligierad att köpa vilken bil man vill oavsett vad den kostar.

Åkte till en annan ort med min bensinare. Gick där en längre sträcka och började gå till bilen.
Fick lift av en kvinna som kom körandes i en nästan ny Tesla.
Ja, jösses vad imponerad man blev.

Kostade 1.2 miljoner, men så mycket hade hon inte betalat. Det var f ö hennes företag som ägde den tidigare demobilen.
Hon åkte ca 10 000 mil om året... Så rent driftsmässigt var det för hennes företag en mycket bra affär, med alla avskrivningsmöjligheter, avdrag för sveda o värk mm.
Dessutom 6 års garanti kvar på batteriet.

Som skrivits tidigare... Inte en bil för var medelsvensson, som åker 1500 mil om året.

Senast redigerat av Meaganeowner (15 januari 2020)

Low
15 januari 2020 · 3 296 Inlägg

De som tror att det kommer alltid kosta 1,5-4kr mil att köra el bil kan ju fundera är det rimligt?

Just nu ska man lockas av att köpa elbil, men vänta och se.. smällen kommer där också vänta och se...

Min van kostar idag 24kr mil i ren bensin kostnad dock:
*Skattefri
*bes varannat år
*service 600kr per år ( olja/filter ) vissa år dyrare så klart.
*Ingen värde minskning ( går tillommed upp några hundringar per år. Inga lån, äger hela bilen.
* Helförsäkring 2000kr per år,

Kör cirka 500 mil per år.

Kostnad per år:

15200kr.

Detta är också en stor hobby för mig.

Skulle jag ta ett lån för en el bil så skulle min års kostnad garanterat bli dyrare, bara värdeminskning kostar mer.

Sen har man säkert glömt andra kostnader, men typ:)

caromania Forummoderator
15 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Blev påtagligt observant på detta med att vara priviligierad att köpa vilken bil man vill oavsett vad den kostar.

Åkte till en annan ort med min bensinare. Gick där en längre sträcka och började gå till bilen.
Fick lift av en kvinna som kom körandes i en nästan ny Tesla.
Ja, jösses vad imponerad man blev.

Kostade 1.2 miljoner, men så mycket hade hon inte betalat. Det var f ö hennes företag som ägde den tidigare demobilen.
Hon åkte ca 10 000 mil om året... Så rent driftsmässigt var det för hennes företag en mycket bra affär, med alla avskrivningsmöjligheter, avdrag för sveda o värk mm.
Dessutom 6 års garanti kvar på batteriet.

Som skrivits tidigare... Inte en bil för var medelsvensson, som åker 1500 mil om året.

Kostar alla elbilar 1.2miljoner? Jag trodde det fanns bilar från Nissan, Kia och Hyundai som kostade mindre?

Low skrev:
De som tror att det kommer alltid kosta 1,5-4kr mil att köra el bil kan ju fundera är det rimligt?

Just nu ska man lockas av att köpa elbil, men vänta och se.. smällen kommer där också vänta och se...

Min van kostar idag 24kr mil i ren bensin kostnad dock:
*Skattefri
*bes varannat år
*service 600kr per år ( olja/filter ) vissa år dyrare så klart.
*Ingen värde minskning ( går tillommed upp några hundringar per år. Inga lån, äger hela bilen.
* Helförsäkring 2000kr per år,

Kör cirka 500 mil per år.

Kostnad per år:

15200kr.

Detta är också en stor hobby för mig.

Skulle jag ta ett lån för en el bil så skulle min års kostnad garanterat bli dyrare, bara värdeminskning kostar mer.

Sen har man säkert glömt andra kostnader, men typ:)

Hobbybilar är ett dåligt exempel på att det är dyrt med bensin. Om de höjer priset i natt till 20kr/l så kommer det kosta dig 2000kr/år. Det är värre med den där ensamstående mannen med barn som Brådhis skrev om som pendlar en massa mil som inte kan byta bil.

Min inställning är att det klagas något enormt så fort det kostar. Folk glömmer allt som blivit billigare. Vafan, grannen när jag var liten köpte en färg tv för 16.000kr 1975. Det var lite mindre än en årslön. En polare köpte en 55tummare för 15år sedan, den kostade 25k. Min egen bilstereo kostade 4K 1992. Det var en tredjedels månadslön. Osv.

Väldigt mycket av det vi har och konsumerar är billigare idag. Mycket billigare. Inte fan är det kul att tanka för 8-900kr och få in 55liter men då får man tänka på andra skillnader. Köttfärsen kostade 40kr för 30år sedan. Vad blir det idag? Vad kostade ett par jeans för 20år sedan? En LP skiva kostade ju för fan 90spänn 1987. Idag är det ”gratis”.Osv osv.

Tro mig, jag vill också ha mer pengar och köra balla bilar (jag har 4 hobbybilar) men debatten är jäääääävligt enögd.

Sluta gnäll så jävligt. Vi har kanske världens bästa hobbybilsklimat i det här landet vad gäller lagar och regler.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Low
15 januari 2020 · 3 296 Inlägg

caromania skrev:

Meaganeowner skrev:
Blev påtagligt observant på detta med att vara priviligierad att köpa vilken bil man vill oavsett vad den kostar.

Åkte till en annan ort med min bensinare. Gick där en längre sträcka och började gå till bilen.
Fick lift av en kvinna som kom körandes i en nästan ny Tesla.
Ja, jösses vad imponerad man blev.

Kostade 1.2 miljoner, men så mycket hade hon inte betalat. Det var f ö hennes företag som ägde den tidigare demobilen.
Hon åkte ca 10 000 mil om året... Så rent driftsmässigt var det för hennes företag en mycket bra affär, med alla avskrivningsmöjligheter, avdrag för sveda o värk mm.
Dessutom 6 års garanti kvar på batteriet.

Som skrivits tidigare... Inte en bil för var medelsvensson, som åker 1500 mil om året.

Kostar alla elbilar 1.2miljoner? Jag trodde det fanns bilar från Nissan, Kia och Hyundai som kostade mindre?

Low skrev:
De som tror att det kommer alltid kosta 1,5-4kr mil att köra el bil kan ju fundera är det rimligt?

Just nu ska man lockas av att köpa elbil, men vänta och se.. smällen kommer där också vänta och se...

Min van kostar idag 24kr mil i ren bensin kostnad dock:
*Skattefri
*bes varannat år
*service 600kr per år ( olja/filter ) vissa år dyrare så klart.
*Ingen värde minskning ( går tillommed upp några hundringar per år. Inga lån, äger hela bilen.
* Helförsäkring 2000kr per år,

Kör cirka 500 mil per år.

Kostnad per år:

15200kr.

Detta är också en stor hobby för mig.

Skulle jag ta ett lån för en el bil så skulle min års kostnad garanterat bli dyrare, bara värdeminskning kostar mer.

Sen har man säkert glömt andra kostnader, men typ:)

Hobbybilar är ett dåligt exempel på att det är dyrt med bensin. Om de höjer priset i natt till 20kr/l så kommer det kosta dig 2000kr/år. Det är värre med den där ensamstående mannen med barn som Brådhis skrev om som pendlar en massa mil som inte kan byta bil.

Min inställning är att det klagas något enormt så fort det kostar. Folk glömmer allt som blivit billigare. Vafan, grannen när jag var liten köpte en färg tv för 16.000kr 1975. Det var lite mindre än en årslön. En polare köpte en 55tummare för 15år sedan, den kostade 25k. Min egen bilstereo kostade 4K 1992. Det var en tredjedels månadslön. Osv.

Väldigt mycket av det vi har och konsumerar är billigare idag. Mycket billigare. Inte fan är det kul att tanka för 8-900kr och få in 55liter men då får man tänka på andra skillnader. Köttfärsen kostade 40kr för 30år sedan. Vad blir det idag? Vad kostade ett par jeans för 20år sedan? En LP skiva kostade ju för fan 90spänn 1987. Idag är det ”gratis”.Osv osv.

Tro mig, jag vill också ha mer pengar och köra balla bilar (jag har 4 hobbybilar) men debatten är jäääääävligt enögd.

Sluta gnäll så jävligt. Vi har kanske världens bästa hobbybilsklimat i det här landet vad gäller lagar och regler.

Nu tolkade du det lite fel.. skulle jag byta ut min van för mot en elbil så skulle det inte bli direkt billigare för mig per år, tom dyrare för de 500milen. Gnäller absolut inte.

Har en pendlar bil , bor också på landet, kör cirka 1000 mil per år med den också... Blir det enklare för mig byta ut min pendlar bil för de höjer bränsle priset?

Större problem är vad folk konsumerar, allmänt skit som inte behövs, men det är känsligt för hela samhället är uppbyggt så.

caromania Forummoderator
15 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Low skrev:

caromania skrev:

Meaganeowner skrev:
Blev påtagligt observant på detta med att vara priviligierad att köpa vilken bil man vill oavsett vad den kostar.

Åkte till en annan ort med min bensinare. Gick där en längre sträcka och började gå till bilen.
Fick lift av en kvinna som kom körandes i en nästan ny Tesla.
Ja, jösses vad imponerad man blev.

Kostade 1.2 miljoner, men så mycket hade hon inte betalat. Det var f ö hennes företag som ägde den tidigare demobilen.
Hon åkte ca 10 000 mil om året... Så rent driftsmässigt var det för hennes företag en mycket bra affär, med alla avskrivningsmöjligheter, avdrag för sveda o värk mm.
Dessutom 6 års garanti kvar på batteriet.

Som skrivits tidigare... Inte en bil för var medelsvensson, som åker 1500 mil om året.

Kostar alla elbilar 1.2miljoner? Jag trodde det fanns bilar från Nissan, Kia och Hyundai som kostade mindre?

Low skrev:
De som tror att det kommer alltid kosta 1,5-4kr mil att köra el bil kan ju fundera är det rimligt?

Just nu ska man lockas av att köpa elbil, men vänta och se.. smällen kommer där också vänta och se...

Min van kostar idag 24kr mil i ren bensin kostnad dock:
*Skattefri
*bes varannat år
*service 600kr per år ( olja/filter ) vissa år dyrare så klart.
*Ingen värde minskning ( går tillommed upp några hundringar per år. Inga lån, äger hela bilen.
* Helförsäkring 2000kr per år,

Kör cirka 500 mil per år.

Kostnad per år:

15200kr.

Detta är också en stor hobby för mig.

Skulle jag ta ett lån för en el bil så skulle min års kostnad garanterat bli dyrare, bara värdeminskning kostar mer.

Sen har man säkert glömt andra kostnader, men typ:)

Hobbybilar är ett dåligt exempel på att det är dyrt med bensin. Om de höjer priset i natt till 20kr/l så kommer det kosta dig 2000kr/år. Det är värre med den där ensamstående mannen med barn som Brådhis skrev om som pendlar en massa mil som inte kan byta bil.

Min inställning är att det klagas något enormt så fort det kostar. Folk glömmer allt som blivit billigare. Vafan, grannen när jag var liten köpte en färg tv för 16.000kr 1975. Det var lite mindre än en årslön. En polare köpte en 55tummare för 15år sedan, den kostade 25k. Min egen bilstereo kostade 4K 1992. Det var en tredjedels månadslön. Osv.

Väldigt mycket av det vi har och konsumerar är billigare idag. Mycket billigare. Inte fan är det kul att tanka för 8-900kr och få in 55liter men då får man tänka på andra skillnader. Köttfärsen kostade 40kr för 30år sedan. Vad blir det idag? Vad kostade ett par jeans för 20år sedan? En LP skiva kostade ju för fan 90spänn 1987. Idag är det ”gratis”.Osv osv.

Tro mig, jag vill också ha mer pengar och köra balla bilar (jag har 4 hobbybilar) men debatten är jäääääävligt enögd.

Sluta gnäll så jävligt. Vi har kanske världens bästa hobbybilsklimat i det här landet vad gäller lagar och regler.

Nu tolkade du det lite fel.. skulle jag byta ut min van för mot en elbil så skulle det inte bli direkt billigare för mig per år, tom dyrare för de 500milen. Gnäller absolut inte.

Har en pendlar bil , bor också på landet, kör cirka 1000 mil per år med den också... Blir det enklare för mig byta ut min pendlar bil för de höjer bränsle priset?

Större problem är vad folk konsumerar, allmänt skit som inte behövs, men det är känsligt för hela samhället är uppbyggt så.

Sorry Low, mitt raljerande var inte bara riktat mot dig. Jag var otydlig där. Jag tycker bara svenne banan generellt gnäller förbannat mycket över att vissa saker kostar mer samtidigt som de glömmer hur mycket som kostar mindre. T ex mat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
16 januari 2020 · 962 Inlägg

caromania skrev:

Meaganeowner skrev:
Blev påtagligt observant på detta med att vara priviligierad att köpa vilken bil man vill oavsett vad den kostar.

Åkte till en annan ort med min bensinare. Gick där en längre sträcka och började gå till bilen.
Fick lift av en kvinna som kom körandes i en nästan ny Tesla.
Ja, jösses vad imponerad man blev.

Kostade 1.2 miljoner, men så mycket hade hon inte betalat. Det var f ö hennes företag som ägde den tidigare demobilen.
Hon åkte ca 10 000 mil om året... Så rent driftsmässigt var det för hennes företag en mycket bra affär, med alla avskrivningsmöjligheter, avdrag för sveda o värk mm.
Dessutom 6 års garanti kvar på batteriet.

Som skrivits tidigare... Inte en bil för var medelsvensson, som åker 1500 mil om året.

Kostar alla elbilar 1.2miljoner? Jag trodde det fanns bilar från Nissan, Kia och Hyundai som kostade mindre?

Low skrev:
De som tror att det kommer alltid kosta 1,5-4kr mil att köra el bil kan ju fundera är det rimligt?

Just nu ska man lockas av att köpa elbil, men vänta och se.. smällen kommer där också vänta och se...

Min van kostar idag 24kr mil i ren bensin kostnad dock:
*Skattefri
*bes varannat år
*service 600kr per år ( olja/filter ) vissa år dyrare så klart.
*Ingen värde minskning ( går tillommed upp några hundringar per år. Inga lån, äger hela bilen.
* Helförsäkring 2000kr per år,

Kör cirka 500 mil per år.

Kostnad per år:

15200kr.

Detta är också en stor hobby för mig.

Skulle jag ta ett lån för en el bil så skulle min års kostnad garanterat bli dyrare, bara värdeminskning kostar mer.

Sen har man säkert glömt andra kostnader, men typ:)

Hobbybilar är ett dåligt exempel på att det är dyrt med bensin. Om de höjer priset i natt till 20kr/l så kommer det kosta dig 2000kr/år. Det är värre med den där ensamstående mannen med barn som Brådhis skrev om som pendlar en massa mil som inte kan byta bil.

Min inställning är att det klagas något enormt så fort det kostar. Folk glömmer allt som blivit billigare. Vafan, grannen när jag var liten köpte en färg tv för 16.000kr 1975. Det var lite mindre än en årslön. En polare köpte en 55tummare för 15år sedan, den kostade 25k. Min egen bilstereo kostade 4K 1992. Det var en tredjedels månadslön. Osv.

Väldigt mycket av det vi har och konsumerar är billigare idag. Mycket billigare. Inte fan är det kul att tanka för 8-900kr och få in 55liter men då får man tänka på andra skillnader. Köttfärsen kostade 40kr för 30år sedan. Vad blir det idag? Vad kostade ett par jeans för 20år sedan? En LP skiva kostade ju för fan 90spänn 1987. Idag är det ”gratis”.Osv osv.

Tro mig, jag vill också ha mer pengar och köra balla bilar (jag har 4 hobbybilar) men debatten är jäääääävligt enögd.

Sluta gnäll så jävligt. Vi har kanske världens bästa hobbybilsklimat i det här landet vad gäller lagar och regler.

Fick jag välja att betala 16 000kr för en tv eller betala nästan 7000kr i skatt på bilen så är tv:n jävligt billig.
Fick jag välja att inte betala skatt till den där tv:n jag inte skulle ha köpt så hade jag tagit det alla dagar i veckan.
Hade köttfärsen varit närproducerad och inte i andra delen av landet hade det varit värt att betala mer.

Sen är bara att köpa en jänkare om du vill ha en frän bil. big_smile

Nåväl poängen här att du betalade för en större frihet mot det här vi har idag. Du kan ju inte ens sätta in kontanter utan att bli ifrågasatt idag, du äter en jävla sörja med E-nummer så maten må varit dyrare men fan mat påriktigt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
16 januari 2020 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

Meaganeowner skrev:
Blev påtagligt observant på detta med att vara priviligierad att köpa vilken bil man vill oavsett vad den kostar.

Åkte till en annan ort med min bensinare. Gick där en längre sträcka och började gå till bilen.
Fick lift av en kvinna som kom körandes i en nästan ny Tesla.
Ja, jösses vad imponerad man blev.

Kostade 1.2 miljoner, men så mycket hade hon inte betalat. Det var f ö hennes företag som ägde den tidigare demobilen.
Hon åkte ca 10 000 mil om året... Så rent driftsmässigt var det för hennes företag en mycket bra affär, med alla avskrivningsmöjligheter, avdrag för sveda o värk mm.
Dessutom 6 års garanti kvar på batteriet.

Som skrivits tidigare... Inte en bil för var medelsvensson, som åker 1500 mil om året.

Kostar alla elbilar 1.2miljoner? Jag trodde det fanns bilar från Nissan, Kia och Hyundai som kostade mindre?

Low skrev:
De som tror att det kommer alltid kosta 1,5-4kr mil att köra el bil kan ju fundera är det rimligt?

Just nu ska man lockas av att köpa elbil, men vänta och se.. smällen kommer där också vänta och se...

Min van kostar idag 24kr mil i ren bensin kostnad dock:
*Skattefri
*bes varannat år
*service 600kr per år ( olja/filter ) vissa år dyrare så klart.
*Ingen värde minskning ( går tillommed upp några hundringar per år. Inga lån, äger hela bilen.
* Helförsäkring 2000kr per år,

Kör cirka 500 mil per år.

Kostnad per år:

15200kr.

Detta är också en stor hobby för mig.

Skulle jag ta ett lån för en el bil så skulle min års kostnad garanterat bli dyrare, bara värdeminskning kostar mer.

Sen har man säkert glömt andra kostnader, men typ:)

Hobbybilar är ett dåligt exempel på att det är dyrt med bensin. Om de höjer priset i natt till 20kr/l så kommer det kosta dig 2000kr/år. Det är värre med den där ensamstående mannen med barn som Brådhis skrev om som pendlar en massa mil som inte kan byta bil.

Min inställning är att det klagas något enormt så fort det kostar. Folk glömmer allt som blivit billigare. Vafan, grannen när jag var liten köpte en färg tv för 16.000kr 1975. Det var lite mindre än en årslön. En polare köpte en 55tummare för 15år sedan, den kostade 25k. Min egen bilstereo kostade 4K 1992. Det var en tredjedels månadslön. Osv.

Väldigt mycket av det vi har och konsumerar är billigare idag. Mycket billigare. Inte fan är det kul att tanka för 8-900kr och få in 55liter men då får man tänka på andra skillnader. Köttfärsen kostade 40kr för 30år sedan. Vad blir det idag? Vad kostade ett par jeans för 20år sedan? En LP skiva kostade ju för fan 90spänn 1987. Idag är det ”gratis”.Osv osv.

Tro mig, jag vill också ha mer pengar och köra balla bilar (jag har 4 hobbybilar) men debatten är jäääääävligt enögd.

Sluta gnäll så jävligt. Vi har kanske världens bästa hobbybilsklimat i det här landet vad gäller lagar och regler.

Fick jag välja att betala 16 000kr för en tv eller betala nästan 7000kr i skatt på bilen så är tv:n jävligt billig.
Fick jag välja att inte betala skatt till den där tv:n jag inte skulle ha köpt så hade jag tagit det alla dagar i veckan.
Hade köttfärsen varit närproducerad och inte i andra delen av landet hade det varit värt att betala mer.

Sen är bara att köpa en jänkare om du vill ha en frän bil. big_smile

Nåväl poängen här att du betalade för en större frihet mot det här vi har idag. Du kan ju inte ens sätta in kontanter utan att bli ifrågasatt idag, du äter en jävla sörja med E-nummer så maten må varit dyrare men fan mat påriktigt.

16.000kr 1975 var iofs mer än 16.000 idag. Det räcker inte ens med att lägga på en nolla.

Nej, det var inte bättre förr.

Skattetrycket är högt. Väldigt högt. Många drabbas. Utan tvekan. Men det är inte så att vi har mindre pengar nu än förr. Ja det finns de som inte får vardagen att gå runt men det har det alltid funnits. Inget nytt under solen. Levnadsstandarden i landet har exploderat sedan 60-70talet, det är fakta - även om ett fåtal stackare har 10mil till jobbet och tjänar 80kr per timme.

Jag växte upp på 70talet. Bilarna vi hade drog betydligt mer än de gör idag, dubbelt så mycket minst. I slutet av 70-talet köptes det in en 244 med automat som jag minns drog 1.6l milen. Alternativen var få och en normal bil har alltid kostat i runda slängar en normal årslön. Morfar och farfar köpte exempelvis varsin amazon. 1961 kostade den 12.000. Ganska precis samma årslön som morsan hade då. Samma nu. En normal enkel familjebil går på en normal årslön. Samtidigt har allt annat blivit billigare. Kläder, mat, konsumtionsvaror för att inte tala om bostadslån. Folk glömmer det. Personligen hade min familj där jag växte upp det betydligt mer knapert då än min familj har det nu. Och jag och min fru tjänar inte mer än mina föräldrar gjorde. Sverige var skit förut och allt var dyrt, grått och jävligt. Däremot romantiseras det något brutalt om det forna ”folkhemmet”, ”friheten”, ”landet” osv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
16 januari 2020 · 1 705 Inlägg

caromania skrev:
Min inställning är att det klagas något enormt så fort det kostar. Folk glömmer allt som blivit billigare. Vafan, grannen när jag var liten köpte en färg tv för 16.000kr 1975. Det var lite mindre än en årslön. En polare köpte en 55tummare för 15år sedan, den kostade 25k. Min egen bilstereo kostade 4K 1992. Det var en tredjedels månadslön. Osv.

Väldigt mycket av det vi har och konsumerar är billigare idag. Mycket billigare. Inte fan är det kul att tanka för 8-900kr och få in 55liter men då får man tänka på andra skillnader. Köttfärsen kostade 40kr för 30år sedan. Vad blir det idag? Vad kostade ett par jeans för 20år sedan? En LP skiva kostade ju för fan 90spänn 1987. Idag är det ”gratis”.Osv osv.

I mångt och mycket håller jag med dig, folk är väldigt bortskämda idag och många verkar tro att 55" TV, Spotify och märkeskläder tillhör mänskliga rättigheter.

Dock så är nog mycket av anledningen att det gnälls när bensinpriset höjs att det är en utgift som många faktiskt inte kan välja bort. Många är helt beroende av bil för att få vardagen att fungera och kan helt enkelt inte välja bort att tanka, så varje gång bensinpriset höjs är det en ökad utgift för dom som dom inte kan påverka. Dom får ingen ökad levnadsstandard överhuvudtaget, snarare tvärtom, dom får bara betala mer för samma sak och dra in på något annat.

Vad gäller hobbybilismen så är jag helt med dig, det är totalt irrelevant. Om folk inte har råd att tanka sin V8'a för att kunna köra 20 mil inne i stan en lördagkväll så buhu, vad tråkigt, men väldigt ointressant. Missförstå mig rätt, jag har själv bilar som hobby men inte fan gnäller jag för att det blivit dyrare att sladda runt en konbana på helgerna. Det är en hobby, jag kan sluta med det i morgon då det är en helt självvald utgift. Visst vore det fantastiskt roligt om bensinen kostade gratis, men det är verkligheten vi lever i, man kan inte bara se till sig själv. Jag är fullt medveten om att det jag gör sliter på miljön och statens budget är så jävla ansträngd att folk ligger och dör i korridorerna på sjukhusen, så nog fan kan jag betala för min hobbyåkning. Dom det är synd om är dom som inte har något val, och någonstans måste det finnas en smärtgräns för hur mycket dom klarar av att betala.

Meaganeowner
16 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Kan det inte vara en god idé att låta bli "citera" - knappen, var och varannan gång ni skriver?

Vi vanliga läskunniga får svårt att läsa, då sidorna snart är halvfulla av av grova svarta streck i vänsterkanten.

Cuefa Ain't no place like home...
16 januari 2020 · 4 628 Inlägg

rcy skrev:

caromania skrev:
Min inställning är att det klagas något enormt så fort det kostar. Folk glömmer allt som blivit billigare. Vafan, grannen när jag var liten köpte en färg tv för 16.000kr 1975. Det var lite mindre än en årslön. En polare köpte en 55tummare för 15år sedan, den kostade 25k. Min egen bilstereo kostade 4K 1992. Det var en tredjedels månadslön. Osv.

Väldigt mycket av det vi har och konsumerar är billigare idag. Mycket billigare. Inte fan är det kul att tanka för 8-900kr och få in 55liter men då får man tänka på andra skillnader. Köttfärsen kostade 40kr för 30år sedan. Vad blir det idag? Vad kostade ett par jeans för 20år sedan? En LP skiva kostade ju för fan 90spänn 1987. Idag är det ”gratis”.Osv osv.

I mångt och mycket håller jag med dig, folk är väldigt bortskämda idag och många verkar tro att 55" TV, Spotify och märkeskläder tillhör mänskliga rättigheter.

Dock så är nog mycket av anledningen att det gnälls när bensinpriset höjs att det är en utgift som många faktiskt inte kan välja bort. Många är helt beroende av bil för att få vardagen att fungera och kan helt enkelt inte välja bort att tanka, så varje gång bensinpriset höjs är det en ökad utgift för dom som dom inte kan påverka. Dom får ingen ökad levnadsstandard överhuvudtaget, snarare tvärtom, dom får bara betala mer för samma sak och dra in på något annat.

Vad gäller hobbybilismen så är jag helt med dig, det är totalt irrelevant. Om folk inte har råd att tanka sin V8'a för att kunna köra 20 mil inne i stan en lördagkväll så buhu, vad tråkigt, men väldigt ointressant. Missförstå mig rätt, jag har själv bilar som hobby men inte fan gnäller jag för att det blivit dyrare att sladda runt en konbana på helgerna. Det är en hobby, jag kan sluta med det i morgon då det är en helt självvald utgift. Visst vore det fantastiskt roligt om bensinen kostade gratis, men det är verkligheten vi lever i, man kan inte bara se till sig själv. Jag är fullt medveten om att det jag gör sliter på miljön och statens budget är så jävla ansträngd att folk ligger och dör i korridorerna på sjukhusen, så nog fan kan jag betala för min hobbyåkning. Dom det är synd om är dom som inte har något val, och någonstans måste det finnas en smärtgräns för hur mycket dom klarar av att betala.

Huvvet på spiken där.

Jag har ju min hobbybil med V8. Den rullar så mycket jag har råd att köra den.
Det är pendlandet som käkar upp mest av min ekonomi, för jag måste ju arbeta och jag måste ta mig till arbetet.

Precis som Du skriver, är det stigande bränslepriset en utgift som bara ökar utan att Jag får någonting mer för det. Det finns andra saker som följer samma mönster men bränslepriset stiger oproportionerligt mycket.

Det känns ju fantastiskt att vi betalar 250 miljoner på att klimatkompensera nere i Afrika genom att ge byfolken "spisar" som inte används, medan vi skattar sönder landsbygden i ett av de renaste landen i världen...

Det är så jäkla snett så det finns tamej*** inte.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
16 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Meaganeowner skrev:

Det kan ju faktiskt vara så att vi vill att den info vi svarar på ska finnas med som citat, för att enklare kunna referera till vad man faktiskt svarar på.

Jag vet inte hur gammal din datorutrustning är men både de datorer och de smartphones jag använder klarar av att formatera sidan så dessa sträck inte utgör några som helst problem för mig...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Meaganeowner
16 januari 2020 · 2 250 Inlägg

I och kring industritäta områden är det proplem med underdimensionerade elnät.
Stockholm, mälardalen, Västerås och många fler...
Vad tror Ni händer om t ex elbilsparken ökar med några hundra tusen i sådana områden?

Det är alltå inte produktionen av elenergi som brister, vi exporterar 51 av årets 52 veckor.


Och kommentra nu genom att endast trycka på SVARA-KNAPPEN!

Ej CITERA!

Senast redigerat av Meaganeowner (16 januari 2020)

Meaganeowner
16 januari 2020 · 2 250 Inlägg

CUEFA

Du som tydligen kan detta...

Hur gör jag med HUAWEI 20 Pro?



Och om du kollar vad som citeras, så är det en bråkdel av det citerade inlägget, som behöver vara med. Resten är oftast hel ovidkommande.
Bara sidutfyllnad.
Blir bara ountressant om man ska lösa samma sak typ tre gånger.

Senast redigerat av Meaganeowner (16 januari 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
16 januari 2020 · 4 628 Inlägg

En sak man kan göra är att redigera det man citerar så man bara svarar på det senaste inlägget.
Precis som du säger måste man inte citera citat på citat på citat smile

Jag kör Chome som webläsare i mobilen och den formaterar automatiskt om så jag behöver faktiskt inte göra någonting alls :o

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang