Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

janli
18 januari 2020 · 91 Inlägg

Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil! Hur vi än vrider och vänder, så är vi bilister mjölkkor.

https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … lbil-24865

Senast redigerat av janli (18 januari 2020)

Xebers76
18 januari 2020 · 2 250 Inlägg

janli skrev:
Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil! Hur vi än vrider och vänder, så är vi bilister mjölkkor.

https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … lbil-24865

Så min ineffektiva Amerikanare innebär samma ekonomi? Förutom att jag slipper värdeminskning, skatt och behöver bara besikta vartannat år?

Jag hade gärna köpt en elbil om jag hade haft råd, men nu blev det inte så intressant längre xP

Deception
18 januari 2020 · 97 Inlägg

Lägg därtill att energiskatten skall höjas varje år..

Ypperlig Avstängd
18 januari 2020 · 30 Inlägg

Ett sätt för staten att dra in pengar nu när det saknas pengar till det rådande samhällsklimatet folk röstat fram. Bra så. Sverige har aldrig varit bättre, välfärden blomstrar som aldrig förr. Det går bra nu! Skål pojkar, kuken står ikväll.

Meaganeowner
18 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Jo, jo... Hela kvällen givetvis!

Low
19 januari 2020 · 3 296 Inlägg

Känns lite för tidigt.

Men är det sant att det redan höjs så garvar jag big_smile... Va vare jag sa.. trodde det skulle ta 5-10år...

Deception
19 januari 2020 · 97 Inlägg

Low skrev:
Känns lite för tidigt.

Men är det sant att det redan höjs så garvar jag big_smile... Va vare jag sa.. trodde det skulle ta 5-10år...

Skrev exakt som du tidigare i tråden. Det tragikomiska i det hela är att man lärt sig hur det här funkar i Sverige.

Först förespråkar man en sak och fördömer allt annat, sen när man lurat in tillräckligt många så chockhöjer man avgifter och skatter på samma sak. Bara pi**a på privatbilisterna..

Först etanol som skulle vara förnybart och bra. Det visade sig senare vara etiskt tvivelaktigt då man fällde skog för att odla sockerrör.

Gasbilar. 1000 spänn för en besiktning plus intyg för gaskontroll. (Vilket iof är logiskt då många läcker som såll). Rullande brandbomb med rostiga tankar.

Nu elbilar med höjd energiskatt och så dessa laddstationer. Diskussioner om cellernas miljöpåverkan osv. Går ej att släcka om de brinner..

Nä, jag åker oftast diesel och än så länge känns det faktiskt inte helt ovettigt ur någon synpunkt.
Släpper dessutom ut mindre co2 än motsvarande bensinare och är en EU6 så jag känner att jag bidrar tillräckligt för stunden.

När staten slutar jävlas med vanligt folk, då kan jag tänka mig att hjälpa till mer.

En annan intressant faktor i detta är att om vi nu ska vara så miljövänliga, varför har gränsvärdena höjts vid besiktningen?

HC var förr 100, nu 200. Har du en flyttsak kollas bara co halt 4,5. Samma bil fast svensksåld har en gräns på 0,2-0,3 i co. Importbilar är tydligen inte lika farliga... På de dieslar som ens går att avgasmäta så mäts partikelhalt, inte kväveoxid som nu är så farligt..

Tyvärr men det är hyckleri när man ska sänka utsläppen enligt regeringen men höjer gränsvärden samtidigt som avgasreningen utvecklas och förbättras.

candyweiss
19 januari 2020 · 863 Inlägg

janli skrev:
Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil! Hur vi än vrider och vänder, så är vi bilister mjölkkor.

https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … lbil-24865

Som väntat och det kommer mera big_smile Trodde iofs att det skulle ta några år till. I varje fall minst 3 år till så att tillräckligt många "gått i fällan".

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
iamLollipop
19 januari 2020 · 19 Inlägg

herregud, dem vill väl att vi ska åka tunnelbana och buss resten av våra liv...

Hellre country-pop än hip-hop...
volvo duett b20 -64
janli
19 januari 2020 · 91 Inlägg

iamLollipop skrev:
herregud, dem vill väl att vi ska åka tunnelbana och buss resten av våra liv...

Nä! Lådcykel förslaget kommer säkert att bli aktuellt igen. Nu var det bara ett förslag av någon idiot i MP, men man vet aldrig...

https://www.expressen.se/dinapengar/kon … r-med-bil/

iamLollipop
19 januari 2020 · 19 Inlägg

janli skrev:

iamLollipop skrev:
herregud, dem vill väl att vi ska åka tunnelbana och buss resten av våra liv...

Nä! Lådcykel förslaget kommer säkert att bli aktuellt igen. Nu var det bara ett förslag av någon idiot i MP, men man vet aldrig...

https://www.expressen.se/dinapengar/kon … r-med-bil/

Såklart var det MP, men det blir väl höjt pris. Jag vet inte riktigt vad planen är att göra med överskottspengarna.

Hellre country-pop än hip-hop...
volvo duett b20 -64
Greenhorn
20 januari 2020 · 399 Inlägg

Jaha, då var det dags igen... en glad nyhet för alla miljötänkande bilister
https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … 9mhHgQoxFI

Meaganeowner
21 januari 2020 · 2 250 Inlägg

.

Se där. Råttfälla slår igen redan.

Skatten ska in till staten oavsett, och så måste elenergiuttaget begränsas, då det inte går att få fram p g a för klent nät till många tättbebygda områden. Slår knut på sig själv.

Ingen ska tro att det går att komma undan mer än kortvarigt.

Plötsligt kommer begagnade elbilar att bli prisvärda. Ska vi tro på en halvering.


Gengas, vätgas, stenkol, gas.
Kvittar.... Pengarna till staten ska in.

Vet inte, men blir det inte billigare, än så länge, att långsamladda via typ traditionellt motorvärmareuttag i stället för snabbladdningsstationer?
Ladda under natten eller ett helt dygn, en helg o s v.
O andra sidan, hur länge skulle man få göra så? Då höjs väl bilskatten för elbilarna.
Ingen ska få komma billigt undan oavsett.



Vi lever i en tid av hets. Allt måste kunna gå fort o snabbt, annars kan man inte klämma befolkningen på pengar.

- Nu ska jag kolla pensionärsrabatter på lokaltrafiken och dra fram cykeln.
Har cykelkärra.

Senast redigerat av Meaganeowner (21 januari 2020)

Meaganeowner
21 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Ivel skrev:

janli skrev:
Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil! Hur vi än vrider och vänder, så är vi bilister mjölkkor.

https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … lbil-24865

Greenhorn skrev:
Jaha, då var det dags igen... en glad nyhet för alla miljötänkande bilister
https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … 9mhHgQoxFI

Ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.

Ja, garvade bilister vet ju att det inte går att komma undan i längden.
Kvittar om det finns flera hötappar för åsnan att välja mellan, när alla i slutänden är lika dyra. Och BLIR dyrare allt eftersom.

Strax höjs priserna på tåg, buss mm, då pengar inte kommer in lika mycket, som när det åks bil.
Transporter ska beskattas!

.

Senast redigerat av Meaganeowner (21 januari 2020)

zemet
21 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.

Se där. Råttfälla slår igen redan.

Skatten ska in till staten oavsett, och så måste elenergiuttaget begränsas, då det inte går att få fram p g a för klent nät till många tättbebygda områden. Slår knut på sig själv.

Ingen ska tro att det går att komma undan mer än kortvarigt.

Plötsligt kommer begagnade elbilar att bli prisvärda. Ska vi tro på en halvering.


Gengas, vätgas, stenkol, gas.
Kvittar.... Pengarna till staten ska in.

Vet inte, men blir det inte billigare, än så länge, att långsamladda via typ traditionellt motorvärmareuttag i stället för snabbladdningsstationer?
Ladda under natten eller ett helt dygn, en helg o s v.
O andra sidan, hur länge skulle man få göra så? Då höjs väl bilskatten för elbilarna.
Ingen ska få komma billigt undan oavsett.



Vi lever i en tid av hets. Allt måste kunna gå fort o snabbt, annars kan man inte klämma befolkningen på pengar.

- Nu ska jag kolla pensionärsrabatter på lokaltrafiken och dra fram cykeln.
Har cykelkärra.

Nu var det ju inte staten utan Laddningsnätverket Ionity som drev upp priserna nåt enormt.

Hur dem kan motivera att ligga 4 ggr över priset Tesla tar samt 8 ggr högre än vad en vanlig Svenson betalar för 1 KWH är ju lite av en gåta.

Deras laddningsstolpar lär ju knappast vara speciellt attraktiva för någon.

Meaganeowner
21 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Lugn, bara lugn.
Detta är bara början.

Alla andra kommer säkert att hänga på...

Ionity är inte ensam att vädra att det finns pengar att göra på vägens riddare.

Och som sagt... Fort ska det gå. Det är det folk betalar för. Helst fortare än fort.
Tid är dagens handelsvara no 1.

Ionity verkar dock vara först med att anamma detta som affärsidé och inte vara blyga vid prissättningen.

Det är alltid efterfrågan som styr marknaden, vilket givetvis kommer att drabba de köpsvaga.

Senast redigerat av Meaganeowner (21 januari 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
21 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Ivel skrev:
Det där är mest en nödlösning för elbilister, som att sälja 5l bensindunkar för 500kr/st vid utsatta lägen.

Japp, och det är det som fortfarande är problemet. När en normal elbil som Svensson har råd med har en räckvidd på ca 30 mil, så blir det en efterfrågan som styr tillgången och därmed prissättningen.

Mängden elbilar som laddas via nödladdare hemma i 220v-uttaget är nog enormt mycket större än man kan tro, för alla vill åka billigt men inte alla vill investera i en laddbox för x antal tusenlappar.

Som jag tidigare har skrivit i en annan tråd har dessutom jag inte möjlighet att installera en sådan laddbox pga begränsningar i husets elsystem. Många hus är byggda under en tid då elbilar var något barnen körde med på en bana i vardagsrummet.

För o inte tala om bostadsföreningar som har stolpar för motorvärmare men inte för laddning av elbilar eller hybrider.

Så dessa laddstationer kommer fortsätta ha kunder, men folk kommer bli argare och argare.
Det räcker med att få ström-torsk (och sen behöva vänta några timmar innan man kan fortsätta) för att Svensson ska ledsna på räckviddsbegränsningarna hos nuvarande "prisvänliga" elbils-alternativ.

Det i kombination med en infrastruktur som inte kan förse oss med el när vi behöver det, trots överskottsproduktion, gör att fordon som drivs med annat än el kommer vara dominerande i vardagen många år framöver, förutspår jag.
Antingen det, eller så stannar Sverige av och dör ihjäl...

Frågan är vad som kväver oss först - elbrist eller för dyrt fossilbränsle. roll

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
candyweiss
21 januari 2020 · 863 Inlägg

Ivel skrev:

zemet skrev:

Meaganeowner skrev:
.

Se där. Råttfälla slår igen redan.

Skatten ska in till staten oavsett, och så måste elenergiuttaget begränsas, då det inte går att få fram p g a för klent nät till många tättbebygda områden. Slår knut på sig själv.

Ingen ska tro att det går att komma undan mer än kortvarigt.

Plötsligt kommer begagnade elbilar att bli prisvärda. Ska vi tro på en halvering.


Gengas, vätgas, stenkol, gas.
Kvittar.... Pengarna till staten ska in.

Vet inte, men blir det inte billigare, än så länge, att långsamladda via typ traditionellt motorvärmareuttag i stället för snabbladdningsstationer?
Ladda under natten eller ett helt dygn, en helg o s v.
O andra sidan, hur länge skulle man få göra så? Då höjs väl bilskatten för elbilarna.
Ingen ska få komma billigt undan oavsett.



Vi lever i en tid av hets. Allt måste kunna gå fort o snabbt, annars kan man inte klämma befolkningen på pengar.

- Nu ska jag kolla pensionärsrabatter på lokaltrafiken och dra fram cykeln.
Har cykelkärra.

Nu var det ju inte staten utan Laddningsnätverket Ionity som drev upp priserna nåt enormt.

Hur dem kan motivera att ligga 4 ggr över priset Tesla tar samt 8 ggr högre än vad en vanlig Svenson betalar för 1 KWH är ju lite av en gåta.

Deras laddningsstolpar lär ju knappast vara speciellt attraktiva för någon.

Det där är mest en nödlösning för elbilister, som att sälja 5l bensindunkar för 500kr/st vid utsatta lägen.

Ja, förmodligen en nödlösning för de flesta som har elbil idag, men väldigt avskräckande för dem som funderar på att köpa elbil i det närmaste. Jag vet två personer på jobbet där ingen har möjlighet att ladda hemma. Den ena kan ladda bilen på partnerns jobb, annars laddas det på på laddstationer i närheten av där de bor.
Jag ser elbilen som en ren andrabil eller shoppingbil där man även har en stor bensin/diesel-driven familjebil, och oftast hos familjer som redan har det ekonomiskt bra ställt.
Enligt mig är elbil för privatpersoner en flopp, vilket jag sagt från första början.

Senast redigerat av candyweiss (21 januari 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Greenhorn
21 januari 2020 · 399 Inlägg

Ivel skrev:

janli skrev:
Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil! Hur vi än vrider och vänder, så är vi bilister mjölkkor.

https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … lbil-24865

Greenhorn skrev:
Jaha, då var det dags igen... en glad nyhet för alla miljötänkande bilister
https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … 9mhHgQoxFI

Ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.

Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Senast redigerat av Greenhorn (21 januari 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
21 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Greenhorn skrev:
Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Det stämmer bra. Min gamla Audi V8 rullar numer i Litauen och även den har blivit konverterad till gas.

Däremot håller inte argumentet gällande återvinning av batterier.
Få kraftkällor går att återvinna lika mycket av.

Ett exempel:
https://www.lithionrecycling.com/

95% är ändå rätt jäkla bra får man tycka.
Det förändrar inte det faktum att batterier och eldrift inte är framtiden (än) dock...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang