Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

Low
21 januari 2020 · 3 296 Inlägg

Håll er till ämnet, prata om vilka säkringar man har i huset går säkert ta via PM.

candyweiss
21 januari 2020 · 863 Inlägg

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

Ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.

Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Återigen ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.
Okunskap gällande både återvinning av batterier samt gruvdriften. Självklart skrevs inlägget på en elektronisk enhet med ett laddbart batteri, elbilsbatterier använder en lägre procentuell sats än det som går åt till att producera fossilbilar vid brytning av jordartsämnen.
Tänk på den istället.

Vidare innehåller en vätgasbil även den en mängd jordartsämnen av samma typ Samt en vätgasbil är betydligt mindre energieffektiv då man använder elektricitet för att framställa vätgas, som man fraktar med stora tankbilar (dieseldrivna) till "macken". När du sedan fyller bilen med vätgas omvandlar bilen vätgasen till elektricitet. Där kan vi snacka om miljömässiga förluster istället för att koppla elbilen direkt till uttaget och den elektricitet som gått till spillo.

Här kan du läsa mer om vätgasens nackdelar och energiförluster.

https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila … tgasbilar/

Tänk på att denna artikeln är skriven på en sida för folk som kör Tesla. Borde även ha hänt en del med utvecklingen av vätgasbilar med tanke på att artikeln är 3 år gammal.

Senast redigerat av candyweiss (21 januari 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
M123
21 januari 2020 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

janli skrev:
Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil! Hur vi än vrider och vänder, så är vi bilister mjölkkor.

https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … lbil-24865

Ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.

Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Återigen ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.
Okunskap gällande både återvinning av batterier samt gruvdriften. Självklart skrevs inlägget på en elektronisk enhet med ett laddbart batteri, elbilsbatterier använder en lägre procentuell sats än det som går åt till att producera fossilbilar vid brytning av jordartsämnen.
Tänk på den istället.

Vidare innehåller en vätgasbil även den en mängd jordartsämnen av samma typ Samt en vätgasbil är betydligt mindre energieffektiv då man använder elektricitet för att framställa vätgas, som man fraktar med stora tankbilar (dieseldrivna) till "macken". När du sedan fyller bilen med vätgas omvandlar bilen vätgasen till elektricitet. Där kan vi snacka om miljömässiga förluster istället för att koppla elbilen direkt till uttaget och den elektricitet som gått till spillo.

Här kan du läsa mer om vätgasens nackdelar och energiförluster.

https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila … tgasbilar/

Är lite gnälligt tycker jag när det inte blåser medvind. Merparten av dom som är intresserade av motorer är ju det rätt självklart då av förbränningsmotorer, att förvänta sig en debatt i motsatt riktning är väl en aningen naivt, eller?
Jag tycker att det är enormt bra att det är uppförsbacke och detta visar bara hur ihåligt och framtidslöst det är med elbilar, har den inte en stabilare grund att stå på så visar detta bara vilken bubbla detta är.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Deception
21 januari 2020 · 97 Inlägg

Först för att återkoppla till ionity.
Självklart tar de betalt om de kan och tills snabbladdning är lika vanligt som bensinmackar så lär de kunna ta betalt. De skrev även i artikeln att med en snålare bilmodell sjönk priset till ca 15kr/mil vilket fortfarande är dubbelt så dyrt per mil som med min diesel.. Dyrt absolut, men hur många kör inte soppabilar som dran en liter milen idag?

En annan grej som är intressant i sammanhanget: Ionity drivs/ägs av biltillverkare.
En elbil har betydligt mindre andel rörliga delar och filter osv. Dvs man tjänar betydligt mindre pengar på reservdelar och slitagedelar och service som det ser ut just nu, jämfört med förbränningsbilar. Pengarna måste likväl komma in i framtiden så det är klart man försöker tjäna pengar på annat håll. Det är ju även därför de bilarna är så dyra jämfört med fosildrivna. Traditionellt tjänar man ca 20% av vinsten på själva bilen vid nyförsäljning och 80% på service och eftermarknad.
I framtiden kommer troligtvis läget bli det omvända då elbilarna mestadels behöver hjulupphängningsdetaljer, däck och div små prylar. Inga kamremsbyte, inga direkta växellådor, oljebyten, avgassystem... Ni fattar. Och då snackar vi privata företag.

Sen ska staten ha sin del av kakan också i form av skatt osv.

För att då gå tillbaka något till det ursprungliga ämnet.
Jag låg bakom en ny, fin pickis idag som hade en bumpersticker med följande text: Höj skatten sossejävlar, jag har råd.
Lite kaxigt kanske men i dagsläget håller jag med. Jag kör hellre en bil jag gillar och betalar mer för, än att åka en könlös plastlåda med batteri. Då kan jag tillägga att jag dagligen jobbar med dessa bilar som ska vara så fantastiska.

Senast redigerat av Deception (21 januari 2020)

Greenhorn
21 januari 2020 · 399 Inlägg

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

janli skrev:
Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil! Hur vi än vrider och vänder, så är vi bilister mjölkkor.

https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … lbil-24865

Ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.

Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Återigen ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.
Okunskap gällande både återvinning av batterier samt gruvdriften. Självklart skrevs inlägget på en elektronisk enhet med ett laddbart batteri, elbilsbatterier använder en lägre procentuell sats än det som går åt till att producera fossilbilar vid brytning av jordartsämnen.
Tänk på den istället.

Vidare innehåller en vätgasbil även den en mängd jordartsämnen av samma typ Samt en vätgasbil är betydligt mindre energieffektiv då man använder elektricitet för att framställa vätgas, som man fraktar med stora tankbilar (dieseldrivna) till "macken". När du sedan fyller bilen med vätgas omvandlar bilen vätgasen till elektricitet. Där kan vi snacka om miljömässiga förluster istället för att koppla elbilen direkt till uttaget och den elektricitet som gått till spillo.

Här kan du läsa mer om vätgasens nackdelar och energiförluster.

https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila … tgasbilar/

Då tycker jag du även skulle ta och titta lite mera hur miljövänligt när det kommer till att producera elen... i hur många flera kolkraftverk, kärnkraft mm behövs det byggas för att täcka den växande el- marknaden? vart kommer den elen att köpas ifrån i framtiden... jo, from dem som kommer att producera den billigaste Elen, china bygger nu fullt ut med skitiga kolkraftverk. I Om ni tror att vindkraftsparkerna skulle räcka till så, nej tror jag inte på alls. sedan en tid pågår det ett pilot-projekt i Mariestad med att med att tillvara handa  vätgas med sol-energi och som går framåt med goda resultat.
Sedan det hära el-bils hysterin... och nu ska vi höja skatten som fan... är ju inget nytt
Först eldade vi mycket för med ved, för värme, vatten mm i vårt samhälle, men då vart fy, för vi smutsar ner luften, sedan kom oljan... och därefter höjdes priset på grund av oljekrisen och folk upp manades att riva ut sina smutsiga oljepannor och gå över till el-element, därefter höjdes skatten på elen och endel av folket gick tillbaka till vedpannan, men då kom pellets och alla skulle hoppa på den nya hysterin och satsa och skuldsätta sig för det, sedan höjdes skatten igen för staten förlorade pengar igen, och nu är vi inne i el-bils hysterin... och vad fan händer då igen, jo nu ska vi straffa alla nybils ägare som har betalat surt fördärvade pengar för sina el-bilar... för att senare Igen! dela ut en pun*spark i ****. Nätack, och jotack... till er andra. Jag har läst en hel del med varnings rapporter, hur dessa bilbatterier från gruva till olagliga slutstationer, där det hamnar i "Afrika blivit en sopstationer"

Då tror jag mera på vätgas, för det är något vi själva kan framställa och kontrollera mera och bra miljöovänligt.

Detta är min ståndpunkt i det hela, bygg vätgasparken liga mycket som el-bilsparken... och den dagen elen slås ut i ett par dager... så kommer jag att tuffa runt i min gasbil... där min gas-station går på sol-celler. tack å gonnatt.

Meaganeowner
22 januari 2020 · 2 250 Inlägg

maskinisten.net kanske faller i smaken?

Greenhorn
22 januari 2020 · 399 Inlägg

The dirty secret of electric vehicles
https://www.weforum.org/agenda/2019/03/ … -vehicles/

Mack Forum- och sitemoderator
22 januari 2020 · 26 113 Inlägg

OT raderat.

Om det är så svårt att läsa/följa en tråd på mobilen - använd då en dator..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Greenhorn
22 januari 2020 · 399 Inlägg

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:
The dirty secret of electric vehicles
https://www.weforum.org/agenda/2019/03/ … -vehicles/

Hur stor andel av dessa 60% används till elbilar?
Vad används de övriga 40% som det inte tillverkas batterier av till?

Hur mycket procent ska det behövas för även du och alla andra att börja ifrågasätta
hantering när det gäller framställning av batterier när det gäller misstänkt inblandning av barnarbete.

viccoA
23 januari 2020 · 3 109 Inlägg

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:
The dirty secret of electric vehicles
https://www.weforum.org/agenda/2019/03/ … -vehicles/

Hur stor andel av dessa 60% används till elbilar?
Vad används de övriga 40% som det inte tillverkas batterier av till?

Hur mycket procent ska det behövas för även du och alla andra att börja ifrågasätta
hantering när det gäller framställning av batterier när det gäller misstänkt inblandning av barnarbete.

Nu går det åt rejält kobolt för att tillverka oljeprodukter och batterier används inte bara till elbilar så oavsett drivmedel sitter man i samma sits. Tesla hävdar att deras kobolt kommer från Kuba.

https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html

Deception
23 januari 2020 · 97 Inlägg

Tänkte inflika att i senaste "Vi bilägare" så jämför man elbilar med snarlika bensinare, t.ex. golf 1,5tsi med e-golf. Då har man inte tagit hänsyn alls till själva bilens produktion utan man har enbart jämfört utsläppen vid tillverkning av batteriet till aktuell bil och jämfört hur långt du kan köra med motsvarande bensinare innan du är uppe i lika höga utsläpp enligt wltp-cykeln. Alltså co2 ekvivalenter. Man har jämfört Tesla, golf, hundai m.fl.

Tesla var värst då de hade störst batteri. Tittar man på t.ex. golfen så tog det runt 4000mil innan du hade "tjänat igen" batteriets utsläpp jämfört med om du kört med bensinmodellen.
Då hade man inte räknat med att det laddas med kolkraft eller liknande men det var en rätt intressant artikel om man är intresserad av elbilar.

viccoA
23 januari 2020 · 3 109 Inlägg

Deception skrev:
Tänkte inflika att i senaste "Vi bilägare" så jämför man elbilar med snarlika bensinare, t.ex. golf 1,5tsi med e-golf. Då har man inte tagit hänsyn alls till själva bilens produktion utan man har enbart jämfört utsläppen vid tillverkning av batteriet till aktuell bil och jämfört hur långt du kan köra med motsvarande bensinare innan du är uppe i lika höga utsläpp enligt wltp-cykeln. Alltså co2 ekvivalenter. Man har jämfört Tesla, golf, hundai m.fl.

Tesla var värst då de hade störst batteri. Tittar man på t.ex. golfen så tog det runt 4000mil innan du hade "tjänat igen" batteriets utsläpp jämfört med om du kört med bensinmodellen.
Då hade man inte räknat med att det laddas med kolkraft eller liknande men det var en rätt intressant artikel om man är intresserad av elbilar.

Fast all Teslas batteritillverkning sker med egen solkraft så den är co2 neutral, men i de ingående produkterna går det såklart åt co2.

Deception
23 januari 2020 · 97 Inlägg

viccoA skrev:
Fast all Teslas batteritillverkning sker med egen solkraft så den är co2 neutral, men i de ingående produkterna går det såklart åt co2.

Ja precis.
Artikeln var faktiskt rätt nyanserad då man även beskrev det här med att batterierna på sikt kommer bli bättre iom att större produktion leder till lägre utsläpp per cell osv. Men nu kollade man hur det såg ut i dagsläget. Tesla har ju ingen bränsledriven motsvarighet så den hade man jämfört med en BMW 330ix.

M123
23 januari 2020 · 962 Inlägg

Är det inte mer passande att hålla renodlade diskussioner om elbilar i "Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … &p=116

Snart gnäggas det i varje tråd om detta.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
spillolja
23 januari 2020 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
23 januari 2020 · 26 113 Inlägg

OT raderat..igen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Greenhorn
23 januari 2020 · 399 Inlägg

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:
Hur stor andel av dessa 60% används till elbilar?
Vad används de övriga 40% som det inte tillverkas batterier av till?

Hur mycket procent ska det behövas för även du och alla andra att börja ifrågasätta
hantering när det gäller framställning av batterier när det gäller misstänkt inblandning av barnarbete.

Du vet inte det heller mao.

Jag anser självklart att barnarbete och ohemula arbetsvillkor är fullständigt åt helvete. Det jag försöker påvisa är att det skrevs inte mycket om detta gällande all annan användning av kobolt utan av någon anledning är det endast elbilsbatteriernas fel trots den lilla andel som används till dom.
Varför? Oljelobbyismen är en maktfaktor.
Det är inte ofta det skrivs om barnarbete vid oljeborrning trots att det är lika vanligt förekommande, det skrivs inte särskilt mycket om hur oljeborrning smutsar ner och förstör naturen, det skrivs inte mycket om hälsan hos de som arbetar med oljeborrning är.
Jag anser att det är ett rent hyckleri att förkasta elbilsbatterier skrivandes om det på sin bärbara enhet ty åtgången av bruten kobolt till dessa bärbara är mångdubbelt.

Jag förkastar inte batterier, utan det finns bättre alternativ satsa på än kobolt producera litiumjonbatterier.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/ … terier-den

Sedan kan ingen ge en procent antal när det gäller barnarbete vid gruvdrift, det är som allt annat ett stor mörkertal i det också, det var därför jag kastade tillbaka frågan till dig som det verkade som du ville ha en specifik siffra ur det hela... med det var inte hela min poäng i det hela... utan varför storsatsar vi i Sverige så mycket på att bygga upp för El-bilar, el-cyklar mm och bara 5-6 Vätgas stationer?
när vi samtidigt har en åldrande kärnkraft... ska vi behålla dem... bygga nya eller köpa in mera el för den kommande ökande energiförbrukning och vem ska betala för kalaset(vi bilägare?). Sedan ska vi inte tala om den dåliga infrastrukturen när det gäller hantera större strömavbrott.. eller har ni glömt av den senaste vi hade och vilka problem det medförde... vad händer om det försvinner i en vecka eller två veckor...vad gör vi då? Det jag vill se mera av i framtiden är både stora och småskaliga vätgas anläggningar ihop med vindkraft som producera vätgas och generera egen el i runt om i våra kommuner och på det viset slipper vi långa transporter till våra vätgas stationer. Dock är detta inte på något helst sorts lösning på det hela... men jag vill se en bredare lösning på det hela än enbart vad vi håller på med nu, där vi tycks bara gå åt ett håll.

Tack för mig å gonatt (jobbat nattetid)

Ypperlig Avstängd
23 januari 2020 · 30 Inlägg

Ett jävla tjatande här, som vanligt. smile Som "tur" är så är bränslepriserna inte Sveriges största problem, anledningen till att det höjs har dock med samhällsutvecklingen att göra.

Men vi behöver nog inte vara oroliga för att dinosauriesoppan försvinner. Det kommer ta måååånga år innan den sista litern fossilt drivmedel runnit genom en Volvo 5-cyl i detta pissland! Mycket som hänt innan dess. God natt.

Senast redigerat av Ypperlig (23 januari 2020)

zemet
24 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Ypperlig skrev:
Ett jävla tjatande här, som vanligt. smile Som "tur" är så är bränslepriserna inte Sveriges största problem, anledningen till att det höjs har dock med samhällsutvecklingen att göra.

Men vi behöver nog inte vara oroliga för att dinosauriesoppan försvinner. Det kommer ta måååånga år innan den sista litern fossilt drivmedel runnit genom en Volvo 5-cyl i detta pissland! Mycket som hänt innan dess. God natt.

Haha ja med tanke på utveckligen här i landet så skall man kanske fråga sig:

Vilken bil är enklast att tända eld på?
Vilken bil är mest miljövänlig att elda upp?
Vilken bil är enklast för brandkåren att släcka?

tongue

Senast redigerat av zemet (24 januari 2020)

Meaganeowner
24 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Dagens första inlägg på nätet...

IVEL skrev:

"På samma vis som man inte pendlar till jobbet med en bil som förbrukar 3liter milen istället för 1liter milen."

- Ja, nu för tiden är det lätt att spara in pengar, både på det ena o andra.

Då jag inte längre jobbar åt andra, så har jag halverat resorna in till människobyn, med mer än hälften. Snittar 0.6 l bensin.
Blir 100 kr sparande i skattade pengar varannan dag, bara i drivmedel.
18 000 kr / år.

Men nån elbil blir det inte...

Senast redigerat av Meaganeowner (24 januari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang