Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

Mack Forum- och sitemoderator
25 januari 2020 · 26 112 Inlägg

caromania skrev:
14.99 för 95oktanig just nu.

15.46 tror jag dieseln kostade här idag.
Fasen, det går nedåt i raskt takt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
panda666
25 januari 2020 · 4 228 Inlägg

tror det var runt 15,30 nånting när ja tankade bensin igår. Javisst kul när hela sverige kör elbil om 50 år och alla sjunger tillsammans kumbaja men resten av världen? tror inte mitt hemland kommer köra elbil på 2000år dom har inte ens råd med bröd.

caromania Forummoderator
25 januari 2020 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:
tror det var runt 15,30 nånting när ja tankade bensin igår. Javisst kul när hela sverige kör elbil om 50 år och alla sjunger tillsammans kumbaja men resten av världen? tror inte mitt hemland kommer köra elbil på 2000år dom har inte ens råd med bröd.

Jag trodde ditt hemland var Sverige Panda? Får man fråga vilket land du härstammar från?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
25 januari 2020 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:
tror det var runt 15,30 nånting när ja tankade bensin igår. Javisst kul när hela sverige kör elbil om 50 år och alla sjunger tillsammans kumbaja men resten av världen? tror inte mitt hemland kommer köra elbil på 2000år dom har inte ens råd med bröd.

Jag trodde ditt hemland var Sverige Panda? Får man fråga vilket land du härstammar från?

Jag är en grekisk svenne:) men javisst mitt hemland är sverige, grekland också. men tror inte grekerna kommer åka runt me elbilar så snart som sverige.

Deception
25 januari 2020 · 97 Inlägg

16:22 för Dieseln här idag, minus min rabatt ger 16:07 för mig.

caromania Forummoderator
25 januari 2020 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:
tror det var runt 15,30 nånting när ja tankade bensin igår. Javisst kul när hela sverige kör elbil om 50 år och alla sjunger tillsammans kumbaja men resten av världen? tror inte mitt hemland kommer köra elbil på 2000år dom har inte ens råd med bröd.

Jag trodde ditt hemland var Sverige Panda? Får man fråga vilket land du härstammar från?

Jag är en grekisk svenne:) men javisst mitt hemland är sverige, grekland också. men tror inte grekerna kommer åka runt me elbilar så snart som sverige.

Äsch. Låt hemma-grekerna köra runt i gamla häckar och på rykande mopeder då? Det betyder ju inte att vi behöver göra det här? Men vill man göra det här så är det fritt att göra så sålänge de inte släpper ut mer skit än bilprovningen gillar.

Personligen känner jag mig väldigt glad över att den här samhällsdebatten ens finns. Som svensk hör det till att klaga både på verkliga ”problem” och på påhittade. Det kan vara rödljus, systembolagets öppettider, vinterdäckslagen eller skatterna. Nu kan vi ju till och med spetsa till det hela med att ca 40 av de ca120mord i landet var ”uppgörelser” i den undre världen och att det verkligen går åt helvete med allt. Trots skatter! Att sedan ett rekordlågt antal dog i trafiken blir lätt en parentes eftersom det varje år under 70talet dog 5-6ggr så många per år. Men det får vi ju inte tala om..? För det var så bra då! Fast å andra sidan så häcklar man även denna siffra i vissa politiska led då ”Nollvisionen” myntades som uttryck när de flesta av er var små eller inte ens födda, så drygt 200 är ett kapitalt misslyckande.

Fri sprit och bredare trottoarer!

Edit. Betalade förresten årsskatten på min 2ton tunga bil med 345hk idag. 1085kr inklusive vägtrafikregisteravgiften.

Senast redigerat av caromania (25 januari 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
25 januari 2020 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:

Jag trodde ditt hemland var Sverige Panda? Får man fråga vilket land du härstammar från?

Jag är en grekisk svenne:) men javisst mitt hemland är sverige, grekland också. men tror inte grekerna kommer åka runt me elbilar så snart som sverige.

Äsch. Låt hemma-grekerna köra runt i gamla häckar och på rykande mopeder då? Det betyder ju inte att vi behöver göra det här? Men vill man göra det här så är det fritt att göra så sålänge de inte släpper ut mer skit än bilprovningen gillar.

Personligen känner jag mig väldigt glad över att den här samhällsdebatten ens finns. Som svensk hör det till att klaga både på verkliga ”problem” och på påhittade. Det kan vara rödljus, systembolagets öppettider, vinterdäckslagen eller skatterna. Nu kan vi ju till och med spetsa till det hela med att ca 40 av de ca120mord i landet var ”uppgörelser” i den undre världen och att det verkligen går åt helvete med allt. Trots skatter! Att sedan ett rekordlågt antal dog i trafiken blir lätt en parentes eftersom det varje år under 70talet dog 5-6ggr så många per år. Men det får vi ju inte tala om..? För det var så bra då! Fast å andra sidan så häcklar man även denna siffra i vissa politiska led då ”Nollvisionen” myntades som uttryck när de flesta av er var små eller inte ens födda, så drygt 200 är ett kapitalt misslyckande.

Fri sprit och bredare trottoarer!

Edit. Betalade förresten årsskatten på min 2ton tunga bil med 345hk idag. 1085kr inklusive vägtrafikregisteravgiften.

hehe mopeder och gamla lador, lada samara osv. fast där har dom mycket att skylla på sig själva då det har fuskats nå djävulskt. i flera flera år så äre bara skylla sig själv och nu börja bygga upp igen. Javisst ska det gnällas mycket från alla håll;) Skatter, bensin, diesel, tandkräm, påsar i ica osv osv. De enda man behöver i sverige är ett heltidsjobb nånstans och man kan leva som en kung utan problem. Dom flesta jobben där ute/dom flesta som ja känner tjänar runt 25-30 före skatt så man lever ju ett skitbra liv. 15kr liter för bensin är inte så värst hemskt så länge man jobbar;)

Cuefa Ain't no place like home...
26 januari 2020 · 4 628 Inlägg

viccoA skrev:

Cuefa skrev:

Greenhorn skrev:

Okej, så då är det hära pilot vätgas projektet i Mariestad helt nonsens då
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

"Nio kronor hektot kostar vätgasen. En full tank går löst på drygt 500 kronor och på den kan en bränslecellsbil köras upp emot 70 mil. "

Att komma 70 mil på 500kr och kunna tanka som man gör idag tycker jag är oförskämt billigt, och jag behöver inte elda upp huset för att installera en laddare till en elbil.

Jag anser fortfarande att vätgas verkar vara ett bra alternativ.

70 mil för 500kr är bra när man kan köra elbil och komma 70mil för 140kr?

Allt går väl att vrida och vända på. Jag kanske inte har tid att vänta 30minuter/8 timmar medans elbilen laddas. Att tanka vätgas tar ca 5 minuter och då har jag 70 mil till att köra.
Samt, säg mig den elbil som kommer 70 mil på en laddning?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
viccoA
26 januari 2020 · 3 109 Inlägg

Cuefa skrev:

viccoA skrev:

Cuefa skrev:

"Nio kronor hektot kostar vätgasen. En full tank går löst på drygt 500 kronor och på den kan en bränslecellsbil köras upp emot 70 mil. "

Att komma 70 mil på 500kr och kunna tanka som man gör idag tycker jag är oförskämt billigt, och jag behöver inte elda upp huset för att installera en laddare till en elbil.

Jag anser fortfarande att vätgas verkar vara ett bra alternativ.

70 mil för 500kr är bra när man kan köra elbil och komma 70mil för 140kr?

Allt går väl att vrida och vända på. Jag kanske inte har tid att vänta 30minuter/8 timmar medans elbilen laddas. Att tanka vätgas tar ca 5 minuter och då har jag 70 mil till att köra.
Samt, säg mig den elbil som kommer 70 mil på en laddning?

Nu är ju elbilen fulltankad på morgonen via elnätet utanför dörren, med en gasbil eller fossildito måste man både hitta en mack och stanna och tanka... Då jag har laddare på jobbet med kommer jag ca 90 mil om dagen utan att svänga av motorvägen eller stå ute i kylan och hålla i handtaget på fossilpumpen sett till min normala körning.
Ska jag inte inom kontoret och behöver köra mer än 40 mil så tar jag en bensträckare och hämtar en kaffe under de 15 minuterna min elvagn laddar. Saken är att jag nästan aldrig behöver ladda annat än hemma eller på jobbet, trots att jag kör 5.000 mil om året.

Meaganeowner
27 januari 2020 · 2 250 Inlägg

I dagarna övergår jag till statlig apanage.

En strategi för att överleva, är att åka de 11 kilometrarna in till människobyn endast varannan dag.
Bränslekostnaderna minskar genom detta med ca 1500 kr skattade pengar i månaden.

Så nej! Det blir ingen elbil, för dyra månadspengar, dock möjligen en elcykel.

Belackare i omgivningen ondgör sig över att jag har såååå långt till segelbåten och till stugan. 12 resp 7 mil.

Nu är det som så att jag ligger ute o seglar, fiskar o jagar vid stugan, åtmindstonde en vecka åt gången, och då går det åt minimalt med bränsle.
Till segelbåten max 100 liter, varav hälften till värmaren.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari 2020)

caromania Forummoderator
27 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Meaganeowner skrev:
I dagarna övergår jag till statlig apanage.

En strategi för att överleva, är att åka de 11 kilometrarna in till människobyn endast varannan dag.
Bränslekostnaderna minskar genom detta med ca 1500 kr skattade pengar i månaden.

Så nej! Det blir ingen elbil, för dyra månadspengar, dock möjligen en elcykel.

Belackare i omgivningen ondgör sig över att jag har såååå långt till segelbåten och till stugan. 12 resp 7 mil.

Nu är det som så att jag ligger ute o seglar, fiskar o jagar vid stugan, åtmindstonde en vecka åt gången, och då går det åt minimalt med bränsle.
Till segelbåten max 100 liter, varav hälften till värmaren.

Så då spelar ju inte några kronor extra någon roll? Eller vad är diskussionsunderlaget?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
27 januari 2020 · 10 388 Inlägg

Oh, en förklädd elbilstråd...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Low
27 januari 2020 · 3 296 Inlägg

it_mutt skrev:
Oh, en förklädd elbilstråd...

Nähe de menar du inte?...

Meaganeowner
27 januari 2020 · 2 250 Inlägg

.

Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))


Ja, tänk...

Om vi vänder tillbaks till TS rubrik.

För min del kvittar det...
Kör så litet numer... Så det duger med nåt gammalt betalt o billigt åk. Lägger de få kronor jag numer får av staten på nåt annat än kontantbetalning av en ny bil, som kanske drar 1 dl mindre per mil...

Oj, oj... Skrev fel, avbetalning givetvis!

Oavsett, så är jag inte intresserad av att betala första tre årens värdeminskning, åt någon annan...

Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari 2020)

chrizz Administratör
27 januari 2020 · 11 780 Inlägg

it_mutt skrev:
Oh, en förklädd elbilstråd...

Low skrev:

it_mutt skrev:
Oh, en förklädd elbilstråd...

Nähe de menar du inte?...

Det gör väl inget att det blandas in lite elbilssnack när det handlar om hur dyrt det blir att åka fossilt. Tråden handlar om kronor och ören i grunden, och att ta med elbilar i det hela när man diskuterar anser iallafall jag vara högst relevant.

mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
panda666
27 januari 2020 · 4 228 Inlägg

Kul att snart alla i sverige kommer kunna köra elbil och bara betala nån hundring i månaden för tankningen/laddet. Betalar typ ca nånstans runt 2000-2500/månad i bensin så blir jätteglad när det går ner till typ 100-200 vid parkeringens laddplats. Förhoppningsvis finns de nån kul sedan som gått ner i pris och åker på en ladd typ 300km.

Deception
27 januari 2020 · 97 Inlägg

panda666 skrev:
Kul att snart alla i sverige kommer kunna köra elbil och bara betala nån hundring i månaden för tankningen/laddet. Betalar typ ca nånstans runt 2000-2500/månad i bensin så blir jätteglad när det går ner till typ 100-200 vid parkeringens laddplats. Förhoppningsvis finns de nån kul sedan som gått ner i pris och åker på en ladd typ 300km.

Som sagt, hur länge tror du det går innan staten surnar till över minskade intäkter?
Förr eller senare kommer någon form av straffskatt på elbilar med, bara en tidsfråga.
Lagom till när någon forskare nånstans kommer på att de är lika farliga som allt annat för miljön.


Angående ursprungsfrågan här så har dieseln gått ned rejält här.
Betalade 16:05 på cirkle k, vilket i mitt fall ger en milkostnad strax över 8kr. Men visst, jag kör ju 9 mil/dag så det kostar lite ändå.

Senast redigerat av Deception (27 januari 2020)

panda666
27 januari 2020 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:
Kul att snart alla i sverige kommer kunna köra elbil och bara betala nån hundring i månaden för tankningen/laddet. Betalar typ ca nånstans runt 2000-2500/månad i bensin så blir jätteglad när det går ner till typ 100-200 vid parkeringens laddplats. Förhoppningsvis finns de nån kul sedan som gått ner i pris och åker på en ladd typ 300km.

Med den bränslekostnaden skulle du kunna köpa en begagnad Leaf och ha ett ruskigt bra bilägande.
Smiska på BRF-styrelsen nu, kasta kebaber efter dom tills laddplatserna är upprättade.

Intet nytt här gällande chockhöjningen av bensinpriset. Laddar fortfarande för 40.71öre/kW. Skönt att februari är i antågande så jag har en ursäkt för att åka till kontoret och ladda under dagen istället. Fulladdning är smörfint.

ska ringa och gnälla som fan^^ vill ha min laddplats nu på en gång. varför sitta o betala flera tusen i bensin när man kan ladda skiten för nån hundring? Hoppas bara på nån fin bil när dagen där ja har laddplats kommer.

panda666
27 januari 2020 · 4 228 Inlägg

Deception skrev:

panda666 skrev:
Kul att snart alla i sverige kommer kunna köra elbil och bara betala nån hundring i månaden för tankningen/laddet. Betalar typ ca nånstans runt 2000-2500/månad i bensin så blir jätteglad när det går ner till typ 100-200 vid parkeringens laddplats. Förhoppningsvis finns de nån kul sedan som gått ner i pris och åker på en ladd typ 300km.

Som sagt, hur länge tror du det går innan staten surnar till över minskade intäkter?
Förr eller senare kommer någon form av straffskatt på elbilar med, bara en tidsfråga.
Lagom till när någon forskare nånstans kommer på att de är lika farliga som allt annat för miljön.


Angående ursprungsfrågan här så har dieseln gått ned rejält här.
Betalade 16:05 på cirkle k, vilket i mitt fall ger en milkostnad strax över 8kr. Men visst, jag kör ju 9 mil/dag så det kostar lite ändå.

vad menar du? varför ska vi straffas för att vi kör klimatsmart? alla kommer ju må bättre speciellt isbjörnarna och min plånbok dessutom. Kanske släpps en billig tesla för fattiga som mig för typ 200.000kr , som ivel sa man kan betala av den lätt då med bensinpengarna man skulle slänga istället. win win för alla.

Deception
27 januari 2020 · 97 Inlägg

Jag hoppas också att det blir som du säger, men staten har inget bra trackrecord när det gäller att subventionera saker.. Solcellsstödet för 2020 är redan slut. Det som var miljöbilar för några år sedan straffbeskattas idag osv.. Självklart är det bra med klimatsmarta lösningar och kan man dessutom göra det billigt så är det ännu bättre, men jag är tveksam till att staten kommer acceptera att bli utan massa skatteintäkter om den stora massan skulle övergå till elbilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang