Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

chrizz Administratör
27 januari 2020 · 11 780 Inlägg

Ok, men vi kan väl åtminstone försöka hålla oss på spåret bränslepriset, och kanske lite mindre elbil här. Just nu börjar diskussionen gå lite åt fel håll kan jag hålla med om smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Low
27 januari 2020 · 3 296 Inlägg

chrizz skrev:
Ok, men vi kan väl åtminstone försöka hålla oss på spåret bränslepriset, och kanske lite mindre elbil här. Just nu börjar diskussionen gå lite åt fel håll kan jag hålla med om smile

Tack.

zemet
28 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Jag startar en ny tråd: Därför kör jag/ kör inte Elbil. Så kan vi ta disusssionen där igen istället.

Bennybira
28 januari 2020 · 480 Inlägg

Se till att få reallöneökning på era jobb så blir bränslepriset detsamma i förhållande till din inkomst om 5 år..

Fiat 127 (1977)
caromania Forummoderator
28 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Bennybira skrev:
Se till att få reallöneökning på era jobb så blir bränslepriset detsamma i förhållande till din inkomst om 5 år..

Dessutom drar medelbilen mindre bränsle idag än förr.

Inte fasiken är det kul att betala en massa skatt men jag ser hellre lägre skatter på andra varor än fossila bränslen, tobak och alkohol. Jag skulle inte klaga om det blev skatt även på socker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
28 januari 2020 · 26 111 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Bennybira skrev:
Se till att få reallöneökning på era jobb så blir bränslepriset detsamma i förhållande till din inkomst om 5 år..

Dessutom drar medelbilen mindre bränsle idag än förr.

Inte fasiken är det kul att betala en massa skatt men jag ser hellre lägre skatter på andra varor än fossila bränslen, tobak och alkohol. Jag skulle inte klaga om det blev skatt även på socker.

Det är som du påvisat flertalet gånger i forumet billigare att tänka i dag än för tjugo år sedan.
En höjd moms på skräpmat och andra onyttigher vore lämpligt tillika sänkt moms på nyttiga födoämnen.

För övrigt har bensinpriset inte rört sig sedan trådstarten, synd det behöver höjas.

Förhoppningsvis fortsätter det vara gratis att tänka även i framtiden.
Annars jävl..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Greenhorn
29 januari 2020 · 399 Inlägg

Bensinupproret om nya skatten: ”Drömscenario”
https://www.expressen.se/nyheter/klimat … mscenario/

Om nu detta kommer att införas, så kommer även el-bilar att få betala kilometerskatt.

Senast redigerat av Greenhorn (29 januari 2020)

Bennybira
29 januari 2020 · 480 Inlägg

Men självklart ska elbilar betala vägskatt iaf?
De sliter ju mer på vägnätet då de väger mer. De kräver även dyr jävla infrastruktur för att laddas vilket folk verkar förvänta sig att "någon annan" ska bygga åt dem.

Som sagt. Se till att "vi" som knegar får en vettig löneökning så är inget av detta några problem.
Skattebördan borde vara jämt fördelat på alla som lever och verkar inom rikets gränser. Inte sväljas av en krympande del av befolkningen.

Låt inte medelklassen bli låginkomsttagare genom att sitta på händerna.

Fiat 127 (1977)
zemet
29 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Jag är försiktigt posetiv till förslaget om kilometerskatt.

Det känns betydligt mer rättvist att de som har möjlighet att åka kollektivt och orsakar köer också betalar mer.

Samtidigt känns det lite skevt om stadsborna skall behöva betala för alla tusentals mil väg utanför städerna som landsbyggden behöver.

Men sist jag kollade så betalade bilisterna 4 ggr mer än vad utgifterna kostade så det finns ju stor potential.

Samtidigt kunde man då kanske ta bort den dyra fordonsskatten på större bilar.

candyweiss
29 januari 2020 · 863 Inlägg

Greenhorn skrev:
Bensinupproret om nya skatten: ”Drömscenario”
https://www.expressen.se/nyheter/klimat … mscenario/

Om nu detta kommer att införas, så kommer även el-bilar att få betala kilometerskatt.

Verkar mycket lovande smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
M123
29 januari 2020 · 962 Inlägg

zemet skrev:
Jag är försiktigt posetiv till förslaget om kilometerskatt.

Det känns betydligt mer rättvist att de som har möjlighet att åka kollektivt och orsakar köer också betalar mer.

Samtidigt känns det lite skevt om stadsborna skall behöva betala för alla tusentals mil väg utanför städerna som landsbyggden behöver.

Men sist jag kollade så betalade bilisterna 4 ggr mer än vad utgifterna kostade så det finns ju stor potential.

Samtidigt kunde man då kanske ta bort den dyra fordonsskatten på större bilar.

Det är nog avsevärt dyrare att bygga en meter väg i en stad mot landsbygden med allt vad det krävs i planeringen, byggandet som sådant och att leda om trafiken.
Vad har inte alla tunnlar hit och dit kostat, alla ombyggnationer medans en väg på landsbygden kan vara den samma i flera decennier och beläggning lägger man inte nytt förrän det mer liknar en kostig. Dom tusentals mil du refererar till kanske har varit flera hundra gånger billigare än vägnätet kräver i våra städer.

Jag håller således inte med.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
29 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Oavsett vad så är en kilometerskatt önskvärd. Kör man mer ska man betala mer. Däremot ställer jag mig lite frågande till olika ”zoner”. Jag är inte emot övervakning generellt när det handlar om allmänna platser för att förhindra eller dokumentera brott men att registrera var och hur mycket jag som privatperson kör på olika platser känns sådär. Jag tror även det ligger långt i framtiden då jag tolkar det som uppbyggt på någon form av transpondersystem.

Jag tror snarare på en gammal hederlig kontroll genom mätarställningsavläsning i samband med besiktning.

-Åh nej! Nu kommer alla börja skruva på sina mätare! hör jag någon som inte tänker ropa där bak.
-Nej självklart kommer inte den breda massan börja skruva mätare. Speciellt inte i modernare bilar där det inte räcker med en borrmaskin. Så nej, det är inget problem även om Harry på storgården kanske gör det.
Däremot, och tänk efter nu alla landsbygdskramare därute, hur slår skatten då med tanke på att det är folk på landsbygden som har 3-4-5mil till jobbet och 2mil till affären... Tänkte inte på det!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
29 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Borde väl funka med en OBD-grunka ungefär som det där försäkringsbolaget där du betalar baserat på körsträcka och körsätt?
Den kan ju dessutom styras på chassi-nr så man inte kan sätta den i gammelbilen som står i garaget 364 dagar om året o sen köra med en annan bil.
Rycker man ur läsaren går en varning direkt till valfri myndighet som behöver instiftas för att hålla koll på detta, o sen får man betala en straff-skatt som gissningsvis är så hög att ingen som har en normal årsinkomst vill riskera någonting.

Eller så drömmer jag bara... roll
Jag som långpendlar och dessutom jämkar får ju redovisa körsträcka kontra tank-kvitton varje år (skattmasen får frispel varje gång jag gör reseavdrag för 110kkr... undrar varför lol), så det är ju egentligen inte jättesvårt...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
caromania Forummoderator
29 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Cuefa skrev:
Borde väl funka med en OBD-grunka ungefär som det där försäkringsbolaget där du betalar baserat på körsträcka och körsätt?
Den kan ju dessutom styras på chassi-nr så man inte kan sätta den i gammelbilen som står i garaget 364 dagar om året o sen köra med en annan bil.
Rycker man ur läsaren går en varning direkt till valfri myndighet som behöver instiftas för att hålla koll på detta, o sen får man betala en straff-skatt som gissningsvis är så hög att ingen som har en normal årsinkomst vill riskera någonting.

Eller så drömmer jag bara... roll
Jag som långpendlar och dessutom jämkar får ju redovisa körsträcka kontra tank-kvitton varje år (skattmasen får frispel varje gång jag gör reseavdrag för 110kkr... undrar varför lol), så det är ju egentligen inte jättesvårt...

Nej tack...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
29 januari 2020 · 1 705 Inlägg

caromania skrev:
Däremot, och tänk efter nu alla landsbygdskramare därute, hur slår skatten då med tanke på att det är folk på landsbygden som har 3-4-5mil till jobbet och 2mil till affären... Tänkte inte på det!

Den skulle slå ganska exakt likadant som det höga bränslepriset slår idag, så för dom som bor på landsbygden och verkligen behöver bilen skulle det inte bli någon skillnad. Betala per kilometer eller per liter, vafan spelar det för roll?

caromania Forummoderator
29 januari 2020 · 9 296 Inlägg

rcy skrev:

caromania skrev:
Däremot, och tänk efter nu alla landsbygdskramare därute, hur slår skatten då med tanke på att det är folk på landsbygden som har 3-4-5mil till jobbet och 2mil till affären... Tänkte inte på det!

Den skulle slå ganska exakt likadant som det höga bränslepriset slår idag, så för dom som bor på landsbygden och verkligen behöver bilen skulle det inte bli någon skillnad. Betala per kilometer eller per liter, vafan spelar det för roll?

Exäääktly! Enda skillnaden är att ex elbilar/hybrider får vara med och dela mer på kakan. Idag slipper ju en fulladdad elbil (som laddas på jobbet) undan helt, lite orättvist kan jag tycka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
29 januari 2020 · 863 Inlägg

caromania skrev:

rcy skrev:

caromania skrev:
Däremot, och tänk efter nu alla landsbygdskramare därute, hur slår skatten då med tanke på att det är folk på landsbygden som har 3-4-5mil till jobbet och 2mil till affären... Tänkte inte på det!

Den skulle slå ganska exakt likadant som det höga bränslepriset slår idag, så för dom som bor på landsbygden och verkligen behöver bilen skulle det inte bli någon skillnad. Betala per kilometer eller per liter, vafan spelar det för roll?

Exäääktly! Enda skillnaden är att ex elbilar/hybrider får vara med och dela mer på kakan. Idag slipper ju en fulladdad elbil (som laddas på jobbet) undan helt, lite orättvist kan jag tycka.

Vänta bara, det är garanterat på gång att arbetsgivaren snart börjar ta betalt för elen.
Hörde om en arbetsgivare som skulle ta upp det i ett möte om hur laddningen av kickbikes och elcyklar ska gå till. Bl. a. särskilda rum och eventuellt också ta betalt för elen?
Om det går igenom tar det nog inte lång tid innan elbilar också får betala?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
29 januari 2020 · 9 296 Inlägg

candyweiss skrev:

caromania skrev:

rcy skrev:

Den skulle slå ganska exakt likadant som det höga bränslepriset slår idag, så för dom som bor på landsbygden och verkligen behöver bilen skulle det inte bli någon skillnad. Betala per kilometer eller per liter, vafan spelar det för roll?

Exäääktly! Enda skillnaden är att ex elbilar/hybrider får vara med och dela mer på kakan. Idag slipper ju en fulladdad elbil (som laddas på jobbet) undan helt, lite orättvist kan jag tycka.

Vänta bara, det är garanterat på gång att arbetsgivaren snart börjar ta betalt för elen.
Hörde om en arbetsgivare som skulle ta upp det i ett möte om hur laddningen av kickbikes och elcyklar ska gå till. Bl. a. särskilda rum och eventuellt också ta betalt för elen?
Om det går igenom tar det nog inte lång tid innan elbilar också får betala?

Fast alla arbetsgivare går efter egna premisser så det blir ju inget som slår igenom generellt. Redan idag betalar många företag både parkering och trängselskatt för anställda. Och nu pratar vi inte om Anna som arbetar i kassan på Ica.

Nästa problem är att många bilar är företagsbilar. Men det kommer nog påverka olika typer av förmånsvärden i gräddfilen. Oavsett vad så klarar sig alltid ett visst segment av populationen från allt vad kostnader heter. Trist men en del av det kapitalistiska samhället. Det som är allra komiskt är att folk på fullt allvar tror att orättvisorna kommer bli mindre med ett regimskifte. Asgarv på den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
30 januari 2020 · 10 244 Inlägg

Chansen att det blir som dom skriver, att landsbygden inte behöver betala är ju en utopi. Dom kommer ju lägga på även där, men möjligen mindre än för storstäderna.

Dock är jag nog rent principiellt emot att öppna den Pandoras ask som en tillåten övervakning av enskilda fordon i debiteringssyfte skulle innebära. Tillåts det finns det ingen återvändo sedan, det har man ju sett rent historiskt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bennybira
31 januari 2020 · 480 Inlägg

Nej tvärt om. Sluta med förbuds/övervakningssamhällen.
Satsa mer på att ha en gemensam grund att stå på så sköter de flesta sig inom de ramarna vi sätter för varandra. De som inte sköter sig sätter man dit rejält.

Gör av/påställning digitalt gratis och omedelbart.
Sedan gör du det svinigt dyrt att köra oskattat. (säg 10k böter)

Så lönar det sig att ställa av ett fordon som inte brukas, även om det bara handlar om en vecka.
Samt att det INTE lönar sig att köra en gammal diesel avställd och ta böterna 5 gånger och ändå gå plus...

Fiat 127 (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang