Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

rcy
31 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Bennybira skrev:
Gör av/påställning digitalt gratis och omedelbart.

Är det inte redan det?

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Meaganeowner
31 januari 2020 · 2 250 Inlägg

För mig kvittar det när jag ställer på eller av. Det debiteras alltid för minst 1/12 av årsskatt. Alltså för minst en månad.

Ställer på i början av en månad, och ställer av i slutet.

Per år tillkommer Registreringshållningsavgift.

rcy
31 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Meaganeowner skrev:
För mig kvittar det när jag ställer på eller av. Det debiteras alltid för minst 1/12 av årsskatt. Alltså för minst en månad.

Ställer på i början av en månad, och ställer av i slutet.

Per år tillkommer Registreringshållningsavgift.

Du menar registerhållningsavgift? Nä, den är enbart för båtar.
På bilar heter det numera vägtrafikregisteravgift, på hela 65kr per år.

Men det ni menar är alltså att man ska enbart betala skatt för exakt just den tid bilen är påställd, ner på typ minut-nivå?
Det skulle bli en administrativ mardröm och folk skulle garanterat missbruka det något helt absurt, så antagligen skulle skatten höjas enormt för att täcka dom extra kostnaderna. Staten kommer att se till att få in sina pengar på något sätt, så för oss betalare handlar det mest om att hitta det sätt som är smidigast för alla att betala på.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2020 · 17 380 Inlägg

Tror mer på att det blir en kilometerskatt som baseras på var man är skriven. Jag blir en vinnare då! Bor på Landsbygden!

https://teknikensvarld.se/kilometerskat … t-forslag/

Att övervaka via GPS tror jag inte ett smack på. Ska alla bilar utrustas med GPS-puck och övervakning? Tveksam. Om 20 år kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
31 januari 2020 · 863 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tror mer på att det blir en kilometerskatt som baseras på var man är skriven. Jag blir en vinnare då! Bor på Landsbygden!

https://teknikensvarld.se/kilometerskat … t-forslag/

Att övervaka via GPS tror jag inte ett smack på. Ska alla bilar utrustas med GPS-puck och övervakning? Tveksam. Om 20 år kanske?

För dem som vill är det ju enkelt att skriva sig på en annan adress, förmodligen kommer många att göra det om det nu skulle bli kilometerskatt efter det.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Low
31 januari 2020 · 3 296 Inlägg

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Tror mer på att det blir en kilometerskatt som baseras på var man är skriven. Jag blir en vinnare då! Bor på Landsbygden!

https://teknikensvarld.se/kilometerskat … t-forslag/

Att övervaka via GPS tror jag inte ett smack på. Ska alla bilar utrustas med GPS-puck och övervakning? Tveksam. Om 20 år kanske?

För dem som vill är det ju enkelt att skriva sig på en annan adress, förmodligen kommer många att göra det om det nu skulle bli kilometerskatt efter det.

Jag Tycker det borde vara en fast kilometerskatt enligt, oavsett var man bor. Folk kommer ha adresser över allt.

Jag bor också på landet...

Bennybira
3 februari 2020 · 480 Inlägg

El 40.71öre/kW.
Vart betalar man det?
Sist jag kollade med skatt / moms (precis som soppan i pumpen) så var det ca 80-90 öre.
Plus att man ska betala ockerpriser för leveransen av elen med smile På minst samma summa igen.

Fiat 127 (1977)
Low
3 februari 2020 · 3 296 Inlägg

https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-bo … hvo-diesel

Får se hur framtiden med etanolen är.

spillolja
3 februari 2020 · 4 014 Inlägg

jag hade önskat att man kunde köpa en sk. ekonimiblaning, bensin med ca 22% etanol inblandat som de allra flesta besinbilar kan köra på

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
M123
3 februari 2020 · 962 Inlägg

Bennybira skrev:
El 40.71öre/kW.
Vart betalar man det?
Sist jag kollade med skatt / moms (precis som soppan i pumpen) så var det ca 80-90 öre.
Plus att man ska betala ockerpriser för leveransen av elen med smile På minst samma summa igen.

Givetvis är det så att dom som redogör elpriset inte inkluderar 25% moms sen skiljer ju skatten på vad för certifiering elen har.
Man kanske skulle börja vara selektiv och räkna bort dessa poster själv på drivmedel så det blir billigare att åka? big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
-Akerfeldt-
3 februari 2020 · 2 638 Inlägg

Ivel skrev:
Jahaja, hur går det med höjningen dårårå?
Har bensinbolagen höjt priset lavinartat på fossila och alternativa bränslen ännu?

Just nu enligt bensinpriser.se
95 oktan 15.28kr.
Diesel 15.78kr.
E85 13.03kr.
El 40.71öre/kW.

Det är ju fortfarande saftigt pris på drivmedel kan jag tycka, även om det inte höjts särskilt mycket sista tiden. Speciellt E85, finns ju ingen anledning för någon att tanka det när man får en högre milkostnad på E85 än om man kör på 95 oktan pga den högre förbrukningen E85 ger.

zemet
3 februari 2020 · 4 030 Inlägg

rcy skrev:

Meaganeowner skrev:
För mig kvittar det när jag ställer på eller av. Det debiteras alltid för minst 1/12 av årsskatt. Alltså för minst en månad.

Ställer på i början av en månad, och ställer av i slutet.

Per år tillkommer Registreringshållningsavgift.

Du menar registerhållningsavgift? Nä, den är enbart för båtar.
På bilar heter det numera vägtrafikregisteravgift, på hela 65kr per år.

Men det ni menar är alltså att man ska enbart betala skatt för exakt just den tid bilen är påställd, ner på typ minut-nivå?
Det skulle bli en administrativ mardröm och folk skulle garanterat missbruka det något helt absurt, så antagligen skulle skatten höjas enormt för att täcka dom extra kostnaderna. Staten kommer att se till att få in sina pengar på något sätt, så för oss betalare handlar det mest om att hitta det sätt som är smidigast för alla att betala på.

Detta tror jag tvärt om skulle kunna införas och dessutom ge en del posetiva effekter.

Just nu håller landets elmätare i hushållen på att bytas ut till elmätare som registerar och skickar förbrukningen minut för minut.

Detta för att man skall kunna ha olika höga eltaxor under toppar och dalar. Billigare el på natten och dyrare på kvällen.

Så detta borde gå att införa även på bilar. En person som meganeowner som enligt egen utsago bara använder bilen några få gånger i veckan betalar därför endast skatt för några få dagar i veckan.

Samma sak med den som bara kör en kort sträcka om dagen mm.

Detta skulle kunna leda till mer jämnlika och rättvisa bilskatter.

Men det kräver en hel del övervakning. Och staten kommer aldrig göra det rättvist, dem kommer bara se sin chans att pungslå skattebetalarna och bilisterna och ta ut en massa mer skatt och avgifter.

Men tekniken finns och hade vi haft en regering som inte hatade bilar så hade det nog tom kunnat bli bra och rättvist.

candyweiss
3 februari 2020 · 863 Inlägg

zemet skrev:
Just nu håller landets elmätare i hushållen på att bytas ut till elmätare som registerar och skickar förbrukningen minut för minut.

Detta för att man skall kunna ha olika höga eltaxor under toppar och dalar. Billigare el på natten och dyrare på kvällen.

Då får vi nog börja laga mat, titta på tv och föna håret på nätterna i vår familj big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Low
9 februari 2020 · 3 296 Inlägg

Finland börjar framställa syntetisk bensin och diesel

https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/fi … och-diesel

Senast redigerat av Low (9 februari 2020)

candyweiss
9 februari 2020 · 863 Inlägg

Low skrev:
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/finland-borjar-framstalla-syntetisk-bensin-och-diesel

Väldigt tacksam om du berättar vad länken går till för att eventuellt slippa onödigt klickande och där klickande är till någon som får tjänar pengar på det. Det är inte alla jag vill sponsra smile

Senast redigerat av candyweiss (9 februari 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Low
9 februari 2020 · 3 296 Inlägg

candyweiss skrev:

Low skrev:
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/finland-borjar-framstalla-syntetisk-bensin-och-diesel

Väldigt tacksam om du berättar vad länken går till för att eventuellt slippa onödigt klickande och där klickande är till någon som får tjänar pengar på det. Det är inte alla jag vill sponsra smile

Haha sorry, fixat:) var lite i annat samtidigt:)

candyweiss
9 februari 2020 · 863 Inlägg

Low skrev:

candyweiss skrev:

Low skrev:
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/finland-borjar-framstalla-syntetisk-bensin-och-diesel

Väldigt tacksam om du berättar vad länken går till för att eventuellt slippa onödigt klickande och där klickande är till någon som får tjänar pengar på det. Det är inte alla jag vill sponsra smile

Haha sorry, fixat:) var lite i annat samtidigt:)

Perfekt. Misstänkte iofs inte dig för något skumt big_smile

Här en klickbar länk, det var något bokstav för mycket i din smile
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/fi … och-diesel

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
9 februari 2020 · 863 Inlägg

candyweiss skrev:

Low skrev:

candyweiss skrev:
Väldigt tacksam om du berättar vad länken går till för att eventuellt slippa onödigt klickande och där klickande är till någon som får tjänar pengar på det. Det är inte alla jag vill sponsra smile

Haha sorry, fixat:) var lite i annat samtidigt:)

Perfekt. Misstänkte iofs inte dig för något skumt big_smile

Här en klickbar länk, det var något bokstav för mycket i din smile
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/fi … och-diesel

Låter riktigt lovande. Detta borde Sveriges regering satsa på smile

Ändra: Skulle redigera mitt inlägg, men råkade citera istället big_smile

Senast redigerat av candyweiss (9 februari 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
spillolja
9 februari 2020 · 4 014 Inlägg

candyweiss skrev:
Låter riktigt lovande. Detta borde Sveriges regering satsa på smile

näädu det ska vara elbilar som laddas med el från Tysk kolkraft big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
9 februari 2020 · 4 014 Inlägg

Ivel skrev:
Regeringen vill uttalat satsa på inhemsk produktion av elektricitet.

Hur ska det gå till om beslut tagits att aveckla kärnkraften ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang