Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

Brådhis * Voff voff *
25 februari 2020 · 10 244 Inlägg

zemet skrev:
Blev nåt fel på min länk i inlägget ovan och jag kan inte heller redigera det... Nån skumm bugg.

https://insideevs.com/news/359939/tesla … s-odometer

Fast batteriet är ju "tanken" dvs där kraften lagras (du "tankar" ju batteriet med elektricitet), strömmen är ju att jämställa med dieseln som du häller i tanken. Så jämförelsen diesel vs. själva batteriet är ju inte riktigt rätt.

Ska du jämföra är det plast- eller plåttanken som lagrar dieseln vs. batteriet som lagrar strömmen och sedan elektriciteten vs. dieseln.

Visst vinner väl el-bilen ändå, men rätt ska väl vara rätt... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
WilleG
25 februari 2020 · 185 Inlägg

zemet skrev:
Jag fattar inte riktigt denna inställningen, om eldrift inte är 100% klimatneutral och arbetsvilkoren från gruvdriften till färdig produkt är snäppet bättre än svenska kollektivavtal så är el skit och då kan man lika gärna köra diesel.

Vem bryr sig om det går åt 2 eller 3 batteipack på den sträckan, det är ju fortfarande extremt mycket bättre för miljön och även plånboken att köra så långt på el.

Batterierna går ju dessutom återvinna till typ 90% ( jag har ingen källa på detta, googla själva)
Det går ju knappast återanvända dieseln.

Sen kan jag ju säga att 500000 km är ju inte ens speciellt långt. Min kollega har redan kört 300000km med sin model S och tappat ca 5% batteri på denna sträckan.

Rekordet är just nu 900000 km. Dock är batteripacket utbytt 1 gång.
https://insideevs.com/news/359939/tesla … -odometer/

Ekonomi med diesel/bensinbil kontra elbil är nog jämförbar, om bränslepriserna stiger långt över 25kr litern så kanske det i dagens läge lönar sig. Just nu är det en förlustaffär för att stilla klimatångesten.

Som sagt så är elbilar nog perfekta för stadskörning i större städer där allt finns inom nån mils räckvidd. Jag har inget emot elbilar men stora steg måste göras i utvecklingen (speciellt räckvidd) för att det ska löna sig att ha på landsbygden.

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
brappne
25 februari 2020 · 23 Inlägg

det är ju förjävligt rent ut sagt! sverige ska vara så jävla bra när det kommer till utsläpp och dyligt, men varför ska vi i sverige vara lösningen på problemet? det är ju knappast sverige som är värsta landet med utsläpp snarare tvärtom, kolla bara kina, usa alla dessa stora länder, det är dom som ska göra skillnad, inte fan blir det mycket bättre för att sverige gör lite mindre utsläpp osv, nej blir förbannad av skiten

zemet
26 februari 2020 · 4 030 Inlägg

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Blev nåt fel på min länk i inlägget ovan och jag kan inte heller redigera det... Nån skumm bugg.

https://insideevs.com/news/359939/tesla … s-odometer

Fast batteriet är ju "tanken" dvs där kraften lagras (du "tankar" ju batteriet med elektricitet), strömmen är ju att jämställa med dieseln som du häller i tanken. Så jämförelsen diesel vs. själva batteriet är ju inte riktigt rätt.

Ska du jämföra är det plast- eller plåttanken som lagrar dieseln vs. batteriet som lagrar strömmen och sedan elektriciteten vs. dieseln.

Visst vinner väl el-bilen ändå, men rätt ska väl vara rätt... wink

Du har rätt:)

mrsanca
26 februari 2020 · 30 Inlägg

brappne skrev:
det är ju förjävligt rent ut sagt! sverige ska vara så jävla bra när det kommer till utsläpp och dyligt, men varför ska vi i sverige vara lösningen på problemet? det är ju knappast sverige som är värsta landet med utsläpp snarare tvärtom, kolla bara kina, usa alla dessa stora länder, det är dom som ska göra skillnad, inte fan blir det mycket bättre för att sverige gör lite mindre utsläpp osv, nej blir förbannad av skiten

Jag tycker det är bra. Det borde höjas mer ändå.

-jimmy
26 februari 2020 · 377 Inlägg

Förstår inte heller. Soppan är ju billig.

dFagnell
26 februari 2020 · 237 Inlägg

Egentligen är jag emot det men om man ska vara realistisk så har jag faktiskt ingen anledning att klaga, det drabbar inte mig så hårt rent personligt. Nu kontra då jag köpte min första bil har min löneutveckling varit så pass stor procentuellt att den ökning som sker på soppan fortfarande står relativt oförändrad/mindre beräknat på vad jag tankat för utslaget på inkomst.

Detta gäller givetvis inte alla, men det är fortfarande tråkigt att en så pass vital del för persontransport, främst här uppe i norr blir dyrare och dyrare för att komma till jobbet, affärer och liknande. Jag hade ett jobb tidigare där jag körde mycket i tjänsten, det slutade jag på i samband med att kostnaderna för bilkörning privat översteg den skattefria ersättningsdelen. Det var helt enkelt inte hållbart att köra bil i tjänsten då ersättningen för detta var lägre än den faktiska kostnaden som uppstod i samband med detta, samt att jag fick ett annat jobb som inte innebar att köra massvis med mil i privat bil.

Har man råd att ha en modern fordonspark privat så är det förmånligt i bränslekostnader då modernare bilar ofta har bra effektivitet och förbrukning. Men nu är ju detta garaget och vi är ju knappast den ideala målgruppen, för det är ju förbannat kul med effekt också, detta rimmar ju knappast med bränsleeffektivitet.

Elbilismen lär vara räddningen för oss motordårar då dessa kompenserar för vår fossila framfart, för EU lobbar ju stenhårt med sina snittutsläpp hos tillverkarna. Om utsläppssnittet minskar stadigt i och med moderniserad fordonspark så hoppas jag att det inte blir någon häxjakt på motorentusiasterna, vi brukar ju ändå bli skonade med veteranregler och dylikt som lättar på tyglarna på oss. Samt att det trots allt inbringar en hel del skatter till staten med bränsle.

Men det finns fortfarande problem med elförsörjning om elbilismen ökar markant och snabbt, elnätens dimensionering och utvinning lär ses över för privat elbilsladdning, elnäten lär behöva dimensioneras om, jag har inga vetenskapliga belägg för detta men peakar lär uppstå på eftermiddagarna och flex/spotpriser på el kan troligtvis påverkas av detta för att få en självreglerande verkan vilket förmodligen kan speglas på det redan höga elpriset.

Det jag finner mest oroväckande är att bra (inte perfekta) lösningar som HVO och E85 kommer bli dyrare, vilket minskar attraktiviteten för alternativa bränslen. Flexfuel på sin höjd men då kostnad inte är dragplåstret så lär denna marknad minska. Trots att detta tillåter att många annars relativt smutsiga veteranfordons motorer förbättras utsläppsmässigt sett genom konvertering till drift på miljövänligare bränslen.

Ja, jag vet inte vilket hörn jag skall ställa mig i, hoppas någon skärper till sig och ser att persontransport alltid kommer behövas och ska inte behöva vara en orimligt stor budgetpost i svenssons liv.

BMW 530XD "F11" (2011)
Low
1 mars 2020 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:
Höjs påstås det i trådstarten efterföljt av upprörda skribenter.

95 oktan kostade i går 15.15kr/liter hos Bilia, jag kollade när jag elgled förbi pumparna.
Elbilens drift ligger stadigt på 2.50kr/mil med bekväm påfyllning om önskvärt hemifrån med bilen ståendes i garaget.
Mycket skönt att slippa ta i skitiga pumphandtag ute i blåst och regnande på tvären. Mindre risk för virusspridning också om man slipper byta bensinpumpshandtagsvirus med en mängd olika rena, efter toalettbesök ikke handtvättade individer, ser det som en mycket trevlig bonus.


Dieseltappens handtag ska vi inte ens nämna hur kletigt det brukar vara. Har dieselförare sämre renlighet, klarar dom inte av att tanka utan att gegga bränsle här och där, håller dom i själva pipen? Jag tycker fenomenet är mycket märkligt och tämligen påtagligt oavsett var i landet man har tankat diesel.
Någon som har en förklaring?
En hel del oftopic iofs.

Nu är det ju långt kvar till 2025...  Vi får se hur det ligger till i årsskiftet.

Ang virus spridning så är nog bensin/dieselshantagen minsta problemet. Ta en titt på Kundvagnar i matbutiker eller korgarna. Men antar du bär allt i famnen eller själv scannar du o lägger i en matkasse, men scannern är ju inte heller ren, eller pinnen i kassan.
Eller "Gör det självtvättar", de handtagen är ju knappast rena.

Ja åter till ämnet, precis som dina trådar.

Low
1 mars 2020 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:
Höjs påstås det i trådstarten efterföljt av upprörda skribenter.

95 oktan kostade i går 15.15kr/liter hos Bilia, jag kollade när jag elgled förbi pumparna.
Elbilens drift ligger stadigt på 2.50kr/mil med bekväm påfyllning om önskvärt hemifrån med bilen ståendes i garaget.
Mycket skönt att slippa ta i skitiga pumphandtag ute i blåst och regnande på tvären. Mindre risk för virusspridning också om man slipper byta bensinpumpshandtagsvirus med en mängd olika rena, efter toalettbesök ikke handtvättade individer, ser det som en mycket trevlig bonus.


Dieseltappens handtag ska vi inte ens nämna hur kletigt det brukar vara. Har dieselförare sämre renlighet, klarar dom inte av att tanka utan att gegga bränsle här och där, håller dom i själva pipen? Jag tycker fenomenet är mycket märkligt och tämligen påtagligt oavsett var i landet man har tankat diesel.
Någon som har en förklaring?
En hel del oftopic iofs.

Nu är det ju långt kvar till 2025...  Vi får se hur det ligger till i årsskiftet.

Ang virus spridning så är nog bensin/dieselshantagen minsta problemet. Ta en titt på Kundvagnar i matbutiker eller korgarna. Men antar du bär allt i famnen eller själv scannar du o lägger i en matkasse, men scannern är ju inte heller ren, eller pinnen i kassan.
Eller "Gör det självtvättar", de handtagen är ju knappast rena.

Ja åter till ämnet, precis som dina trådar.

31 januari kostade följande på billigaste macken i Eskilstuna:
95 oktan 15.28kr.
Diesel 15.78kr.
E85 13.03kr.

Idag:
95 oktan 14.83kr.
Diesel 15.28kr.
E85 12.73kr.

Jag tycker nog att det är en prisnedgång.

Självklart är även kundkorgar och scanners en riskfaktor gällande smitta, har jag påstått något annat?
Men det där "nog" ger jag alltjämt inget för då det hela beror på användarfrekvens och renlighet. Men eftersom du är nyfiken, och ville fortsätta offtopic annars hade du inte ställt motfrågan, en liten handsprit i fickförpackning är att rekommendera då det är ett mycket effektivt medel att hålla sig fri från både smittas och smitta andra, användes före butik och efter butik. Vidare använder jag flergångskasse som jag packar varan i efter scanning.

Så, åter till det uppenbart sjunkande bränslepriset dårå...om du inte har fler frågor offtopic dvs.

Men då är handtagen på pumparna löst. smile Gött.

Men vad tror du, kommer bränsle priset vara 14:83 i slutet av 2020?

caromania Forummoderator
1 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Tänk på att inte låta tonen eskalera allt för mycket nu pojkar.

Att priset kommer stiga är det nog inget tvivel om. Dels inflation men även den utlovade skattehöjningen. Sedan är det ju en annan fråga om det verkligen slår så hårt mot privatekonomin. Syftet med skattehöjningen är ju att påverka folk att köpa mer bränslesnåla fordon vilket man också gör. Elbilar och hybrider hade ju slagit något rekord om jag minns rätt. Stod i någon dagsblaska häromveckan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 mars 2020 · 17 379 Inlägg

caromania skrev:
Tänk på att inte låta tonen eskalera allt för mycket nu pojkar.

Att priset kommer stiga är det nog inget tvivel om. Dels inflation men även den utlovade skattehöjningen. Sedan är det ju en annan fråga om det verkligen slår så hårt mot privatekonomin. Syftet med skattehöjningen är ju att påverka folk att köpa mer bränslesnåla fordon vilket man också gör. Elbilar och hybrider hade ju slagit något rekord om jag minns rätt. Stod i någon dagsblaska häromveckan.

Japp, det var 14:83 för 95 oktan även på Sveriges framsida i fredags. Det priset står sig dock inte så bra till att fylla på elbilen med sås. 2 spänn milen är svårslaget. Men alla inser väl att så kommer det inte att förbli. Staten vill ha sina pengar från bilisterna. Ändring är på gång misstänker jag. Men det är kul att kunna köra bil med så låg rörlig kostnad tills vidare. I synnerhet om man laddar på jobbet... Gratis. Än så länge. 

OT: körde en Jeep Grand Cherokee Trackhawk för 2 veckor sedan. Givetvis apkul bil men skatten är lite tuff de första 3 åren: 31'335:- /år. Den drog rätt mycket med... Men värmen kom fort!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-Akerfeldt-
1 mars 2020 · 2 638 Inlägg

Ivel skrev:
Jag är ju en av dom som förespråkar rejält höjda kostnader gällande fossila bränslen, just för att styra massorna gällande sina fordonsval och hur fordonen brukas. Det är fortfarande ingen mänsklig rättighet att bruka bil utan en lyxkonsumtion...oavsett var man bor eller arbetar.
Krasst sett, kan man inte ta sig dit man måste med publika färdmedel tycker åtminstone jag att då har man tre val, flytta, byta arbete eller engagera sig politiskt för att påverka.

Som jag förstått har du fordon i din ägo, undrar varför du har det när du den inställningen gällande transporter?

Skulle kunna göra ett långt inlägg om vad jag tycker om kollektivtrafik, men känns rätt meningslöst här. Men en liten erfarenhet tänkte jag dela med mig av. Tänkte faktiskt i samband med jultider 2019 åka tåg Södertälje-Göteborg tur och retur eftersom vi denna gång inte skulle ha med så mycket packning, men betala 3 ggr så mycket för en tågresa jämfört med dieseln som går åt känns ju rätt ovärt. Blev bilen ner såklart.

Iallafall, passade på igår tanka upp båda bilarna när det är ca 100kr billigare per tank, inga stora pengar men många bäckar små smile

-Akerfeldt-
1 mars 2020 · 2 638 Inlägg

Ivel skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Ivel skrev:
Jag är ju en av dom som förespråkar rejält höjda kostnader gällande fossila bränslen, just för att styra massorna gällande sina fordonsval och hur fordonen brukas. Det är fortfarande ingen mänsklig rättighet att bruka bil utan en lyxkonsumtion...oavsett var man bor eller arbetar.
Krasst sett, kan man inte ta sig dit man måste med publika färdmedel tycker åtminstone jag att då har man tre val, flytta, byta arbete eller engagera sig politiskt för att påverka.

Som jag förstått har du fordon i din ägo, undrar varför du har det när du den inställningen gällande transporter?

Skulle kunna göra ett långt inlägg om vad jag tycker om kollektivtrafik, men känns rätt meningslöst här. Men en liten erfarenhet tänkte jag dela med mig av. Tänkte faktiskt i samband med jultider 2019 åka tåg Södertälje-Göteborg tur och retur eftersom vi denna gång inte skulle ha med så mycket packning, men betala 3 ggr så mycket för en tågresa jämfört med dieseln som går åt känns ju rätt ovärt. Blev bilen ner såklart.

Iallafall, passade på igår tanka upp båda bilarna när det är ca 100kr billigare per tank, inga stora pengar men många bäckar små smile

Skillnaden är som jag ser det att jag gnäller inte över bränslepriser samt jag engagerar mig politiskt för att påverka.

Rent generellt vill ju folk ha så låga kostnader som möjligt, gäller ju även annat än bränslepriser som räntor, elavtal mm. Så egentligen tycker jag inte det är konstigt att folk ”gnäller” om höga bränslepriser.

Skulle själv lätt ha råd med 30kr/L och fortfarande ha råd köra lika mycket. Men jag lägger ju hellre pengarna på något annat än dyrt bränsle.

micke-wes
1 mars 2020 · 60 Inlägg

Ivel skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Ivel skrev:

Skillnaden är som jag ser det att jag gnäller inte över bränslepriser samt jag engagerar mig politiskt för att påverka.

Rent generellt vill ju folk ha så låga kostnader som möjligt, gäller ju även annat än bränslepriser som räntor, elavtal mm. Så egentligen tycker jag inte det är konstigt att folk ”gnäller” om höga bränslepriser.

Skulle själv lätt ha råd med 30kr/L och fortfarande ha råd köra lika mycket. Men jag lägger ju hellre pengarna på något annat än dyrt bränsle.

Därav är ett högre bränslepris styrmedlet att få bortskämda svenskar att tänka till extra gällande vad för fordon dom väljer att transportera sig med.
Men lite haltande tycker jag nog det är i debatten att folk sitter med både ett och två mobilabonnemang för 500-700kr styck/månad för den där fina herrejössesmobilen, men tjuter och grinar illa för att det blivit någon hundring eller två dyrare att åka bil var månad. Det är ju faktiskt fyra öl mindre när man flugit till Thailand. Bortskämt tycker jag.
Jag är väl priviligierad att inte känna att jag behöver grina över ett högre fossilt bränslepris, eller så har jag anpassat mitt leverne efter förutsättningarna som finns och försöker påverka framtida förutsättningar genom praktiskt engagemang även utanför forum och facebookgrupper.

så du tror att alla har lika bra ekonomi som dig och kan köpa sig en elbil och har man inte de så ska man flytta till nån stad istället och där måste dom bygga mer bostäder pga av  bostadsbrist och det är ju miljövänligt?
Vilka tror du får lida mest av högt bensinpris, det folk sparar in på först i bilåkning är barnens olika fritids aktiviteter tex fotboll mm där sparar folk in pengar först.

Brådhis * Voff voff *
1 mars 2020 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:
Därav är ett högre bränslepris styrmedlet att få bortskämda svenskar att tänka till extra gällande vad för fordon dom väljer att transportera sig med.
Men lite haltande tycker jag nog det är i debatten att folk sitter med både ett och två mobilabonnemang för 500-700kr styck/månad för den där fina herrejössesmobilen, men tjuter och grinar illa för att det blivit någon hundring eller två dyrare att åka bil var månad. Det är ju faktiskt fyra öl mindre när man flugit till Thailand. Bortskämt tycker jag.
Jag är väl priviligierad att inte känna att jag behöver grina över ett högre fossilt bränslepris, eller så har jag anpassat mitt leverne efter förutsättningarna som finns och försöker påverka framtida förutsättningar genom praktiskt engagemang även utanför forum och facebookgrupper.

Om det vore så enkelt att det motsvarade fyra öl i Thailand för alla... Men du vet att det även finns människor som kör kontantkort i luren och inte ens kan drömma om Thailand och fyra öl...? Du vet att även dom behöver åka till jobbet? Du vet att dom inte har råd att köpa en modern och bränslesnål bil med låg skatt? Men det är klart, dom kanske borde engagera sig politiskt istället för att skaffa ett extrajobb för att få det att gå ihop...?

Även fast jag har råd med soppan, väljer jag att även tänka på och argumentera för dom som inte har det... Istället för att kalla folk bortskämda!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
1 mars 2020 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Därav är ett högre bränslepris styrmedlet att få bortskämda svenskar att tänka till extra gällande vad för fordon dom väljer att transportera sig med.
Men lite haltande tycker jag nog det är i debatten att folk sitter med både ett och två mobilabonnemang för 500-700kr styck/månad för den där fina herrejössesmobilen, men tjuter och grinar illa för att det blivit någon hundring eller två dyrare att åka bil var månad. Det är ju faktiskt fyra öl mindre när man flugit till Thailand. Bortskämt tycker jag.
Jag är väl priviligierad att inte känna att jag behöver grina över ett högre fossilt bränslepris, eller så har jag anpassat mitt leverne efter förutsättningarna som finns och försöker påverka framtida förutsättningar genom praktiskt engagemang även utanför forum och facebookgrupper.

Om det vore så enkelt att det motsvarade fyra öl i Thailand för alla... Men du vet att det även finns människor som kör kontantkort i luren och inte ens kan drömma om Thailand och fyra öl...? Du vet att även dom behöver åka till jobbet? Du vet att dom inte har råd att köpa en modern och bränslesnål bil med låg skatt? Men det är klart, dom kanske borde engagera sig politiskt istället för att skaffa ett extrajobb för att få det att gå ihop...?

Även fast jag har råd med soppan, väljer jag att även tänka på och argumentera för dom som inte har det... Istället för att kalla folk bortskämda!

Man behöver inte ha en god ekonomi för att transportera sig mindre kostsamt, man behöver inte en elbil för att transportera sig mindre kostsamt, man behöver inte flytta "till staden" och bosätta sig, men väljer någon bort sina barn före andra utgifter såsom dyra telefonen eller tobak eller några öl till helgen eller vad det nu må vara så är det snarare ett exempel på olämpligt föräldraskap.
Även den som lever fattigt har i regel möjlighet att se över sina transportkostnader, exempelvis sälja sin Volvo 850 och köpa en Focus eller dylika enkla lösningar såsom sälja sin Focus och köpa en Micra osv osv, finns mängder med bilar runt en tia som inte är dyra att äga. Är det så att det åks en supersnål bil, unnas ingenting och pengarna ändå inte räcker till då är det något av de andra förslagen som bör genomföras, bo billigare, byta arbete eller be kommunen om bistånd. 
Vi har ett socialt skyddsnät i Sverige, ett ganska väl utbyggt sådant vill jag påstå.

Säger du det så... Jag håller förstås absolut inte med dig, men du har din syn på det utifrån dina upplevelser av det och jag har min.

Senast redigerat av Brådhis (1 mars 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
1 mars 2020 · 863 Inlägg

Brådhis skrev:

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Om det vore så enkelt att det motsvarade fyra öl i Thailand för alla... Men du vet att det även finns människor som kör kontantkort i luren och inte ens kan drömma om Thailand och fyra öl...? Du vet att även dom behöver åka till jobbet? Du vet att dom inte har råd att köpa en modern och bränslesnål bil med låg skatt? Men det är klart, dom kanske borde engagera sig politiskt istället för att skaffa ett extrajobb för att få det att gå ihop...?

Även fast jag har råd med soppan, väljer jag att även tänka på och argumentera för dom som inte har det... Istället för att kalla folk bortskämda!

Man behöver inte ha en god ekonomi för att transportera sig mindre kostsamt, man behöver inte en elbil för att transportera sig mindre kostsamt, man behöver inte flytta "till staden" och bosätta sig, men väljer någon bort sina barn före andra utgifter såsom dyra telefonen eller tobak eller några öl till helgen eller vad det nu må vara så är det snarare ett exempel på olämpligt föräldraskap.
Även den som lever fattigt har i regel möjlighet att se över sina transportkostnader, exempelvis sälja sin Volvo 850 och köpa en Focus eller dylika enkla lösningar såsom sälja sin Focus och köpa en Micra osv osv, finns mängder med bilar runt en tia som inte är dyra att äga. Är det så att det åks en supersnål bil, unnas ingenting och pengarna ändå inte räcker till då är det något av de andra förslagen som bör genomföras, bo billigare, byta arbete eller be kommunen om bistånd. 
Vi har ett socialt skyddsnät i Sverige, ett ganska väl utbyggt sådant vill jag påstå.

Säger du det så... Jag håller förstås absolut inte med dig, men du har din syn på det utifrån dina upplevelser av det och jag har min.

Du får 100% av mina röster. Ivel lever i en annan värld.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
1 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Man ska inte tala om för andra hur de ska leva sina liv. Det faller sällan i god jord om inte frågan lyfts av ”de andra”.

Problemet med politisk styrning av avgifter och skatter är att det drabbar en minoritet. Hårt. Det kan t ex vara ensamstående, folk i glesbygd eller pensionärer. Att tala om för dem hur lätt det är att göra si eller så är rejält okänsligt. Och nu vänder jag mig till Ivel. Tänk på det.

Däremot så är den stora massan av befolkningen inte i den sitsen. Jag retar mig enormt på alla som åker in till stan för att arbeta, hur de sitter ensamma i sina stora suvar, parkerar inett garage som kostar 600kr/dag och lämnar kvittot till ekonomiavdelningen. Det är äckligt. Och tyvärr kommer man aldrig åt dem med högre skatter, fler avgifter eller andra medel. De betalar, debiterar sina kunder högre konsultarvoden och skrattar lik förbannat hela vägen till banken. Och då vänder jag mig till Brådhis och andra.

Ingen av er har rätt eller fel. Det är bara att konstatera att en del folk som faktiskt både har råd och inte behöver ett stort as till bil som drar en massa soppa 2-3000mil om året fullständigt skiter i alla andra.

Och avslutningsvis. Debattera gärna med bibehållen respekt för varandra och varandras åsikter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
micke-wes
1 mars 2020 · 60 Inlägg

Ivel skrev:

micke-wes skrev:

Ivel skrev:

Därav är ett högre bränslepris styrmedlet att få bortskämda svenskar att tänka till extra gällande vad för fordon dom väljer att transportera sig med.
Men lite haltande tycker jag nog det är i debatten att folk sitter med både ett och två mobilabonnemang för 500-700kr styck/månad för den där fina herrejössesmobilen, men tjuter och grinar illa för att det blivit någon hundring eller två dyrare att åka bil var månad. Det är ju faktiskt fyra öl mindre när man flugit till Thailand. Bortskämt tycker jag.
Jag är väl priviligierad att inte känna att jag behöver grina över ett högre fossilt bränslepris, eller så har jag anpassat mitt leverne efter förutsättningarna som finns och försöker påverka framtida förutsättningar genom praktiskt engagemang även utanför forum och facebookgrupper.

så du tror att alla har lika bra ekonomi som dig och kan köpa sig en elbil och har man inte de så ska man flytta till nån stad istället och där måste dom bygga mer bostäder pga av  bostadsbrist och det är ju miljövänligt?
Vilka tror du får lida mest av högt bensinpris, det folk sparar in på först i bilåkning är barnens olika fritids aktiviteter tex fotboll mm där sparar folk in pengar först.

Jag vet inte riktigt vad du läst för något?
Man behöver inte ha en god ekonomi för att transportera sig mindre kostsamt, man behöver inte en elbil för att transportera sig mindre kostsamt, man behöver inte flytta "till staden" och bosätta sig, men väljer någon bort sina barn före andra utgifter såsom dyra telefonen eller tobak eller några öl till helgen eller vad det nu må vara så är det snarare ett exempel på olämpligt föräldraskap.
Även den som lever fattigt har i regel möjlighet att se över sina transportkostnader, exempelvis sälja sin Volvo 850 och köpa en Focus eller dylika enkla lösningar såsom sälja sin Focus och köpa en Micra osv osv, finns mängder med bilar runt en tia som inte är dyra att äga. Är det så att det åks en supersnål bil, unnas ingenting och pengarna ändå inte räcker till då är det något av de andra förslagen som bör genomföras, bo billigare, byta arbete eller be kommunen om bistånd.
Vi har ett socialt skyddsnät i Sverige, ett ganska väl utbyggt sådant vill jag påstå.

Ivel skrev:
Jag är ju en av dom som förespråkar rejält höjda kostnader gällande fossila bränslen, just för att styra massorna gällande sina fordonsval och hur fordonen brukas. Det är fortfarande ingen mänsklig rättighet att bruka bil utan en lyxkonsumtion...oavsett var man bor eller arbetar.
Krasst sett, kan man inte ta sig dit man måste med publika färdmedel tycker åtminstone jag att då har man tre val, flytta, byta arbete eller engagera sig politiskt för att påverka
Det du skrev läste jag om du inte förstod de.
Jag märker att du inte förstår riktigt hur folk med låg inkomst lever byt bil till en liten säger du men är man en familj med 2-3 ungar kanske man inte vill åka i en liten bil utan det känns säkrare med en större och kanske behöver plats med barnvagn eller om man har hus måste man kunna frakta saker ibland.

Brådhis * Voff voff *
1 mars 2020 · 10 244 Inlägg

caromania skrev:
Man ska inte tala om för andra hur de ska leva sina liv. Det faller sällan i god jord om inte frågan lyfts av ”de andra”.

Problemet med politisk styrning av avgifter och skatter är att det drabbar en minoritet. Hårt. Det kan t ex vara ensamstående, folk i glesbygd eller pensionärer. Att tala om för dem hur lätt det är att göra si eller så är rejält okänsligt. Och nu vänder jag mig till Ivel. Tänk på det.

Däremot så är den stora massan av befolkningen inte i den sitsen. Jag retar mig enormt på alla som åker in till stan för att arbeta, hur de sitter ensamma i sina stora suvar, parkerar inett garage som kostar 600kr/dag och lämnar kvittot till ekonomiavdelningen. Det är äckligt. Och tyvärr kommer man aldrig åt dem med högre skatter, fler avgifter eller andra medel. De betalar, debiterar sina kunder högre konsultarvoden och skrattar lik förbannat hela vägen till banken. Och då vänder jag mig till Brådhis och andra.

Ingen av er har rätt eller fel. Det är bara att konstatera att en del folk som faktiskt både har råd och inte behöver ett stort as till bil som drar en massa soppa 2-3000mil om året fullständigt skiter i alla andra.

Och avslutningsvis. Debattera gärna med bibehållen respekt för varandra och varandras åsikter.

Även om en person inte tillhör den stora massan så ska denne ändå tas med i tanken och vara någon att räkna med. Att föreslå "bistånd från kommunen" som ett alternativ när personen tryckts ner så pass att det är enda alternativet är påfallande provocerande. Det är nämligen inte ett val längre då...
Således är en höjd bränsleskatt, som (som du nämner) endast i viss mån påverkar dom som kanske borde påverkas mest och istället slår hårt mot folk som redan ligger ned, enligt mig fel väg att gå.

Senast redigerat av Brådhis (1 mars 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang