Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

torsen
19 mars 2020 · 7 198 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Tankade 95 oktan på obemannad Preem mack för 12.98, med de 0,25 öre rabatt jag får på mitt tankkort slutade det på 12.73 vilket är riktigt trevligt. Anledningen till billigt bränslepris är ju tyvärr inte lika trevligt hmm

Det var dålig rabatt du får = 0,25 öre.
Nää jag skämtar - förstår du menar 0:25 kr.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Jag har bunkrat eftersom det förmodligen aldrig blir så billigt igen..
När 17 kunde man få 95soppa till 12,69 litern ?
Hade man haft en cistern på 1 miljon liter, så hade man lätt köpt och fyllt den till brädden..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
-Akerfeldt-
19 mars 2020 · 2 638 Inlägg

torsen skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Tankade 95 oktan på obemannad Preem mack för 12.98, med de 0,25 öre rabatt jag får på mitt tankkort slutade det på 12.73 vilket är riktigt trevligt. Anledningen till billigt bränslepris är ju tyvärr inte lika trevligt hmm

Det var dålig rabatt du får = 0,25 öre.
Nää jag skämtar - förstår du menar 0:25 kr.

Självklart menade jag 0.25 kr, skrev inlägget efter ett nattpass så får skylla på trötthet wink

ultraclass
19 mars 2020 · 38 Inlägg

Tanka snabbt. Hörde lite lätt att staten funderar på på att höja bränsleskatten tillfälligt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2020 · 17 379 Inlägg

ultraclass skrev:
Tanka snabbt. Hörde lite lätt att staten funderar på på att höja bränsleskatten tillfälligt.

Var hörde du det? Källa?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
19 mars 2020 · 10 244 Inlägg

axxet skrev:
Jag har bunkrat eftersom det förmodligen aldrig blir så billigt igen..
När 17 kunde man få 95soppa till 12,69 litern ?
Hade man haft en cistern på 1 miljon liter, så hade man lätt köpt och fyllt den till brädden..

Runt 2009 om jag ser rätt...

Diagram: https://tveassetsprod.blob.core.windows … on-kpi.jpg

Källa: https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kos … ningvarde/

Senast redigerat av Brådhis (19 mars 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
19 mars 2020 · 9 296 Inlägg

axxet skrev:
Jag har bunkrat eftersom det förmodligen aldrig blir så billigt igen..
När 17 kunde man få 95soppa till 12,69 litern ?
Hade man haft en cistern på 1 miljon liter, så hade man lätt köpt och fyllt den till brädden..

Jag ser framför mig hur smarta gubbar skaffar 3st 10liters dunkar som de fyller för att bunkra. Vinsten blir avgörande. 30-40kr per dunk, en intjänad hundralapp. Eller så har någon slagit på stort, skaffat 10st 20liters dunkar. 200liter soppa som förvaras i garaget, källaren eller under trappen. Hela 800kr tjänar man då.

Undrar hur många hus som riskerar att brinna ner...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
19 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

ultraclass skrev:
Tanka snabbt. Hörde lite lätt att staten funderar på på att höja bränsleskatten tillfälligt.

Var hörde du det? Källa?

Den källan lär utebli.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
20 mars 2020 · 4 628 Inlägg

Ska nog tanka upp Jeepen lite, den vill ju ha några klunkar så varje öre man kan spara där är välkommet.
Sen kommer den ju säkert rulla 10-60 mil i år eller så... roll

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
ultraclass
20 mars 2020 · 38 Inlägg

Hybrid_ skrev:

ultraclass skrev:
Tanka snabbt. Hörde lite lätt att staten funderar på på att höja bränsleskatten tillfälligt.

Var hörde du det? Källa?

Ingen källa. Bara ett rykte,Kan vara osanning.

caromania Forummoderator
21 mars 2020 · 9 296 Inlägg

ultraclass skrev:

Hybrid_ skrev:

ultraclass skrev:
Tanka snabbt. Hörde lite lätt att staten funderar på på att höja bränsleskatten tillfälligt.

Var hörde du det? Källa?

Ingen källa. Bara ett rykte,Kan vara osanning.

Det är enkelt att låta ett ”rykte” bli en källa. Det är så de sk trollfabrikerna fungerar, och kan fungera. Folk är helt enkelt idioter.

”-Jag läste på Facebook att de ska förbjuda luciafirandet nästa år. Dessutom har skolverket tydligen sagt att de ska förbjuda att barn får lära sig nationalsången!?!?!”

”- Fyfan vart är det här jävla landet påväg??? Jävla PK!!”

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
21 mars 2020 · 863 Inlägg

caromania skrev:

ultraclass skrev:

Hybrid_ skrev:
Var hörde du det? Källa?

Ingen källa. Bara ett rykte,Kan vara osanning.

Det är enkelt att låta ett ”rykte” bli en källa. Det är så de sk trollfabrikerna fungerar, och kan fungera. Folk är helt enkelt idioter.

”-Jag läste på Facebook att de ska förbjuda luciafirandet nästa år. Dessutom har skolverket tydligen sagt att de ska förbjuda att barn får lära sig nationalsången!?!?!”

”- Fyfan vart är det här jävla landet påväg??? Jävla PK!!”

Jag hörde något rykte om att elbilar ska vara bra för miljön.
Fy fan alltså, så lättlurade en del människor är big_smile

Senast redigerat av candyweiss (21 mars 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
21 mars 2020 · 9 296 Inlägg

candyweiss skrev:

caromania skrev:

ultraclass skrev:

Ingen källa. Bara ett rykte,Kan vara osanning.

Det är enkelt att låta ett ”rykte” bli en källa. Det är så de sk trollfabrikerna fungerar, och kan fungera. Folk är helt enkelt idioter.

”-Jag läste på Facebook att de ska förbjuda luciafirandet nästa år. Dessutom har skolverket tydligen sagt att de ska förbjuda att barn får lära sig nationalsången!?!?!”

”- Fyfan vart är det här jävla landet påväg??? Jävla PK!!”

Jag hörde något rykte om att elbilar ska vara bra för miljön.
Fy fan alltså, så lättlurade en del människor är big_smile

Skillnaden är kanske att det faktiskt finns vetenskapliga källor som styrker det.

Blanda helst inte bort allvaret i folks dumhet vad gäller källkritik och vad det riskerar att leda till. Det är vår tids absolut största hot mot den frihet vi fortfarande har.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
21 mars 2020 · 10 244 Inlägg

caromania skrev:

candyweiss skrev:

caromania skrev:

Det är enkelt att låta ett ”rykte” bli en källa. Det är så de sk trollfabrikerna fungerar, och kan fungera. Folk är helt enkelt idioter.

”-Jag läste på Facebook att de ska förbjuda luciafirandet nästa år. Dessutom har skolverket tydligen sagt att de ska förbjuda att barn får lära sig nationalsången!?!?!”

”- Fyfan vart är det här jävla landet påväg??? Jävla PK!!”

Jag hörde något rykte om att elbilar ska vara bra för miljön.
Fy fan alltså, så lättlurade en del människor är big_smile

Skillnaden är kanske att det faktiskt finns vetenskapliga källor som styrker det.

Blanda helst inte bort allvaret i folks dumhet vad gäller källkritik och vad det riskerar att leda till. Det är vår tids absolut största hot mot den frihet vi fortfarande har.

Jag tror att han menar att det, oavsett sakens innehåll, blir lite tokigt att skriva på nätet att man man inte ska tro på allt på nätet. wink Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här...? wink

Med det inte sagt att man inte ska vara källkritisk, tvärtom så är det är väldigt viktigt. Men framförallt är det viktigt att alltid(!) vara det, på gott och ont. Även när man läser saker man i grunden håller med och önskar att dom ska vara sanna. Både den här tråden och många andra innehåller en retorik som ofta hänfaller åt att det bara finns en sanning, det finns bara ett rätt. Medan det faktiskt har visat sig att det, som alltid, finns fler sätt att se på saker. Bara för att man inte delar någons åsikt om något innebär det inte per definition att personen har fel...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
21 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Brådhis skrev:

caromania skrev:

candyweiss skrev:

Jag hörde något rykte om att elbilar ska vara bra för miljön.
Fy fan alltså, så lättlurade en del människor är big_smile

Skillnaden är kanske att det faktiskt finns vetenskapliga källor som styrker det.

Blanda helst inte bort allvaret i folks dumhet vad gäller källkritik och vad det riskerar att leda till. Det är vår tids absolut största hot mot den frihet vi fortfarande har.

Jag tror att han menar att det, oavsett sakens innehåll, blir lite tokigt att skriva på nätet att man man inte ska tro på allt på nätet. wink Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här...? wink

Med det inte sagt att man inte ska vara källkritisk, tvärtom så är det är väldigt viktigt. Men framförallt är det viktigt att alltid(!) vara det, på gott och ont. Även när man läser saker man i grunden håller med och önskar att dom ska vara sanna. Både den här tråden och många andra innehåller en retorik som ofta hänfaller åt att det bara finns en sanning, det finns bara ett rätt. Medan det faktiskt har visat sig att det, som alltid, finns fler sätt att se på saker. Bara för att man inte delar någons åsikt om något innebär det inte per definition att personen har fel...

Jo, det är per definition fel när någon hört ett rykte att bränsleskatten ska höjas tillfälligt pga sänkta oljepriser. Det är inte en fråga om åsikt.

Men nu tycker jag vi släpper källkritik och bristen på dito. Jag förstod också ironin i Candyweiss inlägg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2020 · 17 379 Inlägg

Igår var bensinen 12,33 på lokala ST1.
Har inget att tanka just nu men hällde på Jeepdunken (Varför heter den så?) i bilen och fyllde den med färsk bensin. Den är till elverket. Apokalypsen kommer vet ni... big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
21 mars 2020 · 10 244 Inlägg

caromania skrev:

Brådhis skrev:

caromania skrev:

Skillnaden är kanske att det faktiskt finns vetenskapliga källor som styrker det.

Blanda helst inte bort allvaret i folks dumhet vad gäller källkritik och vad det riskerar att leda till. Det är vår tids absolut största hot mot den frihet vi fortfarande har.

Jag tror att han menar att det, oavsett sakens innehåll, blir lite tokigt att skriva på nätet att man man inte ska tro på allt på nätet. wink Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här...? wink

Med det inte sagt att man inte ska vara källkritisk, tvärtom så är det är väldigt viktigt. Men framförallt är det viktigt att alltid(!) vara det, på gott och ont. Även när man läser saker man i grunden håller med och önskar att dom ska vara sanna. Både den här tråden och många andra innehåller en retorik som ofta hänfaller åt att det bara finns en sanning, det finns bara ett rätt. Medan det faktiskt har visat sig att det, som alltid, finns fler sätt att se på saker. Bara för att man inte delar någons åsikt om något innebär det inte per definition att personen har fel...

Jo, det är per definition fel när någon hört ett rykte att bränsleskatten ska höjas tillfälligt pga sänkta oljepriser. Det är inte en fråga om åsikt.

Men nu tycker jag vi släpper källkritik och bristen på dito. Jag förstod också ironin i Candyweiss inlägg.

Det är tveklöst fel och inte heller det jag menade. Stycke två i mitt inlägg handlade i huvudsak om tråden i allmänhet och var liksom en vidareutveckling av ämnet. Stycke ett handlade om ditt svar till Candyweiss...

Men som sagt, ett stickspår, så vi släpper det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
3 januari · 3 296 Inlägg

Helt fantastiskt hur en ny regering kan ändra saker.

Nu får man hoppas att det inte kommer återupptas och låta omställning ske naturligt, och inte straffa de som inte vill eller har pengar att ta ett lån för en bil.

Muskelbil
3 januari · 243 Inlägg

Samtliga riksdagspartier utom SD var i Juni 2021 överens om att öka reduktionsplikten.
Nu med minskad reduktionsplikt ökar andelen fossilt bränsle, bränsle som kommer bla från Saudi och Ryssland. På så vis stödjer sänkningen av reduktionsplikten kassorna hos bla dessa två stater, utöver ökade utsläpp med 4-5 miljoner ton koldioxid på ett år och miljarder kronor i minskade skatteintäkter.
Skatteintäkter jag hellre hade sett gå till skolan, vårdcentraler som läggs ned och äldreomsorg som alla fått minskade statliga finanser av denna regering.
Visst det är billigare vid pumparna men på bekostnad av vad?
Jag vågar dessutom gissa att snart är bränslepriserna på liknande nivåer.

MrHyde
3 januari · 634 Inlägg

Muskelbil skrev:
Samtliga riksdagspartier utom SD var i Juni 2021 överens om att öka reduktionsplikten.
Nu med minskad reduktionsplikt ökar andelen fossilt bränsle, bränsle som kommer bla från Saudi och Ryssland. På så vis stödjer sänkningen av reduktionsplikten kassorna hos bla dessa två stater, utöver ökade utsläpp med 4-5 miljoner ton koldioxid på ett år och miljarder kronor i minskade skatteintäkter.
Skatteintäkter jag hellre hade sett gå till skolan, vårdcentraler som läggs ned och äldreomsorg som alla fått minskade statliga finanser av denna regering.
Visst det är billigare vid pumparna men på bekostnad av vad?
Jag vågar dessutom gissa att snart är bränslepriserna på liknande nivåer.

Jag vågar mig på att gissa att de miljarder som försvinner redan försvunnit, är inte ju inte precis nu som dom har börjat försämra skola och vård..
Gå 10-15 år tillbaka i tiden och kolla var pengarna började försvinna på redan då när dom började skära ner på skola och omsorg, och har fortsatt så mer eller mindre sedan dess. Kan lova dig att det inte har med bränslepriser att göra...

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang