Olja droppar från intercooler på min Kia Sportage Diesel 2006

janneN
2 januari 2020 · 69 Inlägg

Skall väl inte finnas olja i Intercoolern? och framförallt inte läka olja? Funderar om det kan vara vevhusventilationen PCV som är täppt? Denna verkar sitta på insuget efter luftmassemätaren, men brukar den inte sitta på ventilkåpan? Finns däremot något som heter "SEPARATOR ASSY - OIL" på ventilkåpan.
Bifogar en sprängskiss om någon kan förklara vilken som man kanske borde byta?
Har också problem med att Jag får felkod på luftmassemätaren om det har samband? har bytt denna men efter 3-4 mil kommer samma felkod åter.https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156788/156788-30de8efebb7f977e00ff9ffe8934c9dc.jpg

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
kgk
3 januari 2020 · 132 Inlägg

Prova att lossa slangar från de nämnda detaljerna och titta om olja är på väg därifrån till sugsidan.
Annars är sliten turbo en vanlig orsak till olja i intercoolern.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2020 · 13 736 Inlägg

hur menar du med olja..  det brukar alltid vara olja i tryckrören och intercoolern man ska inte rinna olja ur dom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
janneN
4 januari 2020 · 69 Inlägg

Okey sliten turbo, hur kan jag veta om den är sliten? Det skall väl inte vara olja normalt i intercoolen på min modell?

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2020 · 13 736 Inlägg

janneN skrev:
Okey sliten turbo, hur kan jag veta om den är sliten? Det skall väl inte vara olja normalt i intercoolen på min modell?

finns ingen bil som inte släpper in lite olja i insuget och allt där i mellan..
det är för att den alltid släpper igenom lite oljedimma genom vevhusventialtionen.  så har aldrig sätt en turbobil utan att det varit olja i tryckrören.   därimot ska det inte rinna ur olja ur alla rör men vissa rör som hamnar längst ner har en förmåga att samla en del olja.   men varit med om turbo ras där man kan hälla ur flera liter olja ur intercoolern smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
janneN
7 januari 2020 · 69 Inlägg

Okey var till verkstaden och frågade, helt riktigt olja finns i Intercoolen i mindre mängd och denna kan börja läcka, har nu rengjort den från mycket gegga så kanske man ser bättre var det kommer i från, däremot så trodde de inte att vevhusventilationen är täppt, men glömde fråga om det är normalt att det skall skvätta upp olja från oljesticke hålet och blåsa ganska friskt då man tar bort oljepåfyllningslocket?
Tror inte det är Turbon inga symtom som jag läst stämmer in på Turbohaveri och bilen drar bra.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Hilmer
7 januari 2020 · 1 778 Inlägg

Pga oljedimma så kommer det alltid att finna en del olja i slangar och rör, IC:n har som regel ett dräneringshål för att släppa ut oljan och det är väl därför som du upptäckt detta alls förmodar jag.

drebel
21 juni 2022 · 3 Inlägg

janneN skrev:
Okey var till verkstaden och frågade, helt riktigt olja finns i Intercoolen i mindre mängd och denna kan börja läcka, har nu rengjort den från mycket gegga så kanske man ser bättre var det kommer i från, däremot så trodde de inte att vevhusventilationen är täppt, men glömde fråga om det är normalt att det skall skvätta upp olja från oljesticke hålet och blåsa ganska friskt då man tar bort oljepåfyllningslocket?
Tror inte det är Turbon inga symtom som jag läst stämmer in på Turbohaveri och bilen drar bra.

Fick du reda på nåt mer om detta problem? Jag hade också en läckande intercooler som jag precis bytt ut. Men har samma fenomen som du att det verkar vara övertryck i vevhuset. Blåser från oljehålet och skvätter upp vid stickan.

torsen
22 juni 2022 · 7 234 Inlägg

Igensatt vevhusventilation.
Resulterar i övertryck i vevhuset som i sin tur trycker ut olja vid stickan och påfyllningslocket.

Har varit med om att locket tryckts ur helt och hållet ur motorn.
Inte förrän oljetryckslampan tändes observerades jag på att locket var borta.
Nytt lock - samma sak hände igen.
Fick på garantin ännu ett nytt lock, denna gång med dubbla O-ringar.
Nu blåste hela vevhusventilationens "bläckfisk" bort.
Felkonstruktion på första Citroen BX 19 GT (och motsvarande Peugeot).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang