Köpråd: Audi Q7. ca 250k

andreascarlsson
3 januari 2020 · 56 Inlägg

Jag är på väg att köpa ny bil, och som rubriken säger så funderar jag på en Audi Q7.
Målet har egentligen legat på en MB E-klass, men jag älskar stora bilar och Q7:an är ju stor, och alla ex jag har tittat på är väldigt välutrustade.

För min budget, upp till 250k, får jag inget nyare än en 2013 års modell, och miltalet ligger på 15-20tusen. Alltså ingen purfärsking, men en välskött långmilare har jag inga problem med.

Dock har jag dålig koll på Audi-marknaden och vet inte riktigt vad som gäller. Finns det något speciellt man ska ta i beaktning?

Har t ex Audi av 2013 års modell app-styrd motorvärmare? Hur är det med adaptiv farthållning, är det standard (på MB t ex heter det "Distronic" och är tyvärr ganska ovanligt)?

Som sagt, funderar. Inget bestämt ännu, men jag måste kolla av marknaden innan beslut. MB E-klass är ju ett tryggt och stabilt köp, och visst hade jag velat ha en GLE, men det ska finnas pengar också...

smile



Redigerade rubriken en aning.

Med vänlig hälsning mod

andreascarlsson
11 januari 2020 · 56 Inlägg

Inga Audi-älskare eller -hatare där ute...? 🤔

Andreas7
11 januari 2020 · 1 Inlägg

Hej!
Det jag hört är att just audis q7 har/haft lte problem med sin luftfjädring och sina växellådor. Kan vara värt att kolla upp.
Lycka till! 👍

andreascarlsson
13 januari 2020 · 56 Inlägg

Tack för input, har hört en del såna rykten också. Kan ju bli dyrt mao...

panda666
13 januari 2020 · 4 228 Inlägg

gillar tyvärr inte stora bilar^^ är en sedan person. Men skulle ja vart tvugen att välja en *stor* bil skulle ja titta närmare på bmw x4 eller x6 dom är lite mer inom min smak radie. mb tycker ja har verkligen lyckats me designen på deras moderna bilar nu. En ny e klass med amg design skulle ja inte tveka på en sekund hade ja stålarna så e klass kan ja rekommendera dig, vill du ha audi kolla på a6 tex fina grejer men q7 är bara för stort och galet^^ ska du ha e klass kombi se upp för luftfjädringen annars enligt många ska bilarna hålla jävlit bra så länge dom är servade och inte har körts av åsnor. Försök o akta dig för allt som heter audi och bensinmotor iaf.

zemet
13 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Jag vet inte sy mycket om de bilarna alls. Men jag såg en Q7 på blocket för ett tag sedan för 350K. I annonsen stod det att dem bytt de keramiska bromsskivorna. Kostnad: 100K!

Så känns som vissa delar kan vara helt vansinnigt dyra.

Touareg kanske kan vara nåt att titta på som alternativ? Tror inte den är billigare eller pålitligare men det kan ju ge lite  mer alternativ att titta påsmile

panda666
13 januari 2020 · 4 228 Inlägg

zemet skrev:
Jag vet inte sy mycket om de bilarna alls. Men jag såg en Q7 på blocket för ett tag sedan för 350K. I annonsen stod det att dem bytt de keramiska bromsskivorna. Kostnad: 100K!

Så känns som vissa delar kan vara helt vansinnigt dyra.

Touareg kanske kan vara nåt att titta på som alternativ? Tror inte den är billigare eller pålitligare men det kan ju ge lite  mer alternativ att titta påsmile

googlade lite för trodde inte mina ögon, ren galenskap. Folk har undrat ifall det är lugnt att bara köra me stålskivor och ja hoppas att det ska gå bra, det måste gå bra,)smile tror kanske keramiska måste vara nått extra tillbehör ifall man vill köra hårt eller nått.

andreascarlsson
14 januari 2020 · 56 Inlägg

Tack för input!

Jag har också listat ut att det kan bli sjukt dyrt att äga en Q7:a. Bara årsskatten är ju på minst 8k, så där är det också lite svettigt. Men den är ju som sagt ganska cool....

Hur som helst, jag har bestämt mig för en E-klass istället. Blir hur bra som helst. smile

panda666
14 januari 2020 · 4 228 Inlägg

andreascarlsson skrev:
Tack för input!

Jag har också listat ut att det kan bli sjukt dyrt att äga en Q7:a. Bara årsskatten är ju på minst 8k, så där är det också lite svettigt. Men den är ju som sagt ganska cool....

Hur som helst, jag har bestämt mig för en E-klass istället. Blir hur bra som helst. smile

är glad att höra^_^ e klass är riktigt feta speciellt me amg paket, försök o fixa en 2014++alltså facelift me amg fyfan va snygga dom e. Återkom gärna me va det blev för bil^

Cuefa Ain't no place like home...
14 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Q7 av gamla karossen är maffig på p-platsen men klumpig och sjukt omodern.
Appstyrning går inte ens att eftermontera eftersom dessa bilar har Eberspächer-värmare och varken Audi eller Eber vet om Ebers appstyrning är kompatibel med bilen.
2011 och uppåt har den nyare 8-stegade växellådan som är bättre och tåligare än den äldre 6-stegade (med undantag för V12 TDI som hade en kraftigt förstärkt låda), likaså har den bättre och starkare motorer som går snålare och har lägre skatt.
Luftfjädringen verkar också ha bättrats på genom åren så en 2013 borde vara rätt problemfri på den punkten.

Men att jämföra äpplen (MB E-klass) med päron (Audi Q7) är aldrig en bra idé.
I det här fallet är äpplet klart godare.
Visst, du kanske inte får en V6-diesel för 250kkr och du får troligen inte 4wd heller, men du får en riktigt snygg sedan eller kombi med hyfsad utrustning och tillräckligt med körglädje!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
panda666
14 januari 2020 · 4 228 Inlägg

Cuefa skrev:
Q7 av gamla karossen är maffig på p-platsen men klumpig och sjukt omodern.
Appstyrning går inte ens att eftermontera eftersom dessa bilar har Eberspächer-värmare och varken Audi eller Eber vet om Ebers appstyrning är kompatibel med bilen.
2011 och uppåt har den nyare 8-stegade växellådan som är bättre och tåligare än den äldre 6-stegade (med undantag för V12 TDI som hade en kraftigt förstärkt låda), likaså har den bättre och starkare motorer som går snålare och har lägre skatt.
Luftfjädringen verkar också ha bättrats på genom åren så en 2013 borde vara rätt problemfri på den punkten.

Men att jämföra äpplen (MB E-klass) med päron (Audi Q7) är aldrig en bra idé.
I det här fallet är äpplet klart godare.
Visst, du kanske inte får en V6-diesel för 250kkr och du får troligen inte 4wd heller, men du får en riktigt snygg sedan eller kombi med hyfsad utrustning och tillräckligt med körglädje!

amen halliluja^^ en w213 sedan me amg paket skulle inte sitta dåligt alls! gillar verkligen inredningens rgb färg eller att man kan välja färg på belysning i inredningen. gamla w212 hade endast gult svagt färg men w213 och tom bmw g30 har olika färger^^

Cuefa Ain't no place like home...
14 januari 2020 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:

Cuefa skrev:
Q7 av gamla karossen är maffig på p-platsen men klumpig och sjukt omodern.
Appstyrning går inte ens att eftermontera eftersom dessa bilar har Eberspächer-värmare och varken Audi eller Eber vet om Ebers appstyrning är kompatibel med bilen.
2011 och uppåt har den nyare 8-stegade växellådan som är bättre och tåligare än den äldre 6-stegade (med undantag för V12 TDI som hade en kraftigt förstärkt låda), likaså har den bättre och starkare motorer som går snålare och har lägre skatt.
Luftfjädringen verkar också ha bättrats på genom åren så en 2013 borde vara rätt problemfri på den punkten.

Men att jämföra äpplen (MB E-klass) med päron (Audi Q7) är aldrig en bra idé.
I det här fallet är äpplet klart godare.
Visst, du kanske inte får en V6-diesel för 250kkr och du får troligen inte 4wd heller, men du får en riktigt snygg sedan eller kombi med hyfsad utrustning och tillräckligt med körglädje!

amen halliluja^^ en w213 sedan me amg paket skulle inte sitta dåligt alls! gillar verkligen inredningens rgb färg eller att man kan välja färg på belysning i inredningen. gamla w212 hade endast gult svagt färg men w213 och tom bmw g30 har olika färger^^

Nä, både W212 och 213 är fina bilar faktiskt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
gujukal
15 januari 2020 · 20 Inlägg

Hade nog kollat in en Lexus RX istället om du vill ha SUV. Kommer antagligen krångla mindre och vara billigare att äga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang