Caddy mk1 går otroligt ryckigt!

TMoren
4 januari 2020 · 36 Inlägg

Hejsan!

Ny här på forumet och ny i ”mek-världen” smile

Har en Caddy mk1 -88 med en 1.6L bensinare som går riktigt dåligt, ibland.

Vissa gånger går den rätt bra utan att rycka medans andra gånger så går den knappt att köra för den halvdör när man ska dra på lite. Kan inte förklara det på något annat sätt än att den går otroligt ryckigt. Den verkligen hoppar fram. På alla växlar och i alla hastigheter. Blir något bättre på högre varv dock men inte bra.

Är det någon som varit med om detta och kan ge mig lite tips på vad som kan vara fel?

Har bytt alla tändkablar förutom huvudkabeln om man säger så.

Luftburken sitter lite löst då den lossnat från sitt fäste men den sitter iaf kvar.

Har det med tändningen att göra? Eller något med luften eller kanske något med bränsletillförseln? Jag är clueless 😂

Taxk för ett bra forum.

mb_pucken
4 januari 2020 · 5 083 Inlägg

Kolla så förgasarfoten är hel. Vill minnas att dom har någon vulkad adapter mellan insug och förgasare som brukar spricka och göra att dom går dåligt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
TMoren
4 januari 2020 · 36 Inlägg

Taxk för sitt svar. Det ska jag helt klart kolla upp !!👍

caromania Forummoderator
5 januari 2020 · 9 296 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kolla så förgasarfoten är hel. Vill minnas att dom har någon vulkad adapter mellan insug och förgasare som brukar spricka och göra att dom går dåligt.

Stämmer bra, en klassiker på monojet men även de med vanlig tvåportsförgasare. Jag antar att detta är en monojet eftersom det är en från -88. Jag ”tror” dessa finns på Biltema.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
5 januari 2020 · 239 Inlägg

caromania skrev:

mb_pucken skrev:
Kolla så förgasarfoten är hel. Vill minnas att dom har någon vulkad adapter mellan insug och förgasare som brukar spricka och göra att dom går dåligt.

Stämmer bra, en klassiker på monojet men även de med vanlig tvåportsförgasare. Jag antar att detta är en monojet eftersom det är en från -88. Jag ”tror” dessa finns på Biltema.

Finns inte på biltema längre, inte vad jag kunnat hitta.
Autodoc har, även mekonomen (meb men man kan typ åka till Tyskland och hämta för det priset)

Vad sitter det för motor och förgasare i nu?
Kan ju vara enkelt som bränslefilter, eller ångseparatorn också. Ge lite mer info så ska vu fundera hårdare

M123
5 januari 2020 · 962 Inlägg

Det klassiska med startgas hade väl varit bra som råd här att ge.

Annars hade jag inte ens haft någon tanke på att riva i något på direkten utan tagit en ren trasa, hållit någorlunda högt varv på gasspjället i motorrummet och samtidigt nästan helt kvävt den ett gäng med gånger med trasan.

Är det någon lagom skit som krånglar sugs detta ur, om inte så har man i alla fall inte behövt lägga så mycket energi på en Quick fix och kunnat förtsätta en mer fördjupande felsökning.

Senast redigerat av M123 (5 januari 2020)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
TMoren
5 januari 2020 · 36 Inlägg

SvarreE skrev:

caromania skrev:

mb_pucken skrev:
Kolla så förgasarfoten är hel. Vill minnas att dom har någon vulkad adapter mellan insug och förgasare som brukar spricka och göra att dom går dåligt.

Stämmer bra, en klassiker på monojet men även de med vanlig tvåportsförgasare. Jag antar att detta är en monojet eftersom det är en från -88. Jag ”tror” dessa finns på Biltema.

Finns inte på biltema längre, inte vad jag kunnat hitta.
Autodoc har, även mekonomen (meb men man kan typ åka till Tyskland och hämta för det priset)

Vad sitter det för motor och förgasare i nu?
Kan ju vara enkelt som bränslefilter, eller ångseparatorn också. Ge lite mer info så ska vu fundera hårdare

Taxk för infon. Ja som jag fått det förklarat för mig så är det en 1,6L motor bensin original som sitter i. Vet faktiskt inget mer.

Hittar ingenting på AUTODOC när jag söker på monojet. Vad är det jag behöver? smile

Bränslefilter har jag precis bytt så det bör inte vara det iaf. smile

Senast redigerat av TMoren (5 januari 2020)

TMoren
5 januari 2020 · 36 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233688/233688-d459068e97eca4107ea38bfcbef935af.jpg

Vad jag kan se som är ett uppenbart fel är iaf att fästet till den som jag ringat in är trasigt så burken sitter lite på sniskan. Kan det vara felet?

mb_pucken
5 januari 2020 · 5 083 Inlägg

Du kan ta bort luftrenaren helt och bilen ska ändå gå bra. Så ska inte spela någon roll.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SvarreE
5 januari 2020 · 239 Inlägg

Mmm ser bekant ut smile
Om du tänker på förgasarfoten någon nämnde så är det NOG denna https://m.autodoc.se/febi-bilstein/1867569
Men du kan skruva bort luftburken så det går se vilken förgasare det är, troligen en Keihin men ibland blir man överraskad, dumt att köpa delar som inte passar.
Den orsakar isf tjuvluft behöver inte bli ryckigt men tjuvluft ger alla möjliga bekymmer, framförallt hög tomgång. Beror på hur bekväm du är med att skruva, flänsen sitter en bit ner kan man säga.... fota av allt så du ser vilka slangar som går vart och till/från vad!
Ska se om jag hittar lite bilder

SvarreE
5 januari 2020 · 239 Inlägg

Då ska vi se om jag kan förklara.
Den svarta burken du ringat in på din bild där det står Volkswagen är i plast. Den spänner fast i en plåtburk med clips (här hittar du ditt luftfilter också) skruva bort plåtburken den sitter med en skruv i toppen.

Under hittar du troligen det här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-13f68bdd5f0385ed61ead15b9754566f.jpg

Detta är sidan in mot torpedväggen.
Och det svarta gummit i botten på min bild är förgasarfoten...
Så börja inte där....

Du kanske kan låna en ny tändspole och testa, eller justera dina brytarspetsar. Börja med billiga saker iaf!!

Meaganeowner
5 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Ett mycket skumt fel jag varit med om.
Tändfördelar var ordentligt glapp i lagrena. Påverkade avståndet mellan brytarspetsarna. Men det kanske inte finns brytare på denna.
Men stiftet mitt i fördelarlocket då?
Alltså på insidan.

TMoren
5 januari 2020 · 36 Inlägg

SvarreE skrev:
Då ska vi se om jag kan förklara.
Den svarta burken du ringat in på din bild där det står Volkswagen är i plast. Den spänner fast i en plåtburk med clips (här hittar du ditt luftfilter också) skruva bort plåtburken den sitter med en skruv i toppen.

Under hittar du troligen det här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-13f68bdd5f0385ed61ead15b9754566f.jpg

Detta är sidan in mot torpedväggen.
Och det svarta gummit i botten på min bild är förgasarfoten...
Så börja inte där....

Du kanske kan låna en ny tändspole och testa, eller justera dina brytarspetsar. Börja med billiga saker iaf!!

Taxk så mycket för hjälpen och bra beskrivning. Guld värt av er alla.

Ska ut och kolla över allt imorgon och se om det går att lösa på något vis eller se vad som kan vara boven innan jag börjar beställa saker smile

TMoren
6 januari 2020 · 36 Inlägg

Ha hittat en golf 2 från 84 som är en 4-dörrars. Visst bör de flesta delar passa min caddy? Även inredningen bör väl passa eller?

caromania Forummoderator
6 januari 2020 · 9 296 Inlägg

TMoren skrev:
Ha hittat en golf 2 från 84 som är en 4-dörrars. Visst bör de flesta delar passa min caddy? Även inredningen bör väl passa eller?

Möjligtvis stolar. Kanske även andra detaljer i inredningen, men det är ju en helt annan bil. Köp inte den i syfte som reservdelar. Inget passar egentligen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TMoren
6 januari 2020 · 36 Inlägg

caromania skrev:

TMoren skrev:
Ha hittat en golf 2 från 84 som är en 4-dörrars. Visst bör de flesta delar passa min caddy? Även inredningen bör väl passa eller?

Möjligtvis stolar. Kanske även andra detaljer i inredningen, men det är ju en helt annan bil. Köp inte den i syfte som reservdelar. Inget passar egentligen.

Då lär jag har läst helt fel. Fick för mig att golf 2 är samma bil som caddy från fronten fram till b-stolpen.

Tänkte köpa den enbart i reservdelasyfte.

caromania Forummoderator
6 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Jämför bilder på bilarna. Jag har inte så bra koll på Caddy men är inte den baserad på mk1? Samma med Golf Cab? En Golf mk2 ser annorlunda ut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
6 januari 2020 · 239 Inlägg

Helt rätt
Du vill ha en golf mk1 för reservdelar. 74-84 (funkar nog med en jetta eller en sirocco också men hittar du den senare för delar så stjäl jag den av dig. Skämt å sido de är inte så lättfunna)
Caddyn hoppade över mk2 och gick rakt på mk3 sedan.
Sedan är endel saker lika ändå men det man vill ha, plåt, upphängning, inredning och sånt är helt olika tyvärr.
Vilka delar har du tänkt att du behöver? Mycket går att hitta enklare än att släpa hem ett vrak man måste göra sig av med sedan.

TMoren
6 januari 2020 · 36 Inlägg

SvarreE skrev:
Helt rätt
Du vill ha en golf mk1 för reservdelar. 74-84 (funkar nog med en jetta eller en sirocco också men hittar du den senare för delar så stjäl jag den av dig. Skämt å sido de är inte så lättfunna)
Caddyn hoppade över mk2 och gick rakt på mk3 sedan.
Sedan är endel saker lika ändå men det man vill ha, plåt, upphängning, inredning och sånt är helt olika tyvärr.
Vilka delar har du tänkt att du behöver? Mycket går att hitta enklare än att släpa hem ett vrak man måste göra sig av med sedan.

Tack. Ni har precis räddat mig från att köpa en bil jag inte skulle kunnat använda.

Det jag behöver är väl egentligen lite smått och gott. Regnskyddet för fläkten, bromsok, lister till dörrar, grillen skulle jag vilja byta ut. Sen kanske en 5 petad växellåda smile

caromania Forummoderator
6 januari 2020 · 9 296 Inlägg

TMoren skrev:

SvarreE skrev:
Helt rätt
Du vill ha en golf mk1 för reservdelar. 74-84 (funkar nog med en jetta eller en sirocco också men hittar du den senare för delar så stjäl jag den av dig. Skämt å sido de är inte så lättfunna)
Caddyn hoppade över mk2 och gick rakt på mk3 sedan.
Sedan är endel saker lika ändå men det man vill ha, plåt, upphängning, inredning och sånt är helt olika tyvärr.
Vilka delar har du tänkt att du behöver? Mycket går att hitta enklare än att släpa hem ett vrak man måste göra sig av med sedan.

Tack. Ni har precis räddat mig från att köpa en bil jag inte skulle kunnat använda.

Det jag behöver är väl egentligen lite smått och gott. Regnskyddet för fläkten, bromsok, lister till dörrar, grillen skulle jag vilja byta ut. Sen kanske en 5 petad växellåda smile

Tur där!
Jag håller helt med Svarre, betydligt bättre att köpa hem de delar du behöver när du behöver dem. EBay i Tyskland är nedlusat med Golf1-grejer. Där finns allt!

Initialt skulle jag lägga kraften på att få allt att gå bra. Sedan kan du börja spana på kosmetika. Förmodligen så är det enkelt att t ex byta till en senare 5vxl låda som du nämnde, men jag kan inte svara på vad som passar etc.

En gammal Caddy kan nog bli en trevlig kamrat! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang