Caddy mk1 går otroligt ryckigt!

TMoren
7 januari 2020 · 36 Inlägg

caromania skrev:

TMoren skrev:

SvarreE skrev:
Helt rätt
Du vill ha en golf mk1 för reservdelar. 74-84 (funkar nog med en jetta eller en sirocco också men hittar du den senare för delar så stjäl jag den av dig. Skämt å sido de är inte så lättfunna)
Caddyn hoppade över mk2 och gick rakt på mk3 sedan.
Sedan är endel saker lika ändå men det man vill ha, plåt, upphängning, inredning och sånt är helt olika tyvärr.
Vilka delar har du tänkt att du behöver? Mycket går att hitta enklare än att släpa hem ett vrak man måste göra sig av med sedan.

Tack. Ni har precis räddat mig från att köpa en bil jag inte skulle kunnat använda.

Det jag behöver är väl egentligen lite smått och gott. Regnskyddet för fläkten, bromsok, lister till dörrar, grillen skulle jag vilja byta ut. Sen kanske en 5 petad växellåda smile

Tur där!
Jag håller helt med Svarre, betydligt bättre att köpa hem de delar du behöver när du behöver dem. EBay i Tyskland är nedlusat med Golf1-grejer. Där finns allt!

Initialt skulle jag lägga kraften på att få allt att gå bra. Sedan kan du börja spana på kosmetika. Förmodligen så är det enkelt att t ex byta till en senare 5vxl låda som du nämnde, men jag kan inte svara på vad som passar etc.

En gammal Caddy kan nog bli en trevlig kamrat! smile

Ja det har du rätt i. Prio är väl att få den att gå bra, försöka täta så det inte läcker in så mycket i kupén och försöka mig på att laga rosten.

SvarreE
7 januari 2020 · 239 Inlägg

Gör ett projekt vi kan följa, lättare med bilder och se och skriva.
Du jan hitta min mk1 (golf iofs) på min sida, lite långsam med uppdateringar nu men har slagits med att få den att gå bra, men efter helgen är jag på banan igen efter 3-4 veckors hårslitanden och fler av och på med förgasaren än man gjorde isär-ihop med bössan i lumpen.
Så hoppas uppdateringarna blir fler och bättre nu.

TMoren
7 januari 2020 · 36 Inlägg

SvarreE skrev:
Gör ett projekt vi kan följa, lättare med bilder och se och skriva.
Du jan hitta min mk1 (golf iofs) på min sida, lite långsam med uppdateringar nu men har slagits med att få den att gå bra, men efter helgen är jag på banan igen efter 3-4 veckors hårslitanden och fler av och på med förgasaren än man gjorde isär-ihop med bössan i lumpen.
Så hoppas uppdateringarna blir fler och bättre nu.

Bra idé. Det ska jag försöka ordna till veckan smile

TMoren
7 januari 2020 · 36 Inlägg

Har en fråga ang rost.

Caddyn är rätt rostig under. Främst på trösklarna men finns öven några rosthål på andra ställen. Ett litet i kupén tex.

Sett att man kan köpa nya trösklar på tex autodoc så det är väl en sak. Men vart sitter balkarna på bilen? tongue haha jag är rätt så jävla dålig på det här men tänkte kolla över om det är värt att försöka laga och vill då veta hur de bärande delarna ser ut. Men vet ju inte vilka delar som är bärande.

caromania Forummoderator
7 januari 2020 · 9 296 Inlägg

TMoren skrev:
Har en fråga ang rost.

Caddyn är rätt rostig under. Främst på trösklarna men finns öven några rosthål på andra ställen. Ett litet i kupén tex.

Sett att man kan köpa nya trösklar på tex autodoc så det är väl en sak. Men vart sitter balkarna på bilen? tongue haha jag är rätt så jävla dålig på det här men tänkte kolla över om det är värt att försöka laga och vill då veta hur de bärande delarna ser ut. Men vet ju inte vilka delar som är bärande.

Ett bra första steg är att få in bilen i ett bra, ljust garage och plocka ur stolar och matta. Sedan kan man ta hål för hål, kapa rent med vinkelslip och ersätta plåt. Däremot är ju detta svetsjobb med allt det innebär. När allt är naket är det lite enklare att se skillnad på bärande delar och de som bara är tunnare plåt.

Bärande delar behöver ha plåt som är 1.5mm tjock. Golv etc räcker med 0.9mm.

Om det är småhål i trösklar så är det nog lättare att lappa dessa snarare än att byta hela tröskeln.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
7 januari 2020 · 239 Inlägg

Yes börja fota så blir det lättare att komma med förslag, och börjar man snacka svetsjobb ska du få se när forumets svetsförståsigpåare ska tycka till. Säger redan nu så du är med på det. Man måste inte lyssna på dem! För vissa duger bara den perfekta tig-sömmen och ingen kan nåt förutom just han.
Anser mig mer än duglig med MIG men skulle aldrig lägga upp bilder på det här om jag inte skulle vilja veta att jag börjar fel, varit för långsam, haft förmycket gas, gjort dåligt underarbete, haft förlite gas, varit lite snabb, arbetat vid fel klockslag för det veckonummret...
(Okej kanske inte riktigt så illa men good enough är också bra!)
Så fick jag skriva av mig lite också, lång dag smile

Berätta gärna vad du tänker dig gör stuk på bilen när den är klar, daily driver? tysk? Low and slow? Trimmad raket? Helt original?

TMoren
7 januari 2020 · 36 Inlägg

caromania skrev:

TMoren skrev:
Har en fråga ang rost.

Caddyn är rätt rostig under. Främst på trösklarna men finns öven några rosthål på andra ställen. Ett litet i kupén tex.

Sett att man kan köpa nya trösklar på tex autodoc så det är väl en sak. Men vart sitter balkarna på bilen? tongue haha jag är rätt så jävla dålig på det här men tänkte kolla över om det är värt att försöka laga och vill då veta hur de bärande delarna ser ut. Men vet ju inte vilka delar som är bärande.

Ett bra första steg är att få in bilen i ett bra, ljust garage och plocka ur stolar och matta. Sedan kan man ta hål för hål, kapa rent med vinkelslip och ersätta plåt. Däremot är ju detta svetsjobb med allt det innebär. När allt är naket är det lite enklare att se skillnad på bärande delar och de som bara är tunnare plåt.

Bärande delar behöver ha plåt som är 1.5mm tjock. Golv etc räcker med 0.9mm.

Om det är småhål i trösklar så är det nog lättare att lappa dessa snarare än att byta hela tröskeln.

Tack för svar. Va ute och tittade ikväll och trösklarna ser jävligt tråkiga ut måste jag säga. Ska ta bild nästa gång jag är ute med bilen och lägga upp här.

Mattan och stolar rev jag ut igår en sväng för att kolla över vattensituationen som uppstått men kunde inte avgöra vad som va balkar eller ej. Haha

Tack så mycket för sitt svar. Ska ta bilder och lägga upp.

TMoren
7 januari 2020 · 36 Inlägg

SvarreE skrev:
Yes börja fota så blir det lättare att komma med förslag, och börjar man snacka svetsjobb ska du få se när forumets svetsförståsigpåare ska tycka till. Säger redan nu så du är med på det. Man måste inte lyssna på dem! För vissa duger bara den perfekta tig-sömmen och ingen kan nåt förutom just han.
Anser mig mer än duglig med MIG men skulle aldrig lägga upp bilder på det här om jag inte skulle vilja veta att jag börjar fel, varit för långsam, haft förmycket gas, gjort dåligt underarbete, haft förlite gas, varit lite snabb, arbetat vid fel klockslag för det veckonummret...
(Okej kanske inte riktigt så illa men good enough är också bra!)
Så fick jag skriva av mig lite också, lång dag smile

Berätta gärna vad du tänker dig gör stuk på bilen när den är klar, daily driver? tysk? Low and slow? Trimmad raket? Helt original?

Haha jag har aldrig svetsat förr så tänkte fråga en kompis om han kan hjälpa mig med det framöver. Men skulle vilja lära mig. Är ju en jävla färdighet att ha om man säger så.

Caddyn är just nu lite Low and slow stuk. Bakaxeln är flippad och står på coilovers med breddade plåtfälgar. Tanken är att det blir bbs fälgar till våren så litar mer åt low and slow så att säga.

Motoreffekt är inget jag direkt suktar efter. Bara den är pålitlig och fungerar är jag nöjd:p

Bifogar bild på hur den ser ut nu smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233688/233688-68160e03ad97a714787caf9efb4daeac.jpg

TMoren
21 januari 2020 · 36 Inlägg

Projektet fortgår.

Bilen går nu mer relativt bra. Bytt bränslefilter igen och den tuggar på. Dock så lär det komma in fukt någonstans för den går dåligt ibland när det regnat. Men när motorn kommit upp i arbetstemp och gått ett tag så går den fint.

Har beställt nya trösklar som jag försöker leta folk som kan svetsa dit åt mig.

Däremot ska jag försöka mot på att få igen alla hål längst sidorna på bilen där det suttit lister. Någon har börjat för hålen finns bara på ena sidan bilen. Sen ska skärmbreddarna bort och hålen ska spacklas igen då dom är skruvade direkt i plåten.

Vad jag har förstått så ”bör” man svetsa igen dessa hål. Men då jag inte har någon svets eller känner någon som är villig att låna ut en så är spackling det alternativ jag har. Vad tror ni? Kan det fungera?

SvarreE
22 januari 2020 · 239 Inlägg

Hur går det bilder och projekttråd?

Låter du som om du har planer på att göra ett vettigt jobb och då hade jag svetsat alla dagar i veckan. Lack kommer du ju inte undan oavsett. Eller sätt tillbaka listerna, svarta kanske.
Jag anser ju att spackla gör man mot något inte över.
Klart någon har en svets du kan låna, ibland på det minst väntade sammanhang. Har du förberett allt är det ju inte ens 20min jobb så får du väl hem och slipa och fixa till.

TMoren
22 januari 2020 · 36 Inlägg

SvarreE skrev:
Hur går det bilder och projekttråd?

Låter du som om du har planer på att göra ett vettigt jobb och då hade jag svetsat alla dagar i veckan. Lack kommer du ju inte undan oavsett. Eller sätt tillbaka listerna, svarta kanske.
Jag anser ju att spackla gör man mot något inte över.
Klart någon har en svets du kan låna, ibland på det minst väntade sammanhang. Har du förberett allt är det ju inte ens 20min jobb så får du väl hem och slipa och fixa till.

Hej. Det händer så lite och det går så långt mellan varven då jag inte har någonstans att skruva att jag känner att en projektråd nu skulle bli väldigt död. Haha.

Försöker dock leta garage att hyra någonstans i Falun Borlänge så man kan skruva när man vill.

Men fick hem trösklarna i dag och bromsok kommer på fredag så ska börja där. Tänkte försöka få tid i helgen att åtminstone byta bromsok. Kan då passa på att ta bilder på rosten och lägga upp.

Känner bara en med svets och det är hans pappa och den får jag ej låna. Har skrivit i flera grupper på facebook men inget napp.

Att svetsa igen alla hål är säkert inget problem för någon som använd en svets en eller två gånger. Är säkert 50+ hål som ska svetsas igen.

List har jag funderat så men då ska jag borta upp ena sidan då någon spacklat eller svetsat igen den sidan. :p

Senast redigerat av TMoren (22 januari 2020)

TMoren
23 januari 2020 · 36 Inlägg

Har ni hört med fan alla om man kan låna en svets men det är tvärnej. Så nu funderar jag på att köpa en billig mig-svets. Biltema har en som heter MIG-90 och levereras gaslöst. Är fullt medveten om att det finns väldigt många bättre svetsar men skulle denna duga åt att svetsa bilplåt med? Har som sagt aldrig rört en svets förr.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 januari 2020 · 4 917 Inlägg

UT har svetsat med en dylik utan gas och fick inte till det så bra trots utbildning..
Därför kan jag tänka mig att det blir SVÅRT för en som aldrig har svetsat..
Med gas kan det bli fantastiskt bra, men plåt under 1 mm får man vara minst sagt försiktig med..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
TMoren
23 januari 2020 · 36 Inlägg

axxet skrev:
UT har svetsat med en dylik utan gas och fick inte till det så bra trots utbildning..
Därför kan jag tänka mig att det blir SVÅRT för en som aldrig har svetsat..
Med gas kan det bli fantastiskt bra, men plåt under 1 mm får man vara minst sagt försiktig med..

Tack för svar. Vad är den konkreta skillnaden mellan gaslös och gas då? Förutom att den ena är med och den andra utan gas. Vad är det som gör att det är enklare med gas? Och vart får man tag på gasen?

Är alltså denna jag funderar på

https://www.biltema.se/verktyg/svetsnin … 2000022912

SvarreE
23 januari 2020 · 239 Inlägg

Det är så svårt med svetsar, vissa verkar få till det bra utan gas vissa klarar det inte alls (jag hör till de senare iaf om det gäller tunnplåt) nästan så man tror att 2 likadana svetsar skiljer på insidan fast de inte borde, att komponenterna liksom lirar ihop bättre på vissa.

Tycker själv annars att den största skillnaden ligger i 1-fas eller 3-fas, den skillnaden mäsks ju också i pris....
Kommer man över en 3-fas mig för runt 2000:- av hyfsat märke så klarar man sig mycket långt men sällan de dyker upp till de priserna men det händer. Gasflaskor brukar komma  ut där runt 1500:- med iaf mer än hälften kvar. Men man får kolla vad det är för gas, kör mison men det finns ju de som fyller co2 hemma också.
Gasen är tänkt som ett skydd för smältan och tränger undan syre (antar iaf att det är syre som är boven i dramat), tänk dig att de bildas som en kupol av gas i vilken man svetsar.
Kör man utan gas frigörs ämnen i tråden för att utföra samma arbete och tränga undan syret. men här får iaf jag det till att det funkar lite sämre, det spottar, fräser och blir mer skvätt.
Den du länkade till har ju inte så många inställningslägen svårt att det blir varmt nog men utan att man direkt bränner igenom. Går att laborera lite med avståndet till plåten och sådant. Men öva lite först. Tänk på att ytorna behöver vara rena och fria från rost.
En svetshjälm är att rekommendera också så du har båda händerna fria jag vill alltid stödja med en hand så det blir jämnt. Att köra med pistolen i näven och hoppas på det bästa är omöjligt skulle jag säga.
När det är dags sedan så tänk dig att du lägger punkter, kör i 0,5-1sek släpp vänta några sekunder lägg en punkt till mot den tidigare, borde väl räcka med 2 st för att fylla ett sådant hål (ibland säkert bara med 1)
Man kommer på mängder med saker att tänka på, men hör av dig om du köper en så berättar jag gärna om mina tips och trix för att lyckas i tunnplåt. det är svårare i början än man kan tro (efter att ha kollat youtube där allt alltid blir bra tydligen) men när man knäckt koden går det oftast bra sedan.
Hoppas bara du lyckas bättre med den typen av svets än jag gjort.

SvarreE
23 januari 2020 · 239 Inlägg

Bara för det var jag tvungen att kolla svetsar
här:
https://www.blocket.se/annons/halland/s … a/88147662
jag hade klippt den direkt om jag behövt. kom ut igår

mb_pucken
23 januari 2020 · 5 083 Inlägg

Synd jag har lite fullt i garaget och planering framöver för jag har både svets och varmt garage. Håller dessutom till i dom södra delarna av Dalarna :-)

Jag har någon billig enfas svets men satans vad fint den går i tunnplåt.
På jobbet kör vi esab men den är hopplös att svetsa tunnplåt med. Allt under 2mm hör den hål i eller lägger musbajs...
Jag kör förövrigt kolsyra i svetsen pga priset och tillgänglighet. Har en friköpt tub modell större.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
TMoren
23 januari 2020 · 36 Inlägg

mb_pucken skrev:
Synd jag har lite fullt i garaget och planering framöver för jag har både svets och varmt garage. Håller dessutom till i dom södra delarna av Dalarna :-)

Jag har någon billig enfas svets men satans vad fint den går i tunnplåt.
På jobbet kör vi esab men den är hopplös att svetsa tunnplåt med. Allt under 2mm hör den hål i eller lägger musbajs...
Jag kör förövrigt kolsyra i svetsen pga priset och tillgänglighet. Har en friköpt tub modell större.

Hej och tack för svar. Vad är det för svets du kör med?

Säg gärna till om du ska ut i garaget och kan tänka dig ha en praktikant med dig wink

Skulle gärna bara vara med och se hur det funkar med att svetsa. Och säg gärna till om du får lite ledig plats givetvis. Vore GULD.

TMoren
23 januari 2020 · 36 Inlägg

SvarreE skrev:
Bara för det var jag tvungen att kolla svetsar
här:
https://www.blocket.se/annons/halland/s … a/88147662
jag hade klippt den direkt om jag behövt. kom ut igår

Synd att den befann sig i Halmstad. Men lär väl dyka upp någon lite närmare snart.

Fast frakten kanske inte är jättedyrt med bussgods.

TMoren
23 januari 2020 · 36 Inlägg

SvarreE skrev:
Det är så svårt med svetsar, vissa verkar få till det bra utan gas vissa klarar det inte alls (jag hör till de senare iaf om det gäller tunnplåt) nästan så man tror att 2 likadana svetsar skiljer på insidan fast de inte borde, att komponenterna liksom lirar ihop bättre på vissa.

Tycker själv annars att den största skillnaden ligger i 1-fas eller 3-fas, den skillnaden mäsks ju också i pris....
Kommer man över en 3-fas mig för runt 2000:- av hyfsat märke så klarar man sig mycket långt men sällan de dyker upp till de priserna men det händer. Gasflaskor brukar komma  ut där runt 1500:- med iaf mer än hälften kvar. Men man får kolla vad det är för gas, kör mison men det finns ju de som fyller co2 hemma också.
Gasen är tänkt som ett skydd för smältan och tränger undan syre (antar iaf att det är syre som är boven i dramat), tänk dig att de bildas som en kupol av gas i vilken man svetsar.
Kör man utan gas frigörs ämnen i tråden för att utföra samma arbete och tränga undan syret. men här får iaf jag det till att det funkar lite sämre, det spottar, fräser och blir mer skvätt.
Den du länkade till har ju inte så många inställningslägen svårt att det blir varmt nog men utan att man direkt bränner igenom. Går att laborera lite med avståndet till plåten och sådant. Men öva lite först. Tänk på att ytorna behöver vara rena och fria från rost.
En svetshjälm är att rekommendera också så du har båda händerna fria jag vill alltid stödja med en hand så det blir jämnt. Att köra med pistolen i näven och hoppas på det bästa är omöjligt skulle jag säga.
När det är dags sedan så tänk dig att du lägger punkter, kör i 0,5-1sek släpp vänta några sekunder lägg en punkt till mot den tidigare, borde väl räcka med 2 st för att fylla ett sådant hål (ibland säkert bara med 1)
Man kommer på mängder med saker att tänka på, men hör av dig om du köper en så berättar jag gärna om mina tips och trix för att lyckas i tunnplåt. det är svårare i början än man kan tro (efter att ha kollat youtube där allt alltid blir bra tydligen) men när man knäckt koden går det oftast bra sedan.
Hoppas bara du lyckas bättre med den typen av svets än jag gjort.

Taxk för ett väldigt bra och utförligt svar.  Det blir helt klart att provsvetsa en del i tunnplåt innan jag ger mig på bilen. Håller på att läsa allt jag kommer över angående olika svetsar. Det svåra är att dom flesta tycker olika. Haha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang