Elfel vw vento mk3 1996

Honydow
6 januari 2020 · 17 Inlägg

Tjena,

Jag köpte mig en vw vento (96:a) för några månader sedan. Bilen fungerade men det fanns lite att göra på den. 4 månaders hårt slitande så fixade jag bilen och körde iväg på besiktning där fordonet inte blev godkänt eftersom abs och airbaglampan inte lös när man vred nyckeln. Jag märkte inte det själv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234333/234333-20c7da49206452ef2cfa4c09c25bb33c.jpg

När jag kom hem öppnade jag locket och såg att ägaren hade dragit ut kontakten. Han nämnde aldrig om detta felet. Men jag satte i kontakten och såg att abs lampan lös. Airbag lampan slocknade som tur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234333/234333-28e041ed740ff8cd0f44da5b71d84b20.jpg

Jag ville testa starta bilen men batteriet hade dött. Jag tänkte kanske har jag satt in den fel, så jag vände och satte kontakten upp och ner. Samma sak. Airbag lampa slocknade men inte abs, bilen gick fortfarande inte att starta. Så jag drog ut kontakten ur den lilla brickan samt tog ut batterie och laddade det. När batteriet var full laddat satt jag in den i bilen och den startade klockrent. Sedan satte jag in kontakten i abs/airbag brickan och märkte båda började lysa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234333/234333-5c76774495f1ca6187f06a7a36db8d2a.jpg

Jag stänge av bilen och började titta runt säkringarna men det såg fint ut. Några timmar senare bestämde jag mig för att köra till en bilmekaniker som kan läsa felkoder på denna gamla bil.Bilen gick igång men starta långsamt pga batteriet. Bilmekanikern sa att jag har en abs givare som måste bytas samt airbag får för lite ström. Han sa att det är bättre att köpa ett nytt batteri, vilket jag gjorde. Med det nya batteriet startade bilen fint, men lamporna slocknade inte. 2 dagar senare dör batteriet, jag tog en multimeter och mätte från plus och minus på batterierna där jag fick kontakt. Jag har kortslutning någonstans, men säkringarna är hela. Jag drog ut abs/airbag brickan ur kontakten och försökte mäta igen ifall det är den som gör felet men samma sak, jag har kontakt mellan plus och minus. Jag kan höra hur batteriet bubblar, så jag drog ut batteriet. Nu står jag med händerna i fickan och vet inte vart jag ska börja, vet någon vad problemet är? Är det kontakten? Är det boxen till säkringarna? Är det dyrt att lämna in den på service? Hade varit tacksam för snabbt svar.

Mvh Boris

jaka54
6 januari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
laddade du det nya batteriet? Bör du göra! Det ska lämna över 13V när du laddat.
12,6V är spänningen du minst ska ha på ett batteri som stått någon dag eller två, helst mer!
Vad är spänningen på ditt nya batteri när det sitter monterat i bilen?
-Att det bubblar i batteriet låter inte bra! Koppla loss minuspolen på batteriet och anslut multimetern mellan minus på batteriet och  jord (multimetern inställd på mA eller A). Koppla bort en säkring i taget tills du ser vilken strömkrets ("säkring") som drar ström.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari 2020 · 17 380 Inlägg

Följer. Men helt klart har du blivit blåst. Lätt hänt tyvärr. Som Jaka54 nämner bör du kolla tjuvström. Du bör även se hur mycket bilen laddar när den startats.

Både ABS och airbagsystem är känsliga för dåligt med spänning och stänger då av sig för att bilen ska gå och köra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Honydow
6 januari 2020 · 17 Inlägg

Mellan + och minus på batteriet har jag 12,4 V (på det nya) det gamla har jag 8 V.  Jag kopplade på det nya men det går inte att starta, man kan inte ens se klockan eller km. Jag plockade av minus polen, fick 11,4 V mellan jord och nolla på batteriet. Gjorde samma sak med ampere men fick 0. Ska jag lägga det nya batteriet på laddning?

zzr9409209
6 januari 2020 · 716 Inlägg

Hur mätte du emperen

Honydow
7 januari 2020 · 17 Inlägg

Jag har bytt batteri men jag har fortfarande 0 A. Ingen ström kommer till bilen. Det gnistar inte när jag sätter på + och - på batteriet. Vad har nu hänt?

Senast redigerat av Honydow (7 januari 2020)

zzr9409209
7 januari 2020 · 716 Inlägg

Hur ser jordkabel ut i andra änden, även den mellan motor och karross?

Slash Saabifierad
8 januari 2020 · 2 023 Inlägg

Som det tidigare nämnts i tråden men som inte verkar ha besvarats: har du själv laddat det nya batteriet eller har du bara monterat det direkt och tänkt att det var fulladdad direkt?

Har du testat att ladda det gamla batteriet och tittat om det tappar ström?

Har du mätt strömmen på batteriet när bilen är igång?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Honydow
8 januari 2020 · 17 Inlägg

Jag har laddat det nya batteri 12 timmar. Var ute och testa det men ingenting. Jag skrapade lite rost på + och - kablarna samt tog ut hela boxen med säkringarna för att blåsa det med lite tryckluft för att sedan sätta in det och testa det. Halleluja! Jag har ström i bilen igen. Men sedan testa det jag Mäta tjuvström, jag fick 0,06-0,65 A. Den hoppade upp och ner men max ampere var 0,65, är det illa?

uhlin
8 januari 2020 · 2 831 Inlägg

En tanke bara! Kan det va nån kortslutning i säkringsdosan med tanke på du hade ut den och sen funkade det någorlunda igen.

Vet på några år äldre golfar och jetta hade lite problem med just säkringsboxar. Slutet av 80 början på 90 tal i årsmodell då.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 januari 2020 · 17 380 Inlägg

Honydow skrev:
Jag har laddat det nya batteri 12 timmar. Var ute och testa det men ingenting. Jag skrapade lite rost på + och - kablarna samt tog ut hela boxen med säkringarna för att blåsa det med lite tryckluft för att sedan sätta in det och testa det. Halleluja! Jag har ström i bilen igen. Men sedan testa det jag Mäta tjuvström, jag fick 0,06-0,65 A. Den hoppade upp och ner men max ampere var 0,65, är det illa?

Det var så enkelt alltså.
Nu gäller det att hålla lite ordning på prefixen. 0,65A är inte bra. 0,06A är klart bättre men ändå över vad som anses normalt.

Man bör mäta när bilen stått med öppen huv i 10-15 minuter och är låst. Då har alla system somnat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Honydow
8 januari 2020 · 17 Inlägg

Idag var jag ute och satte i batteriet, bilen startade och så men något nytt hände. Airbag lampan lös när jag vred nyckeln och slockna 1-2 sek men sen lös den igen även när jag startade bilen. Abs tror jag räcker med att byta givare så är det fixat. Men man måste nog ta bort felkoden så kanske (bara kanske) airbag och abs lamporna slocknar.

Jag gjorde samma sak som denna snubben när jag skulle mäta tjuvström men jag fick 0,00A men jag kan ju testa igen imorgon, kanske får jag någon tjuvström eller så har jag bara skadat förra batteriet vilket gjorde att det inte kunde klara sig.

https://www.youtube.com/watch?v=PuzF4ijIXp0

zzr9409209
8 januari 2020 · 716 Inlägg

Sitter det en "elcentral" på ovansidan /intill batt? Vanligt att det blir varmt i centralen och att det smälter kring anslutningarna =dålig kontakt

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 januari 2020 · 17 380 Inlägg

Honydow skrev:
Idag var jag ute och satte i batteriet, bilen startade och så men något nytt hände. Airbag lampan lös när jag vred nyckeln och slockna 1-2 sek men sen lös den igen även när jag startade bilen. Abs tror jag räcker med att byta givare så är det fixat. Men man måste nog ta bort felkoden så kanske (bara kanske) airbag och abs lamporna slocknar.

Jag gjorde samma sak som denna snubben när jag skulle mäta tjuvström men jag fick 0,00A men jag kan ju testa igen imorgon, kanske får jag någon tjuvström eller så har jag bara skadat förra batteriet vilket gjorde att det inte kunde klara sig.

https://www.youtube.com/watch?v=PuzF4ijIXp0

Airbagsystemet brukar diagnostisera sig själv cirka var 30 minut. Om det är ok bör lampan slockna.

0,000A kan man inte få som viloström i bilen. Något är fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Honydow
8 januari 2020 · 17 Inlägg

Nej, på min bil sitter alla säkringarna under ratten. Sen vet jag inte om något relä har gått. Men som det ser ut så startar bilen och all belysning fungerar, problemet är ju att det gamla batteriet blev trasigt. Vill inte att det ska hända med det nya. Tror ni man kan kolla reläer?

zzr9409209
8 januari 2020 · 716 Inlägg

Vad laddar generatorn när motorn är igång? Det är väl nästan punkt A att kolla..

Honydow
8 januari 2020 · 17 Inlägg

Det jag gjorde när jag skulle mäta A var att först tog jag av kablarna från batteriet, väntade 10 min för säkerhets skull. Satte + kabeln på batteriet och multimetern inställd på A. Sedan satte jag multimetern på - på batteriet på andra på - kabeln. Gjorde jag något fel för att få 0 A?

Honydow
8 januari 2020 · 17 Inlägg

Generatorn laddar runt 14 V vad jag minns. Men kan dubbelkolla imorgon för säkerhets skull. Jag kommer ta bilder imorgon för att visa er hur jag gör.

zzr9409209
8 januari 2020 · 716 Inlägg

Du skriver lite rörigt tycker jag.. Du sätter multimetern ,börja med 10 A om du kan välja ,i serie mellan batt och battkabeln ,alltså batt kabeln borttagen från batt.. vad laddar gen, om du sätter på helljuset,håll lite gas på motorn..

Senast redigerat av zzr9409209 (8 januari 2020)

Honydow
8 januari 2020 · 17 Inlägg

Ber om ursäkt för att jag förklarar lite dåligt. Jag satte på plus kabeln på batteriets + sida. Sen mäter jag - kabeln samt - på batteriet för att få fram A, men fick inget. Generatorn laddar runt 14 V med ingen gas och halvljus. Som sagt, jag tar bilder imorgon för att visa hur jag mäter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang