Skaffa försäkring och byta trasig vindruta på en gång. Kan försäkringabolaget neka?

Renjägarn
8 januari 2020 · 638 Inlägg

Har en bil som just nu är avställd och som har stora spricka i nederkant av rutan och jag skulle behöva byta denna. Om jag skaffar en halvförsäkring på bilen och lämnar in den för glasbyte, kan försäkringsbolaget då neka ersättningen om dom anser att spricken fanns där innan försäkringen togs i bruk?  Eller hur fungerar det?

Kommer väl nånting här snart!
zzr9409209
8 januari 2020 · 716 Inlägg

Kan dom nog mycket väl göra,du får väl åka nån månad o sen anmäla det o byta ruta..

TyskKvalite
9 januari 2020 · 17 Inlägg

Tror det klassas som försäkringsbedrägeri men gör din grej.

uhlin
9 januari 2020 · 2 831 Inlägg

Allt beror på om bilen är obesiktad eller ej.

Är bilen obesiktad så får du bara teckna trafikförsäkring tills det att den blivit godkänd på bilprovning.
Får heller inte va nån anmärkning på rutan från tidigare besiktning heller.

Är den besiktad får du teckna vilken storlek på försäkring du vill.


Om det framkommer att sprickan fanns där innan försäkringen togs blir de nog inte så glada på fb.

Senast redigerat av uhlin (9 januari 2020)

Renjägarn
11 januari 2020 · 638 Inlägg

Bilen är besiktad i november men avställd sedan 1 månad tillbaka, sprickan kom strax innan jag ställde av den. Jag ställde nu på den igen och bytte även bolag och skaffade halvförsäkring. Kör med den i 1 månad ungefär så lämnar jag in den på glasbyte.

Kan man ange vad som helst som anledning till sprucken ruta? Den sprack när jag råkade skjuta in en träregel lite för långt, men får man inte igenom det som anledning om man ska byta. Vet att farsan höll på att gorma med glasfirman för massor av år sedan om att det visst var en sten från en lastbil som spräckte deras ruta för att ens få möjlighet att ta det på försäkringen.

Men är det så hårt, eller fungerar det lite som en drulleförsäkring att det täcker alla typer av fel som hänt så man inte behöver bry sig om vad man anger för orsak?

Kommer väl nånting här snart!
M123
12 januari 2020 · 962 Inlägg

Renjägarn skrev:
Bilen är besiktad i november men avställd sedan 1 månad tillbaka, sprickan kom strax innan jag ställde av den. Jag ställde nu på den igen och bytte även bolag och skaffade halvförsäkring. Kör med den i 1 månad ungefär så lämnar jag in den på glasbyte.

Kan man ange vad som helst som anledning till sprucken ruta? Den sprack när jag råkade skjuta in en träregel lite för långt, men får man inte igenom det som anledning om man ska byta. Vet att farsan höll på att gorma med glasfirman för massor av år sedan om att det visst var en sten från en lastbil som spräckte deras ruta för att ens få möjlighet att ta det på försäkringen.

Men är det så hårt, eller fungerar det lite som en drulleförsäkring att det täcker alla typer av fel som hänt så man inte behöver bry sig om vad man anger för orsak?

Ponera.
Låt oss säga du byter till samma försäkringsbolag jag har, du låter således ditt försummade med tidigare handhavande att inte ordna skadan till rätt bolag medföra att jag och alla andra på vårt bolag ska betala din ruta.

Vart någonstans tycker du att det är okej? Du har inte betalat något i form av premie och således inte inbringat något men vill att alla andra ska vara med och bidra.

Helt seriöst jag blir väldigt besviken på retoriken.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
12 januari 2020 · 5 813 Inlägg

Ja, det är ett själviskt tänkande. Har man kört en bräda genom rutan får man väl stå sitt kast och betala för sin tafflighet och förhoppningsvis lära sig något på kuppen. Å andra sidan är försäkringsbolag inga änglar, de gör vad de kan för att slippa betala. De nekar att betala ut till folk som är berättigade men inte kan stå emot trycket, men betalar till de som skriker och bråkar oavsett skyldighet. Därför är det svårt att ha medlidande med försäkringsbolag.

caromania Forummoderator
12 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Jag har aldrig varit med om att något försäkringsbolag besiktigat en glasskada. Man lämnar in bilen till glasmästaren som fyller i pappret som skickas in. De formulerar skadan. Det räcker med att du säger ”rutan sprack plötsligt när jag åkte” så avgör de om det fungerar som orsak. Annars fyller de i med andra detaljer som behövs.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hamilton
12 januari 2020 · 8 864 Inlägg

Eftersom skadan finns när du ska försäkra bilen så kommer du inte få ersättning.
Varför tar man det inte med bolaget man har när skadan sker?
Att bara åka till en glasmästare funkar inte med alla bolag så bäst är att kontakta försäkringsbolaget innan.

Fotograf på tierpidag.se
M123
12 januari 2020 · 962 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Ja, det är ett själviskt tänkande. Har man kört en bräda genom rutan får man väl stå sitt kast och betala för sin tafflighet och förhoppningsvis lära sig något på kuppen. Å andra sidan är försäkringsbolag inga änglar, de gör vad de kan för att slippa betala. De nekar att betala ut till folk som är berättigade men inte kan stå emot trycket, men betalar till de som skriker och bråkar oavsett skyldighet. Därför är det svårt att ha medlidande med försäkringsbolag.

Jag kan hålla med om att det inte råder så värst mycket heder bakom bolagens kod. Snart vet man inte skillnaden mellan en Bank eller Försäkringsbolag då det kan vara samma företag som tillhandahåller båda tjänsterna eller så bara uppträder dom som en Bank.

Men oavsett så gör dom inget grattis frivilligt och förluster tas av kunder.
Ju mer bedrägerier ju dyrare blir det för dom som är ärliga tyvärr. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
-jimmy
13 januari 2020 · 377 Inlägg

Kör på bara.

Meaganeowner
13 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Så om TS köpt en bil som rullat, men klarat framrutan och försäkrar, så är det ok att direkt teckna försäkring och lämna in för reparation?

rcy
13 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Ja, det är ett själviskt tänkande. Har man kört en bräda genom rutan får man väl stå sitt kast och betala för sin tafflighet och förhoppningsvis lära sig något på kuppen. Å andra sidan är försäkringsbolag inga änglar, de gör vad de kan för att slippa betala. De nekar att betala ut till folk som är berättigade men inte kan stå emot trycket, men betalar till de som skriker och bråkar oavsett skyldighet. Därför är det svårt att ha medlidande med försäkringsbolag.

Det är inte försäkringsbolaget som drabbas, det är försäkringsbolagets kunder, det är dom du ska ha medlidande med.
Måste försäkringsbolaget betala ut mer pengar, blir det dyrare premier för dess kunder. Det är väldigt enkel matematik.

JN1975
13 januari 2020 · 234 Inlägg

caromania skrev:
Jag har aldrig varit med om att något försäkringsbolag besiktigat en glasskada. Man lämnar in bilen till glasmästaren som fyller i pappret som skickas in. De formulerar skadan. Det räcker med att du säger ”rutan sprack plötsligt när jag åkte” så avgör de om det fungerar som orsak. Annars fyller de i med andra detaljer som behövs.

Så är det, jag har bytt ruta på försäkringen två ggr och lagat ett stenskott utan självrisk en gång senaste året. På bilar jag precis köpt och ställt på och skaffat försäkring på. Man bara bokar en tid hos glasmästaren så tar de pappersarbetet. Ibland vill de ha ett skadedatum och då är det bara att säga en tid efter bilen försäkrades.

En gång för säkert 20 år sedan köpte jag dessutom en nyare, begagnad Volvo HOS en Volvo åf. Köpte den på avbetalning hos Volvia, och försäkrade den i Volvia. Enda felet på bilen var en spricka i vindrutan och den fixade Volvohandlaren, på min Volviaförsäkring innan jag hämtade ut bilen. Fick bara skriva på skadepappret och handlaren betalade självrisken! smile

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
M123
13 januari 2020 · 962 Inlägg

Finns några jasägare här och utan att citera eller börja munhugga så är det bedrägeri allt annat än att hålla sig till sanningen och tänja på gränserna likt det föreslagna.

Otroligt låg moral må jag säg. Skäms på era vägnar.

Senast redigerat av M123 (13 januari 2020)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
spillolja
13 januari 2020 · 4 014 Inlägg

Har en spricka på Golfens vindruta under torkarna som bara syns från utsidan som funnits där i säkert 4-5 år, kommer inte göra ett dugg förrens bilbesiktningen underkänner den

vet en i släkten som har en spricka i vindrutan på sin Ford  som denna funderar på att låta laga, men har föreslagit att köra till just bilbekämpningen underkänner den och spara självrisken till dess

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
JN1975
14 januari 2020 · 234 Inlägg

M123 skrev:
Finns några jasägare här och utan att citera eller börja munhugga så är det bedrägeri allt annat än att hålla sig till sanningen och tänja på gränserna likt det föreslagna.

Otroligt låg moral må jag säg. Skäms på era vägnar.

Stackars försäkringsbolag... smile

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
TyskKvalite
14 januari 2020 · 17 Inlägg

M123 skrev:
Finns några jasägare här och utan att citera eller börja munhugga så är det bedrägeri allt annat än att hålla sig till sanningen och tänja på gränserna likt det föreslagna.

Otroligt låg moral må jag säg. Skäms på era vägnar.

Försäkringsbolag är svindlare. Tar skyhöga premier och behandlar sedan sina kunder som smuts när det väl krisar.

Förespråkar definitivt inte bedrägeri av någon form, men ska någon ha det så är det försäkringsbolagen.

M123
14 januari 2020 · 962 Inlägg

JN1975 skrev:

M123 skrev:
Finns några jasägare här och utan att citera eller börja munhugga så är det bedrägeri allt annat än att hålla sig till sanningen och tänja på gränserna likt det föreslagna.

Otroligt låg moral må jag säg. Skäms på era vägnar.

Stackars försäkringsbolag... smile

Du försöker dig på ett väldigt lamt försök till härskarteknik men du får nog sätta dig vid skolbänken igen och finlira på det där mer. Bemöt istället varför ska andra betala för folks bedrägerier? För oavsett hur naiv man är gör man nog sig införstådd i att det är inte bolagen som hamnar i kläm utan dom resterande kunderna detta svinn tas ut på.

TyskKvalite skrev:

M123 skrev:
Finns några jasägare här och utan att citera eller börja munhugga så är det bedrägeri allt annat än att hålla sig till sanningen och tänja på gränserna likt det föreslagna.

Otroligt låg moral må jag säg. Skäms på era vägnar.

Försäkringsbolag är svindlare. Tar skyhöga premier och behandlar sedan sina kunder som smuts när det väl krisar.

Förespråkar definitivt inte bedrägeri av någon form, men ska någon ha det så är det försäkringsbolagen.

Ditt inlägg försvarar väl inte ett beteende. Det enda man gör det är att pissa i motvind så det stänker på allt och alla. Hur menar du att premien blir lägre av detta och hur menar du att bolagen ska mindre bli att behandla sina kunder som smuts?
Allt man gör reflekterar tillbaka.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
14 januari 2020 · 9 296 Inlägg

JN1975 skrev:

caromania skrev:
Jag har aldrig varit med om att något försäkringsbolag besiktigat en glasskada. Man lämnar in bilen till glasmästaren som fyller i pappret som skickas in. De formulerar skadan. Det räcker med att du säger ”rutan sprack plötsligt när jag åkte” så avgör de om det fungerar som orsak. Annars fyller de i med andra detaljer som behövs.

Så är det, jag har bytt ruta på försäkringen två ggr och lagat ett stenskott utan självrisk en gång senaste året. På bilar jag precis köpt och ställt på och skaffat försäkring på. Man bara bokar en tid hos glasmästaren så tar de pappersarbetet. Ibland vill de ha ett skadedatum och då är det bara att säga en tid efter bilen försäkrades.

En gång för säkert 20 år sedan köpte jag dessutom en nyare, begagnad Volvo HOS en Volvo åf. Köpte den på avbetalning hos Volvia, och försäkrade den i Volvia. Enda felet på bilen var en spricka i vindrutan och den fixade Volvohandlaren, på min Volviaförsäkring innan jag hämtade ut bilen. Fick bara skriva på skadepappret och handlaren betalade självrisken! smile

Ja. Jag ser det knappast som fusk att åka till försäkringsbolagets glasmästare och fråga om råd? Jag har för mig att det i mitt fall var så att sprickan fanns där när jag köpte bilen, en längsgående i höjd med torkarna. Jag åkte ett par år men tyckte sedan att rutan var sliten och dålig generellt så jag åkte till den glasmästare som var kopplad till mitt försäkringsbolag och de löste det hela.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang