Volkswagen polo 12a bakbromsar ligger på

Ghostduster92
9 januari 2020 · 49 Inlägg

Hej!

Som beskrivningen nämner så ligger mina bakbromsar på.. Jag har en gång för kanske 4 månader sedan tagit bort trumman och kollat men det ser inte ut som att varken trumman eller beläggen är slut. Däremot ser vi att när vi drar åt handbromsen och sedan släpper den så följer inte den armen innuti trumman som handbromsvajern sitter i med tillbaka, den tjärvar.. vi tog försiktigt WD40 på och drog detta fram och tillbaka och då lossnade det litegrann men nu har detta kommit tillbaka. På besiktningen så sa de att det var gränsfall för han kunde knappt rulla varken höger eller vänster hjul bak. Hade han vart lite klenare hade han inte fixat det så någonting måste ju vara fel?

När jag kör bilen så mörker jag ju att det ligger på för bilen drar lite mer bensin + att när jag ska backa ut så rullar den dåligt och stannar som om jag skulle dra handbromsen.

Nudå till en lösning.. Jag är ganska säker på hur jag ska göra rent praktiskt.. men vad tror ni? Är det trumman och/eller beläggen som ska bytas? Eller är det bromsvajern? Kan det vara det att det är alla fjädrar i trumman som börjat och inte har samma förmåga eller kan det vara bromsvajern?

Med vänlig hälsning: Christian Bäckström

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 januari 2020 · 14 007 Inlägg

Ghostduster92 skrev:
Hej!

Som beskrivningen nämner så ligger mina bakbromsar på.. Jag har en gång för kanske 4 månader sedan tagit bort trumman och kollat men det ser inte ut som att varken trumman eller beläggen är slut. Däremot ser vi att när vi drar åt handbromsen och sedan släpper den så följer inte den armen innuti trumman som handbromsvajern sitter i med tillbaka, den tjärvar.. vi tog försiktigt WD40 på och drog detta fram och tillbaka och då lossnade det litegrann men nu har detta kommit tillbaka. På besiktningen så sa de att det var gränsfall för han kunde knappt rulla varken höger eller vänster hjul bak. Hade han vart lite klenare hade han inte fixat det så någonting måste ju vara fel?

När jag kör bilen så mörker jag ju att det ligger på för bilen drar lite mer bensin + att när jag ska backa ut så rullar den dåligt och stannar som om jag skulle dra handbromsen.

Nudå till en lösning.. Jag är ganska säker på hur jag ska göra rent praktiskt.. men vad tror ni? Är det trumman och/eller beläggen som ska bytas? Eller är det bromsvajern? Kan det vara det att det är alla fjädrar i trumman som börjat och inte har samma förmåga eller kan det vara bromsvajern?

Med vänlig hälsning: Christian Bäckström

Använder du sällan eller aldrig parkeringsbromsen så kan vajrarna mycket väl rosta ihop!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Ghostduster92
9 januari 2020 · 49 Inlägg

Jag måste säga att jag är en av de som faktiskt använder handbromsen vid varje nedställning av bilen.. Sen vet jag inte om den är dålig, Bromsvajer har jag aldrig bråkat med förut

mb_pucken
9 januari 2020 · 5 083 Inlägg

Skulle gissa att det är vajrarna som kärvar.
Fast och andra sidan är inte wd40 något långsiktigt smörjmedel.
Skulle nog plocka bort backarna och röra handbromsen för att se så vajrarna går tillbaka lätt och lika så kontrollera armen på backarna.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Ghostduster92
9 januari 2020 · 49 Inlägg

Okej! För det var ju armen som kärvade när vi drog handbromsen och sedan släppte, den gick inte tillbaka utan stannade på hälften dendär armen. Dock var då allt på plats, vi tog bara bort trumman och kollade.

simlar
9 januari 2020 · 5 516 Inlägg

Handbromsarmen i bromsbackarna kärvar, mekanismen rostar ihop med åren trots regelbunden användning och hjälper inte att smörja när dom väl börjat kärva.

Bara byta bromsbackar så kommer bromsarna gå lätt igen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Ghostduster92
10 januari 2020 · 49 Inlägg

simlar skrev:
Handbromsarmen i bromsbackarna kärvar, mekanismen rostar ihop med åren trots regelbunden användning och hjälper inte att smörja när dom väl börjat kärva.

Bara byta bromsbackar så kommer bromsarna gå lätt igen.

Okej! Vet ni om det är lika viktigt att byta trumman som när man byter belägg och skivor? Tänkte om man ska bara byta backarna, brukar man generellt byta trumman också? För Vi konstaterade att både backarnas slitageyta samt trumman var fräscha. Men det är väl som du säger, att den armen kärvar med åren. Bilen är för övrigt leasad i 3 år sen har jag haft den.. så kan nog garanteras att inget har gjorts med den.

Deception
10 januari 2020 · 97 Inlägg

Så länge du inte har djupa spår i trumman så lär du inte behöva byta dem. Det man kan göra om man vill är ju att slipa ur trumman lite på insidan men det hjälper knappast i ditt fall. Som sagt byt backar, kolla så ingen wire kärvar sen lär det vara klart, är ganska simpelt på de där bilarna.

jaka54
10 januari 2020 · 5 677 Inlägg

Hej!
Typiskt fel när handbromsen inte använts på länge! Allt kärvar fast!
Du behöver inte byta bromstrummor om nu inte trummorna är slitna för mycket förståss. Har för mig att det står instansat  på trummorna vilken innerdiameter som inte får överskridas.Jag brukar ta 80 slipduk och rugga upp insidan på trummorna när jag byter bromsbackar. Rengör sedan med Brakekleen.
Du måste se till att vajer och allt annat är rengjort (med brakekleen) och sedan gärna olja in de delar där du ser att metall ligger mot metall.VD-40, 5-56 och liknande duger inte, då dessa mest består av lösningsmedel.
Själva vajern har väl ett yttre plasthölje?? Åtminstone är det så på min 30 år gamla Audi 100. Är det likandant på din Polo så ska vajern inte smörjas. Har vajern däremot inget yttre plasthölje så bör den oljas in.

Ghostduster92
11 januari 2020 · 49 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Typiskt fel när handbromsen inte använts på länge! Allt kärvar fast!
Du behöver inte byta bromstrummor om nu inte trummorna är slitna för mycket förståss. Har för mig att det står instansat  på trummorna vilken innerdiameter som inte får överskridas.Jag brukar ta 80 slipduk och rugga upp insidan på trummorna när jag byter bromsbackar. Rengör sedan med Brakekleen.
Du måste se till att vajer och allt annat är rengjort (med brakekleen) och sedan gärna olja in de delar där du ser att metall ligger mot metall.VD-40, 5-56 och liknande duger inte, då dessa mest består av lösningsmedel.
Själva vajern har väl ett yttre plasthölje?? Åtminstone är det så på min 30 år gamla Audi 100. Är det likandant på din Polo så ska vajern inte smörjas. Har vajern däremot inget yttre plasthölje så bör den oljas in.

Okej! Tack för utförligt svar! Jag beställer och byter backarna till att börja med. Jag menar.. det är ju ganska tunna fjädrar och så och det rostar ju.. Jag tar med mig dina tips ut till monteringen! Tack så jättemycket!

Meaganeowner
11 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Byt vajrar samtidig, så är problemet löst o du blir glad.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2020 · 13 669 Inlägg

som sagt det är standard fel att armarna rostar..  totalt onödigt att ge sig på vajrarna ..   det är ett lätt jobb att byta backarna. det är samma system på samtliga vag bilar..   så dom har inte gjort någon ny uppfinning på bilar med trumbromsar.  det du därimot ska kolla väldigt noga är att dels bromscyl inte är blöta.. och att dom är hela.  varit med om att dom blir så slitna så backarna hoppar av och lägger sig snett och man får anliggande bromsar.     finns väldigt trevliga kit att köpa där allt man behöver sitter ihop monterat redan och gör det väldigt enkelt att byta då alla fjädrar och allt redan är monterat.  det enda man behöver göra är att sätta dit fjädrarna och brickorna som håller backarna på plats.   

har haft samma problem på både min gamla Skoda Fabia och min audi a2 på fabian smörjde jag bara sen sålde jag dyngbilen illa kvick smile  a2 monterade jag äkliga biltema backar för att få den genom bes lite snabbt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
12 januari 2020 · 5 677 Inlägg

Hej!
Sen ska man vara observant så man inte får bromsvätska på backarna! När jag bytte bromscylinder (av aluminium som ärgat sönder vilket fick vänster hjuls bromsback att hoppa av fästet) för tre år sedan så blev backarna indränkta av bromsvätska.
Trodde att det bara var och göra ren dem med brakekleen /aceton /lacknafta men inget av dessa grejer hjälpte riktigt. Min handbroms tar betydligt bättre på högra sidan (går att låsa hjulet på asfalt) än den vänstra. Å andra sidan kan det bero på andra saker...helt säker kan man inte vara.

Ghostduster92
12 januari 2020 · 49 Inlägg

Tack för alla tips! Jag läser alla men kan inte svara alla!

Jag kommer att börja med att byta bromsbackarna, sedan om inte problemet löser sig, då kommer vajjerna att kollas på!

Återigen, tack för alla tips! smile

Deception
12 januari 2020 · 97 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Sen ska man vara observant så man inte får bromsvätska på backarna! När jag bytte bromscylinder (av aluminium som ärgat sönder vilket fick vänster hjuls bromsback att hoppa av fästet) för tre år sedan så blev backarna indränkta av bromsvätska.
Trodde att det bara var och göra ren dem med brakekleen /aceton /lacknafta men inget av dessa grejer hjälpte riktigt. Min handbroms tar betydligt bättre på högra sidan (går att låsa hjulet på asfalt) än den vänstra. Å andra sidan kan det bero på andra saker...helt säker kan man inte vara.

Hade en "kund" i veckan som hade gjort samma sak. Han hade bytt bromscylinder men det var ju vätska överallt. Bromsen tog dåligt.. Försökte förklara för honom att backarna är bara att slänga om du fått nån olja på dem.. Samma med belägg. Man får det aldrig riktigt bra hur mycket man än badar dem i olika saker. Trumman kan man såklart göra ren men beläggmaterialet suger åt sig fett och olja. Då aktuell kund faktisk driver bilverkstad så blev det lite lustigt..

Meaganeowner
13 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Solklart. Samma om man vänder klossarna fel.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2020 · 13 669 Inlägg

Ghostduster92 skrev:
Tack för alla tips! Jag läser alla men kan inte svara alla!

Jag kommer att börja med att byta bromsbackarna, sedan om inte problemet löser sig, då kommer vajjerna att kollas på!

Återigen, tack för alla tips! smile

du kan ju ganska enkelt känna om vajrarna löper fritt.  det är sällan problem med vajrar om inte höljet är skadad och vatten tagit sig in. 

arbetskamraten hade samma problem med sin polo 12:a
och löste sig med nya backar..  har vanliga skivbromsar bak på min 10:a så när det börjar kärva får man köpa nya ok svindyrt istället smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
13 januari 2020 · 5 677 Inlägg

Hej!
Ett klassiskt fel på Audi 100 med skivor bak är att bromsarmen på oket bak går trögt på grund av att vatten och skit tar sig i hävarmens roterande del, vilket får till följd att handbromsen inte släpper när man dragit åt den!
Detta löses genom att man borrar hål i godset vid bromsarmen och sätter in en fettnippel så "armens" roterande del kan röra sig lätt.

Ghostduster92
15 januari 2020 · 49 Inlägg

Okej! smile Jag ska byta detta imorgon! Jag är rätt säker på att det är armen som man fäster handbromsvajern i inuti bromstrumman som är felet. för som jag skrivit så är det den som inte gick helt tillbaka när man drog handbromsen och sedan släppte. Handbromsen tar för den gick igenom besiktningen samt att det inte är problemet utan problemet är att däcken går trögt eftersom den ligger på. Jag provar byta detta så kommer jag återkomma med ett resultat smile

Tack för alla tips!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang