Vart hittar man skruvar till dörren på sin Seat Altea XL?

riger
11 januari 2020 · 12 Inlägg

Hej

Jag undrar vart man kan få tag i/köpa nedan skruvar? Eller vad dom heter/kallas. Har försök att söka men hittar inget på nätet.

Dom har suttit i min Seat Altea XL i framdörren på insidan men dom är skadade så dom funkar ej

Gängans diameter är 6mm och längden är 40mm och 20mm för den korta.
Huvudets diameter är ca 10mm och det är Torx-typ
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213695/213695-a86c4af3732ea54ab4a0c46c80e27e2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213695/213695-0b2b187710342e36b8ebfa48758b5931.jpg

Deception
11 januari 2020 · 97 Inlägg

Beställ hos din vag-återförsäljare, brukar inte  kosta många kronor.

riger
11 januari 2020 · 12 Inlägg

Deception skrev:
Beställ hos din vag-återförsäljare, brukar inte  kosta många kronor.

Tack för svar. Tänkte inte på det:)

Deception
11 januari 2020 · 97 Inlägg

riger skrev:

Deception skrev:
Beställ hos din vag-återförsäljare, brukar inte  kosta många kronor.

Tack för svar. Tänkte inte på det:)

Det är lika bra att gå den vägen för dels är de som sagt inte så dyra, sen får man garanterat rätt då också smile

Myhran
11 januari 2020 · 452 Inlägg

Borde det inte gå att göra iordning gängorna med ett gängsnitt och få dem att fungera igen?

Med vänlig hälsning,

torsen
12 januari 2020 · 7 189 Inlägg

Ser gängan på den långa skruven ut som den gör, så hjälper det nog inte att "fräscha upp" gängan på skruven.
Är nog snarare gängan i muttern/mutterstycket som behöver "fräschas upp" med en gängtapp.

Deception
12 januari 2020 · 97 Inlägg

Det där ser ut som skruvarna som håller låskistan så det kanske går att fixa men då måste kistan ur dörren vilket inte är jättekul. Har precis gjort den operationen på min Leon.

Myhran
12 januari 2020 · 452 Inlägg

Deception skrev:
Det där ser ut som skruvarna som håller låskistan så det kanske går att fixa men då måste kistan ur dörren vilket inte är jättekul. Har precis gjort den operationen på min Leon.

Är inte skruvarna till låskistan m8 med inbus skalle? Eller in12 eller vad folk vill kalla dem smile

Min gissning går till att det är skruvarna till dörrstängningshandtaget/dörrsidan

Med vänlig hälsning,

Deception
12 januari 2020 · 97 Inlägg

Myhran skrev:

Deception skrev:
Det där ser ut som skruvarna som håller låskistan så det kanske går att fixa men då måste kistan ur dörren vilket inte är jättekul. Har precis gjort den operationen på min Leon.

Är inte skruvarna till låskistan m8 med inbus skalle? Eller in12 eller vad folk vill kalla dem smile

Min gissning går till att det är skruvarna till dörrstängningshandtaget/dörrsidan

Med vänlig hälsning,

Det heter faktiskt xzn-bit tongue
Jo det skulle det kunna vara alternativt till backspegeln.

riger
14 januari 2020 · 12 Inlägg

@Deception @Myhran @torsen

Tack för era svar.
Har mailat återförsäljaren och väntar på svar.

Det var så att elhissen till rutan gick sönder, vajern gick av.
Och rutan åkte ner någon centimeter hela tiden så jag ville fixera den i stängt läge.
Hade då lossat lite för många skruvar så när jag skulle skruva tillbaka så var sakerna
inte riktigt där dom skulle.... tyckte bara att skruven satt lite snett och var trögsmile

Har iaf fått hem en ny fönsterhiss som ska monteras vid tillfälle men behöver då lite skruvar

riger
31 januari 2020 · 12 Inlägg

Köpte skruvarna via min SEAT verkstad.
De kostade 8:-/st för den kortare och 12:-/st för den längre

Deception
31 januari 2020 · 97 Inlägg

Du ser, då fick du rätt skruv till låg kostnad och förhoppningsvis problemet löst smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang