Rostskyddsmedel för hålrum som ej torkar

soffpotatisen
13 januari 2020 · 40 Inlägg

Som rubriken lyder är jag på jakt efter ett rostskyddsmedel som ej bildar en torr hinna. Det kommer sprutas in i alla dörrar, trösklar etc och även i alla balkar undertill. Kommer även spruta hela underredet.

Det jag är ute efter är en tunn produkt som har bra krypförmåga och som INTE bildar en torr hinna, vill inte bygga in eventuell fukt. Produkten får gärna vara vaxbaserad då jag förstår det som att det är vad som används i moderna bilar från fabrik (?).

På äldre bilar ( ca 2008 års modell) har jag använt linolja för underredet och trösklar med gott resultat. På nuvarande bil (Mazda 3 från 2016) vill jag inte köra linolja då jag inte vet om det löser upp eventuellt befintligt skydd eller inte.

Jag har två kandidater just nu från biltema:

Alt 1. https://www.biltema.se/bilvard/bilunder … 2000017145
"Bildar en flexibel torr film."

Alt 2. https://www.biltema.se/bilvard/bilunder … 2000017150
"Bildar en stark vattenundanträngande film"

Alt 1 ser ju ut som att den bildar en torr film, någon som kan bekräfta detta?
Någon som provat alt 2?

Jag kan absolut tänka mig andra märken men kommer inte betala trippelt för annat märke om biltemas produkter presterar ok.

Tack på förhand!

Senast redigerat av soffpotatisen (13 januari 2020)

spillolja
13 januari 2020 · 4 014 Inlägg

Dinitrol ML:
https://www.colorshop.cz/vyhledavani/?i … p;act=srch
frakten kostar dock ca 260:-  så det kan löna sig att storhandla

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
13 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Alt 1 (ljusbrun) blir som en hartsliknande yta. Den har jag använt med mycket goda resultat även på underrede. Slitstark, kryper kapillärt, håller sig elastisk.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
soffpotatisen
13 januari 2020 · 40 Inlägg

spillolja skrev:
Dinitrol ML:
https://www.colorshop.cz/vyhledavani/?i … p;act=srch
frakten kostar dock ca 260:-  så det kan löna sig att storhandla

Tack för tipset, ska undersöka men känner på mig att jag kommer välja nått som finns mer  lättillgängligt på svenska marknaden.

caromania skrev:
Alt 1 (ljusbrun) blir som en hartsliknande yta. Den har jag använt med mycket goda resultat även på underrede. Slitstark, kryper kapillärt, håller sig elastisk.

Tack. Detta låter som ett mer trögflytande medel, något som kanske brukar användas som lager 2 efter en riktigt tunn produkt?

Kan Carosol TO 3 kanske vara ett alternativ till Dinitrol? Sen efter möjligtvis köra en mer trögflytande?

caromania Forummoderator
13 januari 2020 · 9 296 Inlägg

soffpotatisen skrev:

spillolja skrev:
Dinitrol ML:
https://www.colorshop.cz/vyhledavani/?i … p;act=srch
frakten kostar dock ca 260:-  så det kan löna sig att storhandla

Tack för tipset, ska undersöka men känner på mig att jag kommer välja nått som finns mer  lättillgängligt på svenska marknaden.

caromania skrev:
Alt 1 (ljusbrun) blir som en hartsliknande yta. Den har jag använt med mycket goda resultat även på underrede. Slitstark, kryper kapillärt, håller sig elastisk.

Tack. Detta låter som ett mer trögflytande medel, något som kanske brukar användas som lager 2 efter en riktigt tunn produkt?

Kan Carosol TO 3 kanske vara ett alternativ till Dinitrol? Sen efter möjligtvis köra en mer trögflytande?

Nja. Det blir snarare som ett ganska hårt vaxlager. Väldigt bra för spalter och skarvar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Deception
13 januari 2020 · 97 Inlägg

Carosol T03 har jag kört i dörrar m.m. på bilar från 2010-2015 och tycker det har funkat bra. Man får bara se till att inte få det nånstans där det syns eftersom det är svart/brunt och blir smetigt

soffpotatisen
14 januari 2020 · 40 Inlägg

Tack caromania.

Deception skrev:
Carosol T03 har jag kört i dörrar m.m. på bilar från 2010-2015 och tycker det har funkat bra. Man får bara se till att inte få det nånstans där det syns eftersom det är svart/brunt och blir smetigt

Ok tack för tipset. Hur pass tunnflytande är Carosol TO3 ur burk, kan de liknas vid typ linolja? Det förblir alltså smetigt lång tid efter applicering? Om så är fallet tror jag att jag hittat rätt!

spillolja
14 januari 2020 · 4 014 Inlägg

Carosol TO 3,  Dinitrol ML,  Mercasol 1  mfl.  har samma användingsområde och ska vara smetiga långt efter applikation dvs. torkar aldrig helt

Dinitrol anses vara marknadens bästa rostskydd, såg att en 5 litershink med TO 3 kostar ändå  748 hos autoexperten, samma peng som för en 5litare med Dinitrol ML från CZ hem till dörren

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Deception
14 januari 2020 · 97 Inlägg

soffpotatisen skrev:
Tack caromania.

Deception skrev:
Carosol T03 har jag kört i dörrar m.m. på bilar från 2010-2015 och tycker det har funkat bra. Man får bara se till att inte få det nånstans där det syns eftersom det är svart/brunt och blir smetigt

Ok tack för tipset. Hur pass tunnflytande är Carosol TO3 ur burk, kan de liknas vid typ linolja? Det förblir alltså smetigt lång tid efter applicering? Om så är fallet tror jag att jag hittat rätt!

Ur burken är det extremt tunnflytande och kryper bra in i skarvar och veck. Efter ett par timmar tjocknar/torkar det till men det blir inte torrt utan det håller sig klibbigt/smetigt.

soffpotatisen
30 april 2020 · 40 Inlägg

Glömde tacka för alla tips!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang