240tukt skrev:
Tjena! Funderar att byta motor från b230f till d24 och funderar på nästan allting man måste göra för att få allting att funka:)
Först och främst: gäller det 200 eller 700/900?
Både oljetråg och sprängkåpa är olika för 200 och 700/900. På en 700/900 är det även en annan framvagnsbalk på dieslarna. På 200 räcker det att byta krängningshämmare.
Bennybira skrev:
Om du ska byta till diesel, byt till någon merca eller d5 variant.
d24an är inte värd sin egen vikt. Dricker mer än en b230f i bra skick och är slöare.
Tycker D24:an fått oförtjänt dåligt rykte. Visst har den sina brister, främst att den är väldigt känslig om den skulle koka. Men sköter man bara om den och inte varvar ihjäl eller kokar den går de ofta väldigt långt. Det där med bränsleförbrukningen är inte sant. En vanlig D24 sugis ligger vanligtvis runt 0,75 liter /mil. Min drar 0,71 vid blandad körning. En B230F ligger på mellan 0,9-1,0 liter /mil vid blandad körning (0,89 enligt Volvo).