Problem med automatlåda på V70 -00 2.4 T

Brådhis * Voff voff *
21 januari 2020 · 10 244 Inlägg

Loranga- skrev:

Brådhis skrev:

Loranga- skrev:
Ja, har googlat lite och rätt många menar att ATF dexron III från granngården ska fungera!

Dexron III funkar ej i den femstegade lådan i V70N. Det ska vara JWS3309 om jag minns rätt. Med fel olja brukar lådan bli väldigt flummigt och ibland sluta växla när den blir varm.

//Brådhis

EDIT: Är det förresten en V70 eller V70N TS har...? tongue

Okej! Kanske bäst att köra på Volvos egna då. Har v70N om jag inte mins fel

Volvos egna eller en med samma klassning. Häller du i en annan olja kommer du inte så långt...

Men å andra sidan är nog lådan tyvärr skrot med tanke på hur du skriver att den beter sig (om det nu inte är så enkelt att det faktiskt redan är fel olja i?).

Tyvärr byter folk inte olja i sina automater innan det är för sent. Dessutom ofta med motiveringen att den "ju växlar utmärkt så det behövs inte". Man tar sig för pannan och undrar om folk resonerar likadant om motorn? "Den går och låter som den ska så jag byter inte olja"...? Oljor byter man i förebyggande syfte, inte i tron att den kan laga mekaniska fel...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (21 januari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Loranga-
24 januari 2020 · 52 Inlägg

Någon som har koll på om Castrol ATF Multivehicle fungerar till min bil? (V70N 00- automat)?

Brådhis * Voff voff *
24 januari 2020 · 10 244 Inlägg

Loranga- skrev:
Någon som har koll på om Castrol ATF Multivehicle fungerar till min bil? (V70N 00- automat)?

Den verkar ju uppfylla JWS 3309 som ju är kravet när man googlar. Men hur mycket billigare än original (som man VET funkar) är den...? Iaf förr skiljde så pass lite att det inte lönade sig att köpa något annat än original. Delvis pga oljan såldes som 20 litersdunk hos övriga men Volvo hade 4 liters vilket funkar bra för tex 12 liters sköljning.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
24 januari 2020 · 1 577 Inlägg

Hupp, skölj lådan med billigaste atf du hittar..- denna olja kommer inte skada nåt, bara skölja systemet. När du ser röd olja komma ut o lådan e´ren, då gör du ett byte till "Dyr Olja". Men som sagt va- lådan kan redan vara körd. Lycka till o Skål

Brådhis * Voff voff *
25 januari 2020 · 10 244 Inlägg

husseman skrev:
Hupp, skölj lådan med billigaste atf du hittar..- denna olja kommer inte skada nåt, bara skölja systemet. När du ser röd olja komma ut o lådan e´ren, då gör du ett byte till "Dyr Olja". Men som sagt va- lådan kan redan vara körd. Lycka till o Skål

Nej, häll inte i något annat än avsedd olja! Motorn (och därmed lådan) är igång när man sköljer och chansen är stor att du inte får ut all felaktig olja när du är klar. Så nej, bara rätt olja i dessa lådor!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Loranga-
27 januari 2020 · 52 Inlägg

Brådhis skrev:

Loranga- skrev:
Någon som har koll på om Castrol ATF Multivehicle fungerar till min bil? (V70N 00- automat)?

Den verkar ju uppfylla JWS 3309 som ju är kravet när man googlar. Men hur mycket billigare än original (som man VET funkar) är den...? Iaf förr skiljde så pass lite att det inte lönade sig att köpa något annat än original. Delvis pga oljan såldes som 20 litersdunk hos övriga men Volvo hade 4 liters vilket funkar bra för tex 12 liters sköljning.

//Brådhis

Ja problemet är att volvos egna kostar 200 kr/litern hmm och vet ju inte ens om denna procedur kommer rädda lågan... försöker därför hitta ett billigare alternativ

Brådhis * Voff voff *
28 januari 2020 · 10 244 Inlägg

Loranga- skrev:

Brådhis skrev:

Loranga- skrev:
Någon som har koll på om Castrol ATF Multivehicle fungerar till min bil? (V70N 00- automat)?

Den verkar ju uppfylla JWS 3309 som ju är kravet när man googlar. Men hur mycket billigare än original (som man VET funkar) är den...? Iaf förr skiljde så pass lite att det inte lönade sig att köpa något annat än original. Delvis pga oljan såldes som 20 litersdunk hos övriga men Volvo hade 4 liters vilket funkar bra för tex 12 liters sköljning.

//Brådhis

Ja problemet är att volvos egna kostar 200 kr/litern hmm och vet ju inte ens om denna procedur kommer rädda lågan... försöker därför hitta ett billigare alternativ

Kostar verkligen Volvos 200:- /litern...? Det gjorde den iaf inte förr...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Loranga-
30 januari 2020 · 52 Inlägg

Här kommer en uppdatering:

Utförde en sköljning av lådan, tappade ur så mycket det gick via pluggen på växellådan (3,3 liter) sedan sköljde jag via oljekylaren. Gick åt totalt 12 liter.  Oljan som kom ut var inte var vacker... väldigt mörk och luktade inte gott. Efter oljebytet märktes ingen direkt skillnad, blev såklart besviken. Till min förvåning började bilen växla bättre och bättre efter ett tag!! Har kört runt idag i ca en timme och nu växlar den mot förmodan nästan normalt, växlar fortfarande lite för sent på de låga växlarna men den slänger inte i växlarna på samma sätt som innan. Hoppas det fortsätter att förbättras! Tack för svaren i denna tråd.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2020 · 14 007 Inlägg

Loranga- skrev:
Här kommer en uppdatering:

Utförde en sköljning av lådan, tappade ur så mycket det gick via pluggen på växellådan (3,3 liter) sedan sköljde jag via oljekylaren. Gick åt totalt 12 liter.  Oljan som kom ut var inte var vacker... väldigt mörk och luktade inte gott. Efter oljebytet märktes ingen direkt skillnad, blev såklart besviken. Till min förvåning började bilen växla bättre och bättre efter ett tag!! Har kört runt idag i ca en timme och nu växlar den mot förmodan nästan normalt, växlar fortfarande lite för sent på de låga växlarna men den slänger inte i växlarna på samma sätt som innan. Hoppas det fortsätter att förbättras! Tack för svaren i denna tråd.

Va bra! Jättebra att du uppdaterade oss med felet!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang