Luftintag vs. luftevakuering

GenesisCoupe
14 januari 2020 · 30 Inlägg

Hej

Jag har lufsat runt på nätet i jakt på att få en klar och vetenskaplig bild av hur luften beter sig över och under huven, men det verkar vara lika många åsikter som diskussionsdeltagare.

Strömningslära slåss mot praktiska erfarenheter, och jag blir inte klok på vad man egentligen kan konstatera vara empiriskt fastställda o konstaterade.

I mitt fall - med min Genesis Coupé - skulle jag vilja öka avkylningen av inloppsröret (intake manifold) genom någon sinnrik öppning någonstans i huven, och samtidigt se till så att all extra luft kan evakueras åt rätt håll.

Jag har läst om framåtvända "scoops" som istället för att öka lufttillförseln, snarare agerat som en mopedstrut, och flödeshastigheten blivit noll. Andra har påpekat att scoop/snorkel ska vara bakåtvänd för att skapa ett sugande undertryck...osv...osv.

Så kärnfrågorna är alltså - var på huven tar man bäst hål för inströmmande luft med tanke på undertryck/övertryck-zoner?
Och var någonstans öppnar man upp för varm luft som behöver sugas ut från motorrummet?

Xebers76
14 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Får man fråga varför du ska ge dig på detta?

GenesisCoupe
14 januari 2020 · 30 Inlägg

Xebers76 skrev:
Får man fråga varför du ska ge dig på detta?

- Ja det får man  : )
Anledningen är att jag vill optimera förutsättningarna för min nuvarande tuning, och jag har lyckats läsa mig till några ingrepp som andra fått resultat på.

Ska även beställa en insugsdistans för att sänka tempen på insugningsröret.

caromania Forummoderator
14 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Xebers76 skrev:
Får man fråga varför du ska ge dig på detta?

Det är väl kul med teori som omsätts i praktik, oavsett hur minimalt det kan tänkas vara? Själv drar jag i 3-4 stift på min Austin innan jag är nöjd för att säkerställa att elektroden inte maskerar avgasventilen...

Men för att gå på topic så är praktiska lösningar ofta sämre i teorin än i praktiken. Med andra ord, ta luft från längst fram i bilen, så högt som möjligt. Asfalten värmer luften en ansenlig mängd en varm sommardag så luftens temperatur kan skilja 10grader beroende på var den plockas upp. Kanaler från grillen bör vara den bästa lösningen i kombination med utsläpp i bakkant.

Med det sagt så blir inte insuget speciellt varmt utan det kyls ner av inkommande luft under WOT, dvs när man gasar. För att förhindra hett insug vid t ex normal sommarkörning så rekommenderar jag en värmeisolerande insugspackning i kombination med bortkopplat vatten till spjällhuset.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
GenesisCoupe
14 januari 2020 · 30 Inlägg

caromania skrev:

Xebers76 skrev:
Får man fråga varför du ska ge dig på detta?

...ta luft från längst fram i bilen, så högt som möjligt.

Kanaler från grillen bör vara den bästa lösningen i kombination med utsläpp i bakkant.

- Det första där, ang. att ta luften högt framtill, strider mot nästan alla forumtrådar jag läst. Det enda folk tycks vara överens om är att ta luften lågt i fronten pga att det är en övertryckszon, och att trycket minskar ju längre upp mot huven man kommer.
Nästa övertryckzon ska vara längst bak på huven, nära vindrutan.

https://rennlist.com/forums/attachments … curves.jpg

När du sedan nämner kanaler från grillen (som sitter hyfsat lågt på de flesta bilar) så låter det nästan som lite motsägelsefullt...eller hur menar du där?

Senast redigerat av GenesisCoupe (14 januari 2020)

jaka54
14 januari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är ganska enkelt!
Ta in luft framifrån (var som helst)! Det är ju så alla racebilar har löst det
Varför hålla på och teoretisera något sånt här..?

GenesisCoupe
14 januari 2020 · 30 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är ganska enkelt!
Ta in luft framifrån (var som helst)! Det är ju så alla racebilar har löst det
Varför hålla på och teoretisera något sånt här..?

- Man vill helst ha så högt genomflöde som möjligt, dvs. tryck in och drag ut. Om inte, så riskerar man att få för högt tryck under huven med 0 i flöde som resultat.
Så långt är de flesta överens...kärnfrågan är var man bäst öppnar upp för kylluft resp. utsug av varmluft.
Racerbilar tar nog knappast luft varsomhelst. Med den prislappen ligger det många års forskning bakom placering av alla insug och utblås.

caromania Forummoderator
14 januari 2020 · 9 296 Inlägg

GenesisCoupe skrev:

caromania skrev:

Xebers76 skrev:
Får man fråga varför du ska ge dig på detta?

...ta luft från längst fram i bilen, så högt som möjligt.

Kanaler från grillen bör vara den bästa lösningen i kombination med utsläpp i bakkant.

- Det första där, ang. att ta luften högt framtill, strider mot nästan alla forumtrådar jag läst. Det enda folk tycks vara överens om är att ta luften lågt i fronten pga att det är en övertryckszon, och att trycket minskar ju längre upp mot huven man kommer.
Nästa övertryckzon ska vara längst bak på huven, nära vindrutan.

När du sedan nämner kanaler från grillen (som sitter hyfsat lågt på de flesta bilar) så låter det nästan som lite motsägelsefullt...eller hur menar du där?

Precis som jag sa, fast inverterat alltså. Teori är svårt att kombinera med praktik.

Men. Om det är kall luft du vill ha så ska du ta den högt. Fast din grill kanske sitter vid gatan, jag vet inte ens vad du har för bil då modellen inte säger mig något. Självklart kan du sätta kapen i huven och sätta på en skorsten/scoop där men det känns inte så praktiskt. Det finns även de som lyfter huven i bakkant för att evakuera luften. Det ser ut som skit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
14 januari 2020 · 962 Inlägg

Minns inte varit jag läst eller hört att ska man ha in luft via hood scoop så lär det vara närmare 3" högt för att hamna utanför dom där virvlarna för att ens få in något, annars står luften bara stilla som en luftkudde.
Ska man ha in luft så ska den vara vänd åt andra hållet som Chevas cowl induction typ, då vid framrutan ligger det som en en virvel som kan mata in.

Men ska du ha en bil att se normal ut med scoop får man nog köpa jänk. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
mb_pucken
14 januari 2020 · 5 083 Inlägg

På många av dom bilarna jag stött på så tas luften till motorn ovanför kylaren upp mot huven. Både på standard bilar och en del effektstarkare bilar tex AMG.
Detta utrymme bör ju ge ett visst övertryck eftersom kylare bör bromsa luftflödet men inte skapa en stillastående luftficka. Åtminstone funkar det så i min hjärna..

Evakuering av luft bör i teorin ske uppåt eller åt sidorna kan jag tänka mig. För att inte leda ner onödigt mycket luft under bilen.
Men i praktiken så behöver man nog en vindtunnel för att lättast kunna se hur luften beter sig och hur den strömmar över just din bilmodell.
Fast och andra sidan så borde det ju skapas undertryck under bilen som hjälper till att evakuera varmluft.

Senast redigerat av mb_pucken (14 januari 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
14 januari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Alla vet att kall luft är bättre än varm luft för en förbränningsmotor. Hur sedan strömningen in i turbon eller till förgasaren ser ut, ja då fodras det en vindtunnel eller väldigt mycket praktisk erfarenhet.
Så varför ställer frågeställaren frågan? Finns det ett reelt begär efter att själv "optimera" luftflödet till sin motor och i så fall hur ser bilen ut där detta ska göras eller är det bara en lek med ord, ett teoretiserande bara för att teoretisera frågeställaren är ute efter?

GenesisCoupe
15 januari 2020 · 30 Inlägg

caromania skrev:
Men. Om det är kall luft du vill ha så ska du ta den högt. Fast din grill kanske sitter vid gatan, jag vet inte ens vad du har för bil då modellen inte säger mig något. Självklart kan du sätta kapen i huven och sätta på en skorsten/scoop där men det känns inte så praktiskt. Det finns även de som lyfter huven i bakkant för att evakuera luften. Det ser ut som skit.

- Grafen från exempelbilen nedan visar på luftströmmning vid olika zoner på karossen.
Hur ska den tolkas vad gäller över- och undertryck? Minusvärden undertryck?
Peakvärden i fronten i de två inringade områdena 3 och 5.


https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234426/234426-8fa4d58682885b1a0d05fe8e07908e8a.jpg


Min bil ser ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234426/234426-a603a050ca6cbeff7ba161e3f0bc69d7.jpg


..och hojen såhär  :  )

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234426/234426-e12e65ef4123f762a4b0ce0eee14656d.jpg

granadadr
15 januari 2020 · 7 268 Inlägg

jag märkte att luftbromsen,alltså all luft som trycktes in i motorrummet vart mindre då jag tog hål i min huv, samt att luften fick ju mer strömning, 2 fördelar, 1 bättre flöde genom motorrummet, , 2 kallare luft genom det samma, att luften vid turbon kyls av mer , ford har ju den lösningen std på Cosworth,  såg bla på huven att den vart stabilare i högre farter med hål i huven än  med tät huv smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
GenesisCoupe
15 januari 2020 · 30 Inlägg

granadadr skrev:
jag märkte att luftbromsen,alltså all luft som trycktes in i motorrummet vart mindre då jag tog hål i min huv, samt att luften fick ju mer strömning, 2 fördelar, 1 bättre flöde genom motorrummet, , 2 kallare luft genom det samma, att luften vid turbon kyls av mer , ford har ju den lösningen std på Cosworth,  såg bla på huven att den vart stabilare i högre farter med hål i huven än  med tät huv smile

- Var på huven gjorde du hål?
Mätte du flödet och/eller temperatur...eller hur konstaterade du att  det kylde och flödade bättre?

GenesisCoupe
15 januari 2020 · 30 Inlägg

Är det kanske en mer effektiv lösning att bättre/snabbare evakuera luften som pressas in i motorrummet än att försöka öka inflödet? Det borde ju med automatik och undertryck då öka utrymmet för mer kall luftströmmning in och kyla av allt under huven snabbare? Eller finns det anledningar till att inte göra så?

Man får i så fall förstås se till så man inte styr om utluften från de delar av bilen som den är tänkt att kyla av, typ bromsar eller växellåda.

GenesisCoupe
15 januari 2020 · 30 Inlägg

jaka54 skrev:
..Så varför ställer frågeställaren frågan? Finns det ett reelt begär efter att själv "optimera" luftflödet till sin motor och i så fall hur ser bilen ut där detta ska göras eller är det bara en lek med ord, ett teoretiserande bara för att teoretisera frågeställaren är ute efter?

- Frågeställaren undrar eftersom jag vill kyla ner insugsröret så mycket det bara går för att få ned temperaturen på insugsluften och därmed öka mängden inluft/bränsle i förgasarna.

Xebers76
15 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Förgasare?? (Okej är jag jobbig nu kanske? xP )

zemet
15 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Om man tittar på bilar med orginal hoodscoop så har jag aldrig sett någon med "bakåt scoop".

Forrester har ju tex en top monterad IC som kyls genom hoodscoop.

Så framåtvänt hoodscoop borde fungera bra.

https://i.ytimg.com/vi/QktN2YLpj-Y/maxresdefault.jpg

GenesisCoupe
15 januari 2020 · 30 Inlägg

Xebers76 skrev:
Förgasare?? (Okej är jag jobbig nu kanske? xP )

- Japp, förgasare. Näpp, du är inte jobbig   : )

GenesisCoupe
15 januari 2020 · 30 Inlägg

zemet skrev:
Om man tittar på bilar med orginal hoodscoop så har jag aldrig sett någon med "bakåt scoop".
Forrester har ju tex en top monterad IC som kyls genom hoodscoop.
Så framåtvänt hoodscoop borde fungera bra.
https://i.ytimg.com/vi/QktN2YLpj-Y/maxresdefault.jpg

- Ja på en viss höjd över huven fungerar framåtriktade, vad jag förstått. Och hur luften rör sig in och ut under den huven vet jag inte, men uppenbarligen har den en teknik som funkar.

Som jag tolkade flödesdiagrammet ovan i tråden, borde placeringen mitt på huven vara en övertryckszon...vilket då borde innebära att där vill motorvärmen ut snarare än in, om bilen själv får välja. Men uppenbarligen är det inte så i det fallet, fan vet hur?

Problemet med framåtvända scoop är tydligen luftväggen som bildas i högre hastighet, då det pressas in mer luft än vad evakueringsvägarna kan hantera. Då blir det som en sån där mopedstrut, där luftflödet är noll  : )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang