Kia Ceed 2012 Diesel hur ofta behöver Partikelfiltret rengöras/ bytas.

martin355
14 januari 2020 · 28 Inlägg

Hej.

Jag har planer på att köpa en Kia  Ceed. Det är en dieselbil. Jag tänkte köra fram och tillbaka till jobbet. En sträcka som tar 10-15 min. Motorn blir precis varm (den bilen jag kör nu,. bensinare). Har för mig att jag har hört/läst man inte ska köra en diesel bil då man kör kortare sträckor. Partikelfiltret rengörs inte då. Det är oftast i stan jag kommer köra.

Har försökt att hitta en Kia Ceed bensinare men det verkar vara svårt att hitta någon. Ska ligga prisklassen 50-60000 kr.

Min fråga är. Är det dyrt att rengöra partikelfilter/ eller byta det? Hur ofta behöver det rengöras/bytas? Har ni förslag på andra bilar. Ska var i samma storlek som Kia Ceed.

Tack för en bra sida.

Ha en trevlig dag/kväll.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2020 · 13 729 Inlägg

varför ska du köpa en diesel när du åker 4meter?

det där är en säkert sätt att döda partikelfiltret..   ligger på gränsen med 35min enkel resa till jobbet.  då är det 100väg.  men att köra 10-15min är verkligen inget bra för ett partikelfilter. och alla försäljare med ett uns av förstånd ska avråda dig från att köpa en sån..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Presidento Of World
14 januari 2020 · 3 321 Inlägg

Andra tips som är lika;
Opel Astra
Toyota corolla/auris/prius
Mazda 3

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
zemet
15 januari 2020 · 4 035 Inlägg

Som Growe säger så kommer du döda partikelfiltret ganska snabbt.
Det blir dyrt, betydligt mer pengar än du vill lägga.

Dessutom så kommer du sitta och frysa i bilen varje dag eftersom det inte kommer hinna bli någon kupevärme.

Diesel är inte för dig.

Men om det nu är så att du får köpa bilen av en bekant till ett väldigt billigt pris så kan det fortfarande vara värt. Men då måste du köra den en längre sträcka 1 gång i veckan så du bränner ut sotet ur DPFen. Köra minst 45 minuter motorväg eller iaf landsväg, krypkörning/stadskörning räknas ej.

Men mitt tips är att du tittar efter en annan bil.

panda666
15 januari 2020 · 4 250 Inlägg

martin355 skrev:
Hej.

Jag har planer på att köpa en Kia  Ceed. Det är en dieselbil. Jag tänkte köra fram och tillbaka till jobbet. En sträcka som tar 10-15 min. Motorn blir precis varm (den bilen jag kör nu,. bensinare). Har för mig att jag har hört/läst man inte ska köra en diesel bil då man kör kortare sträckor. Partikelfiltret rengörs inte då. Det är oftast i stan jag kommer köra.

Har försökt att hitta en Kia Ceed bensinare men det verkar vara svårt att hitta någon. Ska ligga prisklassen 50-60000 kr.

Min fråga är. Är det dyrt att rengöra partikelfilter/ eller byta det? Hur ofta behöver det rengöras/bytas? Har ni förslag på andra bilar. Ska var i samma storlek som Kia Ceed.

Tack för en bra sida.

Ha en trevlig dag/kväll.

https://www.blocket.se/annons/vastmanla … d/87659526

hitta massor me bensinare på blocket eller vad mena du? De ba jobbigt me diesel om du ska tänka hela tiden på hur långt du har kört en sträcka om du inte pendlar varje dag minst 30km. Jobbigt att behöva tänka på filtret hela tiden så kör på nån vanlig bensinbil istället.

Meaganeowner
15 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Köpa bil med behov av att köra 100 km/0.75 tim = 7.5 mil x 52 veckor = 375 mil per år.

375 x 17:- (dieselpris) x 0.5 = 3200 kr

3200 kr per år för rent serviceåkande verkar dyrt.

.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang