V70 -98 diesel, D5252T startar inte

Voyager
15 januari 2020 · 11 Inlägg

Som rubriken säger, D5252T i en V70 gen I -98, vill inte längre starta. Kommer ingenting ur någon spridare, lossat på inkommande slang i pumpen och där rinner det när man kör startmotorn.

Inga problem innan detta, utan startade inte när det var dags att åka hem från jobbet.

Kört med dubbla batterier när jag provat hemma så motorn snurrar som den ska.

Hur går jag vidare med felsökning?

Senast redigerat av Voyager (15 januari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Kan det vara något annat än pumpen baserat på din beskrivning ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari 2020 · 17 379 Inlägg

Någon givare som gett upp. Då brukar bilen bara vara stendöd helt plötsligt. Exempelvis vevaxelgivare. Felkoder...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Voyager
15 januari 2020 · 11 Inlägg

axxet skrev:
Kan det vara något annat än pumpen baserat på din beskrivning ?

Nja, det är just det jag undrar.

Senast redigerat av Voyager (15 januari 2020)

Voyager
15 januari 2020 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Någon givare som gett upp. Då brukar bilen bara vara stendöd helt plötsligt. Exempelvis vevaxelgivare. Felkoder...

Ok, fick för mig att det inte finns någon "hallgivare" på en diesel men det var tydligen helt fel.

Är en -98 så har lite svårt att få ut några felkoder.

Ska ut och leta i lådorna, är det samma givare som på bensinarna tro...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari 2020 · 17 379 Inlägg

Voyager skrev:

Hybrid_ skrev:
Någon givare som gett upp. Då brukar bilen bara vara stendöd helt plötsligt. Exempelvis vevaxelgivare. Felkoder...

Ok, fick för mig att det inte finns någon "hallgivare" på en diesel men det var tydligen helt fel.

Är en -98 så har lite svårt att få ut några felkoder.

Ska ut och leta i lådorna, är det samma givare som på bensinarna tro...

Ahhh.... Diesel vad det ja. Glöm att jag nämnde något...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
15 januari 2020 · 5 516 Inlägg

Låter det som att du har kompression i motorn?

Snurrar kamdrevet när du drar på starten?

Snurrar pumpdrevet när du drar på starten?

Dieselpumpen drivs av en kuggrem som i sin tur drivs av kamaxeln bak på toppen så du ser både om kamaxeln snurrar och om pumpen snurrar genom att ta loss kuggremskåpan på motorn baksida.

Senast redigerat av simlar (15 januari 2020)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Voyager
15 januari 2020 · 11 Inlägg

simlar skrev:
Låter det som att du har kompression i motorn?

Snurrar kamdrevet när du drar på starten?

Snurrar pumpdrevet när du drar på starten?

Dieselpumpen drivs av en kuggrem som i sin tur drivs av kamaxeln bak på toppen så du ser både om kamaxeln snurrar och om pumpen snurrar genom att ta loss kuggremskåpan på motorn baksida.

Kompression ja
Kikade så gott det gick i gliporna och det man såg av remmar såg bra ut och det rörde på sig. Men ok, kanske bäst att kolla bättre, plockar ner kåpan imorgon.

Mätte även upp vevaxelgivaren, cirkus 1200 Ohm.

Senast redigerat av Voyager (16 januari 2020)

Voyager
16 januari 2020 · 11 Inlägg

Någon som har koll på vilken spänning man kan räkna med ut från vevaxelgivare, i AC-läge låg den på 300 mV. Är det inom gränsvärderna tro?

simlar
16 januari 2020 · 5 516 Inlägg

Voyager skrev:
Någon som har koll på vilken spänning man kan räkna med ut från vevaxelgivare, i AC-läge låg den på 300 mV. Är det inom gränsvärderna tro?

Låter nog rimligt, ger den nån sorts signal så tyder det på att den fungerar.
Ovanligt vevaxelsensorn ger upp på dessa.

Du får ström till bränsleavstängningsventilen på pumpen?
Ingen ström där resulterar i ingen soppa ut till spridarna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
zzr9409209
16 januari 2020 · 716 Inlägg

Finns väl obd på en -98,hade det på en -97 s70.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2020 · 17 379 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Finns väl obd på en -98,hade det på en -97 s70.

Jodå, hade en TDi -99 och där fanns den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
16 januari 2020 · 5 813 Inlägg

simlar skrev:
Du får ström till bränsleavstängningsventilen på pumpen?
Ingen ström där resulterar i ingen soppa ut till spridarna.

Där har vi en bra grej att mäta.

Voyager
16 januari 2020 · 11 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Finns väl obd på en -98,hade det på en -97 s70.

Absolut finns det, men gäller att hitta något som kan läsa protokollet på en -98, mina läsare klarar det inte tyvärr.

Voyager
16 januari 2020 · 11 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

simlar skrev:
Du får ström till bränsleavstängningsventilen på pumpen?
Ingen ström där resulterar i ingen soppa ut till spridarna.

Där har vi en bra grej att mäta.

Tack, var mätar man detta tro. Antar att det är kontakten som sitter på "änden" av pumpen.

Voyager
16 januari 2020 · 11 Inlägg

Kan någon berätta vad de olika symbolerna innebär?

Antar att stift 5-6 är avstängningen.

https://minfil.com/jbWdr9Nan1/Screensho … 202901_jpg

Senast redigerat av Voyager (16 januari 2020)

simlar
16 januari 2020 · 5 516 Inlägg

Voyager skrev:
Kan någon berätta vad de olika symbolerna innebär?

Antar att stift 5-6 är avstängningen.

https://minfil.com/jbWdr9Nan1/Screensho … 202901_jpg

Ser ut som det, svårt att säga dock när man inte ser resten av elschemat.


Bränsleavstängingsventilen sitter på gjutjärnsdelen som spridarrören skruvas fast i, hittar du den inte då så behöver du läsa på lite om Bosch VP37-pumparna.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Voyager
16 januari 2020 · 11 Inlägg

simlar skrev:

Voyager skrev:
Kan någon berätta vad de olika symbolerna innebär?

Antar att stift 5-6 är avstängningen.

https://minfil.com/jbWdr9Nan1/Screensho … 202901_jpg

Ser ut som det, svårt att säga dock när man inte ser resten av elschemat.


Bränsleavstängingsventilen sitter på gjutjärnsdelen som spridarrören skruvas fast i, hittar du den inte då så behöver du läsa på lite om Bosch VP37-pumparna.

https://minfil.com/j3o2tfN0n7/received_ … 987086_png

Utmarks-Loke
17 januari 2020 · 5 813 Inlägg

Kolla på sidorna runt omkring så finns det väl en lista över vad komponenterna är för något?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang