Bilfria städer

micke-wes
16 januari 2020 · 60 Inlägg

Hur tror ni städerna kommer se ut sedan när bilarna förbjuds köra där ?
Såg på tv i dag och dom pratade om att barnen kommer kunna leka på vägarna igen som dom gjort i början på 1900 talet men då fanns just inga bilar utan dom använde hästar.
Min tanke var att många butiker lär försvinna pga leverans av varor blir besvärligare och att folk inte kan ta bilen dit och handla, sen dom som ska bo där får antingen vara utan bil eller parkera utanför stan och kanske får en lång promenad till bilen innan jobbet det kan ju även bli långt till bussen så tillslut blir det kanske enbart bostads områden och nån närbutik i städerna och folk lär få lite jobbigt när dom ska flytta tex?
Vad tror ni

jaka54
16 januari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kommer aldrig att ske! Lika världsfrånvänt som att tro att bilar kommer att "delas".

torsen
16 januari 2020 · 7 198 Inlägg

"Gågatorna" kommer nog att växa/utvidgas, i alla fall i större städer/samhällen.
Till förfång för affärsidkare i centrala samhällsdelar.
Dom har det redan svårt.
Teknikmagasinet t ex, som begärt sig i konkurs, skyller på att folk inte passerar och "tittar in".
Mindre orter och i Norrland, som Dorotea, har ju bara en (större) gata.
Kan ju inte gå att omvandla den till gång-/lekgata.
I större orter blir det för pensionärerna att endera skaffa "rörelsehinderintyg" eller Permobil el motsvarande.
Vi får nog vänja oss vid att vi är tvungen att ha bil för att kunna komma ut och handla t o m dagligvaror.
Köpcentra placeras allt längre ut från stadskärnan.
Titta på Örebro, Västerås, Eskilstuna, Linköping för att ta några exempel jag känner till.

Miljöpartisterna och vänstern har ju lyckat få igenom ett förbud mot "gamla" bilar, som miljömupparnas överstepräst, Daniel Helldén uttryckte det, i vissa delar av Sthlm och "söder".
Men man får inte kolla vilka bilar som ÄR "miljöbilar".

Vissa agerar så gott som deras intellekt tillåter.

caromania Forummoderator
16 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Jag tror aldrig städerna blir bilfria heller. ”Aldrig” betyder här under de kommande 50-100 åren. Däremot förbud mot olika typer av fordon, säkert. Privatbilister, fossilbilar, säkert även företagsbilar i viss mån.

Jag tror tvärtemot Jaka att bilpooler kommer öka i städerna liknande Voi-sparkcyklarna vi ser idag men även privata kollektivt ägda bilar.

Helldén sitter inte i stadshuset för evigt men han ersätts säkert av likasinnade. De vill självklart väl och har i princip rätt, men det blir en för blåögd syn på ett modernt samhälle som ska fungera. Och en hel del oreda och direkt trafikfarliga situationer har redan kommit de senaste åren. Det lär inte bli bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zemet
21 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Ivel skrev:
Självklart kommer städerna att bli bilfria, att tro något annat är synnerligen världsfrånvänt.
Varför?
1890 eller däromkring trodde gemene världsfrånvända man, det är i regel män som vet tycker och kan sådant här, att det aldrig kommer bli hästfritt i städerna.

Jag tror du har rätt. Redan i dag så byggs endast 0.25 parkeringsplatser/lägenhet här i Göteborg på Hisingen.
Då är inte hisingen speciellt tätbyggt om man jämför med andra städer eller stadsdelar.

Marken man använder till parkeringar kan man göra mycket mer vinst på om man istället säljer den till bostäder.

Och uppenbarligen går 75% av köparna redan i dagens läge med på att köpa en lägenhet för flera miljoner utan en parkeringsplats. Och det är ju inte direkt svårt att sälja lägenheter så parkeringarna kommer bli bra mycket dyrare eller inte fnnas alls.

Den som varit i tex London ser ju hur hopplöst det är att ta sig fram med bil, går ju snabbare att promenera än att åka taxi i de centrala delarna.

Brådhis * Voff voff *
21 januari 2020 · 10 244 Inlägg

Bilfritt, eller iaf starkt begränsat, i innerstan och större parkeringar kring köpcentrum utanför städerna. Inget varken konstigt eller oväntat i det. Vi är ju nästan där redan nu...

Tråkigt kanske för småföretagare på kort sikt, men på längre sikt etablerar dom sig sannolikt antingen i ett köpcentrum eller på nätet.

Marknaden och mänskligheten som sådan anpassar sig. Sista tiden jag bodde i Stockholm gjorde jag mycket få ärenden inne i stan dagtid. Så ur den synvinkeln påverkade ju t.ex. trängselskatten mitt beteende (även om det mer var trafiken och parkeringsproblemen som gjorde att jag avstod).

Se´n om miljön i stort mår bättre av att jag kör 1,5 mil (dvs ungefär samma sträcka) i en annan riktning dit var jag kan parkera och handla smidigt är väl en tolkningsfråga. Men luften, där man mäter(!), i innerstaden blir ju bättre. Och det är kanske det som räknas...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang