Skumma fel

WalleTudo
16 januari 2020 · 3 Inlägg

Jag har en Chevrolet Lacetti -06 som beter sig väldigt konstigt till och från. Problemen uppkommer mest på vintern.

När motorn går och jag vrider av tändningen och tar ur nyckeln så fortsätter motorn att gå. När jag sen öppnar förardörren stannar motorn! Om jag låser bilen med fjärrkontrollen börjar fram och bakljusen att lysa. Det gör att batteriet blir urladdat. Jag använder en batterifrånskiljare för att slippa det.

Vindrutetorkaren till bakrutan går igång slumpmässigt.

Motorn rycker till ibland och motorlampan börjar att lysa. Sen rycker bilen till och från. Har läst av felkoder och har kommit fram till att det är MAP-sensorn det är något problem med. Vet inte om det är ett separat problem eller hänger ihop med det andra.

Några tips om vad det kan vara?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Börja med att fixa till tändlås och map..
Sen får vi se vad som återstår..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
WalleTudo
16 januari 2020 · 3 Inlägg

axxet skrev:
Börja med att fixa till tändlås och map..
Sen får vi se vad som återstår..smile

Tack för svar! Så du tror att det kan vara tändlåset? Var lite inne på det själv. Men det lär väl kosta en del om man lämnar in den på en verkstad. Frågan är hur svårt det är att fixa själv?

Utmarks-Loke
16 januari 2020 · 5 836 Inlägg

Det kan vara tändningslåset eller så kan det vara ett relä som hänger sig eller så är det något helt annat. I detta läge är det dags att leta fram ett kopplingsschema. Har du tur går det att googla fram, bilen finns ju med diverse olika namn men är i grunden en Daewoo så hittar du inget får du söka på några andra beteckningar. När du sedan ser vad motorn och ljuset och de andra grejerna får sin ström ifrån kan du plocka fram multimetern och börja mäta.

WalleTudo
16 januari 2020 · 3 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det kan vara tändningslåset eller så kan det vara ett relä som hänger sig eller så är det något helt annat. I detta läge är det dags att leta fram ett kopplingsschema. Har du tur går det att googla fram, bilen finns ju med diverse olika namn men är i grunden en Daewoo så hittar du inget får du söka på några andra beteckningar. När du sedan ser vad motorn och ljuset och de andra grejerna får sin ström ifrån kan du plocka fram multimetern och börja mäta.

Tack för tipset!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang