Importera vänsterstyrd Skyline

2JZGTE
16 januari 2020 · 38 Inlägg

Hej, har en snabb fråga. Jag har en vänsterstyrd Skyline utomlands (Ej Europa) som är reggad och besiktigad vänsterstyrd, körs lagligt där. Allting gjordes av Nissan auktoriserad verkstad. Jag vill importera bilen till Sverige, registrera och besiktiga här. Blir bilen laglig i Sverige? Kan jag importera in vänsterstyrd Skyline och köra på gatan?

jaka54
16 januari 2020 · 5 682 Inlägg

Hej!
Vad är en "skyline"?
Varför skulle du inte kunna importera en bil?? Är det något speciellt med en "vänsterstyrd"? De flesta , för att inte säga alla bilar som säljs i sverige är ju vänsterstyrda.

Deception
16 januari 2020 · 97 Inlägg

2JZGTE skrev:
Hej, har en snabb fråga. Jag har en vänsterstyrd Skyline utomlands (Ej Europa) som är reggad och besiktigad vänsterstyrd, körs lagligt där. Allting gjordes av Nissan auktoriserad verkstad. Jag vill importera bilen till Sverige, registrera och besiktiga här. Blir bilen laglig i Sverige? Kan jag importera in vänsterstyrd Skyline och köra på gatan?

Ta kontakt med en besiktningsingenjör, inte tekniker, så kan denne svara på vad du behöver göra.

caromania Forummoderator
16 januari 2020 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är en "skyline"?
Varför skulle du inte kunna importera en bil?? Är det något speciellt med en "vänsterstyrd"? De flesta , för att inte säga alla bilar som säljs i sverige är ju vänsterstyrda.

Det kan vara omöjligt att importera en ombyggd bil från tredje land. (Utanför EU) Lösningen är flyttgods.

Men rådet ovan är klokt. Fråga någon som vet. Jag skulle börja med transportstyrelsen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
2JZGTE
16 januari 2020 · 38 Inlägg

@Jaka54, Oj, glömde nämna att bilen var högerstyrd en gång i tiden, Skyline R33 som är vänsterkonverterad nu.

@Deception, Tackar, ska försöka få tag i en besiktningsingenjör imorgon. Tänkte också kontakta SFRO, dem borde väl ha koll på sånt?

caromania Forummoderator
17 januari 2020 · 9 296 Inlägg

2JZGTE skrev:
@Jaka54, Oj, glömde nämna att bilen var högerstyrd en gång i tiden, Skyline R33 som är vänsterkonverterad nu.

@Deception, Tackar, ska försöka få tag i en besiktningsingenjör imorgon. Tänkte också kontakta SFRO, dem borde väl ha koll på sånt?

Transportstyrelsen är de som du ska prata med.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
17 januari 2020 · 7 218 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är en "skyline"?
Varför skulle du inte kunna importera en bil?? Är det något speciellt med en "vänsterstyrd"? De flesta , för att inte säga alla bilar som säljs i sverige är ju vänsterstyrda.

https://lmgtfy.com/?q=nissan+skyline

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
17 januari 2020 · 4 030 Inlägg

SportPilot skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är en "skyline"?
Varför skulle du inte kunna importera en bil?? Är det något speciellt med en "vänsterstyrd"? De flesta , för att inte säga alla bilar som säljs i sverige är ju vänsterstyrda.

https://lmgtfy.com/?q=nissan+skyline

Haha tack för skrattet:)

torsen
18 januari 2020 · 7 202 Inlägg

Såvitt jag vet, som grundar sig på ägandet av flera bilar som hade ratten på höger sida, står det inte i registreringspappren på vilken sida ratten finns.

Slim
18 januari 2020 · 340 Inlägg

torsen skrev:
Såvitt jag vet, som grundar sig på ägandet av flera bilar som hade ratten på höger sida, står det inte i registreringspappren på vilken sida ratten finns.

Jag har en högerstyrd bil från -04, importerad -10 där det står att bilen är högerstyrd under fliken ”tilläggsinformation” hos transportstyrelsen.

2JZGTE
18 januari 2020 · 38 Inlägg

Har pratat med transportstyrelsen och fick svar att jag ska ta kontakt med bevakningsföretag. De kan svara på vilka tekniska krav och om det behövs någon annan dokumentation vid registreringsbesiktning om just min fordon. Jag återkommer med svar, kanske någon annan i framtiden stöter på.

Deception
18 januari 2020 · 97 Inlägg

2JZGTE skrev:
Har pratat med transportstyrelsen och fick svar att jag ska ta kontakt med bevakningsföretag. De kan svara på vilka tekniska krav och om det behövs någon annan dokumentation vid registreringsbesiktning om just min fordon. Jag återkommer med svar, kanske någon annan i framtiden stöter på.

Antar att du menar besiktningsföretag tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang