Saab 9-5 -02. Däcket wobblar en stund sen slutar det.

HannaB
18 januari 2020 · 3 Inlägg

Hej!

När jag kör går bilen bra en liten stund sen helt plötsligt börjar vänster framdäck wobbla, hoppa och dra till vänster och hela ratten hoppar men den går  fortfarande att styra. Bilen gör det oavsett hastigheten. Efter en stund kan det sluta men sen börja igen. När jag släpper gasen gör den likadant men när jag frikopplar så rullar bilen som den ska. Första gången det hände var i en vänstersväng, men den har gjort det på raksträckor sen dess. Bilen har börjat knirra också men det kanske inte har med det att göra.
Bultarna sitter ordentligt och där är inget glapp i däcket, och bromsskivorna är bytta så det är inte dem som fastnat. Känns lite som att där är smuts någonstans i systemet eftersom problemet kommer och går, men kan ingenting om bilar så det är svårt att veta var jag ska titta. Kan det vara hjullagret, drivaxeln, Drivknuten, bussningar?  Har googlat runt men hittar ingen som har haft samma symptom som min bil. 

Super tacksam för svar!😩

Senast redigerat av HannaB (18 januari 2020)

Utmarks-Loke
18 januari 2020 · 5 833 Inlägg

Jag har haft liknande symptom när länkarmar gått av eller spruckit. Låt någon som är bra på bilar kolla det och kör inte mer med den, åtminstone inte fort, för plötsligt går något sönder på riktigt och du tappar styrförmågan.

Deception
18 januari 2020 · 97 Inlägg

Håller med ovanstående. Troligtvis själva länkarmen eller en bussning som är riktigt slut.

torsen
19 januari 2020 · 7 230 Inlägg

Har också haft problem med wobbling på ett par bilar.
En USA-bil och en japan-bil.
Båda med stela axlar.
Båda med (amerikanska) Cooper Discovery A/T-däck.
USA-bilen har styrdämpare, vilket japanen saknar.
I båda fallen har wobblingen börjat vid cirka 70 km/t och slutat vid ungefär 80 km/t.
I båda fallen har jag monterat större, men inte överdrivet större däck = ändrad profilhöjd från 65 till 80%.
Läste på ett USA-forum att lufttrycket i däcken kunde påverka, när man lämnade originaldimensionen.
Experimenterade med olika lufttryck tills jag blev av med wobblingen på amerikanaren.
På japanen har jag låtit balansera alla 4 hjulen 2 gånger.
Skiftat hjul mellan fram och bak och satt "de bästa" fram = de med minst balanseringsvikter.
Experimenterat med olika lufttryck, men inget hjälper.
Har märkt att wobblingen är som värst vid kalla däck, vilket får mig att anta att när bilen efter körning ställs in i garaget så uppstår "flator" när däcken kallnar.
Har 4 omgångar hjul till japanen.
Med Michelindäcken, som är något större än orginalhjulen, samt med originalhjulen inga wobblingsproblem.
Återstår frågan om (amerikanska) Cooperdäck är sämre?
Vet att det på 60- och 70-talet på MOPAR-bilarna hos ANA byttes från Cooper till Michelin.
Men nog borde väl Cooper ha "kommit ifatt" europeiska däcktillverkare.
Drar mig till minnes att jag hade liknande problem, men i betydligt mindre omfattning, med en Niva.

Så, Hanna B, stämmer dina problem med de av mig ovan beskrivna?
Har du "lågprisdäck"?

Utgår från att du inte har några mekaniska fel = glapp i framvagnen eller sviter efter oavsiktlig/oönskad kontakt med främmande föremål - t ex trottoarkant el dyl.

uhlin
19 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Hmmm..... Jag gissar på yttre drivknut.

HannaB
19 januari 2020 · 3 Inlägg

Tack för alla svar! Drivaxeln är bytt nu så får se om det var den som var problemet!

uhlin
20 januari 2020 · 2 834 Inlägg

HannaB skrev:
Tack för alla svar! Drivaxeln är bytt nu så får se om det var den som var problemet!

Då blir det nog bra! Återkom med resultat!

HannaB
22 januari 2020 · 3 Inlägg

Det var yttre drivknuten som var sönder. Där var glapp i den gamla o Saaben går som den ska nu👍

uhlin
22 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Så bra det löste sig, kunde väl knappast va nåt annat efter din beskrivning.

Tack för du skrev vad felet var, alltid kan det hjälpa nån.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang