Honda CRV vibrerar 60-80 km/h när den körts varm

Kimbus123
19 januari 2020 · 2 Inlägg

Hej!

Jag har en äldre vän som har en Honda CRV från ca 2005, den är automat och fyrhjulsdriven.

Problemet med det är att den börjar vibrera häftigt när man kör mellan 60-80 km/h (endast efter att den körts varm) och det är inte ratten utan själva bilen, framvagnen eller främre delen av bilen, som vibrerar.

Han har redan bytt drivaxlar för mekanikern påstod att det var felet men det var det inte. Och nu säger mekanikern att det kan vara fördelningslådan. Jag är inte själv en mekaniker utan bara håller på med bilar som hobby, men jag skulle inte säga att det är skeva däck/skivor eller dåliga bussningar på länkarmar.

Jag tror att det är fel i kuggarna eftersom när den hoppar mellan varvtalen 1500 till 2000 ungefär, när den växlar upp eller ner, att det är då den vibrerar.

Någon som kan säga med mer säkerhet och kanske vet hur mycket detta skulle kosta?

Tack på förhand!

torsen
19 januari 2020 · 7 198 Inlägg

Gamla ojämt slitna däck?
Prova med att fylla mer luft i däcken.
Om ingen skillnad - skifta fram-och bakhjul.
Det är inte ovanligt med wobbling mellan cirka 70 och 80 km/t.
Men det brukar vara värst med kalla däck.
När däcken blivit varma brukar wobblingen avta/försvinna.
Kan vara annan orsak.
Bara några tips som inte kostar att kolla.

Greenhorn
19 januari 2020 · 399 Inlägg

Som Torsen skriver... har däcken redan byt plats sedan förra gången dem satt på, så måste dem slitas in på nytt... det händer mig varje vår och jag brukar busköra lite granna... så att dem slits in lite snabbare

Utmarks-Loke
19 januari 2020 · 5 809 Inlägg

Automatlåda - kan ge konstiga symptom när de är på väg att ge upp. Och Hondas automatlådor från den tiden var inget bra.

Greenhorn
19 januari 2020 · 399 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Automatlåda - kan ge konstiga symptom när de är på väg att ge upp. Och Hondas automatlådor från den tiden var inget bra.

Hm, för att avgöra vilket det är... sätt på andra hjul... sommardäcken och se om det fortfarande vibrerar...
då kan vara lådan som han skriver... kan även vara värt å krypa under och knuffa runt lite med ett kort koben å se om det inte är någon bussning som har gett upp nånstans.

Slash Saabifierad
20 januari 2020 · 2 023 Inlägg

När bilen är varm, vibrerar det även när man svänger i låga farter? eller är det bara i högre farter?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
torsen
20 januari 2020 · 7 198 Inlägg

Greenhorn skrev:

Svarte_Orm skrev:
Automatlåda - kan ge konstiga symptom när de är på väg att ge upp. Och Hondas automatlådor från den tiden var inget bra.

Hm, för att avgöra vilket det är... sätt på andra hjul... sommardäcken och se om det fortfarande vibrerar...
då kan vara lådan som han skriver... kan även vara värt å krypa under och knuffa runt lite med ett kort koben å se om det inte är någon bussning som har gett upp nånstans.

Ett bra tips som jag instämmer med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang