Hög bränsleförbrukning b20 enkel stromberg

iamLollipop
19 januari 2020 · 19 Inlägg

Hej, nu tänkte jag vända mig till det här forumet för att se om jag kan göra någonting åt min kärra med en b20 motor och stromberg förgasare.
Den drar lite för mycket bensin (1.5l/milen blandad körning).
Kan det vara så att förgasaren ska justeras lite grann?
Jag har för det mesta lätt högerfot när det körs.
Det luktar ganska mycket bensin från avgaserna hela tiden men bilen är inte alls svårstartad.
Så dela med er hur jag kan justerar förgasaren, pumpen osv eller om det kan vara nåt helt annat.
Mvh Teo

Hellre country-pop än hip-hop...
volvo duett b20 -64
Amazon_123GT Driifter;)
19 januari 2020 · 1 630 Inlägg

Beroende på hur ny förgasaren är så är de väl en skruv i botten att justera på lr så behövs de nåt specialvertyg om de är nyare.

Hur mår alla tänddelar och är de justerat rätt?
Hur ser luftfilter ut? Nytt gammalt?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
iamLollipop
19 januari 2020 · 19 Inlägg

Vi gjorde en service på bilen runt en månad sen då tändstift byttes osv. Men jag ser nu att det skulle behövas ett luftfilterbyte, eventuell justering av bränsletillförseln. Men tack för tipsen ska se vad jag kan göra. Bilen hade stått ett tag när jag fick tag i den men ett filtersbyte blir bra.

Hellre country-pop än hip-hop...
volvo duett b20 -64
chrlin01
1 februari 2020 · 11 Inlägg

Hjälper inte luftfilterbyte, rekommenderar jag förgasarrenovering. Byte membran, nål,munstycke ev flottör och flottörventil.

iamLollipop
1 februari 2020 · 19 Inlägg

Tack för svaren, jag har beställt hem helt nya luftfilter och ska även justera bränsletillförseln, då den absolut får för mycket just nu, avgaserna luktar väldigt mycket. Luftfilter ser inte så fint ut och därför har förra ägaren ställt på förgasaren så den skulle gå bättre. Jag återkommer med resultat.

Hellre country-pop än hip-hop...
volvo duett b20 -64
Snurriis
1 februari 2020 · 761 Inlägg

Jag skulle även kolla tändningen så den står rätt också.

jompazx
2 februari 2020 · 291 Inlägg

Snurriis skrev:
Jag skulle även kolla tändningen så den står rätt också.

Detta tror jag på! helvete vad en motor drar om tändningen står fel. Är mer troligt att nån fuckat upp det också, det är ju så krångligt att justera huvudmunstycket på stormberg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang