C5 Corvette, BMW 645ci

Carr
19 januari 2020 · 7 Inlägg

Hejsan, jag är nu sugen på 2st bilar som jag skulle vilja veta lite mer om, och då är ju detta den perfekta sidan att fråga!

Jag är ute efter en pigg/sportig bil som ska klara vinter och sommar som höst och vår! och min budget är ca 140 tusen, som också ska klara att vara en "Daily" alltså att den ska kunna köra den 365 dagar om året, är mest ute efter en så billig skatt och den ska stå ut lite från andra modeller

så min första tanke var: BMW 645ci 2004 eller en Chevrolet Corvette C5 1999-2001
men har hört att en 645 har många problem, och att den kostar mycket att äga (reparationer osv) hur är den egentligen? samt corvette c5 ska vara en bra bil som håller länge och är rolig att köra, men hur är den egentligen på vintern? den är förmodligen inte den bästa men bör man klara sig?

om inte någon av dem två är tillräckligt bra så är jag öppen för förslag! kom gärna med något vetja!


MVH

Rensvinf
20 januari 2020 · 528 Inlägg

Sportbilar är dyra att äga. Så är det bara.  Corvetten bör vara billigare i service.
Men att köra sportbil på vintern låter inte rimligt någonstans. Framför allt inte med stor V8.
En corvette på en snömoddig väg låter inte kul alls. Framför allt inte för plånboken. Dessutom tror jag attt det är svårt att köpa en Corvette med vinterdäck. Det är nog få som kör dem på vintern.

Hur någon av dem är "egentligen" går givetvis inte svara på. Det beror ju på vad du köper för bil. Om du köper en med få mil, pedantskött osv: eller om du köper en rishög.  Corvetten är ju gammal och beprövad. Inga finesser mer än massvis av plast och en stor välfungerande V8.
Men jag tycker det stora frågetecknet är att köra dem på vintern. Då hade jag räknat bort corvetten som väl är hyfsad låg också?

Carr
20 januari 2020 · 7 Inlägg

Rensvinf skrev:
Sportbilar är dyra att äga. Så är det bara.  Corvetten bör vara billigare i service.
Men att köra sportbil på vintern låter inte rimligt någonstans. Framför allt inte med stor V8.
En corvette på en snömoddig väg låter inte kul alls. Framför allt inte för plånboken. Dessutom tror jag attt det är svårt att köpa en Corvette med vinterdäck. Det är nog få som kör dem på vintern.

Hur någon av dem är "egentligen" går givetvis inte svara på. Det beror ju på vad du köper för bil. Om du köper en med få mil, pedantskött osv: eller om du köper en rishög.  Corvetten är ju gammal och beprövad. Inga finesser mer än massvis av plast och en stor välfungerande V8.
Men jag tycker det stora frågetecknet är att köra dem på vintern. Då hade jag räknat bort corvetten som väl är hyfsad låg också?

Yes, tänkte också på det! Vet du något om BMW 645i 2004? Har hört att dem ska få många problem med t.ex oljeläckage och mycket annat, som också ska kosta en del pengar, visst allt kostar pengar men kanske onödigt att köpa en bil som bara kommer bli problem med, någon som vet eller har erfarenheter med en 645i? Samt vad skulle en försäkring ligga på? (Är ny inom bil inriktning) så kanske är lite trög wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang