Tempmätaren går inte upp i normal temperatur - Peugeot 206 1.4 (2006)

elektronikfreak tummen mitt i handen
20 januari 2020 · 159 Inlägg

Jag har en fråga vad beträffar temperaturmätaren i en Peugeot 206 1.4 SW (2006). Jag köpte bilen i höstas, september om jag inte minns fel. Då var det ju varmt ute med dagstemperaturer oftast runt 20 grader. Då reagerade jag på att det tog flera mil innan tempen gick upp till normal temp dvs runt 90 grader. Vanligtvis låg den på lite knappa 80 grader.

Men nu är det ju vinter, nåja, i vart fall utetemperatur som i vart fall närmar sig nollan. Men nu går aldrig vattentempen över 60 - 65 grader. Möjligtvis om den får stå på tomgång en stund så kommer den upp i knappa 70 grader. Värmen i bilen (kupén) är för övrigt inget fel på. Åtminstone inte med den "låtsasvinter" vi har haft de senaste månaderna.

Vattenpumpen är nybytt i samband med att jag bytte kamremmen i samband med köpet. Vilket tyvärr var helt onödigt men berodde på att den äldre mannen som ägt bilen före mig hade slarvat bort serviceboken och jag vågade inte chansa.

Så jag har spekulerat i att det antingen är termostaten eller temperaturgivaren. Någon som är kunnig i ämnet "låga vattentemperaturer på tempmätaren" i allmänhet och Peugeot i synnerhet? Det är en bensinare kanske jag ska tillägga.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
Slim
20 januari 2020 · 340 Inlägg

Symptomen pekar på termostaten.

uhlin
20 januari 2020 · 2 831 Inlägg

Hur är värmen i kupén?

Sätt på full värme och känn om det kommer riktigt varm luft ur elementet, då menar jag varmt, inte lite halvljummet.

Men sätter närapå mitt huvud att det är termostaten.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Jag sätter mössan på uhlins huvud och håller med..smile
Med gardering för att den äldre mannen ev avlägsnat den också..av nån anledning..

Senast redigerat av axxet (20 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
20 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Kanske inte gick att sälja annars...

De va styggt skrivet.

Kan vara fel på instrumenret också. Men det är väl mer ovanligt..

Senast redigerat av Meaganeowner (20 januari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang