Sönderrostat avgasrör

thomaskbv
23 januari 2020 · 7 Inlägg

Hej!

Har under en kort tid hört ett mer brummande ljud vid gasning från avgassystemet.

Tog tag i det idag och kikade under bilen och såg att det har nästan rostat upp helt i en svetsskarv mot ljuddämparen (längst bak).  Har precis lagat min andra bil och känner inte för att lämna in bilen på verkstaden, vill testa själv helt enkelt!

http://www.bilddump.se/bilder/20200123125129-84.23.146.138.jpg


Hur lagar jag detta till en sån billig peng som möjligt?

Volvo V70 2009

Senast redigerat av thomaskbv (23 januari 2020)

rcy
23 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Svets och eventuellt rörbitar om någon bit behöver bytas ut.

thomaskbv
23 januari 2020 · 7 Inlägg

Okej, vad är det för svets man behöver? Jag har svetsat lite tidigare men har ingen själv, kanske lika bra att köpa en så man har.

Tänkte köpa ett rör i samma dimension, kapa bort det tunna och skarva ihop med svets och rörklämma. Funkar det? smile

Senast redigerat av thomaskbv (23 januari 2020)

spillolja
23 januari 2020 · 4 014 Inlägg

Eller varför inte slopa dämparen och ersätta med en rörbit ?

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Och jag med lite längre erfarenhet vill påstå att det inte är lönt med fullagning..
Man BARA skjuter  problemet framför sig tills nästa dyker upp..
Så mitt råd är att byta, och då gärna till rostfritt, så slipper du byta mer.. smile
Visst gräver det i "plånkan" , men det är smällar man får ta.. smile

Senast redigerat av axxet (23 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
23 januari 2020 · 5 809 Inlägg

Om det är så ruttet där, hur är då resten av avgassystemet? Du bör köpa en ny ljuddämpare, piratdelar är inte så dyra. Kanske du bör köpa hela vägen från katalysatorn och bakåt till och med. Sedan kan jag tycka att det var väldigt mycket rost för att vara en bil från 2009, "dagens" avgassystem som sitter original på bilar från fabriken brukar ha ett väldigt bra rostskydd.

Bry
23 januari 2020 · 4 Inlägg

axxet skrev:
Och jag med lite längre erfarenhet vill påstå att det inte är lönt med fullagning..
Man BARA skjuter  problemet framför sig tills nästa dyker upp..
Så mitt råd är att byta, och då gärna till rostfritt, så slipper du byta mer.. smile
Visst gräver det i "plånkan" , men det är smällar man får ta.. smile

När jag utbildade mig till svetsare vill jag minnas att min lärare sa att det bara blir värre ifall man blandar rostfritt med svart, så jag skulle inte rekommendera det. Kan dock minnas fel då det var länge sen och jag har heller inte jobbat som svetsare på länge.

Till TS: montera av grejerna, ta med en rörbit för det som behöver bytas ut, sen tar du grejerna till någon liten verkstad (som har svets.. wink ) så kan de nog hjälpa dig för en billig slant. Annars, köp en MIG/MAG. Tror du den kommer komma till användning mycket så köp en begagnad av kvalitet.

Senast redigerat av Bry (23 januari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Jag menade att han skulle byta ALLT till rostfritt.. sad
Och sen kostar en svetsapparat lika mycket, så..

Senast redigerat av axxet (23 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
thomaskbv
23 januari 2020 · 7 Inlägg

Allt ser dock bra ut, förutom det där förstås 👍

Senast redigerat av thomaskbv (23 januari 2020)

Utmarks-Loke
23 januari 2020 · 5 809 Inlägg

thomaskbv skrev:
Allt ser dock bra ut, förutom det där förstås 👍

Men det där ser å andra sidan riktigt illa ut. Hålet är ett hål men runt hålet är det material som också blir till hål när du tar i det eller försöker svetsa i det. Frisk metall kan vara en centimeter eller mer bort. Det krävs alltså en del skicklighet för att svetsa ihop det. Förmodligen har det blivit en skada i pläteringen där, och sedan har rosten spridit sig. Jag vet inte om de galvar avgassystem eller vad de gör, men när rosten början krypa under rostskyddet är det svårt att stoppa.

thomaskbv
23 januari 2020 · 7 Inlägg

Förstår, men tror det blir att kapa bort det dåliga och svetsa på en rörstump och lite klammer.

jaka54
23 januari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Köp en MIG/Mag svets  vet ja! Bra att ha! Men du bör skaffa en med gas, inte med rörtråd.

Brådhis * Voff voff *
23 januari 2020 · 10 244 Inlägg

Så när röret plötsligt blir stumt där efter lagningen kommer du snart att hitta nästa ställe. Tro mig!

Så ja, egen svets är ju bra att ha om du tänkt lappa och laga. Men ett nytt rör kostar sannolikt mindre och ger dig mindre problem...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
24 januari 2020 · 1 705 Inlägg

thomaskbv skrev:
Förstår, men tror det blir att kapa bort det dåliga och svetsa på en rörstump och lite klammer.

Varför ska du ha klammer om du svetsar?

uhlin
24 januari 2020 · 2 831 Inlägg

Säger som andra, köp en ny ljuddämpare, spar både tid och framtida problem.

thomaskbv
24 januari 2020 · 7 Inlägg

Blev lite ändring, så har beställt ett helt nytt system big_smile

torsen
24 januari 2020 · 7 198 Inlägg

thomaskbv skrev:
Okej, vad är det för svets man behöver? Jag har svetsat lite tidigare men har ingen själv, kanske lika bra att köpa en så man har.

Tänkte köpa ett rör i samma dimension, kapa bort det tunna och skarva ihop med svets och rörklämma. Funkar det? smile

Är det så där rostigt blir det nog bäst med en gassvets.
MIG:a i rostiga rör är en utmaning - om man överhuvud taget hittar någonstans att sätta jordklämman.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2020 · 4 917 Inlägg

thomaskbv skrev:
Blev lite ändring, så har beställt ett helt nytt system big_smile

Ja, sedär ! smile
Men du köpte SÅKLART inte det jag rekade.. sad , så då får du byta om några år igen..
Men det var bra att du spolade svetsen..

Senast redigerat av axxet (24 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
24 januari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!¨
En bra Mig/Mag svets är ju ett måste när man håller på med bilar!

spillolja
24 januari 2020 · 4 014 Inlägg

Om jag byter avgassystem så byter jag som regel bara den delen som är defekt, en bra regel är att sätta monteringspasta i skarvarna, inte bara för att få tätt utan även så man lätt kan fåisär vid nästa byte:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000017097

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang